Het wordt een keer tijd dat er actie wordt ondernomen om de structurele chaos op de Nederlandse wegen aan te pakken. Het was aardig geweest als die chaos zou worden opgelost door de capaciteit van het wegennet af te stemmen op de vraag. Het is echter wrang dat we moeten gaan betalen voor gebruik van wegen waarvan we de aanleg via belastingen zelf al hadden gefinancierd. Bovendien is het behoorlijk fantasieloos dat de oplossing zoals gewoonlijk niet meer behelst dan de hardwerkende burger geld uit de zak te kloppen voor iets dat ‘ie toch al liever niet doet, namelijk in de file staan.
Desalniettemin gaat de gebruiker nu betalen voor het gebruik van een schaars goed -de wegen- wat volgens gangbare economische modellen de meest logische manier is. Critici die roepen dat dit via de wegenbelasting al gebeurt, zijn slecht geïnformeerd. Wegenbelasting bestaat namelijk niet, want er wordt abusievelijk verwezen naar de motorrijtuigenbelasting c.q. houderschapsbelasting en die werkt eigenlijk net als de hondenbelasting: bezitten is betalen.
De accijnzen op brandstof zijn wel een typische ‘u rijdt dus u betaalt’ belasting, maar het probleem daarmee is dat er niet gedifferentieerd kan worden tussen drukke en minder drukke wegen. Concreet zal de Ring Amsterdam duurder worden dan een provinciale weg in de Achterhoek. Het welbekende principe van vraag en aanbod.
De proef die binnen afzienbare tijd rond Amsterdam van start zal gaan, spitst zich toe op de Ring A10. Gebruik daarvan zal worden belast met ouderwetse tol waarbij camera’s bij de opritten gaan registreren welk kenteken aangeslagen moet gaan worden. De proef die in het midden van het land gehouden zal worden gaat mensen belonen die geen gebruik maken van snelwegen tussen Utrecht, Rotterdam en Den Haag tijdens de spits. Dit zal worden gecontroleerd middels track and trace via GPS en GSM.
Het is overduidelijk dat deze proeven bedoeld zijn om de techniek te testen die rekeningrijden mogelijk moet gaan maken. Qua filedruk zal het namelijk weinig verschil gaan maken omdat er geen rekening wordt gehouden met provinciale wegen en sluiproutes. Ik kan iedereen verzekeren dat beprijzing van enkel de Ring A10 rond Amsterdam zal zorgen voor overbelaste binnendoorweggetjes naar bijvoorbeeld de A9 of de uitvalswegen A1, A2 en A4. Ofwel de beprijzing (en beloning) zal voor de proef van symbolische aard zijn zodat er weinig verandert tijdens de proeven. Maar dat is prima, de techniek moet toch getest worden en een beetje extra chaos is een klein offer die de automobilist zal moeten brengen om de files te bestrijden.
Dat rekeningrijden wordt ingevoerd staat als een paal boven water. Of rekeningrijden ook daadwerkelijk een positief effect op de files zal hebben, moet blijken. Het ligt voor de hand dat mensen die de vrijheid hebben om hun reis te plannen, rekening gaan houden met het tijdstip waarop ze die reis gaan maken, maar hoeveel van de mensen die nu elke ochtendspits en elke avondspits in de file staan, hebben de vrijheid om hun reis te plannen buiten de spits? Immers, als ze die vrijheid hebben, dan zouden ze daar nu toch al gebruik van maken?
Er gingen ooit stemmen op dat rekeningrijden een eind zou gaan maken aan de BPM en aan de motorrijtuigenbelasting, zodat de automobilist per saldo niet verder als melkkoe gebruikt zou worden. Ik zie dat somber in. De BPM wordt op slinkse wijze van luxe-belasting omgebogen naar milieu-belasting en de motorrijtuigenbelasting zie ik ook nog niet zo snel verdwijnen. Volgens mij moet de dag dat de belastingdruk in dit land omlaag gaat nog aanbreken en ik denk niet dat de automobilist die eer als eerste ten deel gaat vallen.
BPM blijft -al dan niet onder die noemer- dus gewoon bestaan, en motorrijtuigenbelasting zal als een soort pre-paid kilometerheffing (denk aan het beltegoed op je mobieltje) gaan dienen voor de eerste paar kilometers op de snelweg. Mijd je de files en de spits dan betaal je per saldo net zo veel als nu, rijd je noodgedwongen vaak in de spits dan moet je bijbetalen.
Hoewel er nu ontzettende haast wordt gemaakt met een begin van de kilometerheffing, die volgens huidige planning in 2016 landelijk moet worden ingevoerd, hebben we hier nog lang niet het laatste woord over gehoord. De volgende bezwaren zullen vermoedelijk van de sociale partijen gaan komen. Die gaan het namelijk opnemen voor die arme mensen die nou eenmaal voor hun werk in de file moeten staan en nou eenmaal geen keuze hebben.
Hoe dan ook, er gebeurt wel iets momenteel en ik juich dat toe. De toekomst zal uitwijzen in hoeverre rijden duurder wordt en in welke mate de filedruk zal verminderen, maar het zal mijn tijd allemaal wel duren. Lekker thuis goedbetaalde columns schrijven en afspraken plan ik meestal om de files en de spits heen. Zal dit warempel de eerste belastingmaatregel zijn waar ik eens een keer geen last van zal krijgen?
Tenslotte: tijdens de research voor deze column las ik op Wikipedia de vermakelijke oorsprong van de hondenbelasting wat aangeeft dat zaken nooit echt zullen veranderen:
De hondenbelasting is geen uitvinding uit de tweede helft van de 20e eeuw. Het stamt uit de tijd dat de hondenkar gebruikt werd als transportmiddel voor de armen, terwijl de rijkeren het paard en wagen als vervoer gebruikten. De overheid zag in beiden een middel om transportbelasting te kunnen heffen. Het is niet bekend of het belastinggeld vervolgens ook in het toenmalig vervoer of wegenstelsel geïnvesteerd werd.
[ gepubliceerd op nu.nl, 28 november 2007 ]
INSTANT UPDATE: Het kabinet heeft vrijdag besloten dat de kilometerheffing de komende jaren in fases wordt ingevoerd. Vrachtwagenondernemers krijgen er als eerste mee te maken, in 2011. Een jaar later gaan de eerste automobilisten per kilometer betalen…
flappie zegt
-edit: probeer eens iets meer dan 1 woord uit te kramen-
Arodin zegt
Stel je nou eens voor dat dit niet gaat werken (wat heel waarschijnlijk is, gelet op het argument dat mensen met een keuze nu al niet in de file zouden gaan staan). Gaan wij dan wachten tot 2011 – 2016 om dat te constateren en dan pas nieuwe wegen aan te leggen? Het is echt treurig om zien dat Nederland kennelijk niet in staat en/of bereid is om logistieke capaciteit fatsoenlijk te plannen. Kijk maar naar het wegennet, de Betuwelijn, HSL, etc.
Een treurig voorbeeld is de driedoek A12, A13, A20. De capaciteit van die wegen was al ontoereikend, en wat doet de overheid? Ze bouwen tienduizenden huizen extra in diezelfde driehoek. Worden de wegen aagepast? Nee, niet of nauwelijks. Dat past dus niet meer en daar gaat geen kilometerheffing aan helpen. En voor het geval je het je afvroeg: nee het openbaar vervoer is ook niet noemenswaardig uitgebreid.
Heilige koe = cash cow
Georgio zegt
Als de kilometerheffing de wegenbelasting daadwerkelijk zal opheffen dan ben ik opzich wel voor. Echter Nederland kennende zal de prijs/kwaliteit verhouding weer ver te zoeken zijn. Daarbij komen natuurlijk andere nadelen: privacyschending en (“160 is beter”) zit er ook niet meer in mocht je een keer haast hebben.
Sorcerer zegt
Nou, ik vind alle commentaar niet helemaal terecht: het wegennet uitbreiden is iets wat Eurlings (en zijn voorganger) érg graag wilden: echter Milieudefensie heeft een paar rechtszaken gewonnen waardoor het gewoon niet meer kan nu… allerlei wegverbredingsprojecten zijn stilgelegd. (Debiel van Milieudefensie trouwens: in de file staan kost 2x zo veel benzine en dus ook 2x zoveel CO2… hadden dus 2x zo veel auto’s voor kunnen rijden)
Ik rij graag, maar als het OV een stuk beter en goedkoper zou zijn dan zou ik vaker de bus/trein nemen. Maar zelfs met korting(!) is een autorit Utrecht – Maastricht goedkoper dan een treinrit (de benzine dan; auto had je toch al), in een gemiddelde middenklasser…
Hoe dan ook: de politiek beloofde ons dat alleen mensen die echt veel rijden, meer moeten gaan betalen. Mensen die gemiddeld veel rijden of weinig rijden blijven hetzelfde betalen of gaan minder betalen. Ben benieuwd…
Ik hoorde trouwens dat er ‘veel’ mensen zijn die 80.000km of meer rijden per jaar. WTF? :X En ik ken ook iemand die woont in Limburg en werkt in Friesland. Sorry hoor, maar ga dan dichterbij wonen of zoek een andere baan! :X
Sorcerer zegt
Georgio: ze mogen de snelheid niet gaan meten hiermee. Dat is wettelijk verboden omdat het systeem niet voor snelheidsmeting is gebouwd. Weet niet meer hoe de wettelijke term hiervoor heet, maar het mag dus niet :)
Waar we wel voor moeten uitkijken is dat snelheidsmeting niet tóch in de definities van het kilometerheffingproject wordt opgenomen.
Maarten zegt
Oh, 2012 pas. Tegen die tijd is het aantal automobilisten nog meer gegroeid en zal rekeningrijden alsnog geen nut hebben omdat die modellen vast zijn gebaseerd op het huidige aanbod. Tegen die tijd hebben we ook weer een nieuw kabinet wat vast wel weer een of ander onderzoek wil doen, etc, etc.
Het werkt toch allemaal niet, de bezineprijzen zijn gigantisch hoog, maar er zijn toch echt niet minder mensen op de weg. Zolang we het kunnen opbrengen zullen we blijven rijden, omdat het allemaal verdomd makkelijk is. En zolang OV geen aanvaardbaar alternatief biedt voor velen zal het ook zo blijven.
AJ zegt
Allemaal leuk en aardig, maar aan het eind van het liedje betaal het gros meer belasting dan voorheen en zijn de inkomsten voor de staat hoger. En reken er maar niet op dat ze dat in de wegen steken, want nu halen ze daar ook veel meer voor binnen dan ze eraan uitgeven.
Ik heb er weinig vertrouwen in. Ze kunnen beter eens nieuwe wegen aan gaan leggen ipv het zoveelste lange termijn testproject.
volvo-adept zegt
Wordt het niet eens tijd om alle belastingen ter discussie te stellen? Over salaris betalen we loonbelasting, als we dat ‘netto’-salaris vervolgens uitgeven aan een auto betalen we daar bovenop een smak BPM, 19% BTW, motorrijtuigenbelasting, BTW op brandstof, accijnzen op brandstof, mileubelasting, etc. Gelukkig staat daar wel iets tegenover: subsidie op een achteraf ingebouwd roetfilter, subsidie op een hybride omdat die schoon lijken, achterstallig onerhoud op wegen, bruggen, viaducten, etc. Ook voor alle overige aankopen betalen we 6-19% BTW. Dan hebben we nog rioolbelasting, onroerendzaakbelasting, vermogensbelasting, overdrachtsbelasting, en nog vele vele anderen. Deze worden dan weer benut om de huizenmarkt te verzieken, kunst waarin niemand is geïnteresseerd te subsidiëren, een log, traag, duur en inefficiënt overheidsapparaat overeind te houden, etc.
Rekeningrijden, kosten van files, de auto als melkkoe, etc. zijn zeker belangrijk onderwerpen, maar het wordt tijd voor een integrale aanpak. Nu nog even een politieke partij zoeken die daar voor wil gaan, die het lef heeft verder vooruit te kijken dan 4 jaar. Een partij die beleid durft te maken en uit te voeren dat niet is gebaseerd op “hoe win ik zoveel mogelijk stemmen”, maar op “wat is goed voor nederland”. Als iemand zo’n partij weet: Let me know, please.
P.S. ik weet dat dit een auto-site is (daarom bezoek ik ‘m ook dagelijks), maar moest even mijn frustratie kwijt.
AJ zegt
@volvo-adept
Klopt wat je zegt, maar ik denk niet dat het realistisch is om te verwachten dat daar ooit echt verandering in komt. Niet zolang er zoveel mensen alleen op hun eigen succes uit zijn, en wel over de rug van de hardwerkende burger.
Aan de ene kant lijkt het allemaal mooi en goed geregeld, aan de andere kant is het maar een rotte corrupte zooi. Maargoed, ik denk wel dat dat haast in ieder land zo is.
Alwood zegt
zou al een stuk helpen als alle binnenweggetjes weer open gaan… kan het verkeer zich wat spreiden. Zat vroeger een stúk handiger in elkaar! Ik denk dat de verkeersdruk alleen al een paarkeer over de kop is gegaan door het afsluiten van alle kleinere weggetjes.
En laat ik nu net iemand zijn die liever 3kwartier over leuke weggetjes rijdt dan 20minuten in een file te staan :)
Er is geen gangbare reden om al het verkeer over 1 weg te leiden. De randstad zal echter wel kunnen profiteren van overal 6-10baans, zouden ze ook eens aan kunnen beginnen. :P
en @ iedereen die aan zo’n leuk rustig klein weggetje woont. Jammer, dat was bij mij vroeger ook maar de harde waarheid is dat het niet meer leuk en rustig is. Zolang ze de wegen niet groter maken blijft in ieder geval nog een beetje het beeld van leuk en rustig bestaan. Snelwegen hebben een vaste plek en de landweggetjes moeten gewoon opengesteld worden.
w0o0dy zegt
@Alwood: helemaal mee eens. Als het meevalt op de snelweg pakt iedereen de snelweg, maar als het helemaal vaststaat dan moeten alternatieven mogelijk zijn. Al dat gezeik met afsluiten van “sluiproutes” heeft de files alleen maar erger gemaakt. Je hebt geen keuze meer…. sluit maar achteraan. Wegen zijn er om van a naar b te kunnen komen niet om er ongebruikt mooi bij te liggen. B-wegen zijn ook wegcapaciteit!
popov zegt
OK, als wij in België het autowegenvignet binnenkort toch invoeren, zal Nederland alvast niet meer moeten komen protesteren ……! Dat sluit alvast één discussie topic.
DAT zegt
Waar blijft modern OV zoals de Randstadrail ?
Waar blijven de huizen om dicht bij het werk te wonen ?
Georgio zegt
@ Sorcerer,
Ah, dat scheelt dan wel weer, tja in m’n gedachteflits was de stap auto’s volgen = snelheid meten natuurlijk snel gemaakt.
Zoals de reacties hier ook aangeven, de files los je er natuurlijk helemaal niet mee op. Voordeel is wel dat áls de wegenbelasting opgeheven wordt, dat we met z’n allen oude zware S Classes, 7 Series en SUV’s kunnen rijden, zal groenlinks leuk vinden.
Chip zegt
Het blijft altijd zo dubbel. De overheid heeft al dat geld van de automobilisten nodig om bijvoorbeeld een hoop werklozen van te betalen maar daar is die belasting niet voor bedoeld. Dit soort belastingen zijn er om het autorijden te ontmoedigen, wat je moet aanzetten tot alternatieven. Maar aangezien dat geld niet in het bus/treinvervoer gaat, wordt dat ook niet goedkoper wat tot gevolg heeft dat je de autorijders alleen maar blijft uitmelken.
Studenten hebben al een OV, waarom werkenden ook niet? Het nadeel daarvan is natuurlijk dat ze een hoop geld mislopen in treinkaartjes of belastingen. Maarja, het gaat niet vanzelf voorbij denk ik. Als we niet eens als dat zinloze geld in de oorlog hadden gestopt en alleen maar in infrastructuur dan waren we een stuk verder nu…
Rick dos zegt
Goede column.
Ook ik ben voorstander van het rekeningrijden. Alleen bekijk ik het, in tetgenstelling tot de overheid, vanuit een andere invalshoek. Ik bekijk het vanuit het kosten/baten plaatje van zowel mezelf als dat van de overheid (dat moet je wel doen wil je geloven dat ze serieus zijn met hun plannen). Ik geloof namelijk niet dat rekenigrijden aan filebetsrijding zal bijdragen. Als je nu kijkt wat we allemaal niet moeten afdragen aan de belasting (accijns, BPM, BTW etc.) dan kun je niet anders dan tot de conclusie komen dat de weggebruiker moeilijk uit de auto te krijgen is. Ik denk dat als we écht wat aan de files willen doen dat we heel anders over verkeer moeten gaan denken. En dus buiten “the box” moeten gaan redeneren. Alhoewel knelpunten oplossen door, bijv. een extra rijbaan neer te leggen, op korte termijn wellicht iets de druk verzacht, zal dat op langere termijn gewoon weer vol stromen. Kijk bijv. naar 20 jaar geleden waar de wegen niet breder waren dan 2 banen en waar nu drie banen liggen. De files zijn er nog/weer.
Maar goed, waarom ben ik dan voor rekeningrijden? In mijn ogen is dit een eerlijker systeem dan zoals we die nu kennen. Met dien verstande dat BPM en wegenbelasting verdwijnen en dat de accijnzen verlaagd worden. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om die auto met meer BPM te laten staan en natuurlijk kun je ervoor kiezen om de auto te laten staan zodat je geen benzine hoeft te betalen. Maar ik vind het juist erger dat een regering mijn koopgedrag bepaald dan dat hij mijn rijgedrag bepaald. Een koopgedrag is in mijn ogen geen sociale aangelegenheid, maar mijn rijgedrag daarentegen wel. Als ik in de file sta, dan ben ik een druk op de samenleving en als ik er niet in sta niet. En dit is dus waar ik een taak voor de overheid in zie. Zij moeten naar het grote plaatje kijken en op reageren en niet op mijn pesoonlijke sfeer in dit soort situaties.
Ik begrijp eerlijk gezegd ook niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt over de technische haalbaarheid van zo´n systeem. Verklaar me maar voor gek. Maar als er rond de grote steden een systeem ligt die mijn auto registreert en berekend hoelang ik over een traject heb gedaan, dan moet datzelfde systeem toch ook de mogelijkheid bieden om om mijn traject te meten maar dan op basis van rekeningrijden? Of ben ik nu gek?
Maar goed al met al zeg ik onder voorwaarden laat maar komen dat rekeningrijden.
Rick dos zegt
2x bepaalT met een T dus……ach ja het is nog vroeg zullen we maar zeggen….
w0o0dy zegt
@Chip: werkelozen? Wat zijn dat?
@Rick dos: of je gek bent dat is een heel andere discussie, maar idd lijkt me de techniek allang aanwezig voor de metingen…… alleen hoe we dat uitfactureren als we het voor ALLE auto’s gaan toepassen….. dat levert nogal wat werk op…. dus moet er een volkomen geautomatiseerd systeem komen dat tijdsafhankelijk meet EN automatisch de bedragen bij de bestuurders laat uitkomen…. Heb je toch best een stukkie infrastructuur en een heleboel servers voor nodig om dat correct en snel af te handelen.
Chip zegt
@ w0o0dy
werkelozen? ik zei werklozen, komt van werkloos:
“Een persoon is werkloos als hij zich wel aanbiedt op de arbeidsmarkt, maar geen betaald werk heeft.” wikipedia
In Nederland geven we zo iemand geld omdat, ja, we leven nu eenmaal in een sociale samenleving zoals ze dat zo mooi kunnen zeggen. En omdat voor dit soort praktijken bakken met geld nodig zijn zal ongetwijfeld ook gebruik worden gewmaakt van de gigantische inkomsten die ze behalen uit de belastingen die je als automobilist betaald.
Een beetje ontopic blijven. Opzich is het een prima plan, want voor het bezit van een auto betalen terwijl je hem amper gebruikt is ook absurd maar ik ben bang dat de BPM niet veel lager zal worden als je die milieutax er bij optelt en de motorrijtuigenbelasting blijft gewoon bestaan dus het is gewoon meer geld in the pocket voor de overheid.
JeffreyG zegt
Ja leuk weer die kilometer heffing!! Echt top!!
Niet dus…
Mensen die de auto echt nodig hebben en dagelijks vele kilometers rijden worden hier de dupe van! En milieu vind ik geen argument, de accijnzen op de brandstof is al hoog genoeg om dit probleem te verhelpen. Kilometerheffing is gewoon weer een leuke smoes om wat extra geld binnen te brengen.
Leuk je mag stemmen hier in Nederland voor het kabinet, niet dat we verder ook maar wat te zeggen hebben! Waar zijn we nu allemaal weer mee bezig.
(Ik zeik de overheid nu niet extra af om die 1040-regeling, hier ben ik zelfs voorstander van)
Laat de mensen die het wat makkelijker hebben maar wat meer betalen…
Rick dos zegt
@wOoOdy
Ik kan bij deze verklaren dat ik niet gek ben……ik ben namelijk een vliegtuig. :D
Dat het een investering is, dat geloof ik ook. Maar wat je vaak hoort is het argument dat het technisch niet haalbaar is. En dan denk ik: da ken wel!
Maar goed, als ze het op geld laten afhangen dan is dat ook kortzichtig. De investeringen die gedaan moeten worden die hebben ze er zo weer uit.
w0o0dy zegt
@Chip: we hebben meer werkenden dan ooit in NL en het aantal werklozen is extreem laag. Die werkenden betalen met z’n allen via de loonheffing veel meer premie dan dat er voor die handvol overgebleven werklozen nodig is.
On-topic ik wil best van 10 tot 15:30 werken om de kilometerheffing uit te sparen ;) Maar ik denk dat mijn baas dan niet zo gelukkig is.
jfw zegt
ik heb even snel de reacties gescand, maar 1 punt lees ik nergens. Mobiliteit van het wonen.
Het is nog niet zo lang geleden dat het normaal was dat je ging verhuizen als je een nieuwe baan 50+ km verder kreeg. Tuurlijk droeg daar aan bij dat misschien de gemiddelde werker geen auto had. Maar de verworven luxe dat een groot deel van nederland een auto heeft, betekend niet dat dan ook maximaal moet worden uitgemolken.
Ik ken te veel mensen die ver van hun werk wonen. Mensen uit de Dollard-regio die in Zwolle werken. Groningers/Delftenaren die in Amsterdam werken.
Persoonlijk snap ik dat niet, ik hou erg van vrijetijd en dicht bij je werk wonen levert zo 2 uur extra per dag op. Maar veel mensen denken daar blijkbaar anders over. Het argument wat je vaak hoort: “die mensen staan daar niet uit vrije wil”. Is dan ook maar gedeeltelijk waar.
Als iedereen 50% dichter bij werk gaat wonen, worden er 50% minder kilometers gereden in woon-werkverkeer. Tuurlijk is dat wat kort door de bocht sommige gebieden met hoge arbeidsdichtheid kunnen niet meer gezinnen herbergen. Maar ik neem aan dat iedereen het voordeel ziet als Amsterdammers die in Den Haag werken in DH gaan wonen en Hagenezen die in A’dam werken in A’dam gaan wonen!
Rick dos zegt
@jfw
De beredenering wil ik voor een gedeelte volgen. Je kunt de beredenatie natuurlijk ook bij de andere partij leggen namelijk de werkgever. Waarom niet meer mensen thuis laten werken? Waarom zou een werknemer die investering moeten doen? Om dan, vooral nu met de versoepeling van het ontslagrecht discussie, ontslagen te worden.
Maestro zegt
@jfw
Tegenwoordig werken veelal 2 mensen in een gezin en het lukt niet altijd om allebei te werken waar je woont. Bovendien bestaat er zoiets als overdrachtsbelasting van 6% over de aanschafwaarde van een woning – een hindernis om te gaan verhuizen.
@ Rick dos
Je maakt een redenatie die mij stoort nl. meer asfalt zou niet de oplossing zijn. Ik denk dat meer asfalt zeker wel een deel van de oplossing is. Ik constateer nl. dat de vraag naar asfalt door meer autobezit en -gebruik vele male groter is dan het aanbod. Er is inderdaad meer asfalt gekomen maar minder dan de vraag aan asfalt wat resulteert in een hoge dichtheid. De verhouding vraag en aanbod is nu zo erg zoek dat we dagelijks files van 400 km hebben (NOOT: toen in Parijs het OV staakte was de chaos die toen ontstond een item in het journaal – filelengte 400km). Dus het aanbieden van meer asfalt zal een leiden tot een lagere dichtheid en daardoor minder files.
Verder vind ik het hoogst irritant dat de door EU vrij verkeer van goederen in de weg staande BPM (dus illegaal!!) wordt gelegaliseerd.
Dan zegt
Net als dat pubertuig; omver rukken die palen!
Rick dos zegt
@Maestro
Oké, maar is de oplossing dan om Nederland onleefbaar te maken? Je maakt, volgens mij, ook de fout door te stellen dat het aanbod van auto´s niet zou communiceren met het aanbod aan asfalt. Het zijn mijn inziens communicerende vaten meer asfalt, meer auto´s. Immers de mensen die nu OV nemen om de files te vermijden zouden weer na kunnen denken om de auto te pakken.
En dagelijks 400 km file in Nederland? Ik weet niet welke informatiebron jij gebruikt, maar als ik de verkeersinformatie beluister dan hebben we als we het écht druk hebben rond de 300km file staan. En dat zijn dan de uitzonderingen. Het gemiddelde ligt tussen de 250 en 300 km volgens mij.
Maar dit zijn juist de typische onjuistheden waar mensen zich een beeld bij vormen. Dat is waar heel veel Nederlanders tegenwoordig ook goed in zijn. Een situatie erger maken dan dat het werkelijk is. Moeten we ook maar eens mee kappen.
Wollie zegt
Jammer joh, dit is absoluut geen oplossing voor het verkeersinfarct in Nederland, maar gewoon een ordinarie geldklopperij-maatregel extra!
Alwood zegt
en Wollie heeft em te pakken…
Alles wat betrekking heeft op vervoer van particulieren heeft alleen nog maar met geldklopperij te maken. We hadden al lang een verlaging van accijnzen moeten krijgen van mr. bos én de nadruk had moeten liggen op vervangen van transport voertuigen (boten/treinen/vliegtuigen ipv vrachtwagens).
thom zegt
Laat die ambtenaren et zelf betalen die hebben et probleem gecreeerd. Vroeger trok iedereen naar de grote steden voor werk e.d.
maar sinds
“De jaren zeventig en tachtig zagen enkele belangrijke transformaties, op het gebied van wonen zowel als werken. In de binnenstad en de 19e-eeuwse gordel werd begonnen met de stadsvernieuwing: een proces van sloop en nieuwbouw maar ook van grootschalige renovatie. Veel gezinnen vonden de woningen in de stad te klein en kozen voor groeikernen als Hoofddorp, Purmerend, Lelystad en Almere. ” (wikipedia)
en al deze mensen staan nu in de file omdat er niet genoeg wegen naar de grote steden zijn gebouwd en er nog wel werken
RenesisHP zegt
Als kilometerheffing echt in plaats van bestaande kosten komt zeg ik: laat maar komen. Alleen leven we in Nederland. In Nederland hebben we nogal last van het “wel zeggen, niet doen” gedrag van de Regering. Of ze verkloten het gewoon. Het is dus doodleuk mogelijk dat wij dalijk dit gewoon als extra kosten erbij hebben. Je moet er ook niet raar van staan te kijken als de bijkomende mogelijkheid om snelheid te meten, via een wetswijziging(is zo gebeurd) optimaal wordt benut.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik wil hier ook nog even mijn plasje over doen, na alle bovenstaande berichten:
ALS het nou komt, en ALS het nou blijkt te werken, HOE LANG DAN???????
Als er in hetzelfde tempo mensen, en dus auto’s bij blijven komen, is OF de oplossing al achterhaald voordat het er daadwerkelijk is, OF duurt het hooguit 5 jaar en kunnen ze weer wat nieuws beginnen!!
Hoe je het ook wendt of keert, er is maar 1 oplossing: MEER wegen, of MINDER mensen in de Randstad..
Mijn oplossing blijft dan ook: stimuleren van bedrijven zich te vestigen in Groningen en Friesland, huizen ernaast, klaar.
Turbo zegt
Heerlijk, iets presenteren als oplossing terwijl het probleem niet opgelost wordt, behalve het gat in de begroting. Aanbodgestuurd mensen weren van de wegen is geen oplossing. Dat zou alleen anders zijn als niemand zich tijdens de spits meer op de weg zou wagen en de dag anders spreidt. Ik moet de kantoren nog zien die om 5.00 beginnen en om 14.00 sluiten ;) Maar goed, hier valt wellicht iets te winnen.
Over de privacy aspecten van rekeningrijden zullen we maar niet beginnen. De overheid heeft immers het beste met u voor.
Maestro zegt
@Rick dos
Leg mij eens uit waarom NL onleefbaar zou worden met een paar extra rijstroken langs bestaande snelwegen? Verder ben ik blij dat je de relatie tussen asfalt en het gebruik ervan erkent (de communicerende vaten), nu nog 76 mensen in Den Haag en dan kunnen de files worden gereduceerd ;-)
Overdrijving is een bekend stijl- en discussieerinstrument; jij maakt er ook wel eens gebruik van. Punt is dat wij filesituaties van 400 km en meer in NL niet vermeldenswaardig vinden en blijkbaar elders wel.
eMiz0r zegt
Het verlagen van de BPM werd als argument aangevoerd om het rekeningrijden te kunnen invoeren. “Je betaalt per kilometer in plaats van het bezit van een auto”. Alleen met de invoering van de slurptax in februari is deze balans al weer scheefgetrokken. En het smerige is dat de BPM rustig afgebouwd wordt, terwijl de slurptax in een keer wordt ingevoerd. Tegen 2011 zal de BPM en de slurptax in evenwicht zijn, maar krijgen we het rekeningrijden er bovenop om de boel weer duurder te maken.
De enige conclusie die je kan trekken is dat het autorijden de komende jaren grof duurder wordt. Hierbij moet iedereen ook rekening houden met een stijgende olieprijs en nog een harder stijgende BTW en aczijns druk op de benzine. Alles komt neer op gegarandeerd cashen bij de overheid.
Jesper zegt
zal ik dan ook nog maar ff mn zeggie doen…
feit is dat de regering alles uit de verkeerde potjes haalt. benzine accijns naar een nieuwe moskee of daklozen centrum, BTW over een nieuwe auto naar mensen die nog net niet lui genoeg zijn om hun handje op te houden…
en als wij dan es met zodanig goede argumenten komen dat ze het wel anders móéten doen, omdat ze anders in verlegenheid komen, geven ze het beestje gewoon een andere naam, zoals die nieuwe millieuregel dat de nieuwprijs van een auto met €100,- omhoog gaat per gram CO2 die hij teveel uitstoot, waardoor aardig wat auto’s 5000-10000 duurder worden,
en als je denkt dat de extra BTW inkomsten die de overheid daar mee opstrijkt naar de uitbreiding van het OV gaat… WAKE UP!
zolang mensen bereid zijn om te blijven betalen voor al die bullshit en al die afpersing (want dat is het) van de overheid te accepteren, zullen zij de automobilisten blijven uitmelken… hebben ze aan het eind van het jaar wat tekort in de kas? nou dan maken we dr toch €150 per extra gram CO2 van…
Barry330cd zegt
Volgens mij gaan sommigen hier nu een tweetal belastingmaatregelen onterecht met elkaar in verband brengen. De BPM en de Slurptax. Ik geval van rekening rijden zal de BPM en de provinciale opcenten ophoeden te bestaan Hiervoor in de plaats betaal je per gereden km. Dat is eerlijk en terecht kun je voordeel halen als je minder vaak met de auto op pad gaat.
De Slurptax is bedacht om mensen een zo schoon mogelijke auto te laten aanschaffen. Op zich niets mis mee en zal echt niet ter vervanging van de BPM gezien mogen worden.
Als de overheid nu het OV sterk gaat verbeteren en mensen fiscaal gaat belonen door dicht bij hun werk te gaan wonen, dan zal dat echt verschil op de weg gaan maken. Het is imo wel eigen schuld-dikke bult, door veel in de file te staan als je ver van je werk woont.
ArcticWolf zegt
De BPM blijft helaas wel bestaan, wordt langzaam afgebouwd tot een “normaal?” niveau, wat ik me hierbij moet voorstellen mag Eurlings weten maar de BPM wordt alleen maar verlaagd. Jammer want zo worden de kosten alleen maar verder opgejaagd voor mensen die inderdaad wel een auto nodig hebben voor hun werk (vertegenwoordigers bv… die kan je moeilijk in de trein/bus zetten) het overslag punt zit hem al op 18.000km per jaar, dus als je meer dan 18.000km per jaar rijd betaal je dus (welke auto je ook rijd) al meer dan je nu zou betalen met de huidige regeling. Dus als je het mij vraagt stort de economie hier alleen maar van in… of beter gezegd, je maakt Nederland een stuk minder aantrekkelijk om in te wonen/werken en dan hebben we het nog niet eens over de 1% belasting verhoging, de college geld verhoging (en nu zelfs ook de Master opleidingen). Leuk, maar steek het dan ook ergens in, het spoornet wordt elke maand slechter en slechter, Ik reis 3 dagen per week naar Utrecht en eerst was het 45 min vanaf Nijmegen en nu is het gemiddeld 1 uur en 5 min geworden, seinstoring hier wisselstoring daar en wat doet de regering? Schrapt de HSL verbinding tussen Groningen en Schiphol die 2,2 miljard zou kosten en steekt 160 miljoen in het spoornet in Groningen/Friesland, waar is die andere 2,04 miljard opeens gebleven?
Nu ben ik wel voor de kilometer heffing maar in mijn ogen is dit nog steeds geen “eerlijk” systeem, dus nu hoop ik dat er nog wat wijzigingen worden doorgevoerd voor 2016…….
Witte Halfgod zegt
Heren (dames, als ze hier ook reageren) is geniet met volle teugen van bovenstaande discussie(s).
• Niet schrikken: wij hebben zelf deze regering gekozen!! Auw..dat doet pijn.
• @sorcerer: verhuizen kost geld (en niet de verhuizing zelf, maar de overdrachtsbelasting…als de overheid daar iets aan zou doen….kan ik weg uit de met fijnstof en roet vervuilde triangel (a13/a12/a20)
• Goed OV lijkt een illusie. Vooral in alle nieuwe wijken komt helemaal niets!! @ Arodin heeft gelijk!
1) Ik ben voor rekeningrijden; zolang ik naast caravans, mensen met fietsen rekken en zeiljachten op trailers in de file sta!! (waarom zijn die op 8 uur op de weg???)
2) Iedere weggebruiker betaald…dus ook alle toeristen
Pijnlijkste opmerking was vorige week dat onze ministers geld krijgen!! om milieuvriendelijkere auto’s te gaan rijden, ik word alleen maar afgestraft…met m’n nieuwe leaseauto (met roetfilter) 22 naar 25% bijtelling.
Mijn tegenstem: ik stop met bijtelling en ga kilometers registreren (www.ritassist.nl) moet je kijken wat dat de overheid gaat kosten als dat 10 duizenden gedaan wordt ;) en koop gewoon voor 1000 euri een oud gebakkie!
Rick dos zegt
@Maestro
Het punt van mijn vraag was meer, wanneer houdt het op? Je kunt wel heel Nederland volgooien met asfalt, maar is dat dan de oplossing? Het is altijd een balans zoeken naar wat wenselijk is. En de balans moet niet alleen altijd in het voordeel van de automobilist zijn. Daarbij vraag ik me af, wanneer de illusie over is, dat meer asfalt gelijk staat aan het oplossen van files.
Ik zou bijv. niet denken in de richting van meer asfalt, maar wel alle knelpunten (men noemt het knooppunt maar goed) tegen het licht houden. Ik noem maar een situatie hier rond Den Haag het Clausplein. Allemaal mooie fly-overs met de mooiste vinding ooit…kruislings invoegen… dan heb je de volgende situatie: mensen die vanuit Rotterdam naar Amsterdam willen, mensen die vanuit Den Haag naar Utrecht willen en dan ook nog mensen die vanuit Rotterdam Den Haag in willen. Op een rustige dag KAN het goed werken, maar elke idioot ziet toch wel in dat als het aanbod op precies dat pont groot wordt, dat dit opstoppingen veroorzaakt? Het gevolg daarvan is mensen die voor dat kleine stukje in de file staan.
Bijv. de A13 80km zone bij Rotterdam mooi allemaal gevolg is dat je op de gehele lengte van Ypenburg tot Rotterdam in de file staat. En dan hebben ze extra asfalt neergelegd in de vorm van een spitsstrook…..en aan welke kant leggen ze dit dan aan? Juist, aan de andere kant van de weg….waar haast nooit files staan. Nu wil ik niet zeggen dat een spitsstrook de oplossing is voor dat probleem, maar het geeft wel mooi de idioterie weer.
Ik maak wel eens gebruik van het overdrijvingsinstrument. Echter, verdraai of overdrijf ik nooit de feiten. Als ik dit wel zou doen, dan zou ik namelijk niet meer geloofwaardig zijn als discussiepartner. Bijv. dagelijks 400km vermelden als een feit is onjuist. En er nu ook nog bovenop gooien dat het niet meer noemenswaardig is, is feitelijk ook onjuist.
Wil je een discussie goed kunnen voeren en wil je tot oplossingen komen dan moeten de feiten wel correct zijn.
classic red zegt
Met de brandstofaccijnzen wordt wel degelijk gedifferentieerd tussen drukke en minder drukke wegen. Of is het nooit opgevallen dat een auto meer verbruikt bij optrekken en afremmen dan bij een constante snelheid?
Het is al zolang dat de auto bestaat zo dat meer rijden meer kost. Eurlings is het wiel opnieuw aan het uitvinden.
Autorijden zal duurder worden (vooral voor mensen met weinig geld die een oud barrel rijden en dus niet van de BPM verlaging profiteren. Dit zijn meestal ook de mensen die wel met de auto moeten op een vast tijdstip. Telewerken wordt moeilijk wanneer je aan de lopende band staat). We moeten een lelijk apparaat in de auto laten inbouwen. En we zullen allemaal constant gecontroleerd worden op onze snelheid.
tdj zegt
@Rik Dos.
Ben met je eens dat meer asvalt niet altijd de oplossing is. Maar er is nog véél te verbeteren in Nederland. Dat wordt niet gedaan omdat je met de uitspraak “meer asvalt” in het linkse Nederlandse politieke landschap ongeveer gelinched wordt.
Verder is het natuurlijk van de zotte dat bijvoorbeeld de A2, een van Nederlands belangrijkere verkeersaders, op veel plekken een miezerig smal 2 baans weggetje is. In b.v. Duitsland lachen ze hier om.
Daarnaast is er, denk ik, met innovatieve ideen zoals bv Supersnelwegen(extra met weinig afslagen) nog veel winst te behalen.
Er moet dus op de eerste plaats wél geïnvesteerd worden in ons wegennet. Dit wordt al tientallen jaren verzuimd terwijl wij als automobilisten steeds meer gaan betalen voor een steeds slechter product!
Daarnaast moeten we eens af van het idee dat het openbaar vervoer een waadig alternatief voor de auto is. Het ov stopt niet voor de deur van mijn bestemming, gaat niet op de tijdstippen dat ik wil gaan én is bij lange na niet zo comfortabel. Verder doet het OV het qua kosten ook niet veel beter. Daarnaast gaan er nog heel veel van mijn belastingcentjes naar het (niet self supporting) OV die ik veel liever in mijn zak had gehouden..
classic red zegt
@Vignet-fetishisten uit België
Waar staat dat buitenlanders ook moeten betalen? Buitenlanders hebben het benodigde apparaat niet in hun auto. Dus of jullie moeten betalen is nog maar de vraag. Niemand in Nederland heeft er moeite mee wanneer jullie voor jezelf een vignet invoeren.
Maestro zegt
Beste Rick dos; je hoort mij niet zeggen dat alleen meer asfalt de enige oplossing is voor de fileproblematiek. Het draagt er zeker wel toe bij en dat heb ik duidelijk gemaakt middels de dichtheid. Het domweg negeren van deze optie is, m.i. struisvogelpolitiek en dogmatisch.
Ik deel je mening dat er slimmer moet worden omgegaan met knelpunten en zeker ook stoplichten, op-en aansluitingen, snelheden enz.. Dus als we samen het ministerie van V&W bestieren komen we er wel uit ;-)
Aangaande het stijlelement overdrijving; ik denk dat de overdrijving niet zozeer in de 400 km ligt als wel in het dagelijkse. Het komt meer dan eens voor dat de filekm’s in NL rond de 400 km ligt, dat is een feit. Dat het gemiddelde rond de 300 ligt soit, opmerkelijk is en blijft dat als er in Parijs 400 km file staat dat vermeldenswaardig is en als dat in NL gebeurt dat het niet meer is. Alsof het een voldongen feit is, en dat is het m.i. niet. Als er maar genoeg, slimme aandacht aan wordt besteed.
SugarFree zegt
@ Sacha
Helder verhaal!
Evenwichtig, genuanceerd en goed geschreven.
Tsjonge, ben ik nu gelijk een linkse rakker? :)
Serieus: duidelijk verhaal.
bmw zegt
Rekeningrijden kan inderdaad een deel van een aanzet tot een stuk van een plan voor een oplossing zijn, op voorwaarde dat de andere taksen verdwijnen. Situatie nu: je betaalt zoveel vaste kosten, dat je die auto gebruikt, zeker als je ziet wat het openbaar vervoer kost (dat is gewoon duurder dan mijn brandstof!).
Rekeningrijden kan ervoor zorgen dat je beslissingen anders neemt, omdat het stilstaan van die auto in dat geval geen verliespost betekent. Dus ook verzekeringspremies e.d. zouden per kilometer berekend kunnen worden (sommige maatschappijen bieden al polissen voor mensen die weinig rijden -alhoewel die mensen misschien wel slechter rijden, maar dat is een andere discussie).
Ik ben dus voor. Alleen vrees ik dat de overheid (in België, in NL, in ganse EU) zo’n kwalijke reputatie heeft opgebouwd, doordat ze jaaaaaarenlang al het geld van de automobilisten heeft gebruikt om de wegen te vernielen met chicanes, bloembakken, enz., om instituten te financieren die erop gericht zijn de autobestuurder te demoniseren, enz. Welke burger, die zijn koopkracht elke dag ziet dalen, gelooft een dergelijke overheid überhaupt nog? Als de overheid een bedrijf was, was het al lang failliet. En dáár moeten politici van wakker liggen. Dus eerst het vertrouwen herstellen, noodzakelijke infrastructuurwerken uitvoeren, een hoop verkeershindernissen en andere milieu- en veiligheidsbedreigende zaken verwijderen en dan zeggen “kijk mensen, het is ons menens met het milieu, nu willen we rekeningrijden”. Tegelijkertijd moet ook de prijs van treinen en bussen omlaag, om te laten zien dat ze het menen.
SQB zegt
@tdj:
Zoals Rick Dos al opmerkte, overdrijven is ook een kunst. Het politieke landschap in Nederland is eerder rechts dan links. Het kabinet bestaat uit twee rechtse partijen en één linkse. De zetelverdeling die deze partijen in de Tweede Kamer hebben is 47 (CDA: 41 + CU: 6) tegenover 33 (PvdA). De algehele zetelverdeling in de Tweede Kamer is 80 voor rechts (CDA + VVD + CU + SGP + PVV) tegen 70 voor links (PvdA + SP + GL + D66 + PvdD).
Tenzij je ‘links’ gebruikt als synoniem voor “ik ben het er niet mee eens” en de VVD al links vindt; dan kan ik het ook niet helpen dat jij in je eigen werkelijkheid leeft.
Pim Brussee zegt
Nederland dichasfalteren heeft geen nut. Oorzaak nummer 1 van files is het gedrag van de automobilist c.q. bestuurder van een voertuig in ons verkeer.
Lekker dicht op elkaar zitten, elkaar geen ruimte geven, op het laats een afslag nemen, en oooohhh… zo’n haast hebben, is het dageljkse beeld in het verkeer. Oorzaak nummer 2 is dat het overgrote deel van de weggebruikers de verkeersregels NIET kent, zoals gebruik van richtingaanwijzers, verkeerstekens en belijning. Oorzaak nummer 3 is de infrastructuur die niet is aangepast op lengtes van voertuigen, denk hierbij aan de rotondes in Nederland.
Peter zegt
Er is nu ook een verzamelsite over de kilometerheffing: http://kilometerheffing.jouwpagina.nl