Sinds de jaren ’70 kennen we airbags. En begon het eerst nog voorzichtig met alleen en bestuurderairbag, maar inmiddels zit er in een beetje middenklasser al 6 airbags. Maar voor Toyota is dat nog niet genoeg.
Want Toyoda Gosei (erfgenaam van Toyota) vindt dat er nog wel ruimte is voor meer airbags. En dan niet alleen aan de binnenkant, maar ook op de motorkap. Want stel je toch eens voor dat een voorganger iets overkomt…
Het moet niet gekker worden. Straks ontploffen er bij een aanrijding zoveel airbags dat je de inzittenden niet eens meer kan zien. Of zullen we maar gewoon rondrijden in een reuze strandbal? (via: autoblog.com)
Audiofreak zegt
wtf, krijg je ongeluk, kan je niet meer ademhalen ! heey, ook fietser airbag!
RenJie zegt
zolang het de veiligheid bevordert, heb ik er geen problemen mee. Het voelt toch veilig om tussen luchtkussens te zitten als je ergens tegenaan botst of wat? ;)
KenDM zegt
Het is in de EHBO wereld echt een paradoxaal middel dit. Er zijn wel eens mensen die gesneuveld zijn door de impact van zo’n airbag, ik heb het dan over hulpverleners.
Mr. J zegt
denk niet dat die airbags bij deze auto helpen
want er zitten niet eens deuren in
en autogordels waren ook te duur zo te zien
Audiofreak zegt
@REnJie, daar heb je wel gelijk in, maar zo’n ding klapt met 320km/h deruit, en als die van alle kanten kome lijkt me da ongezond, moet je bedenken als er een kleuter in de bijrijderstoel zit, krijg 3 van die airbags tegen z’n bakkens!
Audiofreak zegt
btw, Toyoda, hoort dat niet gewoon Toyota te zijn?
RenJie zegt
@Audiofreak
beter dan vol tegen het dashboard o.i.d. aan ;)
lincoln zegt
hoeveel airbags heb je nodig ??
ligt er aan .. als je in angst handelt is de sky the limit ..
ik handel niet in angst maar heb nog wel een partijtje lucht in de aanbieding ..
RenJie zegt
@Audiofreak
als je maar 1 airbag hebt(bestuurder), dan knal je vol tegen de airbag aan van het stuur, vervolgens is de kans heel groot dat je terugstuitert en een whiplash krijgt. Als je ook nog eens een airbag aan beide zij kanten hebt en verbeterde hoofdsteunen, dan voel ik me toch wel wat veiliger. En een airbag voor voetgangers is al helemaal top.
a_tomba zegt
@Audiofreak schrijft,
7 June 2008 om 12:20
btw, Toyoda, hoort dat niet gewoon Toyota te zijn?
Nee
jela zegt
Meer airbags zijn vaak goed, maar niet altijd (denk ik toch)… Elke airbag die geen hulp biedt, klapt toch open en vergroot samen met alle andere airbags de druk in de auto op een korte tijd, natuurlijk is dit niks tegenover de veiligheid die de airbag eventueel kan bieden (kan verschil zijn tussen leven en dood)… maar toch, té veel is nooit goed.
Arie zegt
Een goede rolkooi en een 5 punts gordel blijft altijd nog het veiligste!
Dan heb je al die rommel niet nodig, scheelt weer in kosten, electronica, diefstallen enz enz. Trouwens met een goeie rolkooi blijft de auto nog in vorm als hij een keer over zn kop gaat.
Rick dos zegt
Neeeeeee! Geen airbags aan de voorkant! Wnat dat is toegeven aan de fietsersbond!
http://www.autoblog.nl/archive/2008/04/21/fietsersbond-wil-airbag-in-de-voorruit
:lol:
Maar goed, waarom niet? Ik bedoel, als dit helpt om die belachelijke voorkanten van auto’s van tegenwoordig tegen te gaan. Then, hell yeah!
Luc zegt
volgens mij wordt het juist onveiliger met zoveel airbags
bramwillemse zegt
en dan de voetganger nog 5m. verder weg lanceren, omdat de airbags explosief ontpoppen.
ik zie ze al vliegen :D
Patrick2002 zegt
Waarom zo sceptisch Robbie?
Ik zou als ik over een zebra pad heen loop met alle plezier in een wolk van kussens terechtkomen i.p.v. een harde motorkap, geef toe wanneer heb jij voor het laatst fatsoenlijk voorrang gekregen of verleend bij een zebrapad?
Als hierdoor een familielid of kennis niet blijvend verlamd zou raken piepen jullie wel anders…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ Lincoln: wederom cudo’s voor je reactie!
Daar draait het nl. om. En geloof me: ik zit liever in een Saab zonder airbags, dan in een Panda met 7891258 airbags! ‘Tuurlijk, het helpt mee, maar het moet wel geintegreerd zijn in een totaal veiligheidspakket.
Maar idd: een korte remweg of goede wegligging (actieve veiligheid) verkoopt een stuk minder makkelijk…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Trouwens, heb een filmpje gezien van iemand die een blikje cola aan het drinken was toen de airbag afging….
Sindsdien drink ik niet meer in de auto!! Het blikje konden ze uit de left-overs van zn schedel pulken…
IEW
De Glijbaan zegt
Robbie!!
Schiet eens op met bloggen! We hebben je auto nodig, moeten ff een partytent scoren..!!
.Memphis. zegt
Leuk, even een klein ongevalletje, *bang* 35 airbags die langs alle kanten ontploffen. Laat die dan maar vervangen tegen een paar 100€ ’t stuk.
Muilie zegt
Voetgangers zijn nog beter beschermd dan je passagiers achterin. Wat een onzin.
En net zoals memphis zegt. Heb je een knullig ongelukje of wat en dan ineens alle airbags an de voorkant eruit, direct auto totalloss.
Overdrijven is ook een vak met al die airbags
Stijn zegt
@ Robbie…
Ik vind dat je nogal denigrerend doet over zwakke weggebruikers. Misschien is het helemaal je bedoeling niet, wie weet.
Maar als dat wel zo is, kan je misschien even opnieuw een tekst plaatsen als je (net zoals mij) getuige bent geweest van een ongeluk voetganger-auto én (net zoals mij) , nadat je zou gezien hebben dat je niets meer kon doen om het slachtoffer te redden, temidden van stromend bloed en verhakkelde hersenen er bij was toen het slachtoffer zijn laatste adem uitblies.
Ik ben die “fietsersbond en voetgangers” reacties hier dan ook grondig beu.
RobertJ zegt
ik ga geen cent meer betalen voor airbags die de inzittende van mijn auto niet ten goede komen, laat staan een kilogram extra meenemen.
Als fietser vind ik het belangrijk om goed op andere weggebruikers te letten, hetgeen tegenwoordig vaak niet gebeurt. (geen richting aangeven, geen voorrang verlenen, mp3, etc).
Bas zegt
Als ze zuurstof injectsystemen gaan aanleggen om de inzittenden bij een aanrijding te voorzien van zuurstof tussen de airbags….dan zijn er genoeg airbags.
Als er 1 fietser / voetganger aan aanrijding klaagt dat die kut airbag wel erg hard ontplofte en dat toch wel voor een trauma heeft gezorgd…..dan zijn we GOED BEZIG!
Auto’s kunnen niet veilig genoeg zijn….luchtzakken zijn daarin onmisbaar.
Dat dit zo is hebben de afgelopen wat 30 jaar (?) aan gebruik inmiddels wel bewezen….dus wie ben ik om daar aan te twijfelen?
Voor hulpverleners valt er nog wel wat te verbeteren. Airbags zouden een antiplof systeem kunnen hebben die door hulpverleners op alle ongeplofte airbags in werking gesteld zou kunnen worden.
Anyway….over veiligheid moet je niet discusieren …. daar hebben slachtoffers namelijk helemaal niks aan en dat snap je pas als je zelf op straat ligt en je wordt door omstanders “wakker” gehouden.
Pim zegt
Het lijkt mij verstandiger voetgangers en auto’s uit te rusten met omhulsels van tegengestelde magneten. Kenne ze nie ene mer boatsen joh!
Anyway(s): ik vind op zichzelf de ontwikkeling niet slecht, maar fabrikanten zouden zich meer moeten richten op informatie (aandeel van letsel in type aanrijdingen etc; zie Volvo met City Safety) of althans dergelijke berichten gefundeerder moeten brengen. Wat zijn de snelheden, wat is het type letsel? Ik kan me slecht voorstellen dat een airbag iets helpt als je daarna alsnog ’t dak op vliegt. Maak dan betere remmen/banden…. Daarnaast zijn de huidige veiligheidssystemen compleet afhankelijk van elkaar; airbags werken beduidend beter met gordels, beiden hebben weinig zin als de stoel de terugslag niet fatsoenlijk kan verwerken, etc. Wat ik maar wil zeggen: dat ze eens zacht asfalt maken!
Dr. jur. Rudy Pladijs zegt
Geachte,
enkele minieme correcties:
Want Toyoda Gosei (erfgenaam van Toyota) vindt dat er nog wel ruimte is voor meer airbags. En dan niet alleen aan de binnenkant, maar ook op de motorkap. Want stel je toch eens voor dat een voorbijganger iets overkomt…
Het moet niet gekker worden. Straks ontploffen er bij een aanrijding zoveel airbags dat je de inzittenden niet eens meer kan zien. Of zullen we maar gewoon rondrijden in een reuze strandbal? (via: autoblog.com)
Goede groet,
dr. jur. Rudy Pladijs
kevin zegt
het is wel best cool zoveel airbags veilig maar die voetganger airbag gaat wel ver.
xavier zegt
Er moet inderdaad op alle vlakken aan veiligheid gedaan worden, zowel actief al passief. Airbags zijn zeer goed als het om intelegente airbags gaat zodat niet alles ontploft bij een licht zijdelinkse botsing.
BTW: Hier zijn ze nog de gordijnaribags vergeten!!
jampa zegt
@ stijn
oee touchy!
RenJie zegt
@Dr. jur. Rudy Pladijs
Offtopic: een vraagje, waarom ben je Doctor als je jurist bent? Verkeerde opleiding gekozen?
lincoln zegt
@Renjie .. ach je kent ze wel .. gesjeesde studenten/klaplopers ..
wie gaat nou serieus met een titel rondlopen ??
heeft best wel leuke/grappige/duidelijke internetsite ..
Jan zegt
het wordt nog zoals in die film, demolition man met Sylvester Stallone
daar wordt heel die binnenkant van de auto schuim
Nederland Hater zegt
Je hebt zo weinig kans geblesseert te raken door het raken van een zijspiegel!
Dotternetta zegt
Ik heb net een autoongeluk gehad en ben voor meer airbags, vooral 1 tussen de beide voorste stoelen, bvb vanuit het dak. Mijn vriendin is met haar hoofd, tijdens de zijdelingse crash tegen mijn schouder geklapt en heeft nu al 3 maanden last van whiplash-achtige klachten. Dat had voorkomen kunnen worden met een goeie airbag.
Esprit_de_Flandre zegt
Die voetgangers-airbag is zeker geen slecht idee hoor. Een auto komt hard aan.
Volgende stap is misschien een airbag in de voor- en achterbumpers. Die springen dan open net voor je in iemands gat rijd. Beetje zoals botsautootjes. Zo veel blikschade sparen. Als je niet te snel rijdt tenminste.
cheese dippers zegt
@kendm:
Ik ga even in het woordenboek opzoeken wat ‘paradoxaal’ betekent.
maurits zegt
hoeveel airbags kan een auto wel nie hebben