De Fiat 500 heeft nog maar nauwelijks voet aan de grond gezet in de VS (auto wordt er eind van het jaar pas leverbaar), maar nu komt er alweer een ander Fiat-verovert-de-wereld-met-de-500-geruchtje: de Italianen overwegen het model nu ook in China te gaan verkopen! Sterker: aan het eind van 2010 zouden de Chinezen in kunnen stappen.
Drie keer raden welk model Fiat het in China een beetje moeilijker wil maken. Inderdaad: met de introductie van de 500 in China zou Fiat vooral de MINI in het vizier hebben. In een eerder bericht had mijn collega vraagtekens bij de combinatie ‘Fiat 500’ en ‘Amerikanen’: veel Yanks zouden wel in de door Duitsers ontworpen MINI passen, maar de kleine Italiaan is wellicht te krap. Gelukkig hoeft dat niet echt een probleem te zijn in China, schatten we in.
Mocht de Fiat 500 qua ruimte nou toch niet blijken te voldoen aan de (vooral lange) wensen van de Chinees, dan is de kans groot dat de Chinezen er gewoon eentje namaken op schaal 2:1. Daarbij zijn er de laatste tijd ook alweer meer geruchten te horen over de Fiat Giardinetta (of Giadiniera?) stationwagon. Naar verluidt zou deze op een 25 centimeter verlengd platform van de gewone 500 komen te staan. Met de stationwagon, de driedeurs, de 500C en de Abarth komt het modellengamma 500 uit op vier, maar het is goed voor te stellen dat Fiat de 500 nog verder uitmelkt.
Northwestern zegt
Komt er ook een verlengde versie van de 500? Een 500L ofzo? ;)
audiracer zegt
Een Fiat 500 1.4LI.
frarissimo zegt
Veel te klein voor de Chinezen.
majinstar zegt
Ik denk 500.
StijnB zegt
In een verlengde variant net 4…
w0o0dy zegt
Heb deze week nog in een Mini en gelijk daarna in de 500 gezeten. Qua ruimte scheelt het heel weinig. Alleen achterin is de hoofdruimte in de 500 flink minder. Benieuwd of ze de ophanging aanpassen aan de Chinese (slechte) wegen…
Rsimon zegt
hoelang is een chinees.
CarloAbarth zegt
In Japan ook leverbaar dus niet zo’n hele vreemde stap in mijn ogen…
Relakz zegt
Om eerlijk te zijn vraag ik me nog steeds af waarom ze voor de Chinezen langere versies uitbrengen ?? Die zijn over het algemeneen toch niet van de grootste… ;/? Somebody explain please!
china zegt
@Relakz:
In China is een chauffeur veel goedkoper dan in Nederland. Daarom kan iemand met een A4 bijvoorbeeld ook gelijk een chauffeur betalen. Dan wil je uiteraard achterin wel beter zitten dan voorin dus koop je een verlengde. (Heb er een jaar gewoond en een A4L is heerlijk). In Nederland heb je pas prive-chauffeur als je een S600 oid kan betalen. (of als je voor de overheid werkt…)
Verder snap ik er eerder niks van waarom we in Europa er niet gewoon ook 10cm aan plakken… Heb zelf een bmw 5-serie maar zit toch niet graag achterin met mijn 1,95…
alfamannetje zegt
en dan 1 % marktaandeel .
Raphael zegt
Fantastich klein tof auto’tje. Zuinig, mooi, relatief praktisch en niet duur.
Relakz zegt
Oohw als het zo zit hebben ze groot gelijk! Laat maar komen die Fiat 500L xD
SpeedGeek zegt
strijd tussen audi en BMW???? mini en fiat kunnen er ook wat van! ^_^ GO Mini GO
Citrofiel zegt
Wordt Mini dan al verkocht in China? In juni iig niet. Of hebben ze ook slechts plannen?