Een elektrische Lamborghini Urus moet toch geen probleem zijn?
De Lamborghini Urus is een enorm succes voor het Italiaanse merk. Tot nu gaat het altijd hetzelfde met dit soort gevallen. De puristen schreeuwen moord en brand, maar de fabrikanten kunnen ze niet snel genoeg maken.
Dat is de reden waarom er slechts één smaakje is van de Urus. Geen speciale edities, snellere of dikkere uitvoeringen. Dat soort modellen komen pas later om de interesse op peil te houden. Dat is niet van toepassing voor de Urus, daar is nog altijd te veel interesse voor. Dus als je een Urus koopt, krijg je nog altijd dezelfde uitvoering met de 4.0 V8, goed voor 650 pk. Een Urus Evo (facelift) staat uiteraard op de planning.
Elektrische Lamborghini Urus
Maar ook Lamborghini met al met zijn branie en emotie moet een keer overstappen naar geëlektrificeerde aandrijflijnen. En je zou inschatten dat ze de leuke motoren zo lang mogelijk voorbehouden aan de supercars. De eerste Lambo die dus elektrisch moet worden, is de Lambo Urus. Klopt die aanname ook? Aan het Australische Drive geeft Mitja Borkert daar antwoord op. Mitja Borkert is de designchef van Lamborghini en is dus redelijk goed op de hoogte van de ontwikkelingen van het merk.
Vroeg of laat zal de Urus elektrisch worden. Om eerlijk te zijn, de regelgeving en sociale acceptatie laat weinig anders toe. De trend is zeker dat het naar elektrisch gaat worden. Ik zeg niet dat de volgende Urus elektrisch zal worden, maar wel dat elektrificatie voor dit soort auto’s een logische stap is.
Mitja Borkert, zegt niet dat de volgende Urus elektrisch is maar eigenlijk wel.
Emotioneel
Op zich is dat ook logisch. de Urus heeft een V8 die je ook tegenkomt in modellen van Audi, Bentley en Porsche. Ook is een SUV van zichzelf erg zwaar en heb je redelijk wat ruimte voor de enorme accupakketten. Daarbij spreekt een supercar met magistraal klinkende motor veel meer tot de verbeelding. Toch? Volgens Borkert is dat ook maar wat je gewend bent.
Mensen zijn er op dit moment op getraind dat een V10 ‘emotioneel’ is. Ik weet niet hoe de kinderen dat over 40 jaar voor zich zien en of die er blij mee zijn. Ik ben ook iemand die verliefd is op de verbandingsmotor. Maar, ik ben niet bang voor de elektrische transitie.
Mitja Borkert, vind een verzameling metaal ‘emotioneel’.
Meer lezen? Dit zijn de meest waardevaste auto’s van 2022!
petroldrinker zegt
Dat het nog maar lekker lang mag duren :)
ghini zegt
Door de VAG banden met Rimac zal het best wel eens de opvolger van de Urus kunnen zijn die al elektrisch wordt..
kennone zegt
@ghini: eej doe eens even gezellig joh
Pascal zegt
Alsof die hoge en zware apparaten nu wel liefhebbersauto’s zijn. Lekker elektrisch maken die hap, bewaar de brandstofmotoren maar voor het echt leuk sturende (en dus lage) spul.
Richmond zegt
@Pascal: nee maar ook tussen die doelgroepen zullen genoeg zijn die genieten van het geluid. Liefhebbers auto hoeft geen dikke motor en rwd te hebben. Genoeg liefhebbers voor een eend of een Renault 4.
Dutchdriftking zegt
Als de Urus elektrisch wordt zodat de echte Lamborghini’s nog met veel cilinders kunnen blijven rijden hoor je mij niet klagen.
Johanneke zegt
Zijn er echt mensen die zich druk maken over wat een merk met een crossovertje doet? Lekker laten gaan toch, dit is voor de massa. De massa betaalt de rekening door dit soort domme auto’s te kopen zodat het merk het echte spul kan blijven maken. Zelfse met Porsche. Ja natuurlijk zijn al die crossovers nepporsches, maar door die te verkopen kunnen ze meer geld steken in het echte werk. En daarom hebben we nog steeds atmosferische sportwagens van ze.
flyerbunch zegt
Met alle regelgevingen voor de toekomst moet men zich wel aanpassen om te overleven.. De volgende Macan zal wrs het voortouw nemen en Lamborghini zal nadien volgen.