En milieubewust tanken willen we allemaal wel, of niet soms?
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar ik heb sinds zaterdag eigenlijk vrij weinig gehoord over het klimaat en klimaatgekkies die zich vastplakken aan allerhande voorwerpen. Even tussen neus en lippen door, het zou wel geinig zijn als ze zich aan een opstijgende Boeing 747 zouden vastlijmen. Qua effect is dat wel lachen, denk je ook niet? Doch dit geheel terzijde natuurlijk.
Maar goed, weinig geneuzel dus over uitstoot, stijging van de zeespiegel, overstromingen in Verweggistan en meer van dat alles. En daarom dacht onze eigen Rijksoverheid waarschijnlijk, laten wij vadaag zélf eens een duit in het zakje doen.
Op steeds neer plekken milieubewust tanken
Onze guurrechtse gifgroene regering heeft namelijk besloten meer geld vrij te maken voor waterstoftankstations. Is dat even mooi? Je Toyota Mirai of BMW iX5 op veel meer dan de huidige 14 tankstations volgooien. Klinkt als een utopie, niet?
Nou, dat is het voorlopig ook. Onze regering gaat zich namelijk als eerste richten op waterstoftankstations voor vrachtwagens. En de bijbehorende trucks die al even milieubewust zijn. De staatssecretaris die daarover gaat maar waarvan werkelijk helemaal niemand de naam weet, trekt er 22 miljoen euro voor uit.
Dat lijkt niet veel, maar je moet ergens beginnen, niet?
De kip of het ei. Wie was er eerder?
Er zijn in ons land momenteel 14 waterstoftankstations, maar daar kun je niet met die zware waterstoftrucks terecht. En omdat er te er weinig van die pompstations zijn, loont het ook niet om te investeren in die dure waterstofvrachtwagens. En omdat er weinig vrachtwagens rijden, is het niet aantrekkelijk een waterstoftankstation te openen. Inderdaad. Kip en ei.
De subsidie gaat waarschijnlijk begin 2024 van start. En laten we hopen dat het werkt. Want meer waterstofpompstations zijn niet alleen goed voor vrachtwagens, maar ook voor personenwagens. En zo dragen we allemaal ons steentje bij aan een schonere planeet met een toekomst, zélfs voor voor Gretha Thunberg. How dare you!
En daar heeft helemaal niemand een kop tomatensoep voor over een Mondriaan hoeven gooien.
Zo zie je maar, met geld los je alles op. Hoera voor geld.
faalhaas zegt
Doe mij maar een waterstof verbrandings ombouw setje.
Den zegt
Zijn die er al?
Gulli zegt
Gewoon je LPG tank vullen met water, klaar! Of werkt het niet zo?
tjorque zegt
Niet vergeten de tank op druk te brengen met wat perslucht.
Johanneke zegt
Lekker efficiënt in vergelijking met stroom.
V8Vantage zegt
Dat waren batterij auto’s vroeger ook…. En Benzine ook. Diesel hoort daar ook bij. Tegenwoordig is dat wel anders. Straks voor waterstof ook….
CYBRTRK zegt
Benzine en diesel zijn nog steeds enorm inefficient
audirs3 zegt
Je moet waterstof maken van stroom. Gaat altijd energie verloren. Kan je die stroom beter direct in je accu stoppen.
Gulli zegt
Voor allebei geldt dat de energie die je uiteindelijk nodig hebt om het te maken (energie om je batterij op te laden vs energie om waterstof te maken) groen geproduceerd moet worden, anders zijn geen van beiden milieuvriendelijk. En dan moeten we nog véél meer windmolens, zonnepanelen, getijdestroomcentrales en (yikes!) kerncentrales gaan bouwen.
Redrum zegt
Klopt, al is een EV zelfs met grijze stroom al een pak milieuvriendelijker en efficiënter dan een ICE.
Voor een waterstof auto heb je 3x meer stroom nodig dan een EV dus ook 3x meer groene energie die er niet is.
Dus mathematisch slaagt het op niets. Om nog maar te zwijgen over de investering in grote en gevaarlijke stations.
Als je dan bedenkt dat je nog steeds met een batterij aan het rondrijden bent, begrijp ik het harde geroep van de ICE’ers nooit goed. Gevalletje van “We ‘haten’ EVs dus we supporteren maar voor waterstof”.
Voor 2050 (als er genoeg groene energie kan worden opgewekt) is het een non-verhaal en eigenlijk niet verantwoord. EV is de juiste tussenstap.
Flutterbear zegt
Niets duurzaams aan deze energieverspilling. Laat de usecases voorlopig maar lekker door tuffen op fossiele brandstof. Zo lang er geen overvloed is aan stroom is waterstof verspilling.
rwdftw zegt
Ik dacht ik check even hoeveel Mirais er in Nederland rondrijden. Dat zijn er toch nog verbazingwekkend veel, 245 stuks! Er staan er volgens Gaspedaal ook 36 te koop. De prijzen zijn wel een beetje vreemd. 30k of 75k. Veel verschil is er niet.
De 200 Mirai rijders zullen blij zijn met dit bericht! Als ze er tenminste mee rijden, want ik zie ze eigenlijk nooit.
Johanneke zegt
Hier in Arnhem rijden er een paar taxi’s van de gemeente. En heel af en toe zie je zo’n Hyundai. Meer nog niet op waterstof gezien.
Gulli zegt
Precies, meestal zijn ze hevig gesubsidieerd door een lokale overheid die de voortrekkersrol op zich neemt. Vraag me serieus af of er al 1 iemand met zijn eigen gespaarde geld een Mirai heeft gekocht.
arta zegt
Zonde van het geld.
In de UK zijn er alweer H2 stations gesloten en ook in Californië willen de berijders graag van de lease omdat het zo duur is om H2 te tanken.
En is er ook nog geen groene H2
Heul snel aan de slag om groene H2 te maken en die dan in te zetten voor verduurzaming van de industrie. Vervoer kan makkelijk elektrisch.
ericc zegt
Zolang er maar genoeg benzine blijft!
Redrum zegt
Die zal er blijven enkel zal je dood worden getaxeerd, waarschijnlijk.
VerArie zegt
Overstappen van fossiel naar synthetische brandstof of waterstof. Elektrisch is meuk,geen beleving en niet echt schoon,punt