De allereerste emissievrije productie-Porsche is een feit. Het groene licht is vandaag officieel gegeven.
Porsche noemt het “Het begin van een nieuw hoofstuk”. En dat is het ook. De Mission E zal de eerste volledige elektrische productie-Porsche zijn. Aangedreven door twee elektromotoren levert de Duitser 600 pk. Een 0-100 tijd moet 3.5 seconden in beslag gaan nemen en het rangebereik is ‘meer dan 500 kilometer’. De topsnelheid zal hoger liggen dan 250 km/u, wat redelijk uniek is voor een volledig elektrische auto. Het interieur zal overigens een Nederlands tintje krijgen. Ontwerper Ivo van Hulten zal hier mede-verantwoordelijk voor zijn.
Tegelijkertijd met de start van de productie van de Mission E, zal Porsche ook zijn fabriek in Stuttgart gaan uitbreiden. Er wordt 700 miljoen euro in het project gepompt, waar Porsche naar eigen zeggen 1000 banen mee weet te creëren.
De auto krijgt een speciaal ontwikkelde lader met zich mee, die er voor moet zorgen dat de accu’s voor 80 procent zijn volgeladen in 15 minuten. De Mission E werd eerder dit jaar tentoongesteld op de IAA in Frankfurt.
Ben zeer benieuwd
@biohazardracer: Mooi, Elektrisch rijden is de toekomst.
@martinus: helaas wel ja.
@martinus: jup voor de toekomst, laten ze maar eerst de accu leeftijd verbeteren..
@vtechlover: Tesla geeft een garantie van 8 jaar op oa hun batterijen, dus lijkt me momenteel geen obstakel meer te zijn?
@vtechlover: een kennis heeft een Tesla roadster van 2008 en die doet het nog perfect, heeft nog ongeveer 85% van de range en nu zo’n 45k kilometer op de teller. En die batterijen zijn dan nog van de oude technologie, de Tesla model S batterijen zijn nog een pak beter. Lijkt me dus geen probleem
@martinus: Nee, elektrisch rijden is voor de overheid (overal ter wereld) nog geld uit te halen. Zodra er auto’s op waterstof rijden, begint iedereen eigen waterstof in z’n tuinhuis.
Goed nieuws!
Ik kan de enige zijn maar ik vind hem helemaal niet mooi, vooral de koplampen dan. Verder rest, voorspelbaar nieuws zeker nu
Dit is een auto waarbij het echt steekt dat ik dat ding nooit ga kunnen betalen. Heel mooi.
Misschien een volgend leven :-)
Als Porsche fanboy, YEESSS!!!
Leuk model, jammer van de aandrijving.
Prima! Mede dankzij Porsche wordt elektrisch rijden een stuk leuker. En dankzij deze auto kunnen er hopelijk nog lang leuke GT3’s en GT4’s gebouwd worden!
@gtwillem: Porsche is wel een beetje achter de fanfare aan aan het toeteren..
@gtwillem: dit model gaat in geen 10 jaar geld opleveren, qua techniek uiteraard wel een enorme bevordering, mocht elektrisch rijden groter worden
@lekkaah: Natuurlijk niet. Maar dan mis je het punt van deze auto compleet, denk ik. Porsche moet een keer beginnen met volledig elektrische auto’s. En reken maar dat de techniek zich ook gaat uitbreiden voor een SUV en wie weet zelfs een leuke coupe. Dus dan kunnen de ontwikkelingskosten zich een beetje terugverdienen.
Erg knap ontwerp. Futuristisch en minimalistisch maar blijft herkenbaar Porsche.
Elektrisch rijdt zo ontzettend lekker en Porsche zal er wel weer iets dynamisch van maken.
Zo te zien staat er 800V op de stekkerdoos, dan mogen ze bij de snellaadstations nog wel een stekkertje extra in gaan pluggen ..
Wel een hele fraaie auto, vernieuwend en toch onmiskenbaar een Porsche ..
@silenro: Dat hele 80% in 15 minuten verhaal klinkt sowieso erg ongeloofwaardig.
@Donstil: Dat is idd -zoals je terecht insinueert- niet op het standaard stroomnet, maar zoals bij tesla aan een supercharger-achtig iets ( maar dat zetten ze er meestal niet bij ).
Reken maar op een 10 uur op een huishoudelijke installatie.
Jammer dat ik het nooit kan betalen. Prachtige auto!
Vraag ik mij weleens af. Zou de volgende generatie, over een jaar of dertig, nou ook gaan zitten janken als Porsche overstapt van Lithium naar antimaterie? Krijg je van die puristen die dan gaan roepen: ” ik heb liever de Porsche van de vorige generatie want ik heb liever de puurheid van lithium ipv antimaterie!”
Gaan ze mijmeren over hoe prachtig het was dat auto’s vroeger uren nodig hadden om op te laden en dat we vroeger nog een stekker in de auto moesten steken en zo…
@Rick-dos: puristen zijn chronische zeikers met een verledentijd obsessie, waar autofabrikanten gelukkig niet naar hoeven te luisteren aangezien zulke mensen nooit een nieuwe auto kopen :-)
@Rick-dos: lol, spijker op den kopf
@Rick-dos: LOL, antimaterie. Maar ik snap je insteek. Purist is eigenlijk een duur woord om te zeggen dat je niet mee wil met de tijd.
Ben gek op Porsche ! Veel liever dit dan een model S of een karma, heel gaaf
Geen ronde koplampen….Gaat het niet worden dit…
Jeuzus wat een geil design!!
Cool!
En het allermooiste is dat de electromotoren zoals het Porsche betaamt luchtgekoeld zijn!!!
Rangebereik?
@meneer: lees bereik?
@norge: nee nee, bereikbereik
Een auto voor de pr, niet voor verkoop aantallen
Nee nee nee, wat leven we in een kutperk.
@maseratizzzzzzzz: Ben benieuwd wat voor bloemen er in die perk staan?
@gamma81: Klapkutten, kut-me-nietjes, oerhollandse Kuttulpen en een bosje Orchikutten.
@2wheeler: Dus geen afrikaantjes?
@gamma81: Ik wilde het ene zeggen, maar Afrikutjes is misschien net wat meer politiekcorrect…
Mjammie! Wat gaaf dat Porsche het aandurft zo’n opvallend (en mooi) in productie te nemen.
@Original_Arnoud: gewoon om te laten zien dat óók op elektrisch gebied zij baas zijn
zie wat voor technologie en ontwikkeling er in die 918 zit, volgens mij gaan ze dat nooit terugverdienen
Daaag overrated overpriced tesla
@lekkaah: Deze gaat natuurlijk voor een prikje te koop zijn…
@SimonMc: tot nog toe heeft tesla eigenlijk bijna een monopolie.. als je iets niet mag toelaten van je concurrent is het een monopolie positie, vandaar dat al die niches heel snel opgevuld worden
En idd zal zeker wat knaken gaan kosten
En dan bij het stoplicht eruit worden getrokken door een P90D, dat is het enige jammere. Verder natuurlijk super dat Porsche hem in productie neemt!
Hoera?
En ik maar denken dat bij porsche niet nog lelijkere auto’s konden maken. Word steeds gekker en minder mooi.
Heel futuristisch uiterlijk en mooiste kontje ever :) . Natuurlijk niet weggelegd voor de man in de straat maar de technologie kan van pas komen voor betaalbare modellen. Porsche en VAG leggen de toekomst niet alleen in veelheid aan modellen maar ook in veelheid in aandrijvingen en motorisaties. Het zal niet meer kiezen worden tussen diesel, benzine , electrisch, CNG OF hybride maar de keuze zal afhangen van wie wat het beste voor hem uitkomt, financieel en autonomie. Het wordt nog moeilijk kiezen in de toekomst en dat maakt het alleen maar spannender en leuker.
Wat zal zo’n schatje gaan kosten?
Model is mooi geef mij maar een brullende motor
Dus Porsche kan weel mooie vierdeurs maken. Zelfmoorddeuren weliswaar, maar toch.
Kwestie van smaak, maar ik vind ‘m prachtig. Vernieuwend, maar toch overduidelijk Porsche.
Dit is een auto die je graag een keer wil rijden, maar niet per se wil hebben.
Lijkt me heerlijk om op een bochtig circuit met die ding te rammen. Die koppel, prachtig.
Verder zal t ding relatief zwaar worden. Porsche zal m vast redelijk stijf afveren. Kortom, met dit ding over een hobbelige bergweg; ik weet t nog niet.
Voor alsnog lijkt mij dat elektrisch een beetje als diesel is: het kan erg goed werken voor racen en het voegt iets toe bij performance-luxe.
Maar als sport-auto? Kweenie.