Alfa Romeo heeft weer een succesnummer in het gamma en wij zijn natuurlijk blij als het goed gaat bij de Italianen.
We moeten het FCA (pre-Stellantis) meegeven: de aanhouder wint. Met het matige aanbod Alfa’s en Lancia’s van des tijds zag iedereen de schaduw van Magere Hein al bij de Italianen in de buurt. Toch zijn zowel Alfa Romeo als Lancia springlevend en onder de FCA-PSA fusie Stellantis ligt er een bloedserieus plan klaar voor beide merken. Ook al duurt de revival van Lancia nog heel even, Alfa Romeo heeft met de Giulia en Stelvio weer twee serieus fijne auto’s in het aanbod. Allemaal leuk en aardig, maar voor dit D-segment-duo beginnen de jaren ook bijna te tellen zonder hybride-ongein.
Alfa Romeo Tonale
Nou is het premium D-segment natuurlijk wereldwijd ook niet een segment voor hardlopers, maar het premium C-segment en met name de crossovers aldaar zijn booming. Daarvoor heeft Alfa nu de nieuwe junior in het gamma, de Tonale. Echt spannend is het niet, maar het ding smoelt goed, heeft potente specs en brengt Alfa Romeo naar een populair segment. Zie het een beetje als de Cayenne van Alfa: de auto op zich is wellicht niet het toppunt van Alfa Romeo, maar hij is dan ook bedoeld om geld in het laatje te brengen.
Alfa Romeo Tonale is een hit
En wat blijkt: dat werkt! Alfa Romeo heeft in het debuutjaar van de Tonale al 11.000 stuks van het ding verkocht in Europa. Het is zelfs zo dat er veel meer orders liggen voor de Tonale dan dat er auto’s gebouwd worden. Zo zijn er al iets van 35.000 auto’s besteld en draait de fabriek overuren om ze allemaal te bouwen, maar de vraag is groter dan het aanbod. Alfa Romeo die de vraag niet aankan: je zou er eigenlijk bijna blij van worden.
Opschalen
Het resultaat is dat Alfa Romeo de Tonale grootser gaat produceren in de fabriek waar ‘ie gebouwd wordt, namelijk de Pomigliano-fabriek in Italië. Niet enkel de Tonale, maar ook diens Amerikaanse broer Dodge Hornet (wat meer een soort eeneiige tweeling is). Pomigliano is ook waar de Fiat Panda nog gebouwd wordt, maar dankzij dalende interesse in het kleintje van Fiat gaat die productie op een lager pitje gezet worden. Dit om de capaciteit voor het produceren van de Tonale en Hornet op te schalen.
Love it or hate it, de Tonale boert goed voor Alfa Romeo. Hij is, laten we maar zeggen, niet aan te slepen. En dat doet ons goed, zo is er meer geld voor een serieus leuke sportwagen van Alfa Romeo. Ja, dat was een hint. (via Automotive News)
PunicaOase zegt
Zag en pas voor het eerst rijden in dat zelfde groen.. vond hem echt wel mooi :-) Leuk als we deze vaak gaan zien!
lekkerlinksrijden zegt
Ik heb een blauwe en groene naast elkaar gezien op Schiphol paar maanden terug, zagen er beide leuk uit
moveyourmind zegt
Al is het niet de mooiste Alfa Romeo, ben wel blij dat ze eindelijk weer een model hebben dat een succesnummer is. Dat biedt weer hoop voor de toekomst van het mooie merk.
alloallo zegt
Is 35000 veel? De Lancia ypsilon verkoopt oom dergelijke aantallen. Dit is een verouderd model en uitsluitend leverbaar in Italië.
ghini zegt
Die wordt vooral ook veel aan verhuur en lease maatschappijen geleverd. Met die soort van hybride motor.
alfa147ti zegt
Ik heb net weer een nieuwe Giulia gekocht, sorry dat ik het zeg maar ik kon er niet echt blij van worden is in mijn ogen kwa maatvoering niet goed neus klopt niet met de rest van de auto en achter wielen staan heel erg naar binnen, mag je wel specers achter monteren, en ik vindt het ook jammer dat het middenscherm er los op het dashboard gezet is dit had mooi verzonken moeten zijn, maar goed niet iedereen denkt er gelukkig zo over hopelijk gaan ze door deze auto weer een beetje geld verdienen zodat er over een paar jaar weer een mooie opvolger komt voor de Giulia.
p993 zegt
Gaat jouw bericht nu over je Giulia (miskoop?) of over Tonale?
Paul58 zegt
Sinds wanneer heeft een Giulia een losstaand scherm op het dashbord geplakt of wielen die ver naar binnen staan? Ik weet dat je ze niet veel ziet maar je weet toch wel hoe zo’n ding eruit ziet? Hij heeft het over de tonale natuurlijk;)
alfa147ti zegt
Klopt het niet over de Giulia.
alfa147ti zegt
Kevin sorry het gaat niet over de Giulia die het dit prima voor mekaar.
Johanneke zegt
De voorkant ja, die is on-Alfa lelijk. Heel vreemd ook die mega grill onderaan. De rest van de auto ziet er wel goed uit vind ik, voor een crossover dan.
bfvo zegt
Tja, ik vind die dan juist weer schitterend. Wel in Veloce uitvoering dan.
mc96 zegt
Fijn voor Alfa dat ze weer een goed scorend model hebben. Persoonlijk vind ik dat de Tonale een hoop mooie details heeft maar het totaal een beetje rommelig werkt. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Stelvio.
mashell zegt
Stelvio is gemakkelijk de mooiste compacte SUV. Zelfs met de kentekenplaat uit het midden wat toch een slordige uitstraling geeft.
Tonale is op de flank heel goed gelukt maar omdat de wagen erg hoog is voor de breedte ogen voor- en achterkant gekunsteld.
rwdftw zegt
Het helpt natuurlijk als je zelf het platform ontwikkelt (Giorgio), en daar een auto op bouwt. De Giulia is van een schoonheid die BMW, Mercedes en Audi niet halen. Ik mis de mijne nog steeds :(.
Als je dan op basis van iets wat al bestaat een Alfa Romeo moet ontwerpen dan moet je consessies doen. Bepaalde dingen zitten nu eenmaal op een bepaalde plek.
Om 35.000 in perspectief te plaatsen, de XC40 heeft alleen in Nederland al 30.000 stuks op de weg. De Tesla Model 3 deed dat in 2019 ook in zijn eentje. Voor heel Europa is het dus niet zoveel.
ghini zegt
De mooiste in zn klasse en de techniek is ook op orde, dat scoort. Beter design dan de Greater bijv, daar had ik meer Italiaanse flair van verwacht.
mwti zegt
Vind ‘m op de eerste foto eigenlijk heel truttig ogen. Niet dik, beetje sneu zelfs. Weet niet wat het is. Smalle bandjes? Wielen te ver naar binnen?
William zegt
Vaak verkopen nieuwe modellen goed in het eerste of tweede jaar dat ze op de markt zijn. Dat deden de Giulia en de Stelvio ook. Helaas stortten de verkopen daarna in elkaar. De truc is om zes jaar lang goede aantallen te scoren en de modelopvolging op orde te hebben.
racerx zegt
Mooi voor Alfa dat ‘ie goed verkoopt, ik vind het niet echt een fraai ding. Beetje vreemde proporties, zelfs voor dit segment.
3246cm252kw zegt
‘T is altijd wat met Alfa
kennone zegt
Heb hem een aantal keer zien rijden en vind hem steeds mooier worden. Hoop dat er veel van verkocht gaan worden voor het straatbeeld.
stigspielberg zegt
Hoera! Fijn dat de Tonale als een soort Qashqai, eh cash cow, kan fungeren voor het mooie Italiaanse merk. Dat er maar veel typische Alfa Romeo’s mogen volgen!
Fernando zegt
35.000 zijn geen aantallen om een hoop geld mee te verdienen