Zijn ze helemaal van de ratten besnuffeld!
Het is weer tijd voor je wekelijkse dosis ‘welke klassieker kost er nu weer belachelijk veel geld?’, met deze keer een buitengewone Lancia Delta in de hoofdrol. Precies, er wordt niet zomaar een half miljoen gevraagd voor een doorsnee wagen, dus hier moet wel iets speciaals aan de hand zijn.
Wellicht had je het al aan het uiterlijk van de wagen gezien toen je op het artikel klikte: hij vertoont aardig wat gelijkenissen met zijn evenbeeld die in de jaren ’80 de rallywereld op zijn kop zette. Om aan de eisen van de ronduit gestoorde Group B klasse te voldoen, moesten er een paar honderd straatauto’s gemaakt worden zodat de wagen in kwestie de homologatie regels respecteerde.
Deze Lancia Delta S4 is gebouwd in 1985 en is er één van ongeveer 200 in totaal geproduceerde wagens. De ‘Stradale’ maakt gebruik van een 1,8-liter viercilinder die ruim 250 pk produceert. In vergelijking met de 500 pk van de Group B auto is dat een lachertje, maar in combinatie met zijn speciale chassis, een handbak en zowel een turbo als compressor op het blok is het zonder meer een plezierige auto om over bergwegen te slingeren.
De kans is echter miniscuul dat de wagen bij zijn volgende baasje ineens genoeg vitamine D voor zijn mik zal krijgen. In zijn 32 jaar hier heeft hij namelijk nog geen 1.000 km afgelegd. De S4 Stradale mag dan wel in topconditie zijn, maar voor een auto die letterlijk in het leven is geroepen ten behoeve van de racerij, hoort dit geval thuis in de categorie ‘heiligschennis’.
kukuk zegt
Lancia Delta DeLorean edition
viezefreddyw zegt
What the hell wat een bak geld man! Maar eerlijk is eerlijk, ik vind hem onwijs gaaf. Nee, niet €500.000 gaaf.
vetnek zegt
@viezefreddyw: Puntgaaf?
viezefreddyw zegt
@vetnek: Mehh. Eerder klokgaaf.
toyotafortuner zegt
edit-aangepast
toyotafortuner zegt
@toyotafortuner: @ikschrijfookoverautos
berlinetta zegt
Van mij mag die bubbel eens snel klappen. De prijzen gaan nergens meer over.
rhellema zegt
@berlinetta: en wat voor een voordeel haal je daar uit, als de bubbel knapt?
berlinetta zegt
@rhellema: Dat dergelijke auto’s ook weer iets bereikbaarder worden voor mij.
galgootje zegt
edit-aanpassing kan even duren in de app, was dom foutje
e270cdi zegt
edit-aangepast
dare2think zegt
@e270cdi: edit-edit
shadowbroker zegt
@dare2think: Edit
ardonjr zegt
Deze auto moet eigenlijk in het rood.. dan is ie in mijn ogen de prijs iets beter waard.. maar nog steeds niet helemaal. Zo’n 4 ton niet helemaal
ghengiskhan zegt
edit-Scherp! Collega @willeme had mij ook al op de hoogte gebracht ;)
gecko zegt
@ghengiskhan: ja dat dacht ook ja
papa zegt
Wat ongelofelijk dik, door mij maar een exemplaar met wat meer ervaring.
viggen93 zegt
Als je dit betaald heb je geen besef van waarde. Eerder een 100k en dat staat meer in verhouding. Maar miljardairs kopen en betalen wat ze willen
Orichy zegt
@viggen93: De geld ontwaarding is al een hele tijd bezig, dus dit model is zijn geld absoluut wel waard. Een exemplaar met veel meer kilometers zou inderdaad lager gerangschikt kunnen worden, maar deze is bijna maagdelijk en exclusief voor de echte liefhebber.
r3fl3x zegt
@Orichy: je zou van ‘echte liefhebbers’ verwachten dat ze wat meer achter het stuur zouden zitten om kilometers te maken.
rhellema zegt
@viggen93: niet om je af te zeiken, waarom is deze auto in jouw ogen 100 en geen 500K waard?
sjeemsbond zegt
@viggen93: miljardairs hebben over het algemeen een prima besef van wat iets waard is (daarom zijn ze vaak miljardair) die zullen dit dus niet kopen tenzij het waardevast blijft. De Mayweather types van deze wereld kopen dit soort dingen om te laten zien hoeveel ze uit kunnen geven aan een auto. Die hebben geen enkel besef van geld.
nicolasr zegt
Gaaf ding. Ontzettend lelijk, maar dat is een Enzo ook en die is ook gaaf.
Ik wil hem wel. Even kijken hoe de bitcoins erbij hangen en dan bieden.
Doei!!
ikschrijfookoverautos zegt
Voor 50 bitcoins is ‘ie van jou.
wimbraber zegt
@ikschrijfookoverautos: lijkt alsof het niks is als je het zo zegt ?
Orichy zegt
Zeer zeker zijn geld wel waard, gezien de exclusiviteit en originele staat, zijn het die het hem doen. Misschien nog wel meer waard?
Prachtig exemplaar, gaaf en excentriek.
De Groep B was, zoals het behoord te zijn, het meest extreme wat die sport te bieden zou moeten hebben, heerlijk. Tegenwoordig is alles voor watjes ook te doen. Dat maakt niet echt een topsport.
Maar ja, te veel geld en macht maakt nu eenmaal meer kapot, dan goed voor de mens is.
pomoek zegt
begin dit jaar is er nog een met meer kilometers voor bijna 5 ton afgehamerd. De vraagprijs is dus logisch. https://www.rmsothebys.com/ve17/villa-erba/lots/1985-lancia-delta-s4-stradale/1702939
Ik vind het interieur overigens beeldschoon. Rechte lijnen, strak, 80-er jaren in optima forma!
Orichy zegt
@pomoek: Één voordeel van die is, dat hij rood is en ook niet bijster veel meer kilometer heeft gereden. Maar ik snap die prijs wel. Het is een Icoon en exclusief, als ze in hele goede staat verkeren, dan is er altijd wel een echte liefhebber te vinden die hem koopt.
dirkv zegt
Echt een cultbak! Zeker jammer dat je ze niet af en toe voorbij ziet stuiven.
E34M5Touring zegt
Kopen, op 600pk zetten en iedereen de moeder launchen!! Geweldig spul dit!
shadowbroker zegt
@e34m5touring: En het motorblok om de 5000 km launchen:p
desjonnies zegt
De enige straatversies van de ‘dikke’ Groep B wagens waar mee te leven is zijn :
– Audi Quattro S1
– Renault 5 Turbo 1 en 2
– Nissan Sylvia 240 RS
– Porsche 911
– Opel Manta 400 en de Ascona 400
En de rest zijn puur, pure wedstrijdwagens die onder het mom van ‘braaf’ geproduceerd zijn.
Maar een ritje een zo een Delta S4 wil je je grootste vijand niet toewensen, noch een ritje in een straat legale 205 T16 zoals ik ooit de eer heb gehad en een ervaring rijker maar een illusie armer uitstapte.
Deze straatversies zijn sufferdjes vergeleken bij hun brute works-broertjes en wat moet je met zo’n ding als deze Delta?
Hij heeft geen geschiedenis dat’ie door Martini, Totip of een ander semi-fabrieks team als H.F. Grifone ( zwart met gouden Delta S4 met Esso livery) is ingezet, dit is eigenlijk een triest muurbloempje, er zal nooit mee geragd worden en hij zal zijn dagen slijten onder een dekentje en de foto die de nieuwe eigenaar meedraagt in zijn portefeuille is de belangrijkste asset van deze wagen.
Hij had beter gesneuveld zijn in één of andere rally cross of heuvelklim.
Dan zie ik veel liever een tot moes gereden Metro 6R4 of RS 200, die compleet verrot gestreden is in de Rally Cross en door een gekke Engelsman weer is gereanimeerd tot historische Groep B rallywagen, zoals die ene, kieren zo groot tussen de portieren en het dak dat je welhaast drijfnat bent na een natte klassementsproef.
100octane zegt
@desjonnies: pffft hier komt ie weer met een wazige uitleg, volledig haaks op alle andere meningen, en die dan zo hard verkondigen als zou iedereen idioot zijn (neen dat schrijf je niet, maar de betweterige toon is niet nodig). Het hele verhaal is subjectief, ook het jouwe! Ik vind het wel een topwagen en ik onthou dat jij het meer hebt voor halve wrakken.
radeox zegt
@100octane:
Toch hecht ik meer waarde aan een mening van één iemand die van de hoed en de rand weet.
Een straatlegale auto, waar op straat amper mee te rijden is, is toch ook geen goede auto lijkt me?
rufctr01 zegt
Ik denk dat ik liever iets anders zou kopen voor dat geld.
pa045 zegt
Beter als de zoveelste Porsche special. Van deze auto vind je niet zomaar 2 stuks naast elkaar.
Evengoed geef ik het er niet aan uit. Simpelweg omdat mijn huis al een heel stuk minder waard is. Ik kan het dus niet betalen.
spiderman zegt
We zijn helemaal koekie aan het worden met die prijzen. Dit is een 0 teveel, zelfs voor een exemplaar in superconditie. Koop een knappe Integrale voor 50-70 mille, er staan er genoeg op AutoScout.
pa045 zegt
@spiderman: Hoe cool een Integrale ook is. Dit is geen Integrale, maar een S4.
Hier staan er zelden 2 van naast elkaar.