We moeten allemaal aan de elektrische auto, maar waar staan we op dit moment?
Vanaf 2035 moet elke nieuw verkochte auto in Europa een emissievrije auto zijn. Voor we zover zijn moet er nog wel heel wat gebeuren. Maar waar staan we op dit moment? Hoeveel elektrische auto’s rijden er eigenlijk al rond in ons land en hoeveel is dat op het totaal.
Almere de place-to-be
Dat vroeg energiebedrijf Zonneplan zich ook af en die zijn eens in de cijfers van de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) gedoken. En wat blijkt? Almere is de place-to-be, tenminste als je elektrische auto’s wil spotten. Maar liefst 16,2 procent van het wagenpark is daar al elektrisch.
Waar ze nog lang niet aan de elektrische auto toe zijn volgens dit onderzoek is in Limburg. Daar rijdt pas 1,5 procent van de auto’s op elektriciteit.
Absolute aantallen
Begin september stonden er in Nederland 306 duizend elektrische personenauto’s geregistreerd op een totaal wagenpark van bijna 9 miljoen auto’s. Ook als je kijkt naar aantallen in plaats van percentages rijden er de meeste EV’s in Almere. Met 41.761 elektrische auto’s scoort de stad in Flevoland twee keer zo hoog als nummer twee Breda en drie keer zoveel als Amsterdam.
Helemaal onderaan de lijst, waddeneilanden uitgezonderd, staat de gemeente Hattem in Gelderland. Daar rijden slechts veertien EV’s op een totaal van 1.337 auto’s.
Landelijk
Op landelijk niveau is op dit moment 3,4 procent van de geregistreerde auto’s een EV, aldus het elektrische auto onderzoek. Dat is één op de dertig auto’s. In acht gemeentes liggen de percentages minimaal twee keer hoger, naast Almere zijn dat Breda, Houten, Amersfoort, Tynaarlo, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Smallingerland.
Wat opvalt is dat in deze gemeentes toevallig ook allemaal grote leasemaatschappijen gevestigd zijn en dus een groot aantal elektrische auto’s geregistreerd.
Benny_Weisz zegt
Hoe dan ook teveel!!
plankgas zegt
“In acht gemeentes liggen de percentages minimaal twee keer hoger, naast Almere zijn dat Breda, Houten, Amersfoort, Tynaarlo, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel en Smallingerland.”
… en toevallig zijn de meeste gemeentes uit deze lijst de gemeentes waar de grote leasemaatschappijen zijn gevestigd (Almere Athlon, Breda Alphabet, Houten Arval etc.) Dit overzicht zegt eigenlijk helemaal niks, behalve dat elektrische auto’s vaak geleased worden.
mlo zegt
De provincie waar de grote leasemaatschappijen naartoe zijn gegaan toen iedereen nog houderschapsbelasting betaalde nadat ze ontdekt hadden dat het daar een paar Euro per maand scheelt. Met duizenden auto’s tikt dat toch lekker aan. Kunnen ze nu allemaal weer terug verhuizen, naar Rijswijk (Unilease = Athlon) en Gouda (Leaseplan = ALH). En over 2 jaar weer terug als de kiloknallers eindelijk ook (onterecht gecorrigeerde) houderschapsbelasting gaan betalen.
bischero zegt
Het eerste wat in me op kwam. Echt ongelooflijk het ontbreken van iedere vorm diepgang in dit soort onderzoek van dit blog. Vergeet je nog ALD in Hoofddorp te noemen waar veel captives zijn ondergebracht. En straks gaat dat nog meer clusteren als ALD/ Leaseplan en Arval / Terberg samen gaan.
Belangrijker dat je kunt driften dan dat je weet wat er speelt in de markt blijkbaar.
En ik voel een edit of ban aan komen 👋🦶
willeme zegt
@bischero:
We doen melding van het onderzoek, we hebben niet zelf het onderzoek gedaan. Dat staat ook in de tekst, het is niet ons onderzoek. Overigens is de commensectie bedoeld voor extra aanvullingen. De comment van @plankgas is gewoon goed en van harte welkom! Niet alles hoef je in het negatieve te trekken.
Als je een edit of een ban wil, mag dat hoor, maar dan moet je er wel scheldwoorden bij gebruiken of andere krachttermen ;-).
TL;DR: wát een slechte scheids gisteren.
Fairlight zegt
– edit: aangepast dank –
simonbv zegt
– edit: aangepast dank –
jeroenm83 zegt
“ We moeten allemaal aan de elektrische auto”
Want? Of moet er staan:”Men wil dat we allemaal aan de elektrische auto moeten”?
maotje zegt
Je mag ook gaan fietsen in de toekomst hoor. Die keuze is aan jezelf.
HZW zegt
@jeroenm83 Absoluut het laatste, we moeten niets, en allemaal aan de elektrische auto wordt nog wel een uitdaging, met de prijzen wat die dingen nu al kosten.
Of je moet zo’n elektrisch kippenhok op wielen kopen zoals de Citroën Ami of Opel Rocks-E.
ericc zegt
Te veel!😎
Hubert zegt
Laat ze maar komen.
Des te meer brandstof blijft er voor mijn auto over.
Dutchdriftking zegt
Ik ben toch wel benieuwd wat dit voor de verzekering betekend. Dat je postcode een rol speelt in je premie is al jaren bekend. Maar als je op het postcode van de leasemaatschappij berekend wordt terwijl je in een ‘kansenwijk’ woont klopt dit natuurlijk van geen kant.
bischero zegt
Dit zijn allemaal leaseauto’s , die zijn alleen WA verzekerd.
steephh zegt
Voor iedereen die roept dat het er teveel zijn, food for thought:
Hoe groter de groep mensen die niet wakker ligt van type aandrijving snel aan de EV gaat, hoe groter de kans is dat de kleine groep mensen die niet zonder kan toch nog brandstofauto’s mag blijven rijden en wellicht nog zelfs nieuwe brandstofauto’s mogen kopen. Die zullen dan wel iets duurder zijn dan reguliere productieauto’s omdat ze op kleinere schaal geproduceerd worden, maar hè hobby’s mogen geld kosten toch? ;-)
Verloopt het met de energietransitie niet snel genoeg, dan zou het zomaar kunnen zijn dat er wel beleid gaat komen voor bestaande brandstofauto’s en dan moet alles van de weg af! ;-)
Ik zou dus juist willen zeggen: te weinig. Zodat de liefhebbers in de toekomst nog brandstofauto’s kunnen blijven rijden!
giulia64 zegt
Die opmerking over de leasemaatschappijen maakt deze analyse niet erg nuttig. Dus alle EV’s die in Den Haag rondrijden zijn bijna allemaal in de vestigingsplaats van een leasemaatschappij geregistreerd
bischero zegt
Klopt als een bus. Nul waarde.
berlinetta zegt
De laatste zin haalt dit artikel eigenlijk wel een beetje onderuit.
berrychello zegt
De plaats waar de eigenaar van het voertuig gevestigd is zegt helemaal niks over waar de auto rijdt als de eigenaar geen natuurlijk persoon is. Onzin onderzoek dus.
Habanero zegt
Ik ben zeer benieuwd hoe we hiermee verder gaan, nu door dezelfde groene-kort-door de bocht denkers heel Europa de black-outs erg nabij ziet komen. Ha ja geen kerncentrales, alles met gas waarvan de reserves kritisch zijn. In Zwitserland wordt trouwens al overwogen om EV’s tijdelijk aan de kant te zetten en uit pure noodzaak – willen we de rest van de bevolking niet zonder licht of verwarming zetten – zal dit verbod niet alleen bij de Zwitsers nodig blijken. Wacht maar tot de ‘voiture electrique’ in januari in het zeer nabije Frankrijk ook zo’n deuk krijgt.
HZW zegt
En Frankrijk is nog wel het land met 18 Kerncentrales en 56 reactoren, en zelf die zijn niet zeker over een betrouwbaar stroom netwerk als alles elektrisch gaat rijden.
En de Zwitsers betrekken veel stroom van Frankrijk en een deel van Duitsland.
In Nederland is het stroom net al helemaal niet adequaat om massaal over te gaan op elektrische auto’s.
Habanero zegt
Zelfs zonder nog maar te denken aan een grootschalige elektrische mobiliteit en verwarming, is kernenergie blijkbaar in heel Europa essentieel om het hoofd tijdens een koude winter boven water te houden. Het laagje energie afkomstig uit windparken en zonnepanelen is veel te dun en onvoorstelbaar om meer te zijn dan een ‘buffer’. Zonder aan complottheorieën te denken – toch bijzonder vreemd dat in zowat alle Europese landen bepaalde partijen jarenlang de sluiting hebben willen afdwingen, tegen alle adviezen en logica in. Het enige andere alternatief dat blijkbaar op enige schaal voor stroom kon zorgen was… Russisch gas, waarmee deze winter heel duur en heel krapjes alle reserves opgebouwd zijn maar voor volgende jaren ziet het er tamelijk dramatisch uit om aan de nodige capaciteiten te geraken. We kunnen er alleen nog maar aan toevoegen dat zowat alle kerncentrales in de EU steenoud zijn en vernieuwing van dat park peperduur is en decennia zal duren. Ook onze netverdeling zucht en kreunt onder de huidige belasting. En daarmee gaan we dus nu een nieuw tijdperk in? Worden volledig onrealistische beloftes gemaakt binnen de nationale politiek, EC, de VN, klimaatconferenties enz.? Het lijkt voor alle beleidsmakers soms alsof het alleen maar een kwestie is om kwistig met belastingsgeld naar alles te gooien. Een transitie zoals de heren en dames in gedachte hebben kan je misschien met een flinke planning op 50 jaar realiseren, maar niet op minder dan een decennium – daarvoor bestaat noch het maatschappelijk draagvlak, noch de technologie, noch het budget en zeker niet de natuurlijke resources, andere middelen en de nodige mankracht.