Dat werd tijd.
Ergens is het best bijzonder dat we zo het nieuws rondom het Europese Parlement zo weinig volgen. Wist je bijvoorbeeld dat het continentale parlement ging stemmen over een nieuwe Commissie? Wij ook niet. De uitkomst is ook al bekend. Ursula von der Leyen blijft aan als voorzitter en viert dat met een speech. Hierin belooft ze dat de EU een helpende hand zal bieden aan Europese automerken.
EU wil samenwerken
Concreet wil Von der Leyen om de tafel gaan zitten met autofabrikanten en ”een strategische dialoog” organiseren. Ze zegt: ”De dialoog en de follow-up ervan zullen onder mijn leiding staan. We zullen alle belanghebbenden rond de tafel brengen. Om naar elkaar te luisteren. En om samen oplossingen te bedenken terwijl deze industrie een diepe en ontwrichtende transitie doormaakt.”
Von der Leyen benadrukt hoe belangrijk de autobranche voor ons continent is. ”De Europese auto-industrie is een Europese trots. Miljoenen banen zijn ervan afhankelijk. En samen moeten we ervoor zorgen dat de toekomst van auto’s in Europa zal blijven worden gemaakt.”
Fabrieken die dreigen te sluiten, medewerkers die protesteren, kelderen financiële resultaten: het mag duidelijk zijn dat fabrikanten in Europa het erg lastig hebben. Dat lijkt voor een deel te liggen aan de trage EV-transitie. Die transitie werd dan weer deels aangejaagd door EU-doelstellingen voor 2035 en 2050. In 2035 mogen er geen nieuwe benzineauto’s meer verkocht worden. 15 jaar later moet er helemaal geen broeikasgas meer uitgestoten worden. Deze en meer verduurzamingsplannen staan in de zogeheten Green Deal.
De oplossing ligt voor de hand
Doordat de elektrische auto’s nog niet goed genoeg aanslaan, belanden steeds meer EV-plannen van automerken in de ijskast. Als de EU echt wil helpen om Europese automerken overeind te houden, worden de doelen in de Green Deal versoepeld. Dit zullen de Europese automerken vast wel aandragen bij de EU. Toch is dat niet het doel van de nieuwe commissie.
Von der Leyen zegt hierover in haar speech: ”Ik wil duidelijk zijn: we moeten en zullen de doelen van de Europese Green Deal blijven nastreven.” Dat zou betekenen dat we de 2035-maatregel gewoon houden. Maar gelukkig zet de voorzitter, de deur op een kier: ”Als we succesvol willen zijn in deze transitie, moeten we wendbaarder zijn en mensen en bedrijven beter begeleiden.” Ze lijkt dus wel bereid te zijn om te luisteren naar merken VW, BMW en Porsche.
Playertje zegt
Laat de aziaten maar stikken. Hoera!
krisp zegt
Niets deur op een kier, die streefdatum blijft staan. En dat is maar goed ook, want de Chinezen zijn heer en meester als het gaat om BEV’s. Elektrische auto’s gaan niet meer weg en gaan brandstofauto’s echt vervangen, of VW, BMW en Porsche nu willen of niet. Grootschalig investeren in ICE-technologie is dan ook een doodlopende weg.
Dan neemt niet weg dat willen we deze industrie behouden, enige hulp in die transitie wenselijk is. De autoindustrie verloren laten gaan zou zonde zijn.
tortuga zegt
Elecktrisch is NIET DE oplossing!
fanboy zegt
@tortuga: Nou, in China is het blijkbaar WEL de oplossing. En daarom is VW niet langer de grootste autofabrikant, want ze hebben daar pijnlijk veel marktaandeel verloren.
En er worden in Europa ook genoeg EVs verkocht, en steeds goedkoper.
Elektrisch gewoon aan het groeien, soms iets sneller en soms iets langzamer, maar het gaat door.
Duurt het lang voordat echt alles elektrisch is? Ja zeker. Maar dat neemt niet weg dat het in de bedrijfsvoering al pijnlijk te merken is bij de Duitse merken. Behalve BMW, die gaat juist wel lekker op de EVs terwijl brandstofauto’s soms minder gaan.
ericc zegt
Groot zal de verbazing zijn als de CO2 uitstoot blijft stijgen als de verkoop van de EV blijft toenemen. Zolang China, India, Rusland en USA niet meedoen zal er niets veranderen en Europa verarmd. EV buiten en terug ICE bouwen.
Richmond zegt
Fijn dat je zegt wat wel de oplossing is
Flutterbear zegt
Elektrische fiets, elektrische trein, elektrische auto, elektrische verwarming. Klinkt als een oplossing. Op verwarmen na zelfs duurzamer als je de stroom niet duurzaam opwekt.
fanboy zegt
@krisp: Maar ook de accu fabrikanten, zoals Northvolt en andere partijen, die in Europa wat op willen zetten. Dat moet je gewoon ondersteunen wil je een vuist tegen de Chinezen kunnen maken.
reactief zegt
Wat een suggestief stuk dat het logisch is dat de Green Deal versoepeld moet worden om de fabrikanten te helpen.
Daarmee zet je de industrie boven milieu en boven gezondheid. Terwijl er zoveel andere opties zijn.
Volgens mij gaat het namelijk helemaal niet zo slecht met de EV. Het probleem is echter dat ze nog in de hogere prijs klasse zitten. Maar in de segmenten waar ze in vallen is het markt aandeel vrij hoog.
Dus juist ondersteunen in verdere ontwikkeling van de EV in de lagere prijs klasse. Daar schiet je iets mee op en creëer je toekomst ipv uitstel van executie !
harrie zegt
Eerst creeer je een probleem, en dan dien je jezelf aan als de oplossing.
Hoezee!
DAT zegt
Zie ook dit artikel van Autoblog uit het FT:
https://www.autoblog.nl/nieuws/eu-wil-nu-ineens-ev-samenwerking-met-china-6980172