
De staatssecretaris bezorgt autorijdend Nederland alvast een prettige vrijdagavond.
Wiebes heeft in de Nationale Autoshow van BNR aangegeven dat hij de BPM wil schrappen. De belasting die wordt geheven bij de aanschaf van nieuwe auto’s zou te fraudegevoelig zijn bij geïmporteerde wagens. Dergelijke belastingen kunnen echter niet in één keer worden afgeschaft omdat dan de waarde van het nationale wagenpark in één klap in elkaar zakt. En bijvoorbeeld leasemaatschappijen worden daar niet gelukkig van.
Vanaf komend jaar gaat de BPM in elk geval met 15 procent omlaag en het zal van de opvolger van Wiebes afhangen hoe de belasting daarna verder wordt aangepakt. Het nieuws is overigens opmerkelijk omdat we afgelopen week nog schreven hoeveel de Nederlandse staat verdient aan de BPM. Spoiler: een hele hoop.
Foto door @autospotterqvs via Autojunk
Goed begin van het weekend
@allesmetturbo: juich maar niet te vroeg. Nederland kennende komt er een veel smerigere, ingewikkeldere belasting voor terug. Er komt een dag dat je met heimwee terugdenkt aan de BPM.
@beefcake: BPM blijft ook al jaren in strijd met Europese regels. Vrij verhandelen van goederen is daar 1 van. Na de BPM zal er van Europa geen nieuwe belasting mogen komen. Zo moet je dus ook je auto in DE kunnen kopen en daarna voor een klein bedrag registreren in NL
@allesmetturbo: er komt vast wel ergens anders een verhoging op terug.
@allesmetturbo: niet bepaald. Maar gelukkig loopt het zo’n vaart niet. We hebben immers al een paar jaar geen bpm meer, maar CO2 taks. Wat dan wel weer bpm genoemd wordt.
Rare Wiebes.. Maar hey proost!
Verkiezingstijd ??
Conclusie .. Belastingen gaan dus hoger worden ..
Slapen doen we s’nachts lulletje ..
@lincoln: jij bent ook altijd wel scherp he! Like that attitude!
@lincoln: ik wilde ook al zeggen: juich niet te vroeg. Het is en blijft een politicus…
@e1000bmw523i: Idd, maar gek genoeg staat weer 99.99% straks weer in een stemhokje mee te doen aan dit schouwspel.
@michaelb: dat is toch de definitie van gestoord zijn, schreeuwen voor veranderingen en toch op het zelfde stemmen .
@leemster: Gelukkig heeft stemmen geen enkel nut :)
Compenseert de hogere bijtelling weer een beetje. Maar zeker voor particulieren leuk :)
@leandro: mag ook wel. Particulieren zijn al jaren de melkkoe. Laat de particulieren eens genieten van mooie auto’s
@87sandyd: hoezo zijn particulieren de melkkoe? Die kopen zelden een nieuwe auto. Als ze het wel doen dan is het een Aygo of Up!je. Particulieren kopen goedkope gebruikte wagens, Duitsland importwagens, etc. Terwijl wij leasers over de cataloguswaarde die niks met het privégebruik van doen heeft bijtelling moeten betalen. Bijzonder zuur is dat die cataloguswaarde uit een kostprijs met daaroverheen BPM met daar overheen BTW bestaat. De arme leaser betaalt dus belasting over belasting over belasting.
@mashell: als leasen zo nadelig is dan stop je er toch gewoon mee en koop je zelf een auto?
@mashell: er zit geen btw op bpm. Mensen moeten echt is stoppen met dat na te praten
@joerek: desalniettemin wordt er veruit teveel belasting geheven op auto’s.
@michaelb:
Mensen moeten stoppen met “is” te typen wanneer ze “eens” bedoelen.
@mashell:
Lever je je Leasesletje toch in en ga je rijden met je priveauto á 19cent de kilometer.
Leven kan soms zo makkelijk zijn.
@monsieurleloure: Graag, maar met 60k p/j heb ik liever elk risico afgedekt in mijn, in leeftijd, nieuwe auto.
@flutterby: Lol, lees nou wat je zelf zegt en jank niet zo.
@mashell: De arme leaser? Koop dan gewoon privé een mooie auto en klaag niet zo
@mashell: Ik volg “jullie” leaserts echt niet. Als ik leaser zeg ik, lekker fucking boeiend die bijtelling. €100? €400? Boeie! Het is heel simpel, voor dat bedrag wat je aan bijtelling betaalt kan je NEVER NOOIT niet een enigsinds vergelijkbare auto zelf rijden. Zeker niet voor €0.19 die nog ergens uit de jaren 90 stamt.
Iedere autorijder wordt 1-way-or-the-other (soms airtight) genaaid hier. Leaserts hebben de keuze en moeten dus niet janken.
Om dan aan de andere kant zeker fors meer MRB te gaan betalen.
Dat plan heb ik namelijk ergens anders gelezen, de BPM zou verdwijnen en MRB in dezelfde mate (lees meer dan de daling van de BPM) omhoog.
Zodat uiteindelijk diegenen die geen spiksplinter nieuwe auto (kunnen) kopen betalen voor diegenen die het zich kunnen veroorloven een nieuwe te kopen.
Dan ben je mooi gepiepeld als autobezitter…
@noudjuh: zo, als dat waar is dan zijn we flink genaaid met z’n allen.
@lekbak: http://www.z24.nl/geld/prinsjesdag-2015-auto-bijtelling-bpm-mrb-587052
Deze heb ik al gevonden en onze overheid kennende wordt het begrip “meest vervuilende diesels” opgerekt tot alles wat particulier gereden wordt en niet nieuw in een leasecontract zit.
@lekbak: http://www.autoblog.nl/nieuws/motorrijtuigenbelasting-omhoog-voor-afbouw-bpm-70642
Op autoblog zelfs, deze kon ik me herinneren!
Godnondeju @noudjuh: dat wordt er dus niet veel beter op..
Zit ik mooi met de gebakken peren, aangezien ik juist goedkoop wil rijden en de MRB is een mooie om te besparen op de vaste lasten.
Betaal nu slechts €56 per kwartaal (910kg rijklaar), als
@bierbuik: jahoor, verkeerde knopje -_-
… als straks de verhoging er op zit had ik het zogoed een formaatje Golf kunnen kopen.
De voordelen van dit plan kan ik dus niet van meegenieten aangezien ik mijn auto’s niet nieuw koop, bewuste keuze trouwens (iets met afschrijving enzo, en ik hou van de tijd waarin auto’s nog simpel waren)
@bierbuik: Maar op zich als de bpm uiteindelijk wegvalt zullen voor dezelfde auto de afschrijvingen ook weer minder worden, dus dan kun je je keuze wellicht herzien.
@noudjuh: scheelt wel in de bijtelling, mooi!
@noudjuh: Nou dan zal ik maar wat vaseline in gaan slaan…
Klinkt goed!
Hey, er komen zeker weer verkiezingen aan. Populistische prietpraat van een VVD-er.
@maxpower: mwah, hij is wel diegene die het bepaald en volgende maand wordt de bpm voor volgend jaar vastgesteld. Dus dan zijn ze nog voor de verkiezingen bezig
@maxpower: succes met je andere poppenkast partijen!
Klinkt heel goed, hopen dat dit het wagenpark wat opleukt!
Ja hoor nu 15% er vanaf en de nieuwe wiebes komt er achter dat het teveel geld gaat kosten! Zonder te twijfelen schroeven er zo weer 30% bij…. Eerst zien dan geloven
En hoe immens hoog wordt de CO2-taks op een normale gezinsauto als een Passat?
@phaeton: op alle Volkswagens 300% verhoging om de rest te ontzien. Zal het straatbeeld ten goede komen…
Komt het geld niet linksom binnen, dan maar rechtsom…
Voor 45K een mustang GT rijden, klinkt nu al goed… Prettig weekend iedereen?
@daanholtland: je vergeet de CO2 tax:(
@retsok: gewoon de 2.3 ecoboost kopen en dan engineswappen
@retsok: co2tax==bpm!
@joerek: Dat zal Kwiebes vast wel gaan herzien …
Inderdaad.. Hieperde piep……. Hoeraaaaaa!!!!
De BPM gaat inderdaad volgend jaar omlaag… MAAR de grenzen voor de boetebedragen ook! Gevolg: alle auto’s worden volgend jaar duurder!
Lekker dan, hebben wij met z’n allen jarenlang te veel betaald?
Hoe gaat hij dan dat geld ophalen?
Lekker dan, heb net dik 2400 euro rest-bpm overgemaakt. Maargoed, straks wel lekker rijden met de A4 allroad.
Heb het even opgezocht, over mijn auto is zestien jaar geleden dik 16.000 euro BPM betaald door de eerste eigenaar.
Als straks de MRB omhoog gaat of er een kilometerheffing komt dan wordt dus nog een keer over dezelfde auto ‘BPM’ geheven, al heet het dan MRB, kilometerheffing of misschien krijgen we wel het kwartje van Wiebes.
Enige voordeel is dat mijn auto economisch al afgeschreven is, en de restwaarde die hij nu nog heeft nauwelijks zal dalen. En natuurlijk wordt zullen auto’s ook goedkoper worden naarmate de BPM verder afgebouwd wordt, zowel nieuw als tweedehands.
Maar ik zie het somber in. Ik denk dat we met zijn allen nog meer gaan betalen dan we nu al doen. Maar als het te gortig wordt zet ik voor mijn part een brievenbusfirma in Polen op en ga ik wel een auto van de zaak met een Pools kenteken rondrijden. Dan bekijken ze het maar.
Mijn 1e reactie was….hahaha…
We zijn natuurlijk niet zo naïef om te denken dat de staat voor 15% op elk nieuwe auto aan BPM ,,cadeau” gaat doen?
Die 15% gaan we dubbel en dwars ergens anders betalen dan, en waarschijnlijk nog wel meer.
Nogal Wiebes…
Ben zelf werkzaam bij een Ford Dealer en wij hebben de BPM bedragen van volgend jaar al binnen.
Er is welgeteld 1! model dat goedkoper wordt; de Ford Fiesta met maar liefst €6,-
Alle andere modellen worden duurder… De prijsverhogingen zullen allemaal tussen de €373,- en €3.183,- liggen.
Met andere woorden, er zijn volgend jaar verkiezingen, want dit roepen terwijl de plannen al vast staan is onzin…
Beetje vreemd en alle consumenten horen alleen “de BPM verdwijnt” terwijl we al jaren een CO2 heffing hebben.
@kleinedickie: en zo worden we met ons allen genaaid. Kwiebus liegt niet, hij zegt gewoon niet de hele waarheid.
Hoera??? Ze geven je een euro en pakken er aan de andere kant twee af. En als we ons nou heel erg op die ene euro focussen dan heeft de helft van de Nederlandse bevolking niet in de gaten dat er ergens anders twee euro van hen af wordt gepakt…
Nee laten we ons nou aub niets wijs maken. Fijn weekend allemaal.
Die nrplaat hangt echt wel lelijk op die Veyron.
@cossiekiller: als jij een beter plekje weet wat legaal is in NL…..je moet niet vergeten dat de luchthappers en open bumpers niet voor niks zitten bij een veyron
Verkiezingstijd gaan ze altijd lopen strooien met leugens.
Of ze het afschaffen of niet zal voor de verkoopprijs geen donder uitmaken die schroeven de fabrikanten dan wel weer omhoog. Verder wel een goede zaak! Nu nog de wegenbelasting aanpakken en per gereden km door gaan belasten!
nou joepie, we zullen vast wel ergens anders op een een of andere manier de boel compenseren en onderaan de streep ergens meer betalen dan voorheen
Toch bijzonder dat de staatsecretaris van financien verantwoordelijk is voor een groot deel van het milieubeleid…
@retetikker: dat is puur pragmatisme, met echt geld kun je een VVDer immers niet vertrouwen.
Volgens mij is de bpm al een tijdje aan het afbouwen en wordt langzaam vervangen door mileutax. Die is voor leuke auto’s hoger dan bpm. Veranderd dus niet veel.
@v8rules: huh? Bpm is al paar jaar volledig gebaseerd op co2 uitstoot.
@joerek: 2 jaar geleden, toen ik een auto kocht, stond er bpm en mileutax op het kaartje. BMP was erg weinig. Kan er naast zitten, hou het allemaal niet bij :)
Naaien ze je niet linksom dan lukt het ze wel rechtsom …
Waarschijnlijk komt het er op neer dat de BPM komend jaar inderdaad met 15% naar beneden gaat. Hiermee zitten we zo ongeveer weer op hetzelfde niveau als in 2014. Te weten; in 2015 én in 2016 is de BPM per januari verhoogd. Vervolgens gaat de wegenbelasting omhoog óf wordt de brandstof duurder. Verdienen ze het niet linksom dan verdiend Den Haag het wel rechtsom. Inmiddels zijn we er wel uit dat de auto een melkkoe is geworden voor de Nederlandse staat..
Jongens jongens jongens.
De overheid heeft al dit belastinggeld nodig om aan de EU, Griekenland, Fyra, JSF, automatisering, NZ lijn, betuwelijn, subsidieslurpers, uitkeringstrekkers en heel veel andere steuntrekkers. Niet te vergeten duizenden immigranten uit het midden-oosten. Allemaal hoog opgeleid natuurlijk!!!