Goedkopere occasions in 2024, een mooi vooruitzicht.
De afgelopen jaren zijn de prijzen voor een nieuwe auto en daarmee ook occasions fors gestegen. De inflatie van de afgelopen jaren was duidelijk merkbaar. Als je jaren geleden een populaire occasion hebt gescoord, bijvoorbeeld een Toyota Yaris, is de afschrijving minimaal. Want juist dit soort betaalbare occasions zijn duurder geworden.
Goedkopere occasions in 2024
De inflatiegekte ligt achter ons. En hoewel auto’s, mede door wederom een stijgende BPM, duurder zijn geworden is er licht aan het einde van de tunnel voor de occasionmarkt. Sterker nog, in 2024 kun je gaan shoppen voor goedkopere occasions. Dat verwacht de AUTO1 Group op basis van een prijsindex analyse.
In 2023 was er al een lichte daling van 1,6% als het gaat om de occasionprijzen. De prijzen lagen echter in december 2023 alsnog 25% hoger in vergelijking met december 2019. Dit jaar zou een nieuwe daling de realiteit zijn met goedkopere occasions in 2024 tot gevolg.
Een meerderheid van de Europese dealers (61,1%) denkt dat de prijzen verder gaan dalen. Een kwart (25,9%) verwacht dat de prijzen stabiel zullen blijven en een minderheid (13%) voorziet juist een prijsstijging. De AUTO1 Group ondervroeg hiervoor Europese autodealers binnen het eigen netwerk. Aan het onderzoek deden 316 Nederlandse autobedrijven mee.
Nederlandse autobedrijven
De verwachting je voor goedkopere occasions kunt shoppen in 2024 komt vooral uit Duitsland (64,8%) en Italië (72,2%). De Franse (52,6%) en Nederlandse autobedrijven (51,9%) reageren wat conservatiever.
Het sentiment onder het grootste deel van de autobedrijven is in elk geval goed nieuws voor een ieder die een occasion wil kopen dit jaar. Na een aantal prijzige jaren waar occasions duurder of nauwelijks goedkoper werden is er eindelijk wat lucht in de ketel. Dat laatste is geen spreekwoord. Heb ik zelf verzonnen.
V8Vantage zegt
Misschien komt dit door het grotere aanbod ex-lease EV’s?
Rokende Wielen zegt
Dat zal ook een rol spelen als er vloten met Model 3’s uit de lease terug komen. Als je de nieuwsberichten mag geloven gaat dat met forse aantallen en dat zal wat doen met de restwaarde van die dingen. Dat zal mogelijk dan ook een effect hebben op restwaarde van een jonge occasion. Maar wat vast ook een rol speelt is dat de leveringsproblemen ontstaan tijdens corona weggewerkt zouden zijn.
Maar goed, van mij mogen de prijzen best dalen, ik vind het van de zotte wat men tegenwoordig vraagt voor een opvolger van mijn huidige auto, helemaal bij sommige BOVAG-leden of merk-specialisten zonder glazen paleis die nog duurder lijken te zijn dan de merkdealers met glazen paleis.
faalhaas zegt
Nog niet zo lang geleden, na het jaar 2000, haalde een gemiddelde autobedrijf z’n neus voor je op als je aankwam met je nette schadevrije auto, hij was al bijna 10 jaar oud en had 200.000km gelopen. Kon je 800 euro krijgen. En dan kon je in je handjes knijpen!
V8Vantage zegt
Met dat idee denk ik een Clio RS / Twingo RS, een 106 GTI een Alfa Romeo Spider of een Citroën 2CV om maar eens wat te noemen op te kop te tikken voor rond de 1000 euro. Je schrikt je echter half dood van wat ze daar nu voor durven te vragen.
ghost zegt
Geld bijna voor alles, zelfde beeld had ik bij diverse alfa’s, Porsches, BMW’s, maar niks blijkt minder waar, “goud geld” is een hele actuele term geworden.
Johanneke zegt
Toen kocht je de auto ook nieuw voor 10k. nu is dat 25k. dus de restwaarde blijft ook wat hoger.
Mijn pa kon toen zijn aygo na een paar jaar doorverkopen voor maar 2000 euro oid minder dan hij er voor betaald had. Want nieuwe aygo’s werden toen per 1 januari significant duurder, dus 2ehands ook.
Peter zegt
Merk weinig van. Net een 1 jaar oude bmw m340gekocht 😎
V8Vantage zegt
Toch wel een D he? 😉