Het zijn van die dingen dat je denkt: had ik het zelf maar bedacht.
De autowereld is hard aan het veranderen. Naast het feit dat de auto zuiniger en schoner wordt, zijn er nog meer facetten waarop een auto erop vooruit gaat. Denk aan toegenomen comfort aan boord. Je rijdt in een auto met een (elektro) motor die veel minder hard hoorbaar zijn werk doet. Ergo: er is meer rust aan boord.
Maar als dat geluid ineens wegvalt, zijn er andere geluiden die ineens opvallen. Denk bijvoorbeeld aan het geluid van de rijwind. Een andere geluid dat je kunt horen in het interieur is het afrol geluid van de banden. Sterker nog, het is het geluid wat je niet alleen ín de auto hoort, maar ook náást de auto. Ga langs de snelweg staan en je zult gezoem horen. Dat monotone geluid komt niet van de motor, maar van de banden. Comfort is niet alleen vering en lekkere stoelen: banden spelen dus een enorme rol. Vooral het afrolgeluid en dat wordt alleen maar belangrijker als de auto zelf stiller wordt.
Het scheelt een beetje per auto hoeveel bandengeluid er in de cabine komt. Een kleine stadsauto is minder goed geïsoleerd dan een dikke limousine. Wel blijft het feit dat de wielkasten niet alleen, eh, wielkasten zijn, maar dat ze ook daadwerkelijk fungeren als klankkasten. Ook al rijd je in een hele stille auto, dan nog zal er veel bandengeluid te horen zijn. Het is alleen iets waar je niet direct bij stilstaat.
Maar vergeet dus niet dat het wel degelijk een rol speelt. Bij 100 km/u is het geluid echt aanwezig. Een gemiddelde autoband produceert dan zo’n 70 tot 75 dB aan geluid. Nu kun je daar wel het een en ander aan doen. Veel audioliefhebbers pakken de deuren aan, die door hun holle vorm eveneens fungeren als klankkasten. Maar dan heb je qua isolatie wel de enigszins betaalbare en uitvoerbare methodes behandeld.
Wat kun je nog meer doen om meer rust aan boord te krijgen? Simpel: monteer andere banden. Een autoband is zwart en rond. Zeker met de komst van het internet ga je naar een willekeurige discounter, je vult je benodigde bandenmaat in en daar zijn al je opties. Selecteren op prijs van laag naar hoog en je hebt een je nieuwe band gevonden.
Er worden vaak drie dingen gecommuniceerd met de klant: brandstofverbruik, grip in regen en het geluidsniveau. De eerste twee spreken voor zich zelf, voor nu concentreren wij ons op het geluidsniveau.
Een gedeelte van het geluidsniveau wordt namelijk geproduceerd door de zogenaamde ‘resonerende holte’. Dit geluid wordt veroorzaakt door de lucht ín de band. Dit geluid is ook hoorbaar in het interieur van je auto. Hier valt dus wat te winnen. Als je de resonanties ín de band kunt aanpakken, heb je minder geluid in de auto, precies wat je wil. De premium bandenfabrikant Goodyear heeft er een oplossing voor.
Deze wordt heel treffend SoundComfort genoemd en zorgt voor daadwerkelijk een stillere cabine. De ‘SoundComfort’ band heeft namelijk een speciale voorziening. Het is een soort schuimlaag van polyurethaan die in de band zit verwerkt. Deze schuimlaag fungeert als een isolatielaag en zorgt voor een stillere auto. De wervelingen in de band worden nu opgevangen en gedempt door deze laag. Het resultaat is dat er minder resonanties zijn. Minder resonanties betekent minder bijgeluiden vanuit de banden.
Nu horen wij u afvragen: “heeft dit dan ook echt effect, of kunnen alleen honden en kleuters het verschil horen?”. Je kunt het verschil heel goed zelf horen, want het scheelt ongeveer de helft aan geluidsproductie. Een Goodyear SoundComfort band is namelijk 50 procent stiller dan een vergelijkbare band zonder de SoundComfort voorziening. Het kan zorgen voor een verlaging van de geluidsproductie van maar liefst 4 decibel. Voor de context, 3 decibel is een verdubbeling van de geluidsproductie.
Zijn er dan ook nadelen aan de schuimlaag in de Goodyear SoundComfort banden, horen wij u vragen. Nee, eigenlijk niet. Het schuim is namelijk zo licht, dat het effect op het onafgeveerd gewicht verwaarloosbaar is. Het is niet zo dat je voelt dat er iets in je banden zit. Je hoort het alleen maar. Of beter gezegd: je hoort het niet!
De Goodyear SoundComfort banden zijn als eerste geïntroduceerd als zomerbanden, maar nu we in oktober zijn, wil je je wel gaan voorbereiden op de het koude seizoen. Gelukkig heeft GoodYear nu ook een complete collectie aan SoundComfort winterbanden. Ze zijn leverbaar in vele maten van 215/55 R16 tot 275/45 R20.
larini zegt
Heeft Goodyear ook een oplossing voor dat gekakel naast me op de bijrijdersstoel? Dat zou pas echt Soundcomfort zijn.
camber24 zegt
@larini: goodyear niet, Tinder wel
berlinetta zegt
@camber24: Of Grindr.
dieselkameel zegt
@berlinetta: Dan zit je niet meer zo lekker op je stoel
jules713 zegt
@larini: noise cancelling headphones op en goan!
sanderz28 zegt
@larini: ejecto seat cuzzz!
Pallas zegt
@larini:
hondar zegt
@larini: Renault Twizy dan maar?
autodrome zegt
@larini: zo een rode rubberen mond knevelbal met kekke riempjes iets voor jou bijrijdersstoel? werkte in pulp fiction best goed …..
koekwaus zegt
@larini: oude sok en een rol ductape
audicoupe84 zegt
@larini: Niet elke vrouw wauwelt! Mijn vrouw praat alleen als er iets te vertellen is, ze kan ook kaart lezen, bemoeit zich niet met mannen zaken. Ze laat de man ook de auto kiezen, zolang er een spiegel in de zonneklep zit is het goed. Thuis kookt ze, doet de afwas, en heeft bijna nooit hoofdpijn.
sanderm3 zegt
@audicoupe84: Maar kan ze nog een paar jaar mee of is ze al bijna over de houdbaarheidsdatum heen?
camber24 zegt
@audicoupe84: ik heb er zo ook eentje thuis. Een toppertje. Vandaar mijn advies op de originele post ook, als het momenteel zo erg is, zoek dan een ander.
tjorque zegt
@larini: nieuwe vriendin zoeken. Ik weet er eentje die vrijgezel is en altijd doet wat jij wilt: Mieke Vuist
steelfighter zegt
@larini: een koptelefoon met ruisonderdrukking doet wonderen
baserace zegt
Mooie vinding! Stond op het punt nieuwe winterbanden (notoire herriemakers) te bestellen dus komt goed uit.
thomassnelweg zegt
@baserace: Lijkt mij inderdaad dat hier branded content bij moet staan. Polyurethaan is behoorlijk naar spul. Je kent het wel van purschuim. Bemoeilijkt vast recycling van banden en de mensen die ermee werken hebben straks schade aan longen etcetera. Doe mij maar gewoon lekker veel grip.
nietcreatief zegt
@thomassnelweg: Naja.. die dingen werden toch al ‘gerecycled’ door ze in donker Afrika met duizenden tegelijk op een stapel te flikkeren en in brand te steken? Kan dat beetje pur er nog wel bij..
thomassnelweg zegt
@baserace: Oops ik reageer op het verkeerde bericht. Foutje.
trolololo zegt
Moet er bij dit soort artikels niet “branded content” staan?
(Die schuimlaag werkt trouwens echt, heb ze zelf al een jaar eronder).
marc94 zegt
@trolololo: banden(d) content.
sorry.
breakingpoint zegt
Zijn er dan ook nadelen hoor ik u denken? Ja, hoe zit het met herstel van een lekkage? Weg schuimrubber en terug een luide band?
jerudo zegt
@breakingpoint: dat schuimrubber is toch niet vloeibaar. Is een laag. Als je een “lekkage” hebt stop je gewoon een tap in dat gaatje van je rubber band, pomp je deze weer op en rijd je verder.
vonklausenburg zegt
Ze zijn niet de enigen die de turbulentie in de band tegengaan. Michelin, Pirelli hebben het bijvoorbeeld ook.
Daarnaast: welke echte petrolhead zoekt zijn banden “prijs laag-hoog”? Lekker nankang, koeloeyuk en shaowoarma banden eronder knallen. Slim.
Edge zegt
@vonklausenburg: de petrolhead die goedkope bandjes zoekt voor een middagje driften?
jeroen82 zegt
@edge: De drifter die fluisterstille banden wenst.. ;)
breakingpoint zegt
@vonklausenburg: de Nederlandse petrolhead?
kapitein zegt
@vonklausenburg: Een petrolhead met beperkt budget misschien?
goodvibrations zegt
@vonklausenburg: ik.. eerst even de tests bekijken en dan de winnaar zoeken voor zo’n laag mogelijke prijs.. heerlijk internet.. dealer vind ik overigens ook prima.. maar niet als Ze 150 euro duurder zijn bij exact hetzelfde setje.. kom er nu vooral voor de stempels…
juulzz zegt
@vonklausenburg: continental ook
sr20det zegt
@vonklausenburg: Nankang zijn absoluut geen slechte banden.
fransananas zegt
O Teslabanden. Oud nieuws
rickthestig zegt
@fransananas: Of banden met een Volvo homologatie. Die hebben dat ook
Volvo_440_turbo zegt
Oordopjes helpen ook natuurlijk! :D
rickthestig zegt
@Volvo_440_turbo: Of een dikke subwoofer achterin…
baklava zegt
Ik heb banden geluid nooit als hinderlijk ervaren. Behalve bij runflats. Die dingen zijn echt ergerlijk
fanboy zegt
@baklava: Iedereen die in de buurt van een N-weg of snelweg woont ervaart bandengeluid wel als hinderlijk.
racerx zegt
@fanboy: snap ik, daarom moet je er ook niet gaan wonen.
chriscross zegt
We zitten toch inmiddels in november? :)
gitaarknul zegt
Heb als muzikant ooit ook in een stille band gezeten. Was niet super
Volvo_440_turbo zegt
@gitaarknul: dan moest je waarschijnlijk vaak repeteren om er enigszins iets van te horen? Arme knul!
gitaarknul zegt
@Volvo_440_turbo: scheelde dat de oefenruimte veel schuim op de wanden had
gitaarknul zegt
Heb ooit ook in een stille band gezeten. Was niet super
peekaas zegt
@gitaarknul: de tweede keer is hij toch minder leuk :-)
gitaarknul zegt
@peekaas: autoblog reactie systeem is fantastisch
koekwaus zegt
@gitaarknul: ik vond en zo leuk dat ik ze allebei geliked heb
gamma81 zegt
Hoop dat ze aan “grip in regen” ook aandacht hebben geschonken. Mijn Doblo 1.6 jtd werd vorig jaar met Goodyear geleverd. Zelfs voor het Savali kracht kuurtje spinde de banden door in de 3e versnelling op nat wegdek.
Vorige week bij 68000 km voorbanden vervangen (krengen slijten ook nog niet eens) door Pirelli, wat een verademing.
goodvibrations zegt
@gamma81: pirelli p zero heerlijke banden ?
gamma81 zegt
@goodvibrations: ik weet niet of die er zijn met verhoogd laadvermogen..
bmw2coupeeigenaar zegt
@goodvibrations: Ja, ze plakken heerlijk met warm weer. Alleen met dit koude weer verminderd de grip drastisch. Gelukkig aankomend weekend weer winterbanden.
lekbak zegt
@gamma81: bij banden is het zo dat je moet kiezen tussen grip in de regen of lang meegaan. Jou banden gingen langer mee omdat ze weinig grip in nat hadden/hadden weinig grip in nat omdat ze lang meegaan.
Amerikanen eisen een veel langere levensduur van banden en daardoor hebben banden voor de Amerikaanse markt ook veel minder grip in de regen. Vrij nutteloos feitje om te weten overigens…
bmw2coupeeigenaar zegt
@gamma81: Jeetje, hoeveel koppel heeft je bestelbusje wel niet?
gamma81 zegt
@bmw2coupeeigenaar: Nu 355, origineel 300
racerx zegt
@gamma81: Goodyear Asymmetrical 3 hier… Ze kunnen op nat wegdek niet echt goed overweg met het koppel van de 540i icm automaat. Verder lekkere bandjes, mooi stil ook. Stevig sturen doe ik er toch niet mee.
ericd zegt
Stilstaan in de file helpt ook; kun je je eigen ergernis horen ;-)
karhengst zegt
Lijkt me erg prettig. Zeker ook op de niet altijd erg stille zoab wegen of oudere wegen in het buitenland.
Zijn er mensen hier met concrete ervaringen en een idee over de meerkosten?
towi1989 zegt
En wat als je nu een lekker band krijgt? Werkt die foam rotzooi ook icm deze banden?
koekwaus zegt
@towi1989: eerst even een lading pusschuim erin voordat je die prop erin jankt
racerx zegt
@koekwaus: pusschuim, dat klinkt beheurlijk ranzig.
sinaasboom zegt
Leuk idee! Maar op zo’n musli gebakje maakt die 3db verder ook niet meer uit volgensmij.
crepito zegt
Zoals de ContiSilent dus? Weet dat ze in Tesla’s zitten. Is dit nog stiller?
tim_verbeij zegt
@crepito: Continental heeft dit jaren geleden al uitgebracht. Maar logisch dat andere partijen ook volgen. Markt wordt immers steeds groter.
techniekmeneer zegt
Bestond jaren geleden al, ContiSilent…
emping zegt
Ik heb altijd muziek aan en ondervind niet echt last van banden geluid.
mashell zegt
@emping: en de mensen de wonen in de straten waar je door rijdt ondervinden hinder van het geluid van zowel je banden als je muziek…
racerx zegt
@mashell: het verbaast me altijd hoe weinig ik buiten de auto van mn muziek hoor eigenlijk…
mashell zegt
@racerx: het verbaast me altijd (in positieve zin) hoe weinig klachten ik krijg uit mijn omgeving over de muziek die buiten mijn auto te horen is… Want in mijn auto stopt de audio pas bij vergrendelen en dus bij het uitstappen valt het me regelmatig op dat het ding verre van geluidsdicht is.
Dutchdriftking zegt
Volgens mij niet nieuw, maar stiller is altijd beter. Hoeveel duurder zijn deze banden in vergelijking tot exemplaren zonder dit systeem? Ik kan mij voorstellen dat wanneer je veel kilometers per jaar maakt dit de investering snel waard is.
406_v6 zegt
Heb hetzelfde met de Michelin’s Pilot Sport 4 onder m’n auto. Schuimlaag doet z’n werk goed, is stukken stiller. Ga straks weer schrikken van de herrie van m’n winterbanden ?
bassx zegt
Nu zijn goodyears nu niet bepaald stille banden.
thomasthomas zegt
Wordt lachen dadelijk als de B merken dit hebben gevonden.
ferdie zegt
Alleen jammer dat ze zo duur zijn. 215/55/16 (Ford focus Ed.) een EfficiëntGrip Performance SCT komt bij mij op de zaak inkoop op €127,14. Een gewone zonder SCT komt op €74,80 inkoop ex.
ferdie zegt
@ferdie: in winter versie is het de Ultragrip performance G1 en daarbij is dan de SCT versie €1,61 Goedkoper
Robert zegt
Slicks zijn óók stil. Alleen wel een dingetje bij de APK, of elke willekeurige staandehouding…
theblazerunner zegt
@RRRobert: En oncomfortabel, keiharde sidewall hebben die dingen
tjorque zegt
@rrrobert: en als het rrregent…
balboni zegt
Kom op zeg, dit bestaat al lang. Wel even branded content benoemen, dit is niet netjes zo
Graficon zegt
Er is een nadeel:
Schuimlaag kan gaan “bunchen”. Lees: kan loskomen en op een bobbel rondzwaaien in de band
Dit is geen garantie dat je het kan hebben, maar het is een mogelijk risico.
faith1072 zegt
Continental had al een band met schuimlaag in 2017 genaamd contisilent
subzero079 zegt
Michelin heeft dit ook al jaren, o.a. Bij Tesla Model S, X en 3 en Volvo’s.
Volgens mij is dit artikel een advertorial, moet dat er dan niet bij staan?