Er gaat feitelijk een streep door de Euro 7-eisen voor auto’s.
Alle autofabrikanten gaan er tegenwoordig prat op dat ze milieuvriendelijke auto’s bouwen, dus tegen strengere uitstootnormen zullen ze vast geen bezwaar hebben… Toch wel: de plannen voor de zeer strenge Euro 7-normen werden niet met open armen ontvangen door de auto-industrie.
De kritiek was vooral dat het een berg geld zou kosten om auto’s te laten voldoen aan de Euro 7-normen (waarmee auto’s dus nóg duurder worden), terwijl de milieuwinst uiteindelijk minimaal is. De fabrikanten betoogden dat dit geld beter besteed zou kunnen worden aan de ontwikkeling van EV’s.
Het waren overigens niet alleen de fabrikanten, maar ook diverse landen (waaronder Frankrijk en Italië) die protest indienden tegen Euro 7. Zoveel kritiek kunnen ze in Brussel natuurlijk niet naast zich neerleggen.
Dat doen ze gelukkig ook niet. Er is vandaag een belangrijke beslissing genomen: de EU-ministers zijn akkoord gegaan met een afgezwakte versie van Euro 7. Dat betekent concreet dat de eisen voor auto’s en bedrijfswagens gewoon hetzelfde blijven als onder Euro 6. Alleen vrachtwagens en bussen zullen hun uitstoot moeten verbeteren.
De Italiaanse minister Adolfo Urso is alvast heel erg in zijn nopjes met deze beslissing. Volgens hem is dit vooral goed nieuws voor fabrikanten die op kleine schaal auto’s produceren. Daarbij noemt hij specifiek “Ferrari, Lamborghini en Maserati, symbolen van ‘Made in Italy’, die rond de 50.000 auto’s per jaar produceren.”
Is hiermee alles in kannen en kruiken? Nee, dat nog niet. De Europese Raad, het Europees Parlement en de Europese Commissie moeten samen nog tot een definitief plan komen. Maar hiermee is in ieder geval een belangrijke eerste stap gezet.
Bron: Automotive News Europe
Foto: @mickkok, via Autoblog Spots
kennone zegt
Dit is een hele goede eerste stap👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼👌🏼
Johanneke zegt
Ik snap absoluut niet dat er nog een euro 7 moet komen. Stop gewoon alle ontwikkeling in de benzine en diesel. En flikker al die ontwikkeling in schonere manieren om te vervoeren. 2035 ICE stop en klaar.
coupedriver zegt
Stop het gewoon in massa productie van synthetische brandstof en kan het zo in alle duurzame huidige benzine wagens, veel beter dan die ev’s met een gigantische milieu impact.
Richmond zegt
War dacht je van de hoeveelheid energie die dat kost en dat is nog steeds niet uitstoot vrij want je hebt een verbrandingsproces.
z4coupe30si zegt
Niet zo impopulair doen aub, er is niks mis met EVs.
EVs zijn prachtig, fantastisch, super! Totaal geen impact op het milieu en als bijkomend voordeel ben je ook nog eens een echte deugert die overal moet vertellen hoe fantastisch EVs zijn
Johanneke zegt
Ben jij er ook zo1 die het niet kan verkroppen dat EV’s de minst vervuilende manier van wegtransport is?
Ofja, een zeiltje op je skelter kan ook.
z4coupe30si zegt
Voor de echte analyse wat minst vervuilend is, moeten we echt even 2 decennia wachten. Cradle to cradle.
We kunnen nu paniekeren en de laatste trend en wat (gekochte)onderzoeken volgen, maar ik vraag mij af of bijvoorbeeld een auto met LPG, relatief schone diesel of waterstoef toch echt niet beter is als je over de gehele linie kijkt. Helemaal als die auto 20+ jaar meegaat. Maar aub, corrigeer mij.
melcon zegt
Auto’s die 20 jaar mee kunnen worden inderdaad niet meer gebouwd, km. standen van boven de 200.000 km worden een uitzondering, laat staan van 500.000 of meer.
maotje zegt
&coupedriver
Leg eens uit. Wat is de gigantische impact op je milieu dan door deze ev’s?
SanderB zegt
Dat is nu dan ook exact wat er besloten is
driver79 zegt
Ik begrijp dat het niet handig is om de industrie met nutteloze investeringen op te zadelen terwijl ze massaal over moeten naar EV en waterstof maar hoezo hoera en gelukkig? Dit is het resultaat van de auto en fossiele industrie lobby die jaren innovatie tegengehouden hebben.
O plaat zegt
Als dit het resultaat is moeten we die lobby mischien wel dankbaar zijn.
schuimbekje3 zegt
net nog een leuke test gezien van een 2.8 diesel.. in australie hebben ze geen millieu problemen met diesels, sterker nog, de meeste national parks kom je alleen met een diesel naar binnen om de ironie compleet te maken..
RutgerK zegt
De traditionele auto industrie is een aflopende zaak natuurlijk. Welke grote enigneering talenten willwn nog werken aan de zoveelate variant van een nieuwe 1,5 lieter 4 cilinder en 1,1 liter driecliinder met een jnjectieaysteem en een turbo om weer 1 procentje winst te maken in de uitstoot..
De innovatie en grote winsten in de autoindustrie zitten in de EV en daar willen de echte talenten werken.
rollingstoned zegt
Echte talenten werken in de racerij en bij merken als Ferrari en Porsche.
RutgerK zegt
Zeker ook Talenten die opgejaagd worden door steeds strengere regels en daar wat voor moeten bedenken.
De Mission X is een project eaar veel resources aan besteed worden omdst het bepalend is voor het voortbestaan van het merk.