Nee joh, Nederland heeft helemaal niet de duurste benzine van de wereld, ben je mal. Het kan altijd erger, blijkt maar weer!
We zeggen het maar gewoon zoals het is. Zonder opsmuk en andere flauwekulletjes. Komt ‘ie: Het is in Nederland kl*te om je tank vol te gooien als je portemonnee je lief is. Want mijn hemel, wat is een liter benzine hier duur. Als je staat te tanken zou het je niets verbazen als wij de duurste benzine van de wereld hebben.
Maar wat schetst onze verbazing; dat is dus helemaal niet zo. De benzine in Nederland is helemaal niet de duurste van de wereld. We worden namelijk keihard over links ingehaald door Hong Kong. Dat land strijkt met de eer en heeft dus de allerduurste peut op de planeet.
Is toch lekker hè, gedeelde smart is halve smart, zeggen ze weleens.
Nederland heeft de op 1 na duurste benzine
Dan willen jullie natuurlijk wel weten hoe die Hong Kongnezen worden opgelicht door hun regering. Dat treft, dat gaan wij jullie vertellen. In Hong Kong betalen ze per liter 2,73 euro. BAM! Dat is mooi 28 cent méér dan die louzy 2,45 euro die ze hier aan de pomp vragen.
De rest van de top 10 bestaat een beetje uit de ‘usual suspect’, oftewel de landen waar we het al een beetje van weten. Noorwegen, Monaco, Finland, dat soort landen. Ook duur, maar niet zo duur als Nederland of Hong Kong. Kijk zelf maar even naar het lijstje.
Wie heeft de goedkoopste benzine?
Dan wil je natuurlijk ook weten wie de goedkoopste benzine van de wereld heeft. Dat is Venezuela. Je weet wel, dat land waar ze een tijdje terug woedend de straat opgingen om te demonstreren tegen de extreem hard gestegen brandstofprijzen. Daar betalen ze omgerekend per liter 0,028 cent.
Ook is het lekker tanken in Libië, Iran, Syrië en Algerije. Allemaal landen waar je je tank heel goedkoop vol kunt gooien om er daarna zo hard mogelijk uit te rijden. Want al is de benzine daar goedkoop, het zijn nou niet direct de fijnste plekken om te wonen.
Dus, concluderend; we zijn nog nét geen wereldkampioen voor wat betreft de duurste benzine, maar toch woon ik liever hier dan waar het goedkoop tanken is. Waarvan akte.
Maar toch willen we ons kwartje terug. Kok, doe er iets aan.
stefanvts16v zegt
@nicolasr
“De rest van de top 10 bestaat een beetje uit de ‘usual suspect’, oftewel de landen waar we het al een beetje van weten. ”
En dan Zimbabwe op plek 5…
Robert zegt
Aftellen tot 1 juni, dan halen de Duitsers 30 cent per liter aan accijns van de benzine af. Daarmee wordt het prijsverschil al gauw weer 35-40 cent per liter t.o.v. Nederland.
peterl zegt
Daar betalen ze omgerekend per liter 0,028 cent -> Daar betalen ze omgerekend per liter 0,028 euro, of 2,8 cent :)
faalhaas zegt
Ik tank altijd over de grens in Libië, mij pakken ze niet met het kwartje van kok!
Gulli zegt
Echt he, zodra je de randstad uit bent kun je net zo goed ff die paar kilometertjes doorrijden. Dat heb je er zo weer uit.
kennone zegt
Dan neem ik wel een vol jerrycannetje van uit Nederland mee als ik met de auto naar Hongkong moet..
Diesel Rocks zegt
Over een tijdje als bijna iedereen elektrisch rijdt zakken de prijzen wel weer, en drastisch. Dan krijgen ze de brandstof niet aan de straatstenen kwijt. Ik verwacht Venezuelaanse prijzen binnenkort.
pomoek zegt
@diesel435d: Je bent natuurlijk wel een halve zool als je iets gaat produceren waar totaal geen vraag naar is.
petroldrinker zegt
@pomoek: puur omdat eu het wil bannen, houd nietnin dat de rest vd wereld ook zo achterlijk bezig is….
Diesel Rocks zegt
Diesel is nodig voor transport, luchtvaart (kerosine = diesel), schepen, landbouw, industrie en defensie. Daar zal ook over 50 jaar nog veel vraag naar zijn.
petroldrinker zegt
@diesel435d: lets hope so! Mij krijg je niet in een duracell konijn
e36thuglife zegt
Ja leuk maar in Ping Pong Kong ben je altijd binnen 50km van de Snesi grens en daar is tanken maar 1.40 per liter dus dat schilt 60 pleuro op een tank daar kun je veel tjauwmin van tjappen.
Gulli zegt
Voor 60 euro kun je ook lekker chinezen
marcus zegt
Lekker populistisch rechts geneuzel @nicolasr
Vol met fouten dus ook nog consequent ook met de vele halve waarheden die de populistische elementen in de politiek uitkramen…
Laffe opmerking over links inhalen, nadruk op links natuurlijk, in de tekst. Kwartje van Kok is ook allang terug gegeven. Misschien meer over auto’s gaan schrijven en minder over politiek.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Kwartje_van_Kok
Robert zegt
@marcus: LOL om die Wikipedia link. Lees vooral de alinea ‘Teruggave’ nog eens…; die teruggave is namelijk voor meerdere vormen van uitleg vatbaar.
smijsie zegt
@marcus: Boehoeee. Jij bent trouwens degene die het politiek maakt. Daarvoor ging het gewoon over brandstofprijzen :)
Niels zegt
@marcus: Maak je toch niet zo druk joh, wellicht iets selectiever artikelen lezen…
AudiRS zegt
@marcus: verlinksing is wel de reden dat wij nu en straks veel meer moeten gaan betalen…
mashell zegt
Ik zal het je nog één keer uitleggen: links komt op voor de belangen van de burger en rechts komt op voor de belangen van de bedrijven. Omdat Nederland nu al jaren gebukt gaat onder een rechtse regering betalen bedrijven bijna geen belastingen en burgers erg veel. Wil je dan anders zul je linkser moeten gaan stemmen.
petroldrinker zegt
@mashell: onzin, we zijn juist zoveel gaan betalen door partijen als groenlinks en andere linkse hippie movements met hun investeren in groene onzin etc, wat allemaal duurder is, wat wij middels belastingen kunnen betalen…
mashell zegt
Alleen… Die groene en linkse partijen zijn helemaal niet aan de macht, al heel erg lang niet. In het geval van GroenLinks zelfs nooit. Links de schuld geven van iets wat ze niet veroorzaakt kunnen hebben is de ultieme rechtse hersenspoeling.
Svenska II zegt
@mashell: volgens mij is het: links geeft (teveel) geld uit aan ambitieuze projecten, waarna rechts het weer moet terugverdienen om de economie gezond te houden…
mashell zegt
Net andersom, zoals er linkse hobbies zijn (noemen we sociale zekerheid), zijn er ook rechtse geldverslindende hobbies, zoals lage belastingen voor bedrijven en het eeuwige gedoe met de vliegvelden.
AudiRS zegt
@mashell: kijk eens goed naar het huidige politieke klimaat. Links geeft bakken geld uit en rechts moet het verdienen. En ja dankzij al die bedrijven kunnen hun werknemers die linkse grapjes weer betalen. En laten we wel wezen: kan me niet voorstellen dat echte auto(blog) liefhebbers overwegend links zijn. Die rijden het liefst iets met het woord eco erop.
mashell zegt
Maar links kan geen geld uitgeven want links is niet aan de macht. Het is rechts die al dat geld uitgeeft aan vliegvelden en lage belastingen voor bedrijven. En nee, de belastingen die bedrijven betalen bestaan vooral uit sociale premies en inkomsten belastingen die ze inhouden van het inkomen van de medewerkers, dat betalen de medewerkers dus. Maar zaken als BTW of een redelijke winstbelasting betalen bedrijven niet.
smijsie zegt
@mashell: “Ik zal het je nog één keer uitleggen” 😂 Ben je van jezelf zo’n belerend typje of is dat onderdeel van je linkse betoog?
Diesel Rocks zegt
Als je opkomt voor de belangen van de bedrijven kom je ook op voor de mensen die daar werken. Dus als ik je goed begrijp komt rechts op voor de werkende mens, en links voor de niet werkende mens.
smijsie zegt
@diesel435d: dat is helemaal juist alleen mag je dat niet zeggen
Dieseltor zegt
Aagh joh. Als je miljonair bent betaal je straks 1% over jouw vermogen. Ik vind dat Klaver zich nog heeft ingehouden. Ben je geen miljonair, zal je er niet zo veel van merken.
petroldrinker zegt
@audirs666: kijk, een ander iemand die het ook snapt
degrotemuis zegt
Misschien omdat het nog vroeg is, maar ik las hier geen politiek in. In Hong Kong rijden ze links en het Kwartje van Kok wordt letterlijk altijd wel benoemd als er een artikel over hoge brandstofprijzen is. Ik vermoed dat als de huidige tijdelijke accijnsverlaging op wonderbaarlijke wijze permanent zou worden, mensen nog steeds het kwartje blijven noemen.
Goed verhaal die Wiki. Het niet terugdraaien van een verhoging die als tijdelijke maatregel verkocht werd goedpraten met de opmerking dat je het anders over drie jaar toch al verhoogd had naar dat niveau. Dus dat het door te bevriezen al teruggegeven is. Kortom, de verhoging was nooit bedoeld als tijdelijk zoals normale mensen dat woord gebruiken.
Maar meer verbaasd over de prijzen die we intussen weer bereikt hebben. Er is intussen alweer zo’n verschil met Duitsland terwijl zij nog de tijdelijke accijnsverlaging in moeten laten gaan als ik me niet vergis. Toen de tijdelijke verlaging hier in ging waren de Duitse grenspompen ongeveer even duur als de Nederlandse en misschien op vakantie gemist, maar die verlaging geldt nog steeds in NL toch? Hoe kan er dan alweer 20 cent verschil zitten in die prijzen?
Diesel Rocks zegt
Het kwartje van Kok was bedoeld voor 1 jaar, om eenmalig een gat in de begroting op te lossen. Aangezien niemand daar echt over ging mopperen hebben ze het vooralsnog 32 jaar volgehouden. Vandaar dat Nederland de op een na hoogste brandstofprijzen ter wereld heeft.
mashell zegt
We kunnen alle hulp gebruiken om het linkse gedachtengoed in de tegenwoordig alom overheersende rechtse waanzin te verdedigen maar in Hong Kong rijden ze gewoon links… Dus waar je normaal gesproken zegt rechts inhalen met als bijbedoeling van iets dat niet de bedoeling is gaat dat als het over Hong Kong gewoon over links.
ViggenneggiV zegt
Marcus Bakker is toch al overleden?
sinanberk27 zegt
Waar komt dit lijstje vandaan?
tvr1974 zegt
Tja . Noorwegen.. daar verdient men 3 X zoveel als bij ons… En Venezuela daar kan alleen de president bij wijze van spreken een auto betalen.. Dus tja een niets zeggend lijstje weer dit
pomoek zegt
Precies. NL is veel dichter bevolkt dan Noorwegen, meer file problematiek, stikstof problematiek appels en peren…
iphonistvongates zegt
Ik mis Groenland, Noord-Korea, Tibet en Nepal op het lijstje.
Wat kost een gallon Arctic diesel op de Zuidpool bij het ExxonMobil tankstation te McMurdo Station? 🔋
GebakkenLei zegt
Lekker populair geschreven hoor, maar waar zijn deze lijstjes op gebaseerd? Enige bronvermelding misschien?
In deze actuele lijst zijn we nummer 9: https://nl.globalpetrolprices.com/gasoline_prices/
petroldrinker zegt
Echt iets om trots op te zijn dat we zo hoog scoren op deze lijst… NOT!
Hubert zegt
In de landen waar de benzine spotgoedkoop is, zie je mensen aan de pomp een plastic zakje met een litertje vullen.
Vervolgens moeten ze flink eind lopen naar hun auto omdat deze is stilgevallen met lege tank.
En kunnen ze nauwelijks eten kopen omdat ze verder geen geld hebben.
marinepower zegt
Die prijzen zijn vast en zeker de advies prijzen, want niemand betaald deze bedragen volgens mij in NL. Ik ben net terug van een roadtripje naar Zweden, maar buiten onze landsgrenzen heb ik de prijzen alleen maar zien stijgen. Litertje ‘zumo del Diablo’ kost omgerekend €2,48.
tjorque zegt
-edit: let op je taalgebruik s.v.p.-
herbienl zegt
Net terug uit Costa Rica…..betaalde ik 901 colones/liter wat neerkomt op EUR 1,28.
Dat was lekker tanken :-)