China heeft met grofweg 1,35 miljard mensen (nog heel even) de grootste populatie ter wereld, en haalde vorig jaar de VS in als grootste automarkt ter wereld. Maar hoe groot is het Chinese autopark dan precies? Weet jij het?
China telt momenteel 216 miljoen auto’s. En onder auto’s worden ook motors, tractors en trucks verstaan. In totaal rijden er op dit moment 102 miljoen motors en 98 miljoen auto’s rond. Het aantal auto’s neemt echter heel rap toe: in 2010 kwamen er 16,5 miljoen nieuwe units bij. Deze stoot aan extra volume die op de Chinezen wordt afgevuurd leidt tot problemen: Peking kan de groei van het autobezit niet meer aan, en in de grote steden worden kentekens tegenwoordig verloot.
Wanneer je de cijfers naast de Nederlandse legt (collega Dennis trok al eerder een vergelijking) valt het nog redelijk mee. Hier hebben we per 1,7 inwoners 1 auto, China telt 1 auto per 13 inwoners. Desalniettemin is er qua volume natuurlijk veel meer te halen, dus alle niet-Chinese fabrikanten storten zich al geruime tijd op de markt aldaar. Bovendien is er in China (vooral voor de luxefabrikanten) een enorm groeipotentieel, terwijl de Europese markt een zorgenkindje blijft.
Eerlijk zeggen: wat was jouw schatting, voordat je verder klikte? (via China Car Times)
gerard1710 zegt
Ik wist wel dat er minder auto’s dan mensen waren, omdat het grootste deel van China nog steeds bestaat uit arme boeren zonder auto (sommige blijkbaar wel een tractor). Maar zó weinig had ik niet gedacht.
love4sportcars zegt
mijn schatting? heel veel stomme aziatische, verlengde of gekopieerde auto’s
kweenie…100 miljoen ofzo
RickB zegt
Gelukkig is Vietnam niet zo’n welvarend land…
Vervang de scooters eens met auto’s:
http://www.youtube.com/watch?v=xvaJwmPKQfg
sebasjuhh zegt
@RickB: haha gewoon op het gemakje!
sebasjuhh zegt
Lol die foto, ga je toch wel een beetje bij nadenken.
super zegt
er rijden er daar niet zo heel veel, er zijn er veel meer die stilstaan.
mylvan zegt
En wij hier blue dit en green dat en co2 zus en roetdeeltjes zo, dat heeft dus echt geen zin als je dit zo ziet :S
dennisr zegt
een file waarbij de voorsten weer achter de achtersten staan..
Megakix zegt
102 miljoen auto’s dus….niet de grootste markt van de wereld dus…enja, dus zat ik er qua schatting ver naast dus…en nee, pas in 2028 heeft India meer inwoners dus…en ja, ze krijgen dezelfde problemen als ons laterzzzzz…dus..
Mairsil zegt
@Megakix: Grootste markt = meeste verkopen per jaar, niet meeste rondrijdende auto’s in totaal. Er is kennelijk geen ander land waar in het laatste jaar 16.5 miljoen auto’s bij kwamen.
Megakix zegt
@Mairsil: ah…dus onder automarkt verstaan we dan ook de 2e, 3e etc…hands auto’s….zijn ze nóg niet de grootste….
guust zegt
China heeft met grofweg 1,35 miljard mensen (nog heel even) de grootste populatie ter wereld..
wie krijgt die status binnenkort dan?
Mairsil zegt
@guust: India, zou ik denken
guust zegt
@Mairsil: bedankt, dacht ik al, maar dan is “heel even” nog zo’n 20 jaar zoals Megakix al schrijft..
sir_smokalot zegt
Da’s toch niet zo heel lang? Nog korter dan 1 generatie.
Megakix zegt
@sir_smokalot: wel als je zoveel rookt als ik….?!
BmwMPower zegt
Lijstjes per merk voor die 16.5 aan totalen!?
BmwMPower zegt
@BmwMPower: 16.5 miljoen*
norge zegt
Oei dat zijn een hoop liters met olie die ze daar gaan opstoken.
jelmer zegt
Het is hoopvol dat het Chinese bewind doorheeft dat een enorme autogroei enorme nadelen heeft. Ze verloten dan ook geen kentekens, ze veilen ze. Afremmen, afremmen, afremmen.
Tegelijk zetten ze ook full scale in op elektrische aandrijving. In Shanghai is, schatting op basis van tellen en gokken, een derde a de helft van alle snorfietsen (en dat zijn er veel!) elektrisch. Dat willen ze natuurlijk ook voor auto’s, want dat zou enorme veel milieuproblematiek in de steden geven (om over de klimaatverandering maar niet te spreken, maar laten we daar maar niet over beginnen.)
Dat geeft natuurlijk ook economisch een enorme kans. “De Chinezen” hebben qua verbrandingsmotoren een enorme achterstand. Doordat westerse merken gedwongen zijn samen te werken met lokale partners komt die kennis snel hun kant op, maar met elektrische auto’s hebben ze de achterstand niet. Dat geeft natuurlijk mogelijkheden.
Het is interessant, wat er in China gebeurt.
Megakix zegt
@jelmer: och, van een beetje smog ga je niet dood hoor…
divine zegt
Waarom steeds die ellendige foto uit India als het over China gaat?
jankarel zegt
Leuk zo’n foto van het verkeer in ‘China’. Aan de kleur van de bussen en tuktuk’s is dit toch echt New Delhi in….