Goed nieuws uit Italië: de IsoRivolta GTZ markeert de terugkeer van een bijzondere historische naam.
Pogingen om historische merken nieuw leven in te blazen zijn er genoeg. Dit is zelden succesvol, maar het kan wel hele fraaie auto’s opleveren. Ook al worden er dan maar een handjevol van geproduceerd.
Er is nu een nieuw project aangekondigd dat erg veelbelovend klinkt. Het gaat namelijk om een wederopstanding van het historische Italiaanse merk Iso, opgericht door Renzo Rivolta. De hedendaagse voortzetting van het merk heet IsoRivolta.
Hoewel Iso aanvankelijk vooral motoren en scooters bouwde, besloten ze in de jaren ’50 een dwergauto te bouwen. De auto kent iedereen tegenwoordig als de BMW Isetta. Aanvankelijk had Iso de auto echter zelf geproduceerd, voordat ze de licentie uit handen gaven. In de jaren ’60 en ’70 hebben ze vervolgens ook nog een viertal ‘echte’ auto’s gebouwd: de Rivolta, de Grifo, de Fidia en de Lele. In 1974 werd er echter alweer een punt achter gezet.
Als alles goed gaat verschijnt er nu 46 jaar na dato weer een auto met de naam Iso. De Italianen tonen namelijk de eerste beelden van de auto die IsoRivolta GTZ gaat heten. De Z staat daarbij voor, jawel, Zagato. Het design is dus in goede handen. In 2017 presenteerde Zagato al een digitaal concept gebaseerd op de Rivolta.
Hoe de auto er ongeveer uit komt te zien weten we ook al. Zagato heeft namelijk de eerste schetsen gedeeld van de IsoRivolta GTZ. Die beloven veel goeds: we zien een ouderwetse Italiaanse beauty. Het ontwerp is direct geïnspireerd op de Iso Grifo A3/C.
De A3/C was de raceversie van de Iso Grifo. Deze auto werd ontworpen door Giorgetto Giugiaro. De techniek was in handen van Giotto Bizzarrini, de man achter onder meer de 250 GTO. Omdat Bizzarrini aan de stok kreeg met Renzo Rivolta ging hij de auto vervolgens ook onder zijn eigen merknaam bouwen.
Deze bijzondere auto krijgt nu dus een opvolger. Technische details weten we nog niet, maar als de Italianen het een beetje historisch verantwoord willen houden moeten ze voor een Amerikaanse V8 kiezen. Afgaande op het bericht van Zagato lijkt dit inderdaad te gaan gebeuren.
In oktober weten we als het goed is meer, want dan wordt de auto geïntroduceerd. We kijken er nu al naar uit, want het belooft weer een knap staaltje Italiaans design te worden.
Foto: een heuse Iso Grifo A3/C, gespot door @dutchstylez
karaya zegt
Dodge heeft nog wel wat leuks liggen voor in het vooronder.
Tekeningen zien er goed uit.
cvoo zegt
Ford Coyote erin en gaan!
MaartenD zegt
Ik hoop oprecht dat er wel een motor in komt ipv een accu
VeniVidiVici zegt
@maarten020: Een combi denk ik… Hybride dus.
jpoers zegt
@maarten020: een plofmotor heeft ook een accu om m te starten, en allerlei lampjes aan te zetten. Daarbij heeft een elektrische auto ook een motor. Soms zelfs meerdere :)
toyotafortuner zegt
Een GM V8 erin om t pas écht historisch verantwoord te houden
lekkerlinksrijden zegt
Zal er waarschijnlijk ook niet komen, zoals zoveel
albertjan zegt
Lijkt anders verdacht veel op de Bizarrinni 5300 GT…
VeniVidiVici zegt
Lijkt net een Lamborghini Miura
dees zegt
Zagato heeft ook lelijke dingen gemaakt.
Juich dus niet te vroeg op basis van een tekening die niet veel laat zien
deSjonnies zegt
Zoals bijna iedere gesneuvelde Italiaanse fabrikant is ISO begonnen met het maken van koelkasten, scooters, koel technische installaties en de Isetta kwam veel later.
Hoewel de Grifo in mijn ogen één van de meest begeerlijke auto’s ooit is (die met de Chevrolet motor, niet die met de latere Ford V8 omdat daarvoor een kaptafel op de motorkap nodig was die in mijn ogen het hele model verampponeerd) hoop ik vurig dat dit blijft bij de deauddoener van ” mannen maken plannen en vrouwen willen trouwen”
Laat het merk met rust “Ton de klok” reed ze toen ik nog in een korte broek rondliep en Oom Willem heeft me ooit in een heuse Bizzarrini naar school gebracht, gekocht voor de handel.
Mijn vader lachte hem uit, maar drie dagen later had hij dit top occasionnetje wel met een dikke winst weten te verkopen. En dat heeft’ie mijn vader wel ff goed laten weten, hij had er qua winst er zo’n beetje een BMW 1600 aan overgehouden!
Die op de foto is een Bizarrini, dat waren structureel onbetrouwbare krengen, omdat Bizarrini over te weinig financiële middelen beschikte om de wagens goed te ontwikkelen.
Petrovski zegt
Gaaf ding. Helaas gaan te weinig van dit soort plannen echt door. Er is 25 jaar geleden nog een poging gedaan met de ISO Grifo 90. Recent is daarvan ook een rijdend exemplaar gemaakt maar dat is er tegen alle plannen in bij één stuks gebleven helaas. Op YouTube is er een reportage van te vinden. Misschien kan de redactie die eens delen op AB.
Petrovski zegt
Inmiddels een link naar het filmpje gezet op Autojunk
henk3 zegt
Het is best logisch. Kleindochter Rivolta is getrouwd met kleinzoon Zagato. Eerder heeft Zagato dit concept als digitaal model voor een game (ps4) gepresenteerd. Zagato produceert kleine series, daar zou dit bij passen. Een hele auto bouwen is echter geen grapje, misschien maken ze deze op basis van iets bestaands.. Ik ben benieuwd!
ericd zegt
Graag ook met ballonbanden!