BMW verandert wat dingen in het bestuur van hun design en dat klinkt alsof het goed nieuws is.
Autodesign is altijd zo lekker subjectief. Soms verkondig je dat je iets supermooi vindt, en de persoon naast je verklaart je voor gek. En als iemand die tweedeling onder de knie had, was het BMW wel. In de afgelopen paar jaar heeft het merk een gamma vol met controverse gehad, met schokkende beslissingen. Was het mooi? Was het lelijk? Het maakt niet uit. Iedereen had er een mening over. En negatieve aandacht is ook aandacht.
Nieuw designteam
Het designteam van BMW wordt al jaren geleid door Adrian van Hooydonk. Die blijft het team leiden, maar herstructureert het één en ander. Voor ons klinkt het als muziek in de oren.
Hooydonk’s team had Domagoj Dukec als hoofddesigner. Het eerste wat gaat veranderen: Dukec krijgt een functie elders. Niet buiten BMW, maar als hoofdontwerper van Rolls-Royce. Dat voelt als promotie, het is toch een beetje de Rolls-Royce onder de automerken. Dukec wordt vervangen door iemand die wel van een ander merk wordt gevist: Maximilian Missoni. Daar begint het goede nieuws.
Maximilian Missoni
Missoni heeft namelijk een prima cv als je kijkt naar de designperiodes van toen hij daar werkte. Hij begon in de vroege jaren ’00 bij Volkswagen en promoveerde daar in 2006 naar Senior Designer. In 2012 maakte hij de overstap naar Volvo en zorgde voor de eerste ontwerpen onder de nieuwe Geely-line-up. Dat zijn ijzersterke designs. Daarna kon Volvo Missoni goed gebruiken voor Polestar en de eerste ‘eigen’ Polestars, de 3 en 4 (de 1 en 2 waren oude Volvo-concepts) werden getekend onder leiding van Missoni. Hij was de Adrian van Hooydonk van Polestar, zeg maar.
Die functie geeft hij nu op om de midden- en topklasse van BMW van designs te voorzien, evenals Alpina. Dus alles vanaf de 3 Serie wordt getekend door de man die voor de meest recente designs van Polestar zorgde. Dat moet wel goed gaan, toch?
Overige verschuivingen zijn bijvoorbeeld dat Oliver Heilmer van MINI naar BMW verhuist om alles onder de 3 Serie te tekenen, maar ook de BMW M-modellen. Verdere verschuivingen zullen niet te merken zijn voor ons consumenten. We hopen vooral dat een potlood aan Missoni geven het design van BMW weer geweldig kan maken.
560pk zegt
Waardering voor een bepaalde design richting blijft natuurlijk sterk afhankelijk van persoonlijke smaak, maar tijdens de “regeerperiode” van Dukeç is er weinig uit de fabriek gekomen dat de handen op elkaar kreeg. Ik ben i.i.g. blij dat hij weg is.
ytzenv zegt
Helemaal eens
Edge zegt
Nja, hoe je het ook wendt of keert, Adrian van Hooydonk was het hoofd van de afdeling toen de auto’s lelijker werden, dus of dit automatisch gaat betekenen dat we weer mooie bimmers krijgen is nog maar de vraag. Wie weet krijgt Missoni de opdracht om door te gaan met dit…. “expressieve” design en blijven de lelijke auto’s uit de fabriek rollen.
Richmond zegt
De verkoopcijfers spreken jouw smaak tegen
560pk zegt
FYI: ik heb afgelopen week een G23 4 serie gekocht, en de nieuwe 5 gaat er ook binnen afzienbare tijd komen. Ik vind dat ze geweldige auto’s maken.. Maar ik vind het exterior design de afgelopen jaren tegenvallen. Zoals verderop vermeld: als design het enige koopargument zou zijn, reden we allemaal Alfa.
petroldrinker zegt
Dukec word niet gemist, nog nooit waren BMW’s zo ontiegelijk lelijk als nu, sterker nog het is DE reden dat ik geen BMW meer wil rijden momenteel….
Nou weet ik niet of de nieuwe een pluspunt is, vind de polestars niet heel mooi namelijk, maar wel mooier dan de BMW’s van nu….
ytzenv zegt
Helemaal eens
Wilfred zegt
Ondanks alle meningen over het design van BMW’s is het een merk dat maar blijft groeien. Blijkbaar zijn er dus genoeg mensen die de ontwerpen wel geweldig vinden.
Richmond zegt
Precies dat.
harrie zegt
Chinezen, maar in die markt krijgen de Europese merken nu harde klappen.
mashell zegt
Als mensen echt gaven om design zag de wereld er heel anders uit. Reden we allemaal Giulia, Stelvio of Renaults. Droegen we niet van die saaie zwarte kleding en woonden we niet in jaren 30 woningen met spuuglelijke erkers er aan.
Conclusie: mensen geven niet of weinig om design of laten andere aspecten flink zwaarder wegen.
JelmerS zegt
Komt er eerst nog een neue klasse erfenis in de showroom of krijgt deze meneer vanaf nu al 100% controle?
kniesoor zegt
Een soort Make BMW Great Again. Als dat maar goed gaat, dadelijk stoppen ze met personenoto’s en bouwen ze alleen nog vance 🙂
harrie zegt
Mooi, die gemakzuchtige ‘nee hij is niet lomp en lelijk, het is een statement’ ontwerpen hebben we wel gezien nu.
Tijd voor een frisse wind.
Gulli zegt
‘Het ontwerp moet soms wel een beetje schuren’. Dat zou ik ook zeggen als de helft van de wereld je auto’s steevast tot de lelijksten ooit verkiest.
Mini Joe zegt
Renault en PSA voeren al ruim 10 jaar “vouwen” in het uiterlijk van hun voitures, het is dus zeer waarschijnlijk dat BMW deze vouwen als nieuwe “vindingrijkheid en design” gaan toepassen.
outlook zegt
Die 1-serie.. wat n draak
ghost zegt
Ik vind de nieuwste i4, i5, m3, m4,m5,etc mega gaaf, prima als jullie die niet willen, blijft er meer voor mij over!
DeWitteCondor zegt
Mooi ook die minimalistische Duitse bunker waar ze instaan. Kunnen we allemaal zien dat het kenners zijn.
audirs3 zegt
De Neue Klasse voorspelde al veel goeds. Strak design, beetje retro, zonder al die ordinaire drukken lijnen
HZW zegt
Audi heeft ook al een nieuwe Head of Design aangesteld.
De Duitsers zijn goed bezig.
mashell zegt
Een goede ontwerper kan precies dat maken wat de opdracht is. Het probleem verdwijnt pas als van Hooydonk verdwijnt.
HZW zegt
Ja dat is het zelfde als met Marc Lichte bij Audi, het maakt niet uit wat de ontwerpers aan ideeën hebben, het is wat Mark Lichte, of in het geval van BMW wat Adrian van Hooydonk ze opdraagt te ontwerpen.
Bij Audi hebben ze eindelijk die Marc Lichte de deur uitgeschoven, en vervangen met “Massimo Frascella” als nieuwe Head of Design van Audi.
Hij heeft een leuke staat van dienst, Frascella, alumnus van het Instituto d’Arte Applicata & Design in Turijn, begon zijn carrière bij Bertone. Na diverse posities binnen de Ford Motor Company en Kia, werkte Frascella (52) sinds 2011 bij Jaguar Land Rover, meest recentelijk als Head of Design van beide merken.
Nu maar hopen dat hij “ZIJN” visie voor toekomstige Audi’s mag etaleren, en niet in de zelfde VAG design slangenkuil moet gaan werken als de rest.
Het VAG concern heeft heel veel incestueuze design verstrengelingen, en alles is te veel één pot nat.
mashell zegt
Dat laatste ligt misschien ook aan de techniek. Een designer kan een fantastisch strakke brede A3 ontwerpen maar als dat dan op een MQB of MEB platform gerealiseerd moet worden dan blijft er maar weinig van over en wijkt het eind resultaat niet veel meer af van wat de collega’s bij Seat doen. En zo gaat het overal. Het vak van autodesigner zal altijd een teleurstelling hebben over wat echt in productie gaat.
harrie zegt
Een goede designer zorgt ervoor dat zijn ontwerp in proportie is op het daadwerkelijke productie platform.
De rest zijn fantasten.
3246cm252kw zegt
Nou als de designer van Volvo binnen komt dan zijn ze echt afgeschreven pfff Volvo en als Saab destijds hebben echt van die unisex interieurs… smaakloos vormloos… net een glade dildo ofzo weet niet hoe ik het moet beschrijven..