We proosten drimaal op een legendarisch drietal.
Het is een zonnige dag voor liefhebbers van klassieke, iconische Amerikaanse muscle cars. Ford Motor Company heeft Classic Recreations namelijk groen licht gegeven om een aantal van haar meest legendarische voertuigen opnieuw in productie te nemen.
Classic Recreations is zodoende het enige bedrijf dat officiële “kopieën” mag maken van een drietal relatief zeldzame Mustangs. Het gaat hier in het specifiek om de ’69/’70 Boss 429, de ’69/’70 Boss 302 en de ’69/’70 Mach 1. We gebruiken de term kopieën hier met de nodige voorzichtigheid, omdat de modellen geen exacte replica’s van het origineel zijn.
De wagens worden gebaseerd op een origineel lichaam van een ’69/’70 Mustang en krijgen een omgetoverde auto terug die beschikt over bijgespijkerde, hedendaagse techniek. Met name onder de motorkap zul je er de vruchten van plukken, daar de motormanagement systemen en de kleppen hartstikke up-to-date zijn. Het motorblok van de Boss 429 wordt met de hand in elkaar geschroefd. Kies je voor de Boss 302 of de Mach 1, dan kun je kiezen uit een reeks verschillende motoren, van nieuwe EcoBoost-krachtbronnen tot een origineel FE big block.
Over prijzen en levertijden wil Classic Recreations niets kwijt. Zij die écht interesse hebben in één van de auto’s, mogen gezellig contact opnemen om de details te bespreken.
JamesBond007 zegt
Heel cool! Als ze het voor elkaar krijgen om deze auto’s te bouwen voor een prijs die in de huidige tijd relevant is aan de prijs van weleer, worden het succesjes!
desjonnies zegt
Pa heeft ooit een echte Mach 1 geconfiskeerd van een wanbetalende klant.
Ikke helemaal happy de peppy : we hadden een Muuustang Mach 1.
Helaas
Wat een brak stuk ellende was dat ding, je kon er alleen maar redelijk rechtuit mee rijden en je moest absoluut bochten vermijden !
lincoln zegt
@desjonnies:
Er stond Ford op .. dus had je toch minstens recht op een Ferrari ..
O plaat zegt
@desjonnies:
Het zijn echte liefhebber wagens, ik zou er niemand één aanraden, ik als Mustangs fan en eigenaar zou nooit de baan op durven met een origineel exemplaar uit die tijd.
Kleine kant tekening wel vanaf er mach op stond waren het niet meer sportievere Falcons maar lompe Grand Torinos. Van een 64-68model kan je een leuk sturende wagen maken als je er een compleet nieuwe ophanging, stuur inrichting en remmen op steekt. Maar aangezien ze bij Ford in die tijd niet geloofden in 2maal het zelfde onderdeel produceren kan ik garanderen dat dit niet eenvoudig is. Maar het is de prijs die je moet betalen voor wat ik zie als de mooiste 2+2 coupé ooit gebouwd.
lincoln zegt
@shiva:
Lancia’s uit die tijd reden bijv. veel strakker ..
Althans dat idee kreeg je aangezien de top een 1.3 4pitter was ..
neleev zegt
Altijd mijn droom geweest zo’n brulbeest te bezitten. Bij gebrek aan geld maar voor een e30 met dubbele Webers gegaan. Ook leuk maar dit blijft toch altijd top
480turbo zegt
@neleev: en toch meer bruikbaar als auto denk ik in nederland. Ook echt vet zon oude e30. Wel totaal wat anders. Een lompe amerikaan of een overengineerde duitser;)
neleev zegt
@480turbo: true! Is heerlijke “rijdersauto”. Verder is die origineel hoor. Wel aanpassingen als de 15 inch BBS spaakjes, dikkere veerpoten en remschijven. Oh en een nieuw onderstel.
Webertjes klinken gewoon een beetje muscle-achtig. Maar voor minder geld had ik er een M52 ingelepeld. Dat heeft echter iedereen al
O plaat zegt
@480turbo:
Een E30 is ook niet bepaald een auto met de beste wegligging uit die tijd. De lompe mustang is 20cm breder, 10cm langer en weegt 250 kg meer. Niet bepaald een dramatisch verschil. Als je op smalle Nederlandse bergwegen wil scheuren is de E30 een betere wagen. Rij je veel snelwegen of cruise ritjes dan wint de Mustang op gebied van soundtrack en comfort. Beide zijn even geschikt om 4 mensen te vervoeren en te gebruiken als voertuig. Ik zou zeggen ga voor beide een E9 staat bvb ook hoog op mijn “want list” ondanks dat mijn Mustang er al staat.
carfreakjim zegt
Zo goed nieuws is dit toch niet? Er worden zometeen dus mustangs ontdaan van hun originele v8 om er een eco boost voor terug te krijgen en een hele hoop elektronische meuk, waardoor er ook niks zelf meer te sleutelen valt als het stuk is.
e28forever zegt
@carfreakjim:
Sleutelen kan altijd.
En elektronica kan je zelf ook uitlezen.
Maar makkelijker zal het niet worden, dat is zeker.
480turbo zegt
@carfreakjim: als je goed leest zie je dat de optie voor een oude big block v8 mogelijk blijft. Ligt dus maar net aan de klant.
davelepeef zegt
@carfreakjim: er is niet bepaald een tekort aan.
5cilinder zegt
67 en 68 zijn de echte iconen die mach dingen vind ik maar niks.
lincoln zegt
Net als voor Ferrari Porsche Lamborghini en eigenlijk alle klassieke meuk zijn de onofficiële ( bij voorkeur Texaanse) hobbyisten veeeeeeeel beter in het verbeteren van bestaande producten dan die fabrieks gecertificeerde charlatans ..
joejojo2012 zegt
Gemiste kans… Net als Jaguar de oude E-type weer in productie nemen en precies zo als het in de 50’s, 60’s was. Maar dan wel met volledige verzinkte carro’s voor tegen de roestduivel. DAT zou pas waardevol zijn.
desjonnies zegt
@joejojo2012:
Welnee man dat zijn ook brakke dingen t.o.v de huidige meuk.
Mooi om in een hoekje van de woonkamer te zetten als ornament.
Robert zegt
Een Boss 302 of Mach 1 met EcoBoost motor. WTF?
O plaat zegt
@rrrobert:
De auto equivalent van een top model met D cup die haar borsten verkleind naar een kleine A.
ikleesookoverautos zegt
Mooie restomods.
postzegel zegt
“Een origineel lichaam” vertaald naar Us engels: an original body. Oh. Je bedoelt de koets of carrosserie! ” lichaam ” is iets te letterlijk vertaald.
Gulli zegt
Zoals deze klonk hoef ik geen ecoboost hoor ? Doe mij dan de originele V8 maar!
https://www.autojunk.nl/2018/04/71-ford-mustang-mach-1