Deze auto is zelfs voor het beoogde clientèle te overbodig. Het einde van de BMW XM lijkt in zicht!
BMW is een merk dat enorm polariseert. Enerzijds bouwen ze met de B58-zescilinder misschien wel de beste motor ooit en kunnen ze nu en dan puike auto’s presenteren. Anderzijds kunnen ze soms ook de goede smaak tarten.
BMW heeft veel bijzonder designs de laatste jaren over ons uitgestrooid. Aan sommige auto’s zijn we zelfs jaren later echt gaan wennen (BMW E64!!). Maar de grootste controverse onder de fans bestaat natuurlijk over de BMW XM. Kijk, lelijkheid mag als het functioneel is. Een BMW i3 dankt zijn vorm aan briljante packaging en minimale weerstand. Er is geen reden waarom de XM zo lelijk is. Er is eigenlijk ook geen reden waarom de XM er überhaupt is. Het is vooral een aanstootgevende auto. Dat blijkt wel uit het feit dat we er 1,5 jaar na de introductie nog niet aan gewend zijn.
BMW XM gaat eruit!
De XM vervult dezelfde niche als de BMW X6M, waarmee de auto zijn techniek deelt. Het is in feite een X6M met elektromotor. Het is dus een overbodige auto die enkel het doel heeft impact te maken voor BMW als merk. Het erge is, helaas is hij daarin blijkbaar ook niet succesvol, want het nieuws kwam ons namelijk ter ore dat de BMW de XM gaat uitfaseren.
Dit rijdende statement gaat namelijk uit productie zonder dat er een opvolger van komt. Het is weliswaar nog een gerucht (we hebben het niet van BMW). En we hebben het nieuws via Automotive News Europe, niet de minste website. Sterker nog, @jaapiyo zou het een kwaliteitspublicatie noemen, waarvan akte.
BMW was zelf ook al niet content met de XM. Wellicht omdat ze zelf ook smaak hebben, maar ook vanwege de verkoopcijfers. De belangrijkste reden om de zwaarste M BMW te kunnen verdedigen is het succes. Want je kunt het journaille natuurlijk altijd stil krijgen met verkoopcijfers. Welnu, dat blijft (voor BMW helaas) uit. Daarom heeft BMW -aldus ingewijden – besloten om de XM af te schieten.
Nog wel eventjes wachten helaas
Dat doen ze niet direct, de XM wordt uit zijn lijden verlost in 2028. Dan loopt de geplande cyclus af. Voor een opvolger zou er nu een beslissing gemaakt moeten worden om te beginnen met de ontwerp- en ontwikkelingsfase. Deze blijft de BMW-medewerkers dus bespaard.
Met de Neue Klasse en de daarbij behorende designtaal hebben we sowieso goede hoop voor de toekomst bij BMW. De eerste concept was beeldschoon dus als de toekomstige modellen daar ook maar een beetje bij in de buurt komen, zit het wel snor.
Overigens is het niet alleen maar kommer en kwel met de BMW XM, want het was de vaandeldrager van de aandrijflijn van de vandaag geïntroduceerde M5. En dankzij die aandrijflijn is de prijs van de M5 met V8 lager dan die van de C63 met viercilinder.
(bovenstaande rant is van een redacteur met een voorliefde voor het Nederlands Elftal, zonder functionerende airconditioning en niet de mening van de redactie).
Check hieronder de mening van de altijd subtiele @wouter:
Imagecredits: stopverf XM Label Red met gele platen door @078spotter via Autoblog Spots.
Robert zegt
Wie weet is dit over dertig jaar wel een zeer schaarse en daardoor gewilde klassieker.
rwdftw zegt
Tegen die tijd vinden mensen het een kleine auto. Het B rijbewijs is opgerekt naar 5000 kilo, de mini-kernreactor is uitgevonden (leverbaar als optie op de grotere BMW modellen), iedere auto heeft 7 zitrijen met 2 draaibare captain chairs per rij, bagagerekken boven de stoelen, UWQRFS widescreen monitoren op iedere zitplek, 999 TV kanalen en een gameconsole per stoel, 4m3 aan bagageruimte en luchtvering om te knielen. Een dubbel lucht achteras is standaard en op de optielijst staat een geluidsdichte wand voor de bestuurder.
Mar goed, ik ben blij dat het ding opgerot is. Het is wel het toppunt van lelijkheid.
mashell zegt
Zo dat is even een beangstigend realistische onheilsvoorspelling. Ik moet even bijkomen terwijl ik dacht dat dit een goed nieuws artikel was.
Dutchdriftking zegt
Niet onmogelijk, opvolger van de Z1 of zo.
kilum zegt
Ik heb niet het idee dat ze heel schaars zijn. Zie hier in omgeving Haarlem best een hoop van die dingen rijden.
herve11f zegt
Denk niet dat ze in dertig jaar die batterij aan de praat krijgen.
Donstil zegt
Ik vind het toch wel een gaaf ding, in de kleurencombinatie van dit artikel mag hij zo voor de deur.
Johanneke zegt
De BMW XM blinkt nergens in uit, behalve polariseren. En over het algemeen is polariseren nou niet hetgeen waar een auto goed in moet zijn. Uiteindelijk is het model:
Niet mooi, niet snel, niet comfortabel. Tja waarom zou je dit dan kopen ipv een Cayenne ofzo. Op ieder vlak een betere auto.
Jurgen zegt
Heb je er toevallig al in gereden omdat je beweert dat ie niet snel en niet comfortabel zou zijn? Mooi vind ik hem ook niet, maar hij is wel anders, vanuit dat oogpunt snap ik wel dat mensen zich willen onderscheiden, er rijden al zoveel Cayenne’s rond.
Johanneke zegt
Ik heb er niet in gereden, maar zat reviews gezien en gelezen. En daaruit blijkt dat de auto erg strak door de bochten kan, voor een auto met dat gewicht. Om dat voor elkaar te krijgen heeft ie geen luchtvering en is ie loeistrak afgesteld. Dat heeft als bij effect dat ie minder comfortabel is dan concurrenten die dat wel hebben. Uiteindelijk is bijvoorbeeld de dikste cayenne sneller naar de 100, en op het circuit, want lichter (scheelt zo’n 500kg), en comfortabeler, want wel luchtvering. Dus voor wat het moet zijn, een snelle SUV, is ie niet snel en ook nog eens niet comfortabel.
Jurgen zegt
Maar de XM is ook veel groter dan de Cayenne, de concurrentie voor de Cayenne komt bij BMW van de X5M, die is veel meer vergelijkbaar, de XM is gewoon een ontzettend lompe SUV die veel meer concurreert met lompe Amerikaanse SUV’s.
kniesoor zegt
Die ‘disclaimer’ !!!1elf!! 😆
awesome zegt
Verkoopt ie echt zo slecht?
Ik zie ze regelmatig rijden hoor.
zjos zegt
Eem wanstaltig gedrocht. Hij is niet chique, ruig of stoer. Het lijkt of BMW de ontwerper van Toyota C-HR in de arm heeft genomen en dat die allerhande nutteloze schreeuwerige lijnen en plastic heeft toegevoegd. Maar helaas ze zijn bij BMW wel vaker de weg helemaal kwijt.
baserati zegt
Ik vind hem vet
mashell zegt
Dat kun je ook netter zeggen: hij heeft obesitas.
Johanneke zegt
Corpulent. Dik 2700 kilo 😂😂
Richmond zegt
Ik ben nog steeds niet gewend aan de e64, of de eerste 1 serie en de 7 serie uit dezelfde koker. Heb dan toch liever de xm als het moet
vopo zegt
Heb hem nu twee keer in het echt zien rijden en vind hem dan nog lelijker dan op de foto’s. Zou het ook leuk vinden om een profielschets te kunnen lezen van de kopers.
kniesoor zegt
Heb er tot dusverre welgeteld één in het wild gezien. Daar zat een tamelijk mager, niet al te groot persoon (of zou dat zo lijken doordat de wagen zelf nogal groot is ?) achter het stuur, van het type ‘nieuw geld’. Heb ‘m niet kunnen vragen of-ie klein geschapen is.
tjorque zegt
Ik filefilterde gisteren langsheen zo’n gedrocht.
Was erg blij dat (dankzij de hitte) mijn integraalhelm nog open stond zodat ik geen spatjes aan de binnenkant van m’n vizier kreeg. 🤢
De boete voor het overdreven snel filefilteren neem ik er wel bij…
Alleen jammer dat ik m’n motor en kledij nog moet wassen.
Djeezes wat een lelijk ding. Ze zijn qua niches aanboren toch echt ver aan’t gaan als je een auto ontwerpt die speciaal voor “uiterst succesvolle kermis-freakshow uitbater”.
Gulli zegt
Wat ik nog het meest treurig vind is dat dit blijkbaar een ‘echt’ M product is zonder dat het een bestaande auto is waar M een motor en afstelling voor heeft verzonnen. Dat betekent dus dat dit onding directe familie is van de E26 M1 uit de late jaren 70. Een icoon, een jongensdroom, een posterboy, een auto die momenteel regelmatig rond de miljoen kan opbrengen op veilingen, en daar is dit dan directe familie van??
Het is een beetje alsof je erachter komt dat Chris Evans nog een onbekend broertje heeft, dat van school is geschopt, in een jeugdbende is beland als katvanger, overgewicht heeft, uit zijn neus eet en kwijlend in een hoekje van de kamer voor zich uit zit te staren.
Toch had ik liever gezien dat ze de iX de nek om hadden gedraaid. Hoe polariserend de XM er ook uit ziet (en hoe M-onwaardig hij ook is) het ziet er in grote lijnen in elk geval nog uit als een soort SUV. De iX is een omgevallen koelkast, met een te hoog dak voor zijn lage heuplijn, zijn te lange koets voor zijn rare stompe neus, zijn achterlijke smoelwerk dat lijkt op een bever die tegen de zon in kijkt en zijn achterkant die zó vol met rare lijntjes zit dat er überhaupt geen vorm of model meer in te herkennen is.
Dutchdriftking zegt
Je hebt wel serieus gebrek aan aandacht als je dit orgel koopt.
allesmetturbo zegt
Echt een wanstaltig gedrocht. Doodzonde dat ze hier grondstoffen voor verprutsen
LaCotse zegt
Tja, de nieuwe Kona is ook werkelijk niet om aan te gluren, zo ken ik er nog wel meer, dan valt zelfs een XM nog wel mee zelfs…
cossiekiller zegt
Gelukkig is hij er nog tot 2028. Dan kan ik nog een paar jaar sparen. En als ik dan het geld heb voor de XM, koop ik me een mooie sportwagen.
S1000 zegt
Trotse bezitter hier. Had eerst een X5 50e in bestelling, maar omgezet in de XM, want V8. Dat is een mooier geluid dan hawk, tuah, spit on that thang 😅.
Bewust voor de XM gekozen want behalve de V8, kan ik ook stekkeren zodat ik wat aan de zonnepanelen heb. Ken ik geen auto die ruimer is van binnen en ook sportief rijdt. En voor mijn vrouw is de hoge zit ook erg fijn.
Die reviews zijn vrijwel allemaal eenzijdig, maar voor ons gezin met 3 kids is dit een fijne auto. Het onderstel is overigens niet zo heel strak afgesteld als de meeste reviews beweren, ik kan gewoon over drempels rijden zonder dat ik heen en weer wordt geschud.
frederik zegt
Ik denk dat je ook prima tevreden was geweest met de X5. Die zescilinder is absoluut geen straf en het ding is een stuk aangenamer voor het oog.