De in 2010 voorgestelde C-X75 verbaasde destijds vriend en vijand, met zijn gasturbines en elektromotoren. De Britten wilden het ding graag op de markt brengen, en om dat te bespoedigen kwam er een 1.6je met 500 pk aan te pas, en was van gasturbines geen sprake meer. Maar deze aandrijflijn is nu een struikelblok aan het worden.
Op de Los Angeles Autoshow gaf Jaguar-topman Adrian Hallmark te kennen dat de motoropstelling, bestaande uit een 1.6-liter viercilinder met turbo én supercharger in een aandrijflijn met twee elektromotoren die de C-X75 vierwielaandrijving geven, nu nog in een fase zit waarbij het geheel niet verder is gekomen dan een testopstelling. Momenteel worden er wel voorbereidingen getroffen om alles over te hevelen naar een rijdend prototype, maar daar zit de crux.
Volgens Hallmark is het productierijp maken van deze techniek, met een elektromotor op de vooras en een elektromotor+verbrandingsmotor die de achterwielen via een automaatbak met zeven verzetten in beweging moeten brengen, omgeven met vraagtekens. Het komt er op neer dat ze hem wel in productie willen brengen, maar dit afhankelijk is van hoe goed de techniek zich houdt. De merkdirecteur komt in het gesprek met Autocar niet bepaald zelfverzekerd over. Zouden ze alvast begonnen zijn met het downplayen van de C-X75 om de 900.000 tot 1.150.000 euro kostende Bugatti Veyron-opeter straks te kunnen annuleren? Misschien willen ze een herhaling van het supercargezeik met de XJ220 uit 1992 voorkomen, want daar begint het langzaamaan wel op te lijken.
Voor de bouw van de C-X75 wordt veelvuldig gebruik gemaakt van koolstofvezel en techniek van Williams F1 (daar zijn ze straks immers dol op 1.6’jes, hoewel Williams nog nooit een eigen motor heeft ontwikkeld). Maar nu is het dus de vraag of Jaguar genoeg vertrouwen heeft in de geopperde aandrijflijn. We wachten rustig af…
Update – Jaguars CEO Adrian Hallmark heeft bevestigd dat de CX-75 er (voorlopig) niet komt. Wel schijnen 3 van de 5 proto’s verkocht te worden, als we dit bericht mogen geloven. De laatste twee blijven in bezit van Jaaaag.
stanny zegt
Komaan Mr. Tata je kan het. Gewoon produceren die handel!
theuving zegt
@stanny: Blijkbaar niet :+) auto wordt geschrapt.
http://www.2thetrack.com/2012/12/11/jaguar-c-x75-geannuleerd/
mister zegt
Produceer die nu toch gewoon! Is dat nou zo moeilijk!
mmot05 zegt
@mister: produceren zal nog wel gaan denk ik, daarna komt de moeilijkste; verkopen!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@mister: En als het dan allemaal stuk gaat na een paar maanden??
mister zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Mij een zorg, ik kan ze toch niet betalen ;)
Esprit_de_Flandre zegt
@mister: Dat hoeft niet moeilijk te zijn, maar ze willen nieuwe, ‘groene’ techniek. Een echte ‘groene’ supercar.
Als ze het gemakkelijk willen maken, dan moeten ze er maar een dikke V8/V10/V12* inhangen…
*Schrappen wat u minder leuk vindt, want passen doet het allemaal…
dondeboer zegt
Gewoon dezelfde route volgen als destijds bij de XJ220. Gewoon ondanks alle eerdere berichten er een 3,5 liter V6 met twee turbo’s en veeeeeel vermogen erin plempen :)
theuving zegt
Komkommertijd? Dit is een herhaling van nieuws in Juli..
pomoek zegt
Ik hoop toch echt dat ze deze auto gaan produceren en dat het model ook nog eens lijkt op het prototype. Want het is een schoonheid met redelijk vooruitstrevende techniek.
C220AMG zegt
Beste heer Hallmark, lepel er gewoon een dikke V8 in en neem dat ding in productie!
xilver zegt
Ik hoop dat de toekomst zeer zeker is van deze wagen. En zoals @C220AMG het al zegt… prop er een dikke motor in, waardig aan het design.
lambo4all zegt
Ik zie er veel liever een v12 of v8 in dan zwarte elektro meuk die geen ruk doet en de wagen alleen maar langzamer maakt. *kuch* porsche 918 *kuch*
t00n zegt
Hopelijk heel zeker :)
ar156sw zegt
Prachtig ontwerp,lijkt me redelijk compact en in principe licht door de constructie. Waarom niet gewoon volledig electrisch met een range-extender? Of gewoon alleen een verbrandingsmotor, dat kan natuurlijk ook ^^
Dev zegt
Oh dit is heerlijk. In het vorige bericht over deze auto nam ik de stelling dat dit NOOIT het productiestadium zou halen met deze aandrijflijn. Alle plebs maar reageren met hoe ongelijk ik zou hebben.
Dus bij deze, TOLD YOU SO.
Carreza zegt
@Dev: staat hier ergens dat de productie zeker niet doorgaat?
READ.
Vincegail zegt
@Carreza:
Als je de link naar het Autocar artikel aanklinkt, zul je zien dat het ondertussen veranderd is naar “Jaguar C-X75 Axed” http://www.autocar.co.uk/car-news/industry/jaguar-c-x75-axed
READ.
bmwm5e60 zegt
Ik dacht dat jaguar van plan was kleinere auto’s te gaan bouwen