Het gonst de laatste dagen van de geruchten rond Lamborghini. Er komt één, wellicht zelfs twee verrassingen in Genève, en de speculatie rond een Lambo-SUV wordt hevig opgevoerd.
Zo hevig zelfs, dat de Italiaanse pers er al bijna zeker van is, en de rest van de wereld volgt braaf in de hype. Maar hoe relevant is dit? In onze ogen niet zo relevant, want áls hij er komt, dan gaat dat nog jaren duren.
Volgens de laatste geruchten zou Lamborghini een SUV tonen op de Beijing Auto Show in april. Stel dat dat waar is (een Lamborghini-woordvoerder heeft het al als pure speculatie afgedaan), dan is dit een concept waarvan we waarschijnlijk pas over vier (4!) jaar een productiemodel kunnen verwachten. Hiermee krijg je eenzelfde soort situatie als met Lotus in Parijs 2010: knal er maar heel veel nieuws in voor de verre toekomst, maar in feite heb je concreet niets meer dan een paar mock-ups met wat specs die nog aan verandering onderhevig zijn.
Het is niet ondenkbaar dat Lamborghini met een SUV komt. Ze verkopen steeds meer auto’s in dat deel van de wereld waar een SUV heel praktisch is als vervoersmiddel. Komt hij er, dan zal hij gebaseerd zijn op een next-gen Audi Q7/Porsche Cayenne-platform. Lichtgewicht bouw is erg belangrijk, maar daar steekt met name Audi dan ook serieus tijd en geld in de laatste jaren. Ze hebben zelf al eens geroepen dat de volgende generatie Q7 honderden kilo’s lichter zal zijn.
Wat voor motor zou er in moeten? De nagelnieuwe 4.0 TFSI, die in de nieuwste Bentleys en upscale Audi’s ligt, zou erg geschikt zijn. Maar CEO Stephan Winkelmann heeft juist laten weten dit decennium nog niets in turbocharging te zien. Aan de andere kant: CEO’s zeggen wel vaker iets en doen vervolgens het tegenovergestelde. Bovendien zijn er ook geruchten over een dikke twaalfcilinder (en meer cilinders = meer status natuurlijk), die tevens in de toekomstige Bentley-SUV zal komen te liggen. Maar die heeft ook turbo’s…
Kortom: een hoop speculatie, net als jaren geleden, toen al een introdatum van 2012 werd genoemd. Die derde modellijn zal er wel komen, maar of het ook een SUV zal zijn, daar durven we onze hand niet voor in het vuur te steken.
stig4life zegt
Maserati suv is wél mooi
stefandeman zegt
@stig4life: en onderhuids een jeep…
ferrari2011 zegt
@stefandeman: Baas :P
MAB zegt
ik denk dat het een panamera/rapide concurrent word..
Vanquish zegt
De Estoque mag van mij eerst. De SUV hype is volgens mij al een tijdje over..
MAB zegt
@Vanquish: yep.. van mij dus ook
Seroo zegt
@Vanquish: In Nederland wel ja, wij zijn hier nu vooral aan het geilen op de kleinere crossovers (evoque). Maar in China, waar meer groot meer status is, zijn SUV’s nog steeds enorm hip en geven ze je veel aanzien. Dus dat is zeker een markt waar geld te verdienen valt, ook voor Lambhorgini.
xlnc zegt
Ik denk dat de Lambo SUV ook super wordt.
atteh zegt
Als het een SUV gaat worden, dan hoop ik wel dat het een ‘opvolger’ wordt van de LM002 en geen Cayenne achtig iets. Dus een lekker lomp bakbeest! Maar ja, dat was vroeger, nu moet alles zuiger… Ach, we wachten af, Genève is begin maart toch? Duurt dus nog wel lang…
featherlight zegt
Ik denk zelf eerder aan een productie versie van de Estoque, of dat hoop ik dan eerder voor. Zelf voel ik niet zoveel voor een SUV, maar ja Lambo doet zelden iets verkeerds, dus laat maar komen. Vooral als je ziet dat de Cayenne de kosten van de 918 Spyder dekt, dan mag Lambo van mij ook een SUV voor de toekomstige supercars.
sir_smokalot zegt
Dat mag ook wel, de helft van hun verkopen bestaat uit Cayennes. Zal dus wel iets meer dan alleen dekkend zijn.
E34M5Touring zegt
Kom op Lambo trek die Estoque uit de mottenballen en produceren dat ding, begin ik vast met sparen.
W115 zegt
Niis voor lambo. Hoekige body maar een hele ronde daklijn. Dat past gewoon niet samen.
akrapovic zegt
Volgens mij is die “verrassing” alleen maar een aventador waarvan het dak eraf gewaaid is..
Die verrassingen stellen niet altijd evenveel voor. Ik weet nog toen Porsche met een “verrassing” kwam op een autoshow: de 911 black edition. nou nou..
bigcar zegt
(lamborghini: ) sodemieter op met je SUV, zorg er nu maar eerst is ff voor dat die sedan ( waar ik nu ff de naam van kwijt ben) er komt. Jemig..
autoliefhebbert zegt
zonde van het merk, kunnen zich beter bij hun leest houden. ik zou geen supercar van boven het half miljoen meer hoeven als er ook mensen zijn die in een SUV van het zelfde merk rijden. it takes all the fun out of the job.
AlwinH zegt
@autoliefhebbert: Meen je dat nou? Het bestaan van een Lambo SUV doet toch niet af aan een Aventador?
Vreemde mening voor iemand die zich autoliefhebbert noemt.
cedio911 zegt
Een verrassing in Genève? Net zoals die verrassing die ze naar de IAA gingen brengen zeker? Een superlegera met een andere badge en een leuk kleurtje. Remember?
Afwachten en zien. Ik gok op een roadster Aventador en de Estoque. En als ze een SUV meebrengen hoop ik toch iets mooier dan wat Maserati ons wil voorschotelen, want dat was niets meer dan een Koreaans 13-in-een-dozijn Crossover’tje met een Maserati-badge…
kuzydude zegt
Zal er wel cool uitzien maar ik verwacht het niet op geneve
bullgod76 zegt
Een echte opvolger voor de LM002 zou vet zijn.
Maar ik ben bang dat het gewoon zo’n suffe SUV gaat worden ipv een RamboLambo.
964rs zegt
Liever een rapide concurrent dan een suv…
amgpowerrr zegt
Pfff een suv met de styling van de aventador en die andere overpriced murcielago van boven een miljoen.
Word wel dik lijkt me.
porscheguy zegt
tot zover vind ik hem er wel egt top uitzien!
alleen het idee dat lamborghini een SUV gaat make..
norge zegt
Als ze hem maar ook een beetje op de LM002 laten lijken is het goed ,en net zo snel als een Juke-R :D
Orichy zegt
Graag een Estoque en een super snelle SUV, de Aventador Spyder komt er toch wel.
De LM002 is verleden tijd en die tijd komt nooit meer terug, maar de SUV zal eerder, als de volgende foto’s worden.
dasautoblog zegt
Mijn hemel een TFSIIWUSAK in een Lambo…en wie durft te zeggen dat ze niet dood zijn? Wordt dus gewoon een q7 met een stier op de kap.