Het einde van de youngtimerregeling leek nabij, maar een meerderheid van de Tweede Kamer was tóch tegen.
Er gaat vooral een hoop subsidie naar EV’s en hybrides, maar toch is er anno 2023 ook nog een belastingvoordeeltje voor dikke bakken. Voorwaarde is dat het een youngtimer is en dat je ‘m op de zaak zet. De welbekende youngtimerregeling.
Helaas stond deze regeling de laatste tijd flink onder druk. Want ja, die youngtimers zijn natuurlijk niet de meest milieuvriendelijke auto’s. Het is wél heel duurzaam om in zo’n oude bak te rijden in plaats van een nieuwe te kopen, maar dat wordt makkelijk over het hoofd gezien.
Je had het misschien niet in de gaten, maar deze week was het erop of eronder voor de youngtimerregeling. De heer Omtzigt had namelijk een amendement voorgesteld wat inhield dat het voordeel voor youngtimers stapsgewijs wordt afgebouwd en in 2030 helemaal verdwijnt.
Momenteel geldt dat je voor youngtimers 35% bijtelling betaalt over de actuele marktwaarde. Omtzigt stelde voor om dit percentage volgend jaar te verhogen naar 37%, vervolgens naar 41% in 2025 en naar 45% in 2026. “Fatsoenlijk uitfaseren” noemt hij dit.
Vanaf 2030 zou de youngtimerregeling helemaal moeten vervallen. Dan wordt het pas echt vervelend, want dat betekent dat je 22% bijtelling betaald over de cataloguswaarde. En dat tikt toch aan bij een oude S-Klasse (om maar iets te noemen).
Het stapsgewijs afschaffen is een reëel voorstel, dus het zag er heel dreigend uit voor de youngtimerregeling. Maar wat blijkt? Het voorstel is met een nipte meerderheid van 79 stemmen verworpen. Onder meer de VVD (toch wel) en het CDA stemden tegen.
Het plan om de youngtimerregeling de nek om te draaien gaat dus mooi niet door. Oftewel: je kunt voorlopig nog lekker een dikke youngtimer rijden met weinig bijtelling. Doe er je voordeel mee.
Met dank aan Wouter van Embden voor de tip!
Foto: een youngtimertrio, gefotografeerd door @Row1
Robert zegt
Jammer alleen dat je hier enkel nog zakelijk voordeel uit kan behalen. Ik snap ook wel dat Omtzigt deze subsidieregeling ter discussie heeft gesteld want feitelijk is die een vorm van belastingvoordeel die met name de beter betaalde werknemers/zzp’ ers voordelen biedt, wat we tenslotte wel met z’n allen moeten ophoesten.
Desondanks ben ik als autoliefhebber wel blij dat in ieder geval deze vorm van automotive erfgoed bescherming nog gehandhaafd blijft.1
dutchneon zegt
HUh? de beter betaalde zzp’er? er zijn legio beginnende zzp’ers die gewoon op deze manier voordelig een oude volvo rijden hoor. Zo ben ik ook begonnen, met een V70 voor 2500 euro. Daar heb ik me de eerste 2 jaar mooi mee gered
Flutterbear zegt
Als autoliefhebber ben je juist tegen deze regeling. Al deze youngtimers zijn op voordat het oldtimers zijn. Gelukkig is mijn S-Max al zo goed als afgeschreven en is het voor de particulier niet meer interessant om op de weg te houden. Heb in het eerste jaar al meer onderhoud dan de aanschaf, wel gunstig voor de bijtelling.
mashell zegt
Het is de laatste week voor het verkiezingsreces en de de tweede kamer en regering zijn wel erg druk geweest met nog snel van alles en nog wat regelen. Ouderwets over hun graf heen regeren…
Vreemd dat Omtzigt nu dit voorstel doet. Straks in Februari is hij de nieuwe minister president (maar dan zonder zoemend geluid van een Jaguar raampje) en was het veel gemakkelijker te regelen deze ZZP bevoordeling af te bouwen. Als je toch bezig bent laten we heel dat ZZP gedoe afbouwen, de meeste verdienen te weinig om verzekeringen en pensioenen goed geregeld te hebben en zijn daarom gewoon moderne slaven.
dutchneon zegt
ZZP gedoe? ik moet meer als 2 ton winst maken om het interessant te maken om er een BV van te maken….
Heb je wel een beetje door hoe het werkt?
In een BV ben ik verplicht mezelf 4k per maand te betalen. Ten eerste heb ik dat niet nodig en ten tweede zijn er maanden dat ik helemaal niet werk, in de zomervakantie 2 mnd. Dan komt er ook niks binnen op de zaak.
Mezelf bedruipen kan ik echter prima en er is niemand die me hoeft te verplichten pensioen te sparen. Als je dat al op andere manieren doet, zoals zelf beleggen, een vakantiehuis of simpelweg je ‘grote’ huis verkopen om later kleiner te gaan wonen.
Flutterbear zegt
Vanaf eem ton winst kan het interessant zijn. Tijd om te praten met iemand die er verstand van heeft.
mashell zegt
Heb jij wel door hoe het werkt? Jouw pensioen “voorziening” met zelfbeleggen, een vakantiehuis en of kleiner wonen zijn allemaal hoog risico dingen en leveren een eindige hoeveelheid geld en op dat werkt dus niet als pensioen. De ZZPer die niet voldoende verdiend om een pensioenvoorziening te regelen of de noodzaak daarvan niet begrijpt die is in loondienst beter af.
mc96 zegt
Precies, en dan heb je het nog niet eens gehad over het risico dat je als ZZP-er arbeidsongeschikt raakt.
fransananas zegt
Omtzigt premier? Dat lontje is al opgebrand voordat de verkiezingen beginnen
arta zegt
We hebben een broem broem partij,
maar ondertussen hebben we net niks… geen goede stimulans meer voor EV’s en super veel belasting op autobezit/aankoop. Resultaat is dat niemand blij is; leuke auto’s zijn voor niemand betaalbaar en iedereen rijdt in ouwe zooi.
Ik hoop dat het volgende kabinet een duidelijke keuze kan maken richting duurzame mobiliteit en dat betaalbaar maakt voor allen.
Belasting zal op een andere manier geïnd moeten worden.
Misschien wat meer bij Shell ophalen en minder bij de consument. De energiereuzen maken miljarden winst.
RutgerK zegt
Jammer dat het behouden blijft want volgens mij dient deze subsidie geen enkel maatschappelijk doel.
Maatschappelijk hebben we er geen zak aan dat iemand een Mercedes S500 AMG, BMW 750iL of Audi S8 in de youngtimer regeling duwt. Als die ICE’s dan allemaal zoveel beter recyclebaar zijn dan EV’s stop ze dan maar snel in de shredder om de grondstoffen in te kunnen zetten voor nieuwe technologie.
O plaat zegt
Minder belastingen betalen is geen subsidie, bij een subsidie krijg je net geld. Jouw voorstel zou autorijden enkel voor de happy few maken, want hoe je het draait of keert een oude ICE is voor studenten, jongeren, minder bedeelden en ook liefhebbers nog steeds de goedkoopste manier om mobiel te zijn. Ik wou dat we in België zo een regeling hadden, nu heb ik een kennis die een 24j oude 7 serie aan het bewaren is tot hij 30 is zodat hij taxvrij wordt want nu kan hij hem niet betalen. Zo een youngtimer regeling zou helpen.
MarcoM zegt
Jammer voor Omtzigt, niet te groen worden makker, anders verlies je teveel autoliefhebbbers. Wat een gekte met dat milieu terwijl de rest van de wereld wordt kapot geschoten.
tortuga zegt
Dank u Autoblog. Nu mis ik mijn ex IS200 nog meer!
mark997gt3 zegt
Ik ben blij. Rij mijn e36 racer als youngtimer. Aangekocht voor 2,5k en vervolgens heeeeeel veel onderhoud😜
BMW330Ci zegt
Snap daar dus helemaal niets van. Youngtimers zijn het probleem niet. Het lijkt me gunstig om auto’s zo lang mogelijk te blijven rijden ipv schredden (of exporteren en dan maar doen alsof ze ergens verderop niet hetzelfde gaan uitstoten!)
Maar het echte probleem is dat de bijtelling gebaseerd is op de nieuwwaarde van een auto. De waarde van de auto neemt af, dus het is belachelijk dat je een 5 jaar auto auto voor de nieuwwaarde belast. Zelfs de BPM wordt stapsgewijs afgebouwd naar mate de auto ouder wordt.
Als je al wilt bijtellen op een auto. Wat in feite belasting op belasting is (en daarmee belachelijk) want de zaak betaald immers alle belastingen en accijnzen al. Dan moet de hele regeling op de schop om eerlijker te zijn en je altijd bijtelling betaald op basis van actuele waarde.
Richmond zegt
Export naar landen waar het wagenpark veel ouder is, is juist gunstig dan wordt het daar vernieuwd en verschoond..en hier dan ook.
mashell zegt
Ik ga er helemaal in mee dat er van alles mis is met de bijtelling. Maar dat de bijtelling zou moeten afnemen doordat de waarde van de auto afneemt slaat nergens op. Het doel van de bijtelling is het genoten voordeel van prive kilometers te belasten. Daar is de leeftijd geen factor in. Catalogus waarde eigenlijk ook niet. Eigenlijk zou er een kilometer administratie moeten zijn, maar dat is zo fraude gevoelig dat werkt niet.
bermtoerist zegt
He jammer, kan ik toch niet die Ferrari 250 gto op de zaak zetten tegen 22% bijtelling over de nieuwwaarde.
dutchneon zegt
Jawel, gewoon alleen zakelijk mee rijden
waterisnat zegt
Een percentage over de cataloguswaarde bij de oorspronkelijke verkoopdatum aanhouden kan bij de huidige hyperinflatie (de echte, niet het CBS cijfertje) echter ook interessant zijn over 5-6jr.
sanderkomnogeensergens zegt
Waar bemoeit die Omzigt toch allemaal mee. Focus op de echte onderwerpen.
subarusvx zegt
Zolang er honger en oorlog bestaan in de wereld en het klimaatprobleem bestaat, doen andere onderwerpen er niet toe en moeten politici die maar negeren?