De allereerste emissievrije productie-Porsche is een feit. Het groene licht is vandaag officieel gegeven.
Porsche noemt het “Het begin van een nieuw hoofstuk”. En dat is het ook. De Mission E zal de eerste volledige elektrische productie-Porsche zijn. Aangedreven door twee elektromotoren levert de Duitser 600 pk. Een 0-100 tijd moet 3.5 seconden in beslag gaan nemen en het rangebereik is ‘meer dan 500 kilometer’. De topsnelheid zal hoger liggen dan 250 km/u, wat redelijk uniek is voor een volledig elektrische auto. Het interieur zal overigens een Nederlands tintje krijgen. Ontwerper Ivo van Hulten zal hier mede-verantwoordelijk voor zijn.
Tegelijkertijd met de start van de productie van de Mission E, zal Porsche ook zijn fabriek in Stuttgart gaan uitbreiden. Er wordt 700 miljoen euro in het project gepompt, waar Porsche naar eigen zeggen 1000 banen mee weet te creëren.
De auto krijgt een speciaal ontwikkelde lader met zich mee, die er voor moet zorgen dat de accu’s voor 80 procent zijn volgeladen in 15 minuten. De Mission E werd eerder dit jaar tentoongesteld op de IAA in Frankfurt.
biohazardracer zegt
Ben zeer benieuwd
martinus zegt
@biohazardracer: Mooi, Elektrisch rijden is de toekomst.
michaelb zegt
@martinus: helaas wel ja.
vtechlover zegt
@martinus: jup voor de toekomst, laten ze maar eerst de accu leeftijd verbeteren..
SimonMc zegt
@vtechlover: Tesla geeft een garantie van 8 jaar op oa hun batterijen, dus lijkt me momenteel geen obstakel meer te zijn?
petrolicious zegt
@vtechlover: een kennis heeft een Tesla roadster van 2008 en die doet het nog perfect, heeft nog ongeveer 85% van de range en nu zo’n 45k kilometer op de teller. En die batterijen zijn dan nog van de oude technologie, de Tesla model S batterijen zijn nog een pak beter. Lijkt me dus geen probleem
p0wn3d zegt
@martinus: Nee, elektrisch rijden is voor de overheid (overal ter wereld) nog geld uit te halen. Zodra er auto’s op waterstof rijden, begint iedereen eigen waterstof in z’n tuinhuis.
Dutchdriftking zegt
Goed nieuws!
henkhupelschoten zegt
Ik kan de enige zijn maar ik vind hem helemaal niet mooi, vooral de koplampen dan. Verder rest, voorspelbaar nieuws zeker nu
aadzor zegt
Dit is een auto waarbij het echt steekt dat ik dat ding nooit ga kunnen betalen. Heel mooi.
Misschien een volgend leven :-)
matonias zegt
Als Porsche fanboy, YEESSS!!!
michaelb zegt
Leuk model, jammer van de aandrijving.
gtwillem zegt
Prima! Mede dankzij Porsche wordt elektrisch rijden een stuk leuker. En dankzij deze auto kunnen er hopelijk nog lang leuke GT3’s en GT4’s gebouwd worden!
pomoek zegt
@gtwillem: Porsche is wel een beetje achter de fanfare aan aan het toeteren..
lekkaah zegt
@gtwillem: dit model gaat in geen 10 jaar geld opleveren, qua techniek uiteraard wel een enorme bevordering, mocht elektrisch rijden groter worden
gtwillem zegt
@lekkaah: Natuurlijk niet. Maar dan mis je het punt van deze auto compleet, denk ik. Porsche moet een keer beginnen met volledig elektrische auto’s. En reken maar dat de techniek zich ook gaat uitbreiden voor een SUV en wie weet zelfs een leuke coupe. Dus dan kunnen de ontwikkelingskosten zich een beetje terugverdienen.
JanJansen zegt
Erg knap ontwerp. Futuristisch en minimalistisch maar blijft herkenbaar Porsche.
Elektrisch rijdt zo ontzettend lekker en Porsche zal er wel weer iets dynamisch van maken.
silenro zegt
Zo te zien staat er 800V op de stekkerdoos, dan mogen ze bij de snellaadstations nog wel een stekkertje extra in gaan pluggen ..
Wel een hele fraaie auto, vernieuwend en toch onmiskenbaar een Porsche ..
Donstil zegt
@silenro: Dat hele 80% in 15 minuten verhaal klinkt sowieso erg ongeloofwaardig.
SimonMc zegt
@Donstil: Dat is idd -zoals je terecht insinueert- niet op het standaard stroomnet, maar zoals bij tesla aan een supercharger-achtig iets ( maar dat zetten ze er meestal niet bij ).
Reken maar op een 10 uur op een huishoudelijke installatie.
enricoleerdam zegt
Jammer dat ik het nooit kan betalen. Prachtige auto!
Rick-dos zegt
Vraag ik mij weleens af. Zou de volgende generatie, over een jaar of dertig, nou ook gaan zitten janken als Porsche overstapt van Lithium naar antimaterie? Krijg je van die puristen die dan gaan roepen: ” ik heb liever de Porsche van de vorige generatie want ik heb liever de puurheid van lithium ipv antimaterie!”
Gaan ze mijmeren over hoe prachtig het was dat auto’s vroeger uren nodig hadden om op te laden en dat we vroeger nog een stekker in de auto moesten steken en zo…
fit4fun zegt
@Rick-dos: puristen zijn chronische zeikers met een verledentijd obsessie, waar autofabrikanten gelukkig niet naar hoeven te luisteren aangezien zulke mensen nooit een nieuwe auto kopen :-)
lekkaah zegt
@Rick-dos: lol, spijker op den kopf
SimonMc zegt
@Rick-dos: LOL, antimaterie. Maar ik snap je insteek. Purist is eigenlijk een duur woord om te zeggen dat je niet mee wil met de tijd.
dutchcorvette zegt
Ben gek op Porsche ! Veel liever dit dan een model S of een karma, heel gaaf
norge zegt
Geen ronde koplampen….Gaat het niet worden dit…
aquila2003 zegt
Jeuzus wat een geil design!!
moveyourmind zegt
Cool!
En het allermooiste is dat de electromotoren zoals het Porsche betaamt luchtgekoeld zijn!!!
meneer zegt
Rangebereik?
norge zegt
@meneer: lees bereik?
meneer zegt
@norge: nee nee, bereikbereik
paginl zegt
Een auto voor de pr, niet voor verkoop aantallen
maseratizzzzzzzz zegt
Nee nee nee, wat leven we in een kutperk.
gamma81 zegt
@maseratizzzzzzzz: Ben benieuwd wat voor bloemen er in die perk staan?
2wheeler zegt
@gamma81: Klapkutten, kut-me-nietjes, oerhollandse Kuttulpen en een bosje Orchikutten.
gamma81 zegt
@2wheeler: Dus geen afrikaantjes?
2wheeler zegt
@gamma81: Ik wilde het ene zeggen, maar Afrikutjes is misschien net wat meer politiekcorrect…
Arnoud zegt
Mjammie! Wat gaaf dat Porsche het aandurft zo’n opvallend (en mooi) in productie te nemen.
lekkaah zegt
@Original_Arnoud: gewoon om te laten zien dat óók op elektrisch gebied zij baas zijn
zie wat voor technologie en ontwikkeling er in die 918 zit, volgens mij gaan ze dat nooit terugverdienen
lekkaah zegt
Daaag overrated overpriced tesla
SimonMc zegt
@lekkaah: Deze gaat natuurlijk voor een prikje te koop zijn…
lekkaah zegt
@SimonMc: tot nog toe heeft tesla eigenlijk bijna een monopolie.. als je iets niet mag toelaten van je concurrent is het een monopolie positie, vandaar dat al die niches heel snel opgevuld worden
En idd zal zeker wat knaken gaan kosten
wajodwaas zegt
En dan bij het stoplicht eruit worden getrokken door een P90D, dat is het enige jammere. Verder natuurlijk super dat Porsche hem in productie neemt!
Mika_Hakkinen zegt
Hoera?
gerjan zegt
En ik maar denken dat bij porsche niet nog lelijkere auto’s konden maken. Word steeds gekker en minder mooi.
speedie zegt
Heel futuristisch uiterlijk en mooiste kontje ever :) . Natuurlijk niet weggelegd voor de man in de straat maar de technologie kan van pas komen voor betaalbare modellen. Porsche en VAG leggen de toekomst niet alleen in veelheid aan modellen maar ook in veelheid in aandrijvingen en motorisaties. Het zal niet meer kiezen worden tussen diesel, benzine , electrisch, CNG OF hybride maar de keuze zal afhangen van wie wat het beste voor hem uitkomt, financieel en autonomie. Het wordt nog moeilijk kiezen in de toekomst en dat maakt het alleen maar spannender en leuker.
dylan92 zegt
Wat zal zo’n schatje gaan kosten?
fietsbel1 zegt
Model is mooi geef mij maar een brullende motor
budha zegt
Dus Porsche kan weel mooie vierdeurs maken. Zelfmoorddeuren weliswaar, maar toch.
Kwestie van smaak, maar ik vind ‘m prachtig. Vernieuwend, maar toch overduidelijk Porsche.
gregorius zegt
Dit is een auto die je graag een keer wil rijden, maar niet per se wil hebben.
Lijkt me heerlijk om op een bochtig circuit met die ding te rammen. Die koppel, prachtig.
Verder zal t ding relatief zwaar worden. Porsche zal m vast redelijk stijf afveren. Kortom, met dit ding over een hobbelige bergweg; ik weet t nog niet.
Voor alsnog lijkt mij dat elektrisch een beetje als diesel is: het kan erg goed werken voor racen en het voegt iets toe bij performance-luxe.
Maar als sport-auto? Kweenie.