Vandaag is in Amerika gevierd dat Victor Muller 10 kaarsjes mag uitblazen op de Spyker verjaardagstaart. Je zou het misschien niet zeggen, maar het kleine Nederlandse automerk bestaat dit jaar alweer 10 jaar. Veel mensen (waaronder ik) hadden nooit gedacht dat het kleine, maar dappere Spyker het zolang vol zou houden. Er zijn heeeel veel tegenslagen geweest de afgelopen 10 jaar, maar we focussen nog nu even op de lichtpuntjes.
Daarom heb ik een lijstje opgesteld met 10 toonaangevende Spyker’s van de afgelopen jaren. De volgorde van de verschillende modellen is overigens puur willekeurig gekozen, met uitzondering van de LaTurbie, dat is en blijft stiekem mijn favoriet.
1 C12 LaTurbie
De C12 LaTurbie is helaas nooit verder gekomen dan het prototype stadium, maar wat een lekker ding is het toch. Achterin ligt een 6.0 W12 met 500 pk en 600 Nm. Het is feitelijk een Spyder versie van de C8 Double12, maar dan met een aangepast neusje en kontje.
C8 Laviolette GT2R
Met deze raceversie van de C8 Laviolette maakt Spyker de circuits onveilig. En uiteraard is deze GT2-racer ook de inspiratie geweest voor de gelimiteerde C8 Laviolette GT2R. Zeker met de opvallende blauw/gele Snoras sponsoring is het een opvallende verschijning.
C8 Aileron Spyder
Voorlopig bestaat er alleen nog maar een prototype van deze open Aileron, maar hopelijk zal dit open snoepje volgend jaar in productie gaan. Achterin zal overigens geen Audi V8 te vinden zijn, maar een V8 van Cadillac.
C12 Zagato
Het design is misschien een beetje een ripoff van de Lamborghini Raptor en tot een productieversie het ook nooit gekomen, maar een eyecatcher is het wel. Deze door Zagato ontworpen Spyker schijnt ooit nog in productie te gaan. Maar dan zal hij gebaseerd zijn op het onderstel van de nieuwe C8 Aileron. Ook zal er dan waarschijnlijk geen W12 maar een V8 van Cadillac achterin liggen.
C8 Laviolette
De C8 Laviolette is het dichte broertje van de C8 Spyder en het meest opvallende is uiteraard zijn doorzichtige koepel die doet denken aan een straaljager. De C8 Laviolette vormt verder de basis voor de gelimteerde C8 Laviolette LM85 en de GT2R raceversie.
C8 Aileron
Sinds 2008 zitten we al te wachten op het moment dat Spyker de Aileron op de markt gaat brengen. Inmiddels zijn er al de nodige preproductie exemplaren gebouwd, maar echte klantenauto’s zijn helaas nog niet gespot. Hopelijk lukt het nog om dit jaar de eerste exemplaren op de markt te brengen. Anders is het iig een mooi doel voor 2011. Achterin zal, als het goed is, de bekende 4.2 V8 van Audi liggen.
C8 Double12 R
Dit is de eerste raceauto van Spyker en hij is gebaseerd valt op door zijn langere wielbasis en daardoor nogal opvallende lange achterkant. Sommige mensen vinden het verschikkelijk lelijk, maar ik vind het wel wat hebben. Grote successen zijn er niet geboekt met deze auto op het circuit, maar hij toonde wel aan dat Spyker autosport zeer serieus neemt.
C8 Double12 S Supercharged
Een normale Double12 S is natuurlijk al niet verkeerd, maar deze door MTM aangepakte versie is nog een stukje geiler. Dankzij een supercharger perst de 4.2 liter grote V8 er nu 525 pk uit in plaats van de standaard 400 pk. Niet verkeerd toch? Overigens is die supercharger ook leverbaar voor alle andere modellen van Spyker.
F8-VII
Heel succesvol was de eerste (en enige?) Formule 1 bolide van Spyker niet, maar het was wel een opvallende auto. Ik het zo’n vermoeden dat Spyker tot in de lengte der tijden herinnert zal worden om hun compleet mislukte F1 avontuur. Het was in elk geval een dankbare bron van inspiratie voor artikeltjes.
C8 Spyder
Dit is toch wel ‘levensader’ van Spyker. Het is het meest geproduceerde model en hoewel hij in de loop der jaren lichte modificaties heeft ondergaan is hij feitelijk al die tijd hetzelfde gebleven. Het is de bedoeling dat als de productie van de C8 Aileron eindelijk loopt de C8 Spyder met pensioen wordt gestuurd.
Beelden van de viering van het 10-jarig bestaan van Spyker kan je hieronder vinden. Uiteraard was Victor Muller aanwezig en waren er naast de nodige Spyker’s ook wat Saab’s op komen dagen.
Citrofiel zegt
Ik zit in dubio: Eigenlijk hoort zo’n poseurs-auto als een Spyker gewoon open te zijn, maar ik ben verschrikkelijk fan van het dak op de coupés. Het lukt me daardoor niet echt een favoriet te duiden…
xilver zegt
@Citrofiel: Ik pleit voor de C8 Aileron Spyder. Dat is een echt snoepje, hoewel de C8 met hardtop ook echt lekker is. Ik snap goed wat je bedoelt.
Maurice16 zegt
Op 10-10-10 nog wel. ;)
robbie zegt
@Maurice16: dat was idd niet helemaal toevallig ;)
Citrofiel zegt
@robbie: Had ‘m dan ook 20 minuten (of 12 uur en 20 minuten) eerder gepost. Dat had het afgemaakt. ;)
AQ zegt
Ik zit in dubio: Eigenlijk hoort zo’n poseurs-auto als een Spyker gewoon gehaat te zijn, maar ik ben verschrikkelijk fan van opvallende bolides. Het lukt me daardoor niet echt de schoonheid van een Spyker te duiden…
Citrofiel zegt
@AQ: Wat? Je vind dat poseurs-auto’s gehaat moeten worden, maar je houdt van opvallende auto’s? Poseurs-auto’s zijn per definitie opvallende auto’s. Je spreekt jezelf nogal tegen hè… :P
Wim zegt
Dat dak vind ik maar nix… bij de aileron kan t nog wel, maar ik vind t op de c8 echt niet mooi. Dus doe mij maar een c8 spyder!
JPM zegt
Al dat nieuwe spul is lelijk, de C8 is het enige echte originele model van Spyker. En daar krijg ik nog altijd knikkende knietjes van. Ik was aanwezig op de dag dat hij werd gepresenteerd en hij is gewoon totaal anders dan alles wat er momenteel gemaakt wordt.
Spyker had een niche kunnen hebben. Maar Muller met z’n wereld overheersing ideeën dacht een sportwagen á la Ferrari en Aston Martin op de markt te kunnen brengen.
Muller maakt vervolgens de ene na de andere fout door het bedrijf naar de beurs te brengen en de F1 in te gaan.
Wat hadden ze moeten doen? Gewoon schoonheid en vakmanschap moeten etaleren voor een selecte groep cliënten. Ze hadden een niche markt kunnen aanspreken waar meer dan genoeg geld zit. Muller maakte de Aileron echter lelijker en ging ook nog eens bij Audi langs om het interieur (het masterpiece van de C8) te voorzien van standaard VAG knopjes.
Ik zal bij Spyker altijd aan de briljante C8 denken, verder niets.
PS: Als je wilt lachen moet je eens de beloften van Muller lezen bij de launch van Spyker, die lijken verdacht veel op de Saab situatie.
Alcantara zegt
Ik zit in dubio: Eigenlijk hoort zo’n poseurs-auto als een Spyker C8 gewoon gepresenteerd te worden door een mooie dame, maar ik ben verschrikkelijk fan van negers op paarse sloffen. Het lukt me daardoor niet echt een favoriet te duiden…
lincoln zegt
@Alcantara:
thumbs up dude ..
Spijkersoplaagwater zegt
Bij dubieuze zaken zet je een stroman/vrouw in.
Spyker is een stroauto.
skiwi zegt
Ik vind het zo jammer dat Spyker eigenlijk altijd verliesgevend is geweest, terwijl als je kijkt hoe verschrikkelijk mooi en opwinndend deze auto’s zijn vergeleken met een Ferrari F430 e.d. Spykers zijn niet te vergelijken met welk merk dan ook en ik hoop dat de verkoop van deze bolide’s dan ook zal aanslaan zodat dit mooie Nederlandse merk voort kan bestaan!
Atenza zegt
Waarom zo’n foute foto van die prachtige C8 Spyder?
Pure schoonheid. Zonder dat dak niet zo overdreven overstyled meer en al die langere versies zien er imo ook maar wat vreemd uit. En bij het origineel had je nog geen Audi stuur
Eric zegt
@Atenza: inderdaad de mooitste. De F1 en de beursgang was er teveel aan. Hij had de stap naar de GT3 en/of GT4 moeten maken. Betaalbaar en meer mensen kunnen gaan racen met hun Spyker. Ook briljante mensen maken blijkbaar fouten.
AS zegt
In het artikel staat dat er nog geen klantenversies van de Aileron zijn gemaakt/gespot.
En deze dan? http://www.autoblog.nl/archive/2010/04/18/spyker-aileron-rijdt-rond-in-nederland
Verder een leuk artikel en de Aileron is een van m’n favoriete auto’s :)
Rijk Rietveld zegt
De tweede video heeft helemaal niks te maken met de event.
autoblogger zegt
@Rijk Rietveld: check, ik heb de 2e video verwijderd.
paulusrx7 zegt
ja doe maar maakt niet uit welke!
Bumer zegt
Hopenlijk gaan ze nou eindelijk een keertje winst maken met de nieuwe C8 Aileron. Echt een plaatje die auto en grote verbetering op de ‘gewone’ C8.
BTW op die eerste video moet ik moeite doen om een Spyker te zien. Het filmpje gaat meer over de dikke reet van een SLR Mclaren ;)
Arie op Safarie zegt
Er zijn meer verschillende modellen verzonnen/gemaakt als dat er ooit nieuwe Spykers verkocht zijn
donkykongky zegt
Victor Muller???
Dankzij Maarten de Bruin zien wij deze Hollandse supercar!!!
Maar ja een beetje geldt was ook wel handig van Victor.
Larrs zegt
Doe de eerste echte Spykers er ook bij: http://members.casema.nl/a.tiggeler/spykerindex.html
.
Zelfs toen waren ze al bling bling. Alleen apart is, dat ze toen geen echte sportwagens maakte en nu wel.
.
De Spyker C8 Aileron is voor mij dit moment de mooiste, iets meer ingetogen vanwege de mee gekleurde inlaten.
.
Hopelijk kunnen ze meer winstgevend worden. Want het is wel een Nederlands automerk met een verleden. Zelfs de koningin rijdt elk jaar in een gouden Spyker.
qwerty zegt
wat is spyker toch een kutmerk
MRStephan zegt
Dat filmpje.. heb anderhalve minuut naar een SLR gekeken, op zich niet erg hoor..
Vincenzo zegt
Nee spijkers zijn niet te vergelijken met welke auto dan ook…in termen van lelijkheid en winstgevendheid inderdaad. Maar goed, het is NL dus natuurlijk de beste van heeeeeeele wereld. Wat een kneuzen.
duckje zegt
nog veel gelukkige jaartjes!
Sciurida zegt
Op papier is Spyker toch allang falliet man, wat een kansloze bende, ik vind het echt een rijkeluishobbyprojectje (nieuwe voor de Van Dale, alles wat Muller doet) geworden.
Ok, ik vind het tof dat Victor Muller een poging gewaagd heeft, maar ik vrees dat ze niet nog 10 jaar bestaan (tenzij de Russische vriendjes natuurlijk nog geld over hebben)…
Jorden zegt
naar mijn idee is spyker prima te vergelijken met Pagani…
tjah dan is het allemaal een beetje mager! :(
homeboy zegt
Jammerrrrrr. je mist de meest beroemde spyker ooit! de nr 1 van allemaal. de c8 laviolette die is gebruikt in basic instinct 2 en bereden hoogstpersoonlijk door sharon stone. ik weet dat want hij stond gisteren in zandvoort op het circuit. WAT EEN AUTO. Naar verluid is hij in bezit van autocoureur ronald van de laar.
Dimglor zegt
Mja .. die C12 Zagato vind ik nu niet echt zo’n beauty hoor… Die C8 is toch een stuk mooier…
Spiderman zegt
Die oorspronkelijke C8 Spider is de mooiste, de rest is te veel doorgeschoten in wilde uitstulpingen aan die auto’s. Grote vraag voor mij is hoeveel van die Spykers er in tien jaar tijd eigenlijk echt verkocht zijn…ook tien soms?
Christiaanvdd zegt
Ik vind eigenlijk al die spykers niet egt mooi.
MAB zegt
ahahah ik wist niet eens dat ze zoveel autotjes hebbe uitgebracht haha