Het afschrijvingsmonster slaat sommige auto’s over, maar dan moeten ze wel heel speciaal zijn.
In 2014 was het ineens oorlog tussen McLaren, Ferrari en Porsche. Met respectievelijk de P1, LaFerrari en 918 Spyder lieten de drie sportwagenmerken eens zien aan elkaar (en de wereld) wat ze in hun mars hadden. Ze maakten verrassend vergelijkbare hypercars die de wereld nog nooit eerder vertoonde cijfers lieten zien. Qua motortype, aandrijving en al helemaal qua design verschilden de auto’s enorm.
Maar verder waren ze aan elkaar gewaagd. Alle drie hebben ze rond de 900 pk, alle drie zijn ze enorm snel, alle drie zijn het tweezits sportwagens waar praktisch gebruik niet hoog in het vaandel staat. Daar tegenover staat enorm veel geweld, in een flitsende verpakking. Het voor- en nadeel van de wagens is dan ook dat de gelukkige eigenaren heel af en toe nog wel eens een circuit pakken, maar meestal in een collectie laten staan, of lekker met 15 km/u flaneren door de straten van Monte Carlo of Dubai. De auto’s zijn hoogst verzamelbaar, want de aantallen zijn bijzonder gelimiteerd. Porsches leuke actie van limiteren tot 918 stuks zorgt ervoor dat de LaFerrari (500 stuks) en de P1 (375 stuks) een stuk zeldzamer zijn.
Een Engelse dealer had ze een tijdje geleden alle drie te koop staan!
Wat dat betreft lijkt de Porsche sowieso een beetje de underdog te zijn. Voor een bijna-miljoen-kostende hypercar ziet hij er wat meer ingetogen uit. De interface van Porsche lijkt op die van de nieuwe Panamera, waardoor connectiviteit, wederom vooral voor een hypercar, verdacht hoog in het vaandel lijkt te staan. Ook de aandrijflijn lijkt het minst extreem: vergeleken met de 903 pk van de P1 en de 963 van de Ferrari is 887 pk het laagste getal. Maar laat dat je niet misleiden: in verschillende tracktests is het de Porsche, met zijn vierwielaandrijving, die het snelste blijkt te zijn. Voor heftig spul kun je dus ook gewoon in Stuttgart terecht.
Het verhaal van de 918 is dan ook die van een typische hypercar. Supersnel, superextreem, superduur. Bijna 800.000 euro moest je neertellen voor een 918. De rijken der aarde sloegen hun slag en alle 918 exemplaren waren voor de introductie al uitverkocht. In dit geval zal een 918 dus alleen maar in waarde stijgen. En dat blijkt, deze showroomverse 918 van een Amerikaanse dealer moet flink geld opleveren.
De klant is losgegaan in de optielijst. Er werd geopteerd voor het optionele Weissach-pakket: eenvoudiger, meer carbon onderdelen, racevelgen en de keuze uit verschillende historische liveries. In dit geval Martini, een livery met een grote naam voor de oude Porsche Le Mans raceauto’s. De kleuren vloeken een beetje met de groene remklauwen, maar het hybride-aspect moet toch aangestipt worden. Bij deze.
Helaas lijkt de eerste eigenaar een verzamelaar te zijn, want de kilometerteller blijft steken op 45 mijlen (zo’n 70 km). Dat, in combinatie met de speciale editie zorgt ervoor dat de prijs momenteel 2.190.000 dollar is. Rekenen we dat om naar euro’s, dan blijft een bedrag van 1.890.865 euro over. Een ruime verdubbeling van de originele prijs dus. Extreem veel geld. Maar ook extreem veel auto.
willempieee zegt
RM Sotheby’s verkocht er gisteren eentje voor om en nabij de 1.050.000 mln euro, ook in showroomstaat. Valt wel mee dus!
derek306 zegt
@willempieee: ik vond de prijzen behoorlijk tegenvallen! Bij een aantal auto’s had ik de prijs vooraf behoorlijk verkeerd gegokt
loserboi932 zegt
@derek306: tegenvallen als in goedkoper dan gedacht of tegenvallen als in duurder dan gedacht?
pa045 zegt
@derek306: het valt mij ook tegen dat ik zo een tweedehandsje nog steeds niet kan betalen.
acizane80 zegt
@pa045: troost je ik kan met moeite een schaal 1:100 betalen ??
autospotterkerkrade zegt
Een van de mooiste straat auto’s van het laatste decennia
stfu zegt
@autospotterkerkrade: ik vind de auto juist wat saai qua design. Koplampen, bumpers e.d verre van heel modern. Misschien daardoir wel tijdloos of juist achterhaald over 5 jaar.
raceface zegt
@stfu: denk dat ook te maken kan hebben aan het feit dat deze gewoon heel veel lijkt op de concept versie die we al jaren voor introductie zonder camo op het web zagen verschijnen. Misschien was je al aan het ontwerp ‘gewend’ geraakt.
loserboi932 zegt
@autospotterkerkrade: de laatste decennia (meervoud) of het laatste decennium (enkelvoud)
acizane80 zegt
@autospotterkerkrade: gelijk heb je, persoonlijk vind ik de 911 niets maar modellen zoals dr carrera gt2 en 918 vind ik beeldig.
autodidact zegt
Doe toch maar de Laffe Arie. Als het toch extreem en duur mag zijn.
Turbo S zegt
Die Martini livery hoeft niet te zijn. Gewoon in het saai zilver en met de andere wielen waar hij ook mee geleverd is, is dit mijns inziens toch een van de meest begerenswaardige auto’s die er op deze aardkloot zijn.
trolle zegt
Ik heb dan liever een carrera gt
tjongejongejonge zegt
@trolle: geef even je naam door wanneer je er mee gaat rijden dan sluit ik een levensverzekering op jouw leven af, meer kans op winst dan bij de Staatsloterij
karaya zegt
@tjongejongejonge: Zelfs Walter Rhörl vond ‘m nogal listig op de limiet.
galverink zegt
@trolle: die hebben ze ook staan. Wat een bedrijf zeg.
ri_ck zegt
@trolle: die heb je al voor de helft, zou zeggen ren naar de shop
ghost zegt
Bij 1 vd Porsche centrums in NL staat er 1 te koop voor €1.850.000,- . Is toch even de prijs x2 van wat ie nieuw was.
loserboi932 zegt
@ghost: vraagprijs is zelden tot nooit de werkelijke verkoopprijs bij tweedehands auto’s.
dirkiii zegt
@ghost: op mobile staan ze voor minder dan een miljoen
venckman zegt
Staat op foto 2 niet precies dezelfde op de achtergrond?
spykerboy zegt
@venckman: jup
garp zegt
Bij Playmobil €39,95.
hectorjenks zegt
Ik weet niet wat ik schokkender vind; de hoge prijzen of het feit dat deze auto alweer uit 2014 stamt. Kanonnen, wat gaat de tijd hard.
weijs zegt
Jammer dat ie LHD is.
fmgarcia zegt
Stel, je hebt echt je uiterste morele financiele grens overschreden door een 918 te kopen. En je wilt echt gaan rijden en genieten van die auto. Hoe kut is het dan om steeds voorzichter te moeten zijn bij dit soort berichten. Zie je ook met sommige youngtimers.
Dutchdriftking zegt
Vorige week zomaar ineens op de snelweg gespot deze, idioot gaaf om dit in het wild tegen te komen.
fyr0 zegt
@dutchdriftking: ja hij stond daarna bij circuit Zandvoort te flaneren (zowel zaterdag als zondag)
Dutchdriftking zegt
@fyr0: ah kan goed, ik kwam hem tegen op de A9.
RuVi zegt
Bij PCG hadden ze volgens mij in 2014/2015 nog vrij verkoopbare voorraadauto’s voor ergens bovenin de 600k. Ongelofelijk hoe snel ze in waarde stijgen
ericc zegt
Voor dat geld koop ik liever een resem verschillende wagens.
kilum zegt
Dat hij te koop staat voor dit geld betekend niet dat hij weg gaat voor dit geld. De auto markt lijkt wat te stabiliseren dan wel te krimpen zelfs. Blijkbaar barst de bubbel niet. Maar wat ik zie op het internet krimpt hij nu wel weer langzaam.
ikleesookoverautos zegt
Veel te veel dus.
hotze zegt
Veel geld, maar het blijft een prachtig ding.
Alleen die bumperbeschermers aan de achterzijde zien er niet uit.
Maar zonder deze zal de prijs waarschijnlijk niet met een miljoen zakken…
De snoepzaak van Autosalon-Singen heeft er nog een paar te koop, drie voor < 1,4 miljonen.
En een 911 R, deze doet nog "maar" 329.000.
Lekker hoor om daar even rond te neuzen…