Ho, ho. Niet te vroeg juichen, want het kabinet overweegt maar een deel van de korting op brandstofaccijns in stand te houden.
Zo gaat het in de politiek. Kortingen worden afgebouwd, maar verhogingen blijven altijd (hallo kwartje van Kok). Maar goed, het lijkt erop dat het kabinet serieus nadenkt om een deel -natuurlijk niet alles- van de korting op brandstofaccijns te behouden lezen we in de Telegraaf.
Korting brandstofaccijns blijft
Staatssecretaris Van Rij van Financiën is hiervoor verantwoordelijk en is hevig aan het rekenen geslagen om de korting te kunnen blijven betalen. Deze korting is in het leven geroepen om de hoge energieprijzen voor autorijders te compenseren. Daar komt echter binnenkort een einde aan, hierdoor zullen de prijzen aan de pomp stijgen. En het is niet zo dat de peut nu goedkoop is!
1 juli is het zover en dan zal bijvoorbeeld een litertje benzine 14 cent duurder worden. In januari komt daar nog eens 10 cent bij. Dat is geen klein bier. De eerste stap in juli gaat sowieso door, die moeten we incasseren. Maar de staatssecretaris overweegt de tweede verhoging niet door te zetten.
Duur, duurder, duurst
Van Rij zit vooral in zijn maag met de verschillen in de grensstreek. Niet dat jij en ik gewoon veel geld moeten betalen voor een litertje brandstof. Welnee joh. Hij zegt tegen RTL Z het volgende:
We moeten heel goed kijken wat de gevolgen zijn in de grensstreek. Want je wil niet te ver uiteenlopen.
Dat is met name met ons buurtland België een dingetje. Daar is brandstof nu al aanzienlijk goedkoper. Als alle verhogingen doorgaan, dan zou het verschil in totaal een goede 35 cent per liter benzine zijn. Nederlanders kennende gaan we dan massaal tanken over de grens. En dat is nou niet de bedoeling, want ik me zo voorstellen dat er dan minder belastinginkomsten zijn.
Kosten
De bewindspersoon gaat het allemaal goed in de gaten houden en zal in het najaar met een besluit komen. Als de korting behouden blijft, dan kost dat wel aardig wat pegels. Schattingen zijn dat het honderden miljoenen euro’s kost. Dat slaat een flink gat in de begroting, dus ergens moet meer geld vandaan komen. Of er moet ergens minder geld heen.
Wellicht dat we binnenkort meer traffic vanuit Den Haag krijgen en dat de staatssecretaris deze blog leest. Wat zou jij voorstellen aan hem om op te bezuinigen? Laat het ons weten in de comments.
Foto: Rode Audi R8 bij een tankstation gespot door @vantoorphotography
Edge zegt
Ik zou eigenlijk wel willen weten hoeveel die accijnskorting de Nederlandse schatkist kost en hoeveel het oplevert. In het grensgebied met Duitsland zijn de prijzen nu vrijwel gelijk, waardoor het voor Nederlanders niet meer loont om over de grens in Duitsland te gaan tanken. Als ze straks die 14 cent extra gaan rekenen, en misschien in januari ook nog die andere 10 cent, verwacht ik dat er weer enorme toestroom aan gele kentekens bij de Duitse Tankstellen te vinden is.
Johanneke zegt
Dit dus. Ik tank nu bij de Makro Duiven, want ligt op de route en altijd het goedkoopst in de regio. Prijzen zijn nu gelijk aan Elten, net over de grens. Straks tuf ik lekker die 10km (totaal) vanaf mijn bestemming om naar Elten. Dag accijns voor Nederland.
fordnut zegt
Ik werk vlak bij Duitsland en rij op de terug weg even over Duitsland, Op dit moment krijg ik in DE E5 voor de prijs van E10 in NL. Dat wordt 1 juli alleen maar aantrekkelijker.
Johanneke zegt
Jep. Ik rij nu niet om voor e5, maar vanaf juli mogen beide daily auto’s wel weer E5 proeven ipv e10. Behalve de 1993 hobby auto, die krijgt altijd e5.
youknowme zegt
Het was het voor mij al waard om 10km heen en weer te rijden naar onze zuiderburen om daar de tank vol te gooien. Vanaf 1 Juli gaat dat ritje alleen maar meer lonen dus. Ik denk dat de pomphouders op de grens in België maar wat blij zijn dat het in Nederland weer duurder wordt. De Duitse collega’s ook want daar komt dan inderdaad weer verschil in de prijzen met Nederland.
faalhaas zegt
Ik zou Vlaanderen binnenvallen doormiddel van een speciale militaire operatie en de brandstofprijzen opkrikken daar.
Een win-win-win situatie voor de Nederlandse overheid.
Meer belasting inkomsten uit de Nederlandse kas, de kas van de provincie Vlaanderen en onze zuiderburen krijgen dan eindelijk dat mooie strakke asfalt waar ze van dromen.
Ik stel voor mannelijke vluchtelingen en gevangen te gebruiken via de Dr.Oetker groep, dan heeft de Nederlandse bevolking er niet zo last van. Uiteraard roepen wij onze symphatien toe via de Microsoft Teams app.
cloverleaf zegt
Goed idee! Kammandir Faalhaas: Ik zal je vertellen dat onze Vlaamse kameraden ons zullen opwachten met frietjes met mayonaise!
misterBo zegt
1 Europa….maar alleen bij onderwerpen waar er meer ellende over de bevolking wordt uitgestrooid..zoals “vluchtelingen” …..dan loopt rutte vooraan, op hebt gebied van goedkope auto’s , brandstof, ziektekosten etc…nee dan loopt rutte achteraan..
cloverleaf zegt
De reden dat NL zoveel vluchtelingen hebben is omdat de Nederlandse overheid faalt in het processen van vluchtelingen en maar 15% daadwerkelijk weigert. En van die 15% blijft dat ook nog eens de meerderheid in het illegale circuit. Heeft verder weinig met “1 europa” te doen. Ik wordt zo moe van dat populistische geneuzel.
mashell zegt
In vergelijking met Duitsland of Italië hebben we toch helemaal niet zo veel vluchtelingen? Het lijkt alleen maar zo omdat er nu problemen zijn doordat de partij van Rutte het asiel systeem kapot bezuinigd heeft. Een kleine overheid is lekker goedkoop maar levert soms ook grote problemen op.
lekkaah zegt
Vind de EU nou niet bepaald klein.. of bedoel je dat tuinhuisje met bemiddelaars in Den Haag?
mashell zegt
De EU doet veel samen maar als het om belastingen gaat zijn de landen nog helemaal souverein, en met de anti EU stemming in veel landen gaat dat voorlopig helaas niet veranderen ook. Binnen de EU bedrijven gelijk belasten zou zo logisch zijn maar dat wil een land als Nederland weer niet.
maotje zegt
Altijd dat gezeur over 1 europa. Maar vergeten alleen te vertellen dat we een van de hoogste loonlanden binnen europa zijn. De prijs voor een liter benzine is in verhouding met het loon voor de gemiddelde spanjaard duurder dan dir van de gemiddelde nederlander, ondanks dat de benzine daar goedkoper is.
theghost zegt
Vergeet ook niet dat de olie landen de prijs gaan opdrijven omdat die vinden dat de olieprijs te laag staat… hierdoor gaat de prijs straks waarschijnlijk gewoon dik over de 2 euro heen, misschien zelfs over de 2,50 euro maar dat is speculatie van mijn kant.
Stefje zegt
Gelet op de recessie waar we (met name Duitsland) in zitten zou ik er rekening mee houden dat die prijzen verder dalen. Er is weinig vraag, en als ze die prijzen verder opschroeven willen opschroeven door het aanbod te verminderen zal de vraag alleen maar verder afnemen. Prijselasticiteit noemen ze dat.
Kijk maar naar huizen. Honderdduizenden tekorten, maar door de gestegen rentes toch in waarde gezakt.
waterisnat zegt
slowly boiling the frog
mashell zegt
De regering wil dus EV’s kapot belasten door een onevenredig hoge MRB in te voeren maar wil wel benzine rijders spekken vanwege de pomphouders in de grensstreek (die altijd al soms een nadeel hadden en soms een voordeel).
Zijn ze soms bewust de klimaatdoelen aan het saboteren? Het lijkt er op dat extinction rebellion gelijk heeft dat de regering de fossiele industrie sponsort.
hollandbest zegt
Dit is autoblog.nl niet groenlinks.nl
driver79 zegt
Stoppen met de fossiele brandstof industrie subsidie. Dan hoeven ze de “korting” minder af te bouwen.
hollandbest zegt
Dit is autoblog.nl niet groenlinks.nl