Een poging om de stationwagon met pensioen te sturen mislukte voor Volvo, maar hun sedans gaan wel weg.
Mensen zeggen wel dat de SUV het wint van de stationwagon én de sedan, maar je kan er nog voldoende kopen uit die laatste twee categorieën. Toch kiezen steeds meer merken ervoor om de stationwagon en sedan te laten vallen omdat ze het afleggen tegen de enorme getallen die een vergelijkbare SUV op papier zet. En da’s jammer.
Met pensioen
Kijk, wij snappen ook wel dat een stationwagon eigenlijk een wat onnodig autotype is om te hebben voor de heb. Je draagt ook niet overal waar je heen gaat een Thuisbezorgd-esque rugzak in de hoop dat je ineens een halve inboedel moet meezeulen. Maar als je die ruimte goed kan gebruiken, is een stationwagon wel extreem praktisch. Vaak praktischer dan een SUV in dezelfde prijsklasse qua keiharde ruimte voor je geld. En stationwagons zijn gewoon cool. Waarom? Dat moet je niet vragen, het is gewoon zo. Voor sedans geldt hetzelfde, al is het praktisch gemak qua kofferruimte natuurlijk nooit op het niveau van een SW.
Volvo
Volvo vond het echter basta, in het Verenigd Koninkrijk dan. Vorig jaar maakte het merk daar de keuze om de S60/V60 en S90/V90 uit het gamma te halen. En dat liet de aarde wel een beetje beven. De keuze is qua cijfers begrijpelijk, want de XC40/60/90 zijn en waren veel populairder. Maar dat uitgerekend Volvo, hét estate-merk, kapt met estates: dat vonden de Engelsen niet leuk.
LL Cool Jesque comeback
Wat betreft de estates: tsja. Mocht het doek vallen, dan is er ook niet heel veel aan te doen. Volvo is niet het enige merk dat deze keuze maakt, zeg maar. En vaak worden mensen op het internet er boos om en vervolgens kopen ze een V70 uit 2002 die ze het jaar daarna (en daarna, en daarna nog een lange tijd) ook hadden kunnen kopen. Misschien heeft Volvo dus gelijk.
Maar misschien ook niet. Om met collega @jaapiyo te spreken: de V60 en V90 maken een LL Cool Jesque comeback in het Verenigd Koninkrijk. Volvo gaat de V60 en V90 weer aanbieden. Beide enkel als hybride: zowel de V60 als V90 krijgen een 350 pk en 455 pk sterke hybride-versie en de V60 ook nog als mild hybrid met 200 pk.
Volvo laat aan Autocar weten dat ze altijd goed kijken naar wat werkt qua modellengamma. Zo leek het hun ‘logisch’ om de estates eruit te kwakken in augustus vorig jaar, maar door de toenemende vraag naar stationwagons besloten ze toch om ze weer naar het VK te importeren. “We hebben alle verhalen gezien van mensen waar hun (Volvo-)wagon een enorme rol heeft gespeeld in hun leven, met geweldige verhalen. We helpen graag om meer van dit soort verhalen te creëren.”
Sedans
En de S60 en S90 dan? Die volgen niet het voorbeeld van de Volvo V60 en V90 op en blijven weg. Sterker nog: het is binnenkort helemaal schluß voor deze twee modellen. De S60, die in South Carolina in de VS in elkaar geschroefd wordt, moet plaats maken voor de EX90. Deze auto wordt vanaf het einde van deze maand niet meer gebouwd(!). De S90 blijft nog ietsje langer, deze wordt namelijk in Daqing in China gebouwd. Maar ook die overleeft het niet lang meer. Gelukkig komt Volvo met een opvolger genaamd ES90 als een soort sedanversie van de EX90.
Roskampies zegt
Tjee 350 tot 450 pk? En max 180kmh.
Waar blijven al die pks tegenwoordig??
Die dingen moeten tegen de 300 lopen oid?
bobje zegt
Al die pk’s zijn voor de korte sprintjes en de caravan. Verder heb je in NL niets aan een topsnelheid hoger dan pak ‘m beet 150km/u en dan alleen als je ’s nachts rijdt of ergens in Groningen of Friesland woont.
ClassicCarClubber zegt
Vorig jaar reed ik een V60 T6. 250pk uit de benzinemotor op de voorwielen en 100pk uit de elektromotor op de achterwielen. Rechtdoor ging hij bijzonder vlot tot de 180km/u (nooit meer dan 184 op de teller gezien). In de bochten kwam de tractiecontrole voortdurend tussen om de smalle achterwielen in bedwang te houden. Heel fijne auto maar potentieel kon nooit ten volle benut worden. Vraag me af of de T8 beter was afgesteld.
kennone zegt
Die begrenzer kan er gewoon af he. En als ik mij niet vergis werken de elektro motoren boven de 150km’h niet meer mee, en dan moet dat 2 litertje er toch hard aan trekken met al dat extra gewicht. Denk dat 250/260km’h realistischer is. Mijn oude 850R die een stuk lichter was en door een 19T turbo een gezonde 350PK+ had, heb ik iets over de 270km’h GPS snelheid ooit gekregen. Wellicht met nog een stuk leeg en rechte snelweg dat dit nog iets op had kunnen lopen maar 280km’h denk ik niet.
okdoei zegt
Het zijn zware tijden voor de autoliefhebber.
RAW zegt
Tja, probeer maar een een MTB of racefiets in je SUV te vervoeren zonder de wielen eruit te halen. Met een beetje C of D segment station lukt dat doorgaans prima (met de bank plat). En dan hebben we het nog niet over de rijeigenschappen gehad met een lekker laag zwaartepunt.
mashell zegt
Ik denk dat in mijn SUV een fiets prima gaat passen, maar waarom zou je willen? Als ik met de toerfiets vertrek dan vertrek ik met de fiets van huis. En een vieze MTB wil je al helemaal niet in de auto. gewoon ANWB stijl op de fietsendrager die moddervanger.
En die rijeigenschappen van die station zijn in de bochten niet heel veel beter maar over de drempels in de woonwijk wel merkbaar slechter. En dan rijdt je ook nog bij als je uitvaartverzorger bent, stationwagen nee dank je.
William zegt
Skoda Kodiaq gaat 2000 liter in, meer dan een XC90. Dus een fiets is echt geen probleem in een SUV die net zo lang is als een Volvo stationcar.
HzR zegt
En LL Cool J komt echt weer met een nieuw album!
racerx zegt
Ik snap die benz op de headerfoto niet icm het artikel, maar stationwagen altijd +1. Fijn type auto in alle opzichten (ik vind een hoge zit niet prettig bijvb).
grrrrrene zegt
De vergelijking met de thuisbezorgd rugtas is wat raar, immers een tweede rugtas kost je enkele tientjes (eenmalig) en neemt weinig ruimte in beslag. En veel te grote rugtas is vooral onhandig, maar een te grote auto is dat zelden (als je vergelijkt met het sedan-alternatief). Een V60 parkeert echt niet lastiger dan een S60. Een stationwagon voor die 10 (?) ritten per jaar dat je die ruimte echt nodig hebt (meubelzaak, vakantie, verhuizing, kringloop…) is dan dus best logisch en als je één auto kwijt kunt, is het de alleskunner die een verstandige keus is.
Natuurlijk is het fijn als je daarnaast een leuke auto voor de fun in het weekend hebt. Een tweezitter die van bochten houdt… Maar de meeste mensen kunnen dat niet kwijt of hebben er het geld niet voor over. Daarnaast heb je geen last van de extra kofferruimte van een stationwagon t.o.v. een sedan of hatchback.
Een stationwagon om je MTB achterin te gooien, dat snap IK dan weer niet. Daar heb je fietsdragers voor, wat vooral op de terugweg fijn is, want dan blijft je auto schoon van binnen. Waarom zou je gaan klooien met wielen verwijderen en kleedjes om het interieur niet te beschadigen?