Je wist het misschien niet, maar het was vandaag feest in Oxford. Want daar rolde vandaag, onder het toeziend oog van wat bobo’s, de 1.500.000ste moderne MINI van de band. En dat is veel sneller dan BMW van te voren had bedacht. De moderne MINI kwam in 2001 op de markt en BMW had verwacht dat er niet meer dan 100.000 per jaar gebouwd zouden worden. Dat werden er dus ietsje meer.
En het was nog eens dubbel feest vandaag want het is dit jaar ook nog een 50 jaar geleden dat (ook) in Oxford de allereerste Mini van de band rolde. Het 1,5 miljoenste exemplaar is overigens een Clubman in de kleur Chili red. De productie is trouwens als volgt verdeeld over de verschillende modellen:
3-deurs 1,24 miljoen
Cabrio 179.000
Clubman 79.000
En als daar volgend jaar de Crossover bijkomt zal het ongetwijfeld allemaal nog een stukje harder gaan. Maar toch zal BMW nog de nodige jaren nodig hebbem om het productieaantal van 5,3 miljoen ‘klassieke’ Mini’s te overtreffen.
Rolling success story: MINI has turned out 1.5 million cars.
Coinciding with the 50th anniversary of the brand, MINI Plant Oxford celebrates a production milestone.Munich. Just weeks after the official 50th birthday celebration for the brand at the Silverstone track, the MINI plant in Oxford claims another milestone. Since production began in 2001, 1.5 million MINI units have been produced there. The milestone model, a MINI Clubman in Chili red, cleared the end of the production line in the presence of Business Minister Ian Lucas and BMW Group board member Ian Robertson. It is destined for a British customer.
Since the brand was relaunched and production started in Oxford, MINI has become a global success story. In recent years, its hallmark blend of driving fun, individual style and premium quality has led to rising sales in every continent. Worldwide, this unique premium small car is now sold in 80 countries, with its most recent launch in Brazil.
Ian Robertson, member of the Board of Management of BMW AG, responsible for Sales and Marketing, said: “This is a great day for the plant and a wonderful milestone to reach in the 50th birthday year of MINI. The very first classic Mini rolled off the production line here at this plant on 8 May 1959.
“It was wonderful to see the passion that owners feel for MINI at the car’s recent birthday celebrations at Silverstone, when 25,000 people from around the world joined the party. It is a privilege to be part of the heritage and future of this car.”
Robertson added, “This is a tough time for the car industry and no business is immune from its challenges, but MINI is an extremely resilient brand with huge customer appeal and we have seen a strengthening order bank in recent months. We will launch a wealth of new models in the coming years and the future is looking extremely bright.”
The BMW Group has invested more than £380 million in MINI Plant Oxford since 2001 and a further £100 million in the Hams Hall and Swindon plants, which make up the MINI Production Triangle. The BMW Group employs more than 7,000 people in the UK and its activities account for around 1 percent of the country’s GDP. In all, the BMW Group has invested more than £1 billion in the UK since 2000.
MINI Plant Oxford currently builds the MINI, MINI Clubman and MINI Convertible. It also produces the ultra-sporty MINI John Cooper Works, MINI John Cooper Works Clubman and MINI John Cooper Works Convertible models. Of the 1.5 million MINI cars built in Oxford so far, the traditional closed two-door version accounts for around 1,24 million. In addition to these, 179,000 MINI Convertibles have passed through the factory gates in Oxford, along with 79,000 examples of the MINI Clubman. In the years 1959 to 2000, UK production figures for the classic Mini came to more than 5.3 million. When combined with the figures for its successor, total global sales for the brand amount to 6.8 million cars.
zed zegt
Niet verwonderlijk. Het is ook een geslaagde versie. In tegenstelling tot de VW kever is dit iets wat ik me misschien wel zou aanschaffen voor het vrouwtje…
W115 zegt
Jahaa, dankzij BMW is Mini succesvol geworden, nu maar hopen dat Mr Bean met de tijd meegaat en ook zo een aanschaft :P
Laue zegt
die mini = OK,
de cabrio = OK
de clubman = nee doe maar niet.
de crossover = WTF
Gnermo zegt
Max Payne is ook wat ouder geworden met zn regenjas zie ik.
ChryslerFan zegt
netjes, doe dat maar na in 8 jaar met een retro model die onvoorstelbaar veel geld kost.
AMG Powerrr zegt
Dat is inderdaad een hoera waard! Maar wat doet Pipo de Clown nou weer op die foto :S
Peter_D zegt
Heej daar heb ik er 1 van :D Zeer mooie prestatie!
robbie zegt
@AMG Powerrr, dat is onze grote vriend Ian Robertson ;)
BmwMPower zegt
Hebbem, of hebben!?
Citrofiel zegt
Och wat zal BMW blij zijn. Veel meer verkopen dan verwacht, van een vrij duur model (voor zijn klasse). Dus lekkere marge. Je kan over de new Mini zeggen wat je wilt, maar het is een succes…
BmwMPower zegt
Beter dan dat Mercedes het doet met de Smart.
Die is klein en lomp, terwijl de Mini eigenlijk nog vrij groot is voor zijn segment.
Worden de JCW’s ook tot dit aantal gerekend?
autoblogger zegt
Er lopen potloodventers in die fabriek?
RDS zegt
@ iedereen die mini duur vind
Niet vergeten dat ze voor hun klasse zeer goed gebouwd zijn, kijk maar eens naar de ophanging altijd schijfremmen etc. Oke blijft veel geld maar toch.
OT: Een nette prestatie dat er nog vele miljoenen mogen volgen. proost
Donstil zegt
ik rij een cooperS uit 2004 en kan zeggen dat het nog steeds als een dijk steuren doet.
zijn maar weinig auto;s (ook nu nog) die in die prijsklasse er tegen op kunnen.
CooperDriver zegt
Je merkt het wel, in de eerste 4 jaar was je nog echt bijzonder als je met een MINI aankwam, tegenwoordig heeft elke bijstandsmoeder er één en is het niet zo bijzonder meer. Ik was destijds de enige in mn straat, nu staan er hier 5 op 25 huizen. En dat is jammer, in de eerste jaren zwaaiden alle new-MINI rijders nog naar elkaar, nu rijden er zulke duffe mensen in dat het helemaal verwaterd is…
Donstil zegt
@CooperDriver
ik geef altijd wat extra gas om te zien of het er een van de newminiclub is (met sticker)
is idd erg vaak een saaie huismoeder die met 175pk 101rijd op de rechterbaan
Esprit_de_Flandre zegt
Die 5.3 miljoen van de klassieke mini kunnen ze niet breken, want dit is al de tweede generatie van de moderne mini. Tegen dat ze aan 5.3 miljoen zitten zijn we al aan gen4 en hebben ze 12 variaties erop. Dat kan je niet echt vergelijken dan. Maar ze gaan het toch doen, voor de reclame.
Vind de originele mini toch wel veel leuker. Iemand hier in de straat heeft er een en als je daar achter rijdt, dan zie je dat wagentje zich volledig gooien in de bochten.
Jasper Vandenhaute zegt
Zeer knap van mini (BMW). 1 ding heeft mij al altijd aan de mini’s gestoord, Er is geen achterwielaandrijving!
John zegt
@ Donstil
Ik geef ook altijd wat extra gas maar dan om te kijken of er een lekker mokkel inzit..
heienco zegt
@Zed
Mag het ‘vrouwtje’ zelf niet kiezen?????????????????
WId zegt
ik heb zowel de oude als de nieuwe.. heerlijke gooi en smijt auto’s!
En duur.. tja.. in aanschaf misschien, maar het is de auto met de hoogste restwaarde, dus schrijf je minder af dan menigeen in hetzelfde segment!
Freewarefreak zegt
En terecht. Prachtige auto. Echt een schot in de roos van BMW. Nou hopen dat er snel een nieuwe versie van “The Italian Job” komt met de nieuwe Mini Phase II in de hoofdrol. Kunnen we weer genieten…
CSL zegt
Well Done BMW!
robbie zegt
Video! http://www.autojunk.nl/clips/view/160234
timberleek zegt
geef mij maar de klassieke mini.
veel leuker ding. lekker eigenaardig autootje ipv dit gigantische geval