Geloof het of niet, maar er is nu een milieuvriendelijke V8.
Jullie weten het: auto’s met acht cilinders of meer zijn echt niet meer van deze tijd. Intussen boeken exclusieve automerken wel verkooprecords met precies die motoren, maar dat terzijde. Grote motoren gaan onvermijdelijk verdwijnen en wel binnen afzienbare tijd. Het is niet anders.
Of toch wel? Met name Toyota is al een paar jaar bezig met verbrandingsmotoren die op waterstof lopen. Zo hebben ze bijvoorbeeld een GR Yaris gebouwd die op waterstof rijdt. Hierdoor gloort er toch nog hoop voor de verbrandingsmotor.
Een driepitter op waterstof is hartstikke leuk, maar als petrolhead heb je het liefst iets meer cilinders. Gelukkig hebben we nu heel goed nieuws: Toyota is ook bezig met een V8 op waterstof. Er is dus zelf voor de ouderwetse V8 nog hoop!
Toyota heeft dit project uitbesteed aan Yamaha. Zij delen vandaag de details van deze motor. Als uitgangspunt hebben ze de atmosferische 5,0 liter V8 van Toyota genomen. Dit is een van de weinige atmosferische V8’s die momenteel nog in Nederland te krijgen is. De laatste der Mohikanen dus.
We kennen deze motor uit de Lexus RC F en de LC 500. In de RC is dit blok goed voor 475 pk en 540 Nm koppel. Door onder meer de injectoren, cilinderkoppen en het inlaatspruitstuk aan te passen heeft Yamaha het voor elkaar gekregen om vergelijkbare cijfers te krijgen met waterstof. De V8 levert nu 450 pk bij 6.800 toeren en 540 Nm koppel bij 3.600 toeren.
Uiteraard is dit nog een experimenteel project, dus het is niet zo dat je volgend jaar een Lexus met een waterstof-V8 kunt bestellen. Maar het feit dat het mogelijk is om een V8 te maken die gewoon geen CO2 uitstoot is natuurlijk heel goed nieuws. De mannen van Yamaha zien in ieder geval veel potentie. Misschien is de atmosferische V8 uit de Lexus RC F dus tóch niet de laatste der Mohikanen.
406_v6 zegt
Nu nog ff wat waterstoftankstafions bouwen graag!! Ik zie het wel zitten, een Lexus met V8 op waterstof.
Edge zegt
Dat blijft voorlopig toch een kip-ei probleem. Pomphouders zien het niet zitten om te investeren in waterstof omdat de afzetmarkt op dit moment minuscuul is, terwijl die afzetmarkt maar niet groeit door een zeer beperkt aanbod aan waterstofauto’s en tankstations.
bullgod76 zegt
@Edge: tja, zo’n kip-ei verhaal kon je een paar jaar terug ook ophangen rond elektrische auto’s en laadpalen.
fanboy zegt
@bullgod76: Ja behalve dat een laadpaal een fractie kost van een waterstoftankstation.
albertjan zegt
@bullgod76: die octopus zit in dit geval op de uitlaatzijde..
galgootje zegt
@Edge: dat valt dus eigenlijk best wel mee want in de afgelopen 6 maanden zijn er de nodige bijgekomen in het mooie Nederland. Dat heeft een reden in het mooie Groningen om precies te zijn het mooie Winschoten zitten fabriek die waterstof vrachtauto’s fabriceert. Beste cool verhaal eigenlijk. Omdat hij vrachtauto’s moeten worden getankt helpt het moederbedrijf in samenwerking met allerlei partners aan de bouw van waterstoftankstations door het gehele land eigenlijk net zoals Tesla dat deed. Zoek maar eens op wat Hyzon Motors doet. Ja daar is nog geen waterstoftankstation op ieders hoek van de straat en het heeft een slot van rekening bij laadpalen ook behoorlijk lang geduurd voordat het zover was. Ik zou waterstof nog niet opgeven en ik krijg de indruk dat de overheid dat ook niet doet of dat nou terecht is of niet laat ik graag aan de experts over.
rwdftw zegt
Will it fit? Het is natuurlijk prachtig dat we waterstof kunnen inzetten in een ICE. Maar ik zie een kleine uitdaging met de inlaatzijde. Dat is best een forse “octopus” daar tussen de banken.
ponnie zegt
Dat moet wel de uitlaat zijn, als je naar de verkleuring kijkt en dan de vorm van de inlaatpoorten met injector gat.
melkkoe zegt
Totaal geen fan van Toyota. Maar hier ben ik toch wel blij mee.
Erg efficient zal het niet zijn, maar er is geen platina nodig voor een brandstofcel en geen milieuvervuilende accu met exotische materialen.
Verder blijft het gewicht waarschijnlijk ook lager dan een fuel-cell waterstofauto
mashell zegt
Psst… brandstofcel wagens hebben gewoon ook een accu (de Mirai heeft een 1,2 kWh accu) omdat het een elektrische wagen is die continue bijlaadt door de elektriciteit die ontstaat uit het proces in de brandstofcel.
En als platina een probleem is dan kun je ook nu al geen auto meer rijden, dat zit immers ook in katalysatoren.
por100 zegt
Ja maar dan zit het toch niet in een v8 obv waterstof? En als er waterstof wordt verbruikt is die katalysator toch ook niet nodig?
melkkoe zegt
psst… Dat zeg ik toch ook, een fuel cell heeft alsnog een accu nodig, een verbrandingsmotor op waterstof niet. En over de katalisator heb ik ook mijn twijfels bij een verbrandingsmotor op waterstof
power369 zegt
Is het logisch? Nee? Zal het nuttig zijn voor 99% van de verkochte auto’s? Nee. Is het goed nieuws voor die ene procent? Wellicht. Ik denk niet dat veel mensen hadden verwacht dat Toyota zich bezig zou houden met het redden van de V8.
por100 zegt
Hoe mooi zou het zijn als de politiek dit omarmt. De speciale auto’s kunnen op waterstof blijven rijden en het simpele van A naar B kan elektrisch.
Ik denk dat er ook veel meer goodwill voor de elektrificatie zou komen als dergelijke alternatieven er ook mogen zijn.
koeberg zegt
Leuk. Maar ik vermoed dat een brandstofcel met elektromotor efficiënter is dan de waterstof verbranden in cilinders.
introductiemap zegt
Het gaat bij een V8 toch ook júist niét om efficiëntie?
406_v6 zegt
@koeberg: is dat van enige relevantie dan?? Ik wil geen stofzuiger met stoelen…
SimonMc zegt
@406_v6: Verbrandingsmotoren zuigen lucht aan, elektromotoren niet. Technisch gezien zijn de verbrandingsmotoren de “stofzuigers” 😉
redbeams zegt
@simonmc: ik snap waar je op doelt maar ook elektromotoren kunnen lucht aanzuigen…ventilatormotor 😉
fanboy zegt
@por100: Wat moet de politiek hier aan omarmen? Laat het gewoon bestaan en opkomen, met dezelfde set aan voorwaarden als elektrische auto’s.
Dan gaat vanzelf die ene procent hierin rijden want voor de rest is het veel te duur. Ook vanwege de lage efficientie.
tjorque zegt
Leuk voor je weekend-pret-pakket!
Nu nog een elektrolyse-toestel dat je aan je PV panelen kan pluggen om hem te vullen.
herve11f zegt
Wat zijn jullie toch allemaal professoren hier die onmiddellijk de efficiëntie kunnen uitrekenen zonder ook maar één parameter van die motor te kennen.
shibby zegt
Nu wachten tot iemand zo’n ding in een MX5 lepelt