
Ford lijkt hard bezig te zijn met nieuwe, eh, oude namen geven aan huidige modellen. Goed nieuws: dat gaat door.
Ford heeft in hun verleden een groot aantal namen gehad en in tegenstelling tot andere fabrikanten, heeft er niet altijd even veel systeem in gezeten. Toch zijn er ondanks dat veel namen geweest. Ford wist altijd wel een nieuwe naam te vinden voor iets wat er nog niet was.

Oude nieuwe namen van Ford
Er is echter een nieuwe trend. Ford vist namelijk steeds vaker hun namen uit het verleden. De nieuwe compacte crossover heet Puma, zoals het coupeetje uit de jaren ’90. Op een bepaalde manier is Mustang ook een ‘historische’ naam, ware het niet dat de Mustang Coupé parallel leeft aan de elektrische Mustang Mach-E. Ook heeft Ford de Bronco een nieuw leven ingeblazen, maar dan wel als wat het was: een rasechte offroader. Iets wat ondergetekende niet wist: ook Kuga is een historische naam, het is een verbastering op Cougar. Een naam die we kennen uit het verre verleden en het iets minder verre verleden.

Meer
Deze strategie die Ford kiest voor hun namen heeft lovers en haters. Het is leuk om auto’s te vernoemen naar historische auto’s, maar men vindt er nog wel eens wat van dat namen van leuke sportwagens op SUV’s eindigen. Autocar sprak met designchef van Ford Europa Murat Güeler, die hintte op meer van dit.

Identiteit
Ford gaat volgens Gueler door met namen uit het verleden vissen. Helaas wordt het nog niet concreter dan dat, maar wel wordt duidelijk waarom. “Er komt vanuit China steeds meer concurrentie en de Koreanen vormen zelfs al een gevaar met interessante designs en sterke verkoopargumenten. Hoe ga je daar jezelf in onderscheiden?” De namen worden een strategie om wat emotie toe te voegen aan de producten. Alsof het Italianen zijn.

Het werkt
Gueler erkent dat namen als Mustang Mach-E bij Ford voor opschudding hebben gezorgd in de autowereld. Volgens hem was het echter een juiste zet, omdat het wel wat kracht zet achter het model. Goed of slecht is dat een reden dat de auto beter verkoopt. Dat is natuurlijk waar je op doelt als autofabrikant.
Dus, welke naam moet afgestoft worden? Cortina? Capri of Probe? Misschien zelfs Thunderbird? Laat het weten!
Ford E-scort voor de elektrische opvolger van de Focus?
Wie weet, lekker retro gestyled met het klassieke dog bone front van de mk.1
Doet u mij maar weer een Scorpio! Lijkt me gaaf om een nieuwe interpretatie te zien van de 1e generatie Ford Scorpio. Van mij mag ie elektrisch zijn.
Laat de Sierra Cosworth maar terugkomen!
@allesmetturbo: amen!
T-Ford
Trans-It!
Cougar, Escort ;)
@giertjuh: Met of zonder happy end??!!
Als ik Ford was zou ik de naam Pinto weer van stal halen…
Die naam kent bijna iedereen nog.
@moveyourmind: grapjas
@moveyourmind: wel een goeie idd daar de Pinto een auto was die veel brandproblemen kende, hebben electrische auto’s ook last van!
Corsair, Cortina, Taunus, Granada, Consul, 12, 15, 17, 20, 26 M….Galaxy was overigens ook al een eerder gebruikte naam.
Capri, dat vind ik eigenlijk wel het mooist, maar niet op een SUV…
Oooorion. Wordt vast een erg mooie auto.
Capri, Taunus, Cortina, Consul, Anglia, Zephyr.
Taunus
@nautique206: of Capri
Leuk! Wat mij betreft mogen ze de namen Capri, Thunderbird, Scorpio en Sierra wel van stal halen.
Taunus of Granada
Galaxie 500, Gran Torino, Capri, Crown Victoria, Ranchero, … keuze genoeg bij ford. Helaas zullen het stuk voor stuk crossovers worden.
Yep, Crown Victoria, voor een grote EV sedan.
Fiesta…of is die er nog?
Als het maar wel lijkt op wat het was. De huidige puma en mustang staat ver af van wat het vroeger was en is toonbeeld van creative armoede die bij elke merken te zien is.
@zeilboot: ze ontwerpen auto’s die in alle landen en continenten moeten kunnen verkopen. Ipv voor iedere regio een apart model
Escort Stripper, eh sorry ik bedoelde Escort Clipper.
Waar is het goede nieuws dan? Als zo’n oude naam nou terecht komt op een auto met dezelfde iconische trekjes, dan ben ik helemaal voor, maar dat gebeurt toch niet.
En om nou te zeggen dat ik warm loop voor een muesli gemotoriseerde crossover met de naam Sierra Cosworth, niet echt.
Iconen opgraven is iets wat je vooral in ortodoxe regio’s moet laten.
Ik zat eens te kijken in oude benamingen van Ford. Grappig om te zien dat ze een eeuw geleden een Ford Model S en een Ford Model Y hadden.
Alle Ford namen geven meer fun als je er ‘anal’ voor plaatst…
Anal Explorer, anal Escort, anal Fiesta, anal Probe, anal Cougar,…
Lol, en schaamteloos een persfoto van Mountune gebruiken. Chapeau…. Oh en weg met die e-rommel….. meh, e-stang….