De Apple Car is toch moeilijker te maken dan dat ze dachten.
Apple stapt altijd iets later in met een product, maar doet dat dan op zo’n manier dat iedereen het zou willen hebben. Dit kunstje willen ze ook doen met de productie van een elektrische auto, de Apple Car. Veel autofabrikanten zitten al te bibberen van angst, als het meest waardevolle bedrijf ter wereld de eerste stappen zet om een auto te maken. Echter, het is toch niet zo makkelijk om dit snel te kunnen realiseren.
Apple heeft ambities voor een auto
Nu blijkt dat het bedrijf een stuurwiel en pedalen heeft toegevoegd aan het ontwerp, weet Bloomberg te melden. Wat in eerste instantie helemaal niet de bedoeling was. De auto moest compleet autonoom kunnen rijden. Niet dus! Deze ambitie heeft Apple dus moeten laten varen. Voorlopig dan. Dit heeft gevolgen, want de auto is met één jaar uitgesteld. Analisten verwachten nu dat de Apple Car in 2026 het levenslicht ziet.
Het bedrijf is er nu al lange tijd mee bezig en de verwachtingen zijn hoog. Maar net zoals bij Tesla hebben ze problemen met de technologie. Die is namelijk nog niet zo ver dat auto’s volledig autonoom kunnen rijden op een manier dat het ook veilig is. Daarom zal Apple met een auto komen die alleen op snelwegen over volledige autonome mogelijkheden zal beschikken.
Autonoom
De bedoeling voor nu is dat je op de snelweg je niet bezig hoeft te houden met autorijden. Lekker een game spelen, filmpje kijken of gewoon werken behoort dan tot de mogelijkheden. Als je vervolgens de snelweg afgaat, neem je de besturing weer over.
De techniek die dit mogelijk moet maken zit in een krachtig boordcomputersysteem. Deze heeft de stoere codenaam ‘Denali’ gekregen. Dit is overigens een berg in Noord-Amerika en staat misschien synoniem voor dat ze de hoogste berg nog moeten overwinnen. Dit systeem maakt gebruik van lidar- en radarsensoren, samen met camera’s. Hierdoor moet het systeem weten waar de auto is en kan het goed rijstroken en objecten, zoals andere verkeerdeelnemers, waarnemen. Dit moet beter werken dan alleen met camera’s, zoals Tesla dat wel doet op dit moment. Of we dit op de korte termijn in Nederland kunnen ervaren, dat is maar de vraag. Onze snelwegen zitten bomvol afritten en zijn relatief kort, wat voor een dergelijk systeem juist weer een nadeel is.
Al met al is Apple nog niet lang niet klaar. Er is ook nog geen besluit genomen over het ontwerp. En dat is niet geheel onbelangrijk. Het bedrijf is van plan hier wel in 2024 mee klaar te zijn, zodat het in 2025 de auto kan gaan testen. Volgens verschillende berichten richt Apple zich op een verkoopprijs van rond de 100.000,- dollar.
Johanneke zegt
Enkel een auto maken is helemaal niet zo moeilijk, zeker niet een elektrische auto. Dat doen mensen in hun garage. Waar de grote uitdaging zit is de schaal. Ze moeten materiaal leveranciers moeten vinden die kwalitatief goede auto onderdelen maakt, het product moet onderscheidend zijn, de software moet goed zijn, je moet een fabriek huren of bouwen, er moet support na aankoop komen en er moet een marge overblijven.
Plus, automobilisten zijn redelijk conservatief, zeker de mensen die 100k uit kunnen geven en dus echt kunnen kiezen wat ze willen. Die mensen moet je over halen dat jou wagen beter is dan een dure auto van de vele gevestigde merken.
Hubert zegt
En een auto van 100.000 euro maken is ook niet moeilijk.
De echte uitdaging begint pas als ze een auto van 25.000 euro zouden maken.
Johanneke zegt
Klopt zeker. Ik vind bijvoorbeeld de Ford Focus 1 echt een geweldige auto. Niet zozeer om in te rijden, maar gewoon, als auto. Het was een veilige, ruime, en betaalbare auto die er prima uit zag, betrouwbaar was, en goedkoop in gebruik. Het is 1 van de meest imposante automodellen van de laatste decennia omdat er zo’n goede auto in een segment met lage marges werd gemaakt. Een Ford Focus designen, bouwen, en winst maken is veel moeilijker dan een weer een Mclaren met Nissan V8 en een ander bodywork waar je er maar 1000 van hoeft te produceren. Ik rij ook liever in die Mclaren, maar als automodel stelt het eigenlijk niet eens heel veel voor.
mashell zegt
Je hebt helemaal gelijk maar wil toch één ding aanvullen, in vergelijk met z’n generatie genoten Opel Astra G en Golf IV rijdt zo’n Focus 1 werkelijk briljant.
HzR zegt
Daarvoor kiezen ze in 2024 pas het design en staat hij in 2026 al in de Apple Store, da’s wel een uitdaging.
Habanero zegt
Dit kan je niet menen, zo’n simplistisch statement. Het heeft Tesla jaren gekost om iets op wielen neer te zetten dat echt af was met een acceptabele kwaliteitsstandaard. De auto an sich is een extreem ingewikkeld apparaat geworden, dat uiteindelijk niet zomaar op de weg komt zonder aan heel veel regeltjes te voldoen. Precies dat kost decennia aan kennis en ervaring. Het komt er dus op neer om heel gespecialiseerde teams op de payroll te krijgen.
utregcity zegt
Ze hadden of kunnen ook Lightyear overnemen en daar hun software in uploaden. Hebben ze iig al een begin en onderscheidend qua (deels) opladen via de zon.
fastshifter zegt
Ken je die mop van de Apple Car?…
lekkerlinksrijden zegt
2026 is een beetje te laat vrees ik en daarbij is jezelf als merk onderscheiden vd rest met EV’s wel erg lastig. Dus wat Apple nog kan toevoegen weet ik niet want de markt wordt overspoeld met EV’s van bestaande en nieuwe merken en ze gaan steeds meer op elkaar lijken.
William zegt
100.000 dollar prijs, waarvan 70.000 dollar winstmarge. En natuurlijk net zoals al die andere producten voor masochisten, “Made in China”.
Hoe gaat die Apple auto er uit zien? Een crossover, maar dan lelijk en raar zoals de meeste EV’s. Onhandige deurgrepen. Geen knoppen maar overal aanraakschermen. En gebaseerd op een generiek inwisselbaar skateboard platform.
Garantie? Zo weinig mogelijk :-)
Habanero zegt
Apple is best tot heel wat in staat (zie de ontwikkeling van de zeer grensverleggende 5nm ARM-processoren) maar ik zie dit project integraal in de vuilbak belanden vanwege uiteindelijk te duur, teveel problemen en te ver verwijderd van hun natuurlijke markt. Het is niet de eerste keer dat ze zo’n ambitieus project aan de kant zwieren – ooit wou Apple ook intelligente TV’s gaan bouwen. Dat wil niet zeggen dat al die R&D verloren ze, ongetwijfeld zijn andere automotie-fabrikanten geïnteresseerd om dit systeem te integreren.
Johanneke zegt
Airpower anyone?
Die chips voor hun macs die ze nu bouwen zijn wel bijzonder overigens ja.
flyerbunch zegt
Het goed ingelichte iCulture heeft hier toevallig vandaag ook een heel uitgebreid artikel over gepost: https://www.iculture.nl/uitleg/apple-car