Een betere wereld begint bij jezelf, of toch niet? Als we Ford mogen geloven heeft de werkgever eigenlijk veel meer macht. Daarom dat zij gewoon doorgaan met bijvoorbeeld het bouwen van F150’s, maar dan wel met optionele computerapparatuur om het verbruik en de snelheid goed in de gaten te houden. Het spaart de werkgevers weer een paar centen en het is natuurlijk goed voor je imago en de verkopen.
In Nederland zijn er al een aantal bedrijven die dergelijke technologie toepassen. Ik weet dat de TNT graag zwarte doosjes in de postauto’s monteert, maar ik weet ook dat de manier van registreren en meten behoorlijk te wensen overlaat. Zo wordt de snelheid onafhankelijk van het gebied waar je rijdt gemeten, altijd zestig is dan snel regel.
Het systeem is niet zaligmakend. Er zit ook geen positiebepaling aan vast, want dan krijg je toch snel problemen met privacy. Het gaat in dit geval om het meten van je snelheid, ‘gasdosering’ en remgedrag. Om goed te scoren dien je de pedalen weinig te gebruiken en de motor niet te lang stationair te laten draaien. De ‘zwarte doos’ lijkt behoorlijk in de kosten te kunnen snijden. Het idee dat er iemand mee kijkt maakt de bestuurders veel zorgvuldiger en efficienter. Bij de grote Amerikaanse pickups werden besparingen tot 20% gemeten.
Tijd dus om dit van nu af aan gewoon in iedere leaseauto toe te passen. En als jullie straks allemaal met zo’n kastje in de auto rijden ben ik benieuwd naar de nieuwe rijstijl. Want veranderen zal die. Wordt het zoals postbus 51 voorstelt of wordt er straks helemaal niet meer geremd? In hypernerveus en opgefokt Nederland voorspel ik grote besparingen. Niet omdat de auto’s zo onzuinig zijn, maar omdat er van de rijstijl niks klopt. Ik stel voor de MP3 speler/autoradio vol te stoppen met Jazz of Blues en gewoon veel die cruisecontrol te gebruiken.
Bobby_Orlando zegt
Even deftig en de regels respecterend als wanneer hij niet zou meekijken. Dat is normaal, toch?
gekke-turbo zegt
Normaal rij ik altijd met de cruise-control aan, maar als me baas mee zou kijken zou ik vol gas rijden om het bloed onder zijn nagels vandaan te halen. :twisted:
gekke-turbo zegt
Alleen omdat hij zo’n gierige krent en boomknuffelaar is.
JanJansen zegt
-edit: dank u, is inmiddels al gefixt-
Benz.. zegt
Gewoon zoals altijd denk ik..
Gelukkig ben ik eigen baas, scheelt weer. :)
Benz.. zegt
@Gekke-turbo: Met als gevolg jouw ontslag.. ;)
EJS zegt
Ik vermoedt dat dit voor veel mensen wel een behoorlijke stimulans zou zijn om rustig(er) te rijden eigenlijk! Alleen rijdt lang niet iedereen een voertuig van de baas, dus heb je hiermee lang niet iedereen…
rwnkl zegt
@EJS
Al vermoed ik wel dat er aardig wat autoblog lezers zijn die een lease-bak hebben ;)
Laue zegt
@rwnkl:
ik denk juist dat de gemiddelde autoblogger een prive auto heeft. of beide.
EJS zegt
@rwnkl & Laue:
Kan heel goed zijn dat er veel autobloggers met een leasebak zijn, maar denk dat Laue beslist ook een punt heeft dat er veel autobloggers met een privéauto zijn, al is ’t maar ernaast, als liefhebber zijnde.. Wij thuis hebben helemaal geen leaseauto’s, rijden alleen privé..
Bobby_Orlando zegt
Met een auto van de baas dien je voorzichtiger te zijn dan met jouw eigen auto. Andermans gerief dien je met zorg te behandelen. Bovendien is het jouw gereedschap om de job uit te oefenen.
super zegt
@Bobby_Orlando:
respect voor je mentaliteit.
E320cdi zegt
Eigen baas FTW! haha :-P
Benz.. zegt
@Bobby Orlando: Jij snapt ‘em volledig.
Echter: De realiteit is dat juist dat leasebakken het meest worden afgeragt onder het mom van: “Oh, een leasebak. Hij is toch van de baas”
Anuspraeternaturalis zegt
Indien de auto van de baas is, hoor je er altijd met verantwoordelijkheid mee om te gaan. Het is namelijk niet jouw privé eigendom, en dus vergt dat verantwoordelijkheid.
Echter, is het wel jouw privé eigendom. Dan is het natuurlijk geheel je eigen keuze om zuinig te rijden óf niet. Ten slotte, wie heeft het recht om op te leggen dat je zuiniger móet gaan rijden? Inderdaad, niemand. Wel mag men adviseren, maar de keuze is geheel aan de persoon waar de auto eigendom van is.
Nu kun je je natuurlijk afvragen, in hoeverre is het moralistisch juist om niet zuinig te gaan rijden(wat volgens mij redelijk gelijk staat aan hard optrekken/rijden/hoge toeren?)? Volgens de wet is het natuurlijk niet toegestaan om hogere snelheden te rijden dan zij aangeeft – echter, dat is natuurlijk gebaseerd op oude gegevens met oudere technologie waardoor je kunt afvragen of het moralistisch onjuist is om harder te rijden dan toegestaan en daardoor ook mee verbruikt? Volgens de wet is het natuurlijk niet toegestaan, maar is de wet gebaseerd op moraal? Of puur op onjuiste beslissingen van mensen die geen verstand van zaken hebben? Ten slotte, onderzoek bewijst andere resultaten dan onze volksvertegenwoordigers ons willen laten geloven (doch is dat gebaseerd op snelheden die alle auto’s rijden, en niet op snelheidsverschil).
Conclusie is dus: zolang de auto geen privé eigendom is, hoor je er zo verantwoordelijkheid mogelijk mee te rijden (dus niet in een te lage versnelling, niet in een te hoge versnelling, je houden aan de immorele wet, etc.). Echter, is de auto wél privé eigendom, moet je zelf kunnen bepalen of je zuinig, niet zuinig, hard of zacht mee rijdt. Doch hoor je uiteraard reken te houden met andere weggebruikers, dat wil natuurlijk niet zeggen dat je dan niet meer hard kunt rijden, of niet zuinig, etc.
TonB zegt
-edit: dank u, is gefixt-
Tja, de baas betaalt, dus ook de baas stelt de regels op…
Helemaal juichend sta ik hier niet tegenover.
Tinus zegt
Kunnen die kastjes aub in de autos GetronicPinkroccade. Die gasten rijden echt als debielen!!
Avenger zegt
Gelukkig heeft mijn baas niks met mijn auto en mijn rijstijl te maken. Geen auto van de zaak, maar een auto privé gekocht.
rstyled zegt
besluitvaardig, vlot, niet te defensief, maar wel verantwoord.
timberleek zegt
dat zou voor mij nog een reden zijn om geen leasebak te nemen.
maar dat wil ik zowiezo al niet ;-)
dw zegt
Zou geen kwaad kunnen voor die lease rijders, die kijken nergens naar. Als je ziet hoe hard die wegrijden met koude motor, en het dan raar vinden dat de turbo er bij 75000 tussenuit knalt.
lincoln zegt
kort samen gevat is het nogal onfatsoenlijk om op onfatsoenlijk gedrag te controleren ..
bijna net zo onfatsoenlijk als onfatsoenlijk met andermans spullen om te gaan ..
35i zegt
Zou mij geen biet uitmaken :p
tripple zegt
meerendeel autobloggers, rijdt gazelle of sparta..
BaRa zegt
Bij een lease-auto is de auto zelf niet van de baas. De auto is namelijk een deel van je loon. En wat je met je loon doet, bepaal je zelf.
Bobby_Orlando zegt
@BaRa: bij ontvangst van een leasewagen dien je meestal een overeenkomst te ondertekenen dat je de wagen zult behandelen als een goede huisvader. Dit staat zelfs in het leasecontract. Jij hebt duidelijk nog nooit een leasewagen in ontvangst mogen nemen.
DePannekoek zegt
@Bobby_Orlando:
Ja dat vond ik zelf ook de minst leuke ‘regel’ van het contract….maarja…beetje crossen hier en daar kan geen kwaad.
q-oekje zegt
ik denk dat mijn baas niet durft te kijken of heel stiekem met een oog
meneersander zegt
als mijn baas mee kijkt denkt hij heee dat die skoda zo hard kan!
kell zegt
Zelfs bij TNT gewerkt, en idd een bekende ‘button’ gehad zodat m’n rijgedrag werd geregistreerd. Vaak genoeg commentaar gehad erop (mijn rijgedrag) maar wat verwachten ze nu als je een ronde doet en je komt van een erf af en moet op een doorgaande (80)weg op gang komen, dan is je toeren idd niet echt “100% score”.
Maar goed ik hou idd van doorrijden.
Tegenwoordig rij ik met een wagen van de baas en heb idd een sportieve rijstijl. Neemt niet weg dat ik de wagen eerst warm rijd voordat het gas dieper gaat/toeren boven de 2500. Verder enkel cruise control op langere trajecten.
Ik zou het gebruik van zo’n blackbox nog niet eens zo erg vinden. Als die men bewuster van het gebruik maakt, waarom niet.
Dimocash zegt
zolang ik mn rijbewijs niet kwijt raak maakt het mn werkgever weinig uit wat ik doe.
hij houdt zelf ook van stevig doorrijden en ik vind daar niets mee mis.
kastje of geen kastje
Fortuna zegt
Kan ook alleen maar als de gegevens op een serieuze manier bekeken worden. Volgas rijden is daarom niet altijd gelijk aan veel verbruiken. Met veel gas en weinig toeren benut je je (diesel)motor optimaal, waardoor je juist minder gaat verbruiken.
Flapkees zegt
Hoe zou jij rijden als je baas mee kijkt? Simpel, als hij meekijkt dan rij je normaal.. :P
w0o0dy zegt
Mijn baas snapt niet veel van auto’s, die schiet al bijna in de stress als je een keer boven de 4000 toeren komt (met een benzine motor). Verder rijdt hij zelf slechter dan ik en krijgt toch meer bonnen… als ik een kastje zou moeten krijgen dan zou ik geen leaseauto accepteren. Ik zou zowiezo liever een fatsoenlijke kilometervergoeding krijgen en zelf mijn auto kopen…. kon ik rijden wat ik wil en niet wat hij een goed idee vindt… Mijn keuze zou goedkoper, luxer, ruimer en zuiniger zijn geweest….
Bazen moeten snappen dat zonder personeel zij NIETS verdienen. Dat zij het personeel betalen betekent niet dat ze macht horen te hebben over het personeel. Jij levert je baas geld op en dus zou hij moeten kijken hoe hij z’n personeel tevreden houdt en er de maximale prestaties uit kan halen ipv te gaan zeiken over dit soort dingen.
Moet ik langzamer gaan rijden? Kan hoor, maar betaal je dan wel even mijn reistijd? Moeilijk doen over kleine dingen slaat nergens op. Mensen die auto’s slopen of er schandalig mee omgaan moet je lozen als werkgever. Als ze geen respect hebben voor spullen van het bedrijf waarom wil je dan dat dat soort mensen deel uit maakt van je bedrijf?
JMC zegt
Leuke vraag, 1 antwoord: Dat hangt af van je functie… :-)
9000cse zegt
Alhoewel ik denk, dat ook mijn voorstel wel nadelen zal hebben, geloof ik er stellig in, dat de problematiek van het jakkeren met en afpeigeren van leasesletten teruggedrongen zou kunnen worden, wanneer het als volgt gedaan zou worden:
Laat elke werknemer, die een (personen- of lichte bestel-) auto van de zaak nodig heeft, zelf die auto leasen en geef die betreffende werknemer daarvoor een kilometervergoeding, gebaseerd op een realistisch gemiddeld kostenpatroon. Uiteraard variabel i.v.m. de fluctuerende brandstofprijzen. Privekilometers zouden dan voor rekening van de werknemer moeten komen.
Voor wat betreft het meekijken van de baas het volgende:
Bij de zaak, waarvoor ik werk, is elk van de ca. 400 voertuigen voorzien van:
– een GPS-systeem, waarmee elk voertuig gepositioneerd kan worden;
– een systeem, waarmee uitgelezen kan worden, op welke snelheid, bij welk toerental, in welke versnelling, op welk tijdstip, bij welk verbruik wordt/werd gereden;
– een snelheidsbegrenzer;
– hoogstwaarschijnlijk nog meer toestanden, waarvan ik geen weet heb en/of hoef te hebben.
Ik heb er totaal geen moeite mee, omdat ik me aan de gemaakte afspraken houd en rijd, zoals ik meen, dat iemand, die zakelijk 120.000 km per jaar rijdt, dient te rijden.
Ik weet uit ervaring, dat voor onze rit naar Göteborg in Zweden een collega 30 liter diesel méér nodig had dan ik. Reken dat eens uit over 150 ritten per jaar. En dan heb ik het over 2 wagens van de 400.
Bij die aantallen gaat het echt om kapitalen, waarvan de meesten geen voorstelling hebben. Als het echt om bedrijven van enige omvang gaat, dan is deze vorm van controle echt noodzakelijk. Teveel mensen denken eenvoudig, dat wanneer de baas het gelag moet betalen, alles wel mogelijk moet zijn. En ze realiseren zich niet, dat ze daarmee de zekerheid van hun eigen toekomst zitten te verkwanselen.
oboema1 zegt
@w0o0dy Dat werkgevers zonder personeel niets verdienen is misschien waar, maar personeel is wel te vervangen. Dus hoewel je waarschijnlijk goed werk doet voor je baas zou ik niet al te hoog van de toren blazen. Niemand is onvervangbaar (helemaal in deze tijden van crisis niet).
Overigens zou ik zelf als ik baas zou zijn alle bedrijfswagens begrenzen op 140, dan ben je in ieder geval van grote overtredingen op de snelweg af. Als het zou kunnen (via tomtom of iets dergelijks) zou ik, als ik werkgever zou zijn, alle bedrijfswagens begrenzen op 20 k boven het maximum (inhalen moet kunnen.
9000cse zegt
@ JMC
Bedoel je te zeggen, dat misbruik op niveau X anders is dan misbruik op niveau Y? Of dat het dan eerder geaccepteerd wordt/ moet worden? Of geef je een rechtvaardiging voor corruptie?
Toonster zegt
@Alwood, ik ben geen Jazz en/of Blues liefhebber, maar als je enige kennis van muziek had gehad, dan wist je ook wel dat er Jazz en Blues muziek was die snelheidsverhogend werken! Niet alle Jazz-bands hebben het tempo van “Bohren un der klub of Gore”
Alwood zegt
@Toonster: dat maakt in mijn ogen niet uit, Paul Butterfield, John Lee Hooker, BB King bevorderen goed rijgedrag (ook snelle nummers)… The Prodigy en Pendulum verzekeren slecht rijgedrag…
NLBUURMAN zegt
Ik hoop dat ze hiermee ook een einde maken aan VW transporterachtigen (dus ook caddy’s, combo’s, sprinters) die ’s ochtends na elke rotonde zo snel mogelijk weer op 50 km/h, of liever veel harder zitten, en hierbij wel eens een stuk fietspad meenemen.
Simpson zegt
@9000cse: dat kan inderdaad behoorlijk in de papieren lopen, die besparing, maar mensen houden er nou eenmaal niet van om in de gaten gehouden te worden. Puur op de keper beschouwd valt er aan de niet-mobiele kant ook wel wat efficientie te winnen: vergaderstukken die door iedereen word uitgeprint en vervolgens weggesmeten, rookpauzes, noem maar op.
Misschien is een beloningsysteem beter: als je 20% brandstof bespaart krijg je de helft van de besparing bij je loon op, oid.
Ik zou niet willen werken in een cultuur waarin men elkaar in de gaten houd.
Jelle zegt
Bij het bedrijf waar ik werkzaam ben is er een bonus/malus regeling gerelateerd aan het verbruik. Door de leasemaatschappij wordt er een niet-geheel-realistisch gemiddeld verbruik vastgesteld en als je daaronder zit krijg je een bonus, zit je daarboven, dan moet je lappen. Heb je geen kastje voor nodig…
florisw zegt
Mijn baas rijdt wel eens mee. Heb inmiddels overal mijn rijstijl daarop aangepast. Lijkt mij het veiligste, en mijn baas klaagt dan ook niet ;-)
Laus zegt
hoe eerder ik dat @$%&#$-ding naar de sloop heb hoe beter. Kan ik tenminste een fatsoenlijker ding uitzoeken.
Mijn baas rijdt helemaal als een levensmoeie, dus geloof niet een kastje zin zal hebben.
Cantago zegt
Van zulke muziek wordt ik agressief, geen optie;) Maar van zo’n kastje ga je inderdaad een stuk verantwoordelijker rijden! Gelukkig heb je altijd je eigen auto nog;)