Met Max-mania in full swing is autosport in Nederland populairder dan ooit. Ambities om zelf mee te racen op het hoogste niveau? Autoblog helpt je een handje met een rijtje tips.
Begin zo jong mogelijk
Laten we dan maar meteen met het slechte nieuws beginnen. Op het moment dat je dit leest, ben je namelijk al te laat. Of beter gezegd: te oud. Max Verstappen stapte als 4-jarige voor de allereerste keer in een kart en we mogen toch aannemen dat onze lezers die leeftijd inmiddels zijn gepasseerd. Aan de andere kant is het aantal kaarsjes op de taart ook weer niet allesbepalend. Damon Hill bijvoorbeeld, kampioen in 1996, stapte pas op 23-jarige leeftijd voor de eerste keer in een raceauto. Maar goed, die had weer een beroemde achternaam. Da’s ook meteen het volgende puntje.
Maak de overstap naar auto’s
Zodra je de kampioenschappen in de diverse KF- en KZ-competities bij elkaar hebt geharkt, is het natuurlijk zaak om de overstap te maken naar het échte werk. Mick Schumacher rijdt bijvoorbeeld in de Formule 4, al zijn genoeg rijders meteen overgestapt naar de Formule 3. Zorg wel dat je niet te lang in een bepaalde klasse blijft hangen, want da’s meestal een teken voor de grote teambazen dat je nét niet dat beetje extra te bieden hebt ten opzichte van de concurrentie.
Heb een bekende achternaam
Of je pa nou een beroemde racer was, je neef (Bruno Senna) of je broer (denk aan de gebroeders Schumacher); een bekende achternaam zal je altijd verder helpen in “het wereldje”. Diezelfde achternaam kan ook weer in je nadeel werken want zodra er bijvoorbeeld een Senna aan de start van een wedstrijd verschijnt, zijn de verwachtingen meteen hooggespannen. Inmiddels rijdt Bruno Senna na drie jaar Formule 1 in de Formule E en in de enduranceracerij. Zeker niet iets waar hij zich voor zou moeten schamen, maar je snapt ons punt.
Besteed AL je tijd aan racen
Verstappen schijnt tussen de GP’s en sponsorverplichtingen door menig uurtje in de simulator (thuis of op de zaak) bezig te zijn en dat werpt zijn vruchten af. Tijdens de race in Azerbeidzjan werd mooi duidelijk dat zoveel toewijding zich uitbetaalt tijdens de races. Lewis Hamilton, waarvan meer dan eens wordt beweerd dat hij teveel tijd besteedt aan de randzaken rondom de F1, had problemen met de instellingen van zijn motor. Het duurde veel te lang voor de stercoureur van Mercedes het euvel had verholpen, maar toen waren zijn kansen op een goede klassering zo goed als verkeken. Je maakt ons niet wijs dat dat ook was gebeurd als LH44 wat meer uurtjes in de simulator had doorgebracht en zich beter had verdiept in de knoppies op z’n stuurwiel, iets dat de jongere generatie beter lijkt te snappen.
Zet dat stapje extra
Nog een voorbeeld, om maar aan te geven dat nét dat beetje extra toewijding gunstig is voor de resultaten. Racegod Ayrton Senna stond erom bekend dat hij met de ingenieurs van motorenbouwer Honda tot diep in de nacht de kleinste details van z’n krachtbronnen wilde doornemen, om de motor steeds weer dat stukje beter te maken. Verstappen schijnt hetzelfde te doen of te hebben gedaan bij de mannen van Renault. Je kunt de nachtelijke uurtjes natuurlijk ook doorbrengen in een club naar keuze, maar daar ga je op zondag niet harder van racen.
Verdiep je in de techniek
Verder loont het om je al van jongs af aan te verdiepen in de techniek. Als je als jongeling al enig idee hebt van het afstellen en tweaken van je kart(motor), heb je daar de rest van je carrière profijt van. De basisprincipes werken immers in alle raceklassen hetzelfde (een auto blijft een auto) en als je als rookie in de F1 dezelfde taal spreekt als je ingenieur, betaalt zich dat uit.
Neem een mentor/stap in bij een juniorteam van de gevestigde orde
Beide puntjes bespreken we tegelijk, want ze komen ongeveer op hetzelfde neer. Als iemand je continu vertelt wat beter kan en hoe je die laatste tiende uit je kart/auto kunt persen, leer je simpelweg veel meer in veel kortere tijd. Aangezien jonge coureurs haast moeten maken om ASAP over te kunnen stappen van karts naar racewagens, is dergelijke tijdswinst essentieel. In het geval van Max kijken we natuurlijk vooral naar pa Jos, al maakte de jongste GP-winnaar al in een vrij vroeg stadium deel uit van het Red Bull-programma. Hamilton stond reeds op jonge leeftijd onder contract bij McLaren en Pascal Wehrlein was in de DTM al actief voor Mercedes. We noemen maar een paar voorbeelden om aan te geven dat je maar beter vroeg de interesse van de grote teams kunt wekken. Niet alleen om je kansen op een plekje bij een topper te vergroten, maar ook om nog veel meer te leren in korte tijd.
Zorg voor een grote zak met (sponsor)geld
Als je er met alleen talent niet komt, zijn de renstallen in de geldverslindende Formule 1 altijd te porren voor coureurs die een leuke zak met geld meebrengen. Nadeeltje: het zijn vaak vooral de kleinere teams die om centen verlegen zitten, want daarom zijn het ook kleinere teams. Aan de andere kant kun je je met een “gekocht” stoeltje bij een kleiner team nog steeds in de kijker van de grote jongens rijden. Mits de teambazin zich netjes aan de afspraken houdt, toch Giedo?
Overigens is een bovengemiddelde dosis talent niet eens vereist als de zak met geld maar groot genoeg is. Fans die de F1 wat langer volgen kunnen zich ongetwijfeld de strapatsen van heren als Taki Inoue, Pedro Diniz en Ricardo Rosset herinneren. Op de startgrid anno 2016 is het vooral de Indonesiër Rio Haryanto die bekendstaat als een “pay driver”.
Begin desnoods op twee wielen!
Collega @Dizono zal me dankbaar zijn voor dit puntje, maar je kunt natuurlijk ook gewoon je carrière starten op een motor(tje). Legio coureurs zijn je immers voorgegaan. John Surtees werd wereldkampioen op twee en op vier wielen (in die volgorde) en Damon Hill, die eerder in dit verhaal al voorbijkwam, reed nog op motoren toen hij de leeftijd van 20 jaar al was gepasseerd. Daar staat wel tegenover dat beide mannen in een geheel ander tijdperk hun ding deden en dat je anno nu rijkelijk laat bent als je pas na je twintigste voor het eerst in een raceauto stapt. Maar daar hebben we het al over gehad. Wel kunnen we nog een puntje wijden aan tweewielers.
Koop een trialbike
Buiten dat het ongetwijfeld goed is voor je skills, is het rijden op zo’n trialbike een prima manier om je conditie op peil te houden. Bovendien zouden we liever op z’n ding in de rondte rijden dan dat we een x aantal uren per dag op de loopband staan te hijgen en puffen. Daarbij is triallen een relatief veilige manier om aan je fysiek te werken. MotoGP-coureurs bijvoorbeeld rijden tussen de races door regelmatig op crossmotoren, maar daar ligt een gebroken sleutelbeen (of erger) altijd op de loer.
Heb plezier
Dan nog een toegift, een dooddoener en een open deur in één. Iedereen die weleens kart (of voetbalt) kent ze: de papa’s die langs de kant staan te schreeuwen omdat zoonlief niet naar vaders wens presteert. Lullig, maar misschien heeft het ventje er wel helemaal geen trek in? Plezier en liefde voor het racen zijn dan ook de belangrijkste ingrediënten voor een mogelijk succesvol avontuur in de autosport.
xiran zegt
Gekochte stoeltjes dat doet me denken aan de coureur uit Venezuela. Hugo Chavez sponsorde hem. Ik kan alleen niet op zijn naam komen.
escort77 zegt
@xiran: Pastor ;-)
martinus zegt
@escort77: Het was wel leuk met hem in het veld.
xiran zegt
@escort77: idd Chavez betaald de muntjes voor de botsauto.
Maar eerlijk is eerlijk als hij niks raakt kan hij 1ste worden (Spanje 2012).
martinus zegt
@xiran: [img]http://www.three2tango.com/wp-content/gallery/2012_f1/pastormaldonado_winner_podium_spain_2012.jpg[/img]
motoragent zegt
Nou mooi, ik voldoe toch al zeker aan 1 van de 11 punten. We zijn op de goede weg.
berlinetta zegt
Puntje 11 (plezier) heb ik in ieder geval al! Nu de andere 10 nog.
escort77 zegt
Ik mis nog één tip: wordt autoblog-lezer, dat maakt je mentaal weerbaarder.
viezefreddyw zegt
Ja, Formule 1 coureur worden. Wie wil dat nou niet? Geld, fame, bitches. Is toch wel de leven..
Maar als je zelfs even de centen niet hebt om mee te doen aan de Junkyardrace heb je het wel heel moeilijk..
gregorius zegt
10 stappen om F1 coureur te worden:
1 Rijke pappie
2 Rijke pappie
3 Rijke pappie
4 Rijke pappie
5 Rijke pappie
6 Rijke pappie
7 Rijke pappie
8 Rijke pappie
9 Rijke pappie
10 Hele leven in een kart zitten.
Ram-G-maN zegt
@gregorius: Rijke schoonvader lijkt overigens ook te helpen… Tot een zekere
hoogtebedrag.glashelder zegt
@gregorius:
11) niet zuipen
12) niet uit je nek lullen
13) vroeg uit je nest komen
14) gewoon eerlijk en keihard werken dus. Best wel lastig. Dus.
gwnbmw zegt
voor alle lezers met een kleine dreumes. inplaats van die nieuwe lego set of een ipad voor de verjaardag, geef een kart! kost wel wat meer, maar oke.
mrB zegt
Zo vroeg mogelijk op formule 1 gaan. Sinds het succes van Max is formule 1 aan populariteit gestegen.
http://speld.nl/2015/09/21/steeds-meer-kinderen-gaan-op-formule-1/
kilum zegt
Toch wel jammer dat racen een redelijk onbereikbare sport is. Je gooit je kind gemakkelijk op voetbal of tennis. Als hij dan goed blijkt te zijn kan hij/zij misschien nog prof worden ook. Maar met racen is dat niet. Daar is het gewoon te duur voor.
Ik heb op jonge leeftijd ook ooit de vraag gesteld aan me vader of ik op karten mocht. Ik was toen helemaal gek van racen al. Ik heb er toen samen met mijn vader naar gekeken maar het was echt te duur. Helaas.
mashell zegt
@kilum: Als racen te duur is dan “gooi” je je kind toch gewoon op Polo of Golf?
bastiaangt zegt
@mashell: Persoonlijk zou ik dan voor Polo kiezen, Golf is geen Clubsport. Aan de andere kant: als je die stokjes waarmee geslagen wordt, meetelt, is het letterlijk gezien wel een Clubsport. Lastig…
dawwg zegt
@mashell: Of je maakt een Caddy van ‘m …
reistje zegt
Mijn vader had een grote passie voor autosport en heeft zelf ook geraced. Mijn zus heeft korte tijd gekart op jonge leeftijd maar dat duurde niet lang. Helaas is het er later voor mij en mijn broer (beide grote auto en motorliefhebbers) nooit meer van gekomen.
Geld is misschien toch wel een van de belangrijkste factoren. Hoewel een racekart of circuitmotor nog best te betalen zijn kost het mee doen aan race vaak veel geld. Zonder geld (en dedication en tijd van je ouders als je jong bent) doe je simpelweg niet eens mee. De overstap naar auto’s is meestal al onbetaalbaar als je niet in een junior-race team komt.
Uiteraard zijn skills en ervaring net zo belangrijk maar de autosport is gewoon een erg ingewikkelde wereld.
87sandyd zegt
Top 8 moet op 1, dan kan je een aantal stappen overslaan
Edge zegt
Wat die grote zak met (sponsor)geld betreft wil ik nog wel een aanvulling doen. Zo’n zak geld heb je niet alleen nodig om in de Formule 1 te komen, maar ook in de klassen daaronder is het (zelfs als je getalenteerd bent) niet ongewoon om sponsorgeld mee te nemen. Die juniorenteams in de GP2, GP3, F3 etc zijn vanuit commercieel oogpunt totaal niet interessant, dus die sluiten geen grote sponsorcontracten af en zijn onder andere afhankelijk van het geld dat de coureurs binnen brengen.
Ik meen mij een TV-interview met Jos en Max te herinneren waarin Jos zei dat de carrière van Max (tot het punt dat hij door Red Bull werd opgepikt) hem rond de twee miljoen euro gekost heeft. En dat is dan een coureur met uitzonderlijk talent, met bekende achternaam en met ongebruikelijk snelle route naar de F1. Kun je nagaan wat het zou kosten als je à la Ericsson of Haryanto ook nog eens geen bekende naam of talent hebt.
imdoctorbob zegt
@Edge: Precies:
Seizoentje GP2 -> Tik maar 1,5-2 miljoen af.
Formule Renault 3.5 -> 750 duizend.
Formule 3 -> 400-600 duizend.
Formule Renault 2.0 -> 300 duizend
Heck zelfs met een paar jaartje karten op KZ/KF kampioenschappen kost ook 50.000 tot een ton per jaar.
En nee je kunt niet bij Van Amersfoort Racing, of eigenlijk elk ander race-team zonder dat iemand die kosten betaald. Hoogstens als je misschien voor de fabrikant rijd, maar die zijn er eigenlijk niet in de formule klassen.
pinut187 zegt
Een bak met geld is toch wel het voornaamste.
meneermandjegtav zegt
Is Baan een goeie achternaam.
jaapiyo zegt
@meneermandjegtav: wel als je voornaam ‘Race’ is.
kilum zegt
@jaapiyo: Ricardo Antonius Cornelis Eduard
dawwg zegt
@kilum: Raikkonen Ayrton Clark Eddie…
luittinke zegt
@meneermandjegtav: Nou, een bekende naam is het wel. Maar of je er genoeg geld mee los peutert durf ik niet te zeggen
https://nl.wikipedia.org/wiki/Baan_(bedrijf)
Alfarobert zegt
Je begint op 2 jarige leeftijd op een trapskelter,dan moet je Overstappen op een electrische.Op je 4e moet je Overstappen op een 125cc Kart,op je 6eOverstappen op een250cc,etc.etc.Je moet gewoon vaak Overstappen.You get it?
racingralph zegt
Stap 1. Neem een grote zak met geld mee. Daarmee maak je de meeste kans om professioneel coureur te worden. De rest is bijzaak.