
Onze kentekenconnaisseur zocht het uit.
Er is in Nederland een grote schare petrolheads die maar wat graag een kentekenbewijs met de magische letters ‘ALPINA’ zou willen hebben. Logisch, want het bedrijf uit Buchloe maakt al sinds 1965 naam met het verbeteren van BMW’s. Alpina zijn eigenlijk nooit een teleurstelling.
Vorige week ging Wouter op pad met de B3 (VIDEO), en een paar dagen later stroomde Autojunk vol met Alpina’s die op de BMW Sharknose Meeting in Barneveld werden gefotografeerd. We zijn de afgelopen dagen een beetje Alpina-minded, waarbij we ons afvroegen hoeveel van die dingen er eigenlijk in Nederland rondrijden.
Die vraag is vrij lastig te beantwoorden, maar Jasper van Kenteken.tv deed een poging dit aan de hand kentekenregistraties uit te zoeken, en kwam op een totaal van 293 uit. Geen slechte score. Hierbij moet worden opgemerkt dat de alleroudste Alpina’s en de modellen die hier resideren op buitenlandse platen niet zijn meegenomen, maar het geeft een aardige indruk.
Hieronder de verdeling per model.
Type | Aantal |
---|---|
B10 | 89 |
B11 | 5 |
B12 | 8 |
B3 | 77 |
B4 | 1 |
B5 | 12 |
B6 | 32 |
B7 | 8 |
B9 | 4 |
C1 | 12 |
C2 | 6 |
D10 | 8 |
D3 | 9 |
D5 | 8 |
Roadster S | 6 |
Roadster V8 Limited Edition | 7 |
Eindtotaal | 292 |
Als we die Alpina-registraties afzetten tegen het bouwjaar, dan komen we uit op onderstaande verdeling. 1998 was een topjaar, zo blijkt. Verder is het noemenswaardig dat het overgrote deel van de Nederlandse Alpina’s een blauwe kleur heeft (126), gevolgd door zwart (72) en grijs (47).
Fotocredit: Alpina D5 BiTurbo @ Autojunk
De Alpina’s kan ik over het geheel genomen altijd wel waarderen. Ik vind die velgen alleen gruwelijk lelijk.
Op mijn (F30) 320iA lagen 19″ (of 20?) Alpina velgen, aangeschaft door de 1e eigenaar. Laten omruilen tegen style 397’s die 100x mooier staan imo…..
@Rudy: woordje “ik” mis ik ergens
@johanhummer9: ?
@johanhummer9: hij zegt toch dat hij ze mooier vindt staan? Imo= in mijn ogen.
@Rudy: ik vind juist dat die velgen het onderscheid maken tussen een ‘normale’ BMW en een Alpina
@Rudy: inderdaad ik vind alpina velgen ook echt lelijk mocht ik ooit een alpina B5 kopen gaan ze er ook gelijk vanaf
@Rudy: alpina’s zonder bovenstaande velgen zijn als brabus benzen zonder monoblocks VI’s, net niet. Op een standaard BMW komt het al snel wannabe over.
@Rudy: op een originele Alpina horen die velgen gewoon, ik vind ze wel mooi. Op een normale BMW is er over te discussiëren inderdaad
Het zijn gewoon dikke wagens ! Hulde aan de eigenaars.
@lexusfan: Hulde inderdaad. Het straatbeeld wordt er weer een stukje mooier van. Zoals van de B3 GT3 (99 stuks ooit geproduceerd). http://www.youtube.com/watch?v=U2s4hZxwxuI
Er was zo’n mooi verhaal van een eigenaar van een E60 B5 die bij het parkeren aangesproken werd door een man die zei ook eigenaar te zijn van een B5 en dat het zijn favoriete auto was om mee te rijden. Vervolgens stapte die man in een Veyron.
Of het waar is weet ik niet, maar als je in een Alpina zit snap je de appeal wel. En ze zijn aardig betaalbaar, want ze zijn alles behalve waardevast.
Hebben de andere Duitsers eigenlijk ook iets wat vergelijkbaar is met Alpina?
@mikkeloentje: Alpina is gewoon een tuner, leuk dat er alpina op je groen papiertje staan maar het is gewoon een tuner. Enige vergelijkbare rond die tijd (eigenlijk 12 jaar later zelfs, 1977) is Brabus. Zal nog eens nadenken welke oudere tuners er zijn
Irmscher 1968 kan ook nog
@mikkeloentje: Aangezien Brabus samenwerkt met Mercedes zou dat nog enigszins in de buurt komen. Maar Brabus wordt wel gezien als een tuner en geen fabrikant.
@mikkeloentje: twinkel twinkel ster heeft amg en olie zuiperds hebben voor zover ik weet niks
@gwnbmw: Het is toch geen “AMG S63” ofzo? RUF van Porsche schiet me net te binnen maar dat is ook de enige, iemand nog iets?
@mikkeloentje: Singer porsches?
@mikkeloentje: ac schnitzer?
@gwnbmw: Nu je het zegt over Mercedes trouwens, Maybach..? (ps: edit knop?)
@gwnbmw: Mercedes-AMG GmbH, quattro GmbH en BMW Motorsport GmbH worden hier niet bedoeld, het gaat echt om veredelaars.
@gwnbmw: ///AMG is vergelijkbaar met BMW M en niet met Alpina. Misschien dat Brabus een beetje in de buurt komt omdat die ook Mercedessen veredelen. Mar dat is toch meer een performance tuner op een andere manier/level.
@gwnbmw:
ABT denk ik?
@carmasterr: ABT is gewoon een tuner, het blijft een Audi of VW of Skoda of Seat (tunen ze nog meer? Haha). Maar de grens is dus vaag wanneer het een “ander merk” is of een tuner.
Misschien leuk voor Autoblog om eens een lijstje “veredelaars” te maken?
@carmasterr: abt? MTM juist toch?
@st3fan:
MTM is alleen Audi.
Ik zat meer aan VW te denken.
@carmasterr: Alleen Audi? Ze werken toch met veel meer uit de VAG stal? Volgens de website in ieder geval wel
@mikkeloentje: misschien Brabus bij Mercedes en Bitter bij Opel, ik durf niet te zeggen dat die 100% vergelijkbaar zijn.
@knipperlichtje:
Irmscher bij Opel.
Bitters hadden alleen de techniek gemeen met Opel modellen.
De rest was allemaal eigenbouw.
Nu ben ik nieuwsgierig waarom 1998 zo’n topjaar was?
@spidermann:
98, 99 en 2000 groeiden de bomen nog tot in de hemel.en waren wij ervan overtuigd dat het nooit meer opkon.
Dat verklaart die 5 exemplaren extra in 98 niet volledig, maar het geeft je een indicatie.
@whatdoiknow: en…dat Ekris BMW in die jaren officiele dealer was van Alpina
@Megakix:
Dank je, dat wist ik dus niet.
Gezien het penoze gehalte in het klanten bestand van Ekris zal dat ook een stevige duit in het zakje gedaan hebben.
Nogsteeds prettig om er een tegen te komen. Aan de hand van dit aantal niet onmogelijk gelukkig. Ik ben blij dat ik genoeg vaste klanten heb met alpina’s, eentje zelfs ket een zeldzame touring. Weet helaas niet het precieze model.
@philipf: Terwijl die mannen waarschijnlijk gewoon een vrouw hebben, stelletje viespeuken zijn het ook.
Ik heb wouter niet gezien. :(
Er zijn er in Amstelveen sowieso minstens 3, waarvan 2 bij dezelfde eigena(a)r(en).
De 65-KPN-7 en de TB-RT-98 (bijna altijd te vinden in Amsterdam-Zuid) zijn volgens mij van dezelfde eigenaar/eigenaren:
65-KPN-7: een Alpina B10 V8S Touring
TB-RT-98: een Alpina B10 4.6 Touring
En dan was er nog de XV-NH-19: onderhuids een 540i E39 sedan, nu een Alpina B10 V8.
Verder weet ik zo een twee drie niet echt andere exemplaren.
@toyotafortuner: Bij Frederik Hendrik plantsoen op de van Hallstraat staat er ook altijd een prachtige prefacelift E39 in het blauwe met oranje knipperlichten.
Wanneer komt de i8 alpina? xD
@Kuifje: Haha, met 6 in lijn?
Ja heel leuk die exclusiviteit tot je wat onderdelen zoekt voor je Alpina uit 1990.
Buiten dat ben ik fan van het gehele concept.
De darkraver reed een b10.
de E30 Alpina gebaseerd op de 325i, dat is mijn droom Alpina!
Dus die andere 20.000 met Alpina stickers/naamplaten zijn gewoon wanna bees ?
@RobUSA: stickers en naamplaten kom ik nooit tegen, maar er rijden genoeg BMW’s rond met velgen van Alpina.
Was een mooie Meeting met bijzondere autos. Waren zelfs 5 echte e28 M5′ s waaronder een hele speciale individual met volleder in het beige
Vandaag nog een D10 en een B3 E92 gezien. Heerlijke auto’s
Vind die Alpina’s altijd prachtig, zowel de oudere modellen als de nieuwe modellen. Hier aan de grens in Winterswijk zie ik ze gelukkig relatief vaak, afgelopen week nog zo’n mooie nieuwe blauwe B3 Bi-Turbo!
Grappig dat de fiscus weer zoveel invloed heeft op de aantallen: de piek in 1998, 1999 en 2000 bouwjaren komt door de lage bijtelling op 15 jaar oude auto’s en de piek in 1987’ers door de mrb vrijstelling/nu overgangsregeling. De piek in 1988 modellen kan ik alleen niet verklaren, raar.. Misschien alvast naar NL gehaald toen 25 jaar nog de limiet was voor vrijstelling, alvast vooruitlopend op..?
Mooie grijze B3 biturbo coupe bij mij om de hoek te koop. 2007 360pk nog geen ton gelopen. Altijd een mooi ding gevonden. Jammer dat de coupe momenteel niet mijn type auto is.
Alpina en Ruf zijn constructeurs. Zo ook Hartge.
Brabus, ABT en TechArt zijn tuners.
In Duitsland kan je dus een verschil hebben op dit vlak.
Wat AC Schnitzer betreft weet ik niet of die ook onder Constructeurs vallen of tuners zijn.
Je hebt nog vele andere maar deze zijn allemaal tuners. Wat niet afneemt aan de kwaliteit van hun eindproducten!
Lijken wel BMW’s..
In Limmen staat een B10 uit 1999 al jaren te koop , heeft 288.000km gelopen en kost al jaren 9.950 euro
Wel grappig. In de tekst worden 293 geteld en bij de opsomming 292. Waar is die ene nou gebleven. ??
@galtur: Waarschijnlijk richting Roemenië ofzo
Ik heb ski’s van Alpina tellen die ook mee?
In Driebergen reed een E34 BiTurbo Alpina. Zot apparaat. Ding ging als een malle, goeie sound ook. Zou ik nog wel een keer willen. Maar goeie worden duur en een slechte wil je denk ik niet. Of een 8 serie Alpina. Stond een tijdje terug een plaatje op mobile.de. Weinig km’s en echt in topstaat. Prachtig onderhouden. Flink opgefokte V12 lijkt me wel een keer gaaf!
@E34M5Touring:
Zonde dat je aan zo’n 850 ieder jaar meer kwijt ben aan wegentaks dan aan de aankoopprijs van de wagen.
Ander stond er al lang zo’n 850 of XJS bij op de oprit als extraatje.
@Hupke: Maar dat duurt ook niet lang meer. Ook 8 series worden weer duurder. Vooral een nette. Want een slechte 8 serie wil je zeker niet. Moneypits.
@E34M5Touring:
Het begint het moment te worden om er een te kopen. Je kan ze bijna als oldtimer inschrijven en daarmee 5k per jaar besparen.
Een goede van een slechte onderschijden lijkt me een gevaarlijke taak.
Die ene B4 Biturbo is te vinden in Groningen.
Staat regelmatig op P4 achter het Willem Alexander sportgebouw op het Zernikecomplex.
Leuk dingetje wel.
Er staan momenteel een aantal B10’s (E39) te koop. Op één na, allemaal de 4.6l V8 versie.
@e1000bmw523i: http://occasions.autoscout24.nl/?atype=C&make=14&mmvmk0=14&mmvco=1&fuel=B&pricefrom=1000&cy=NL&zipc=NL&zipr=200&ustate=N,U&sort=price&results=20&page=1&event=remB||radius&dtr=s
Lekkere auto’s hoor. Vaak zie je BMW’s met alleen de alpina velgen.
er rijd dus in Nederland geen B8