“Eén pinguin maakt nog geen winter.” De schaatsen kunnen nog wel even op zolder blijven, maar over winterbanden mag best al nagedacht worden.
Het seizoen van Oud-Hollands rotweer breekt weer aan: lekker veel regen, wind, blaadjes die van de bomen vallen en een dalende temperatuur. Het seizoen voor de winterband is daarmee aangebroken.
Winterbanden presteren namelijk niet alleen beter op sneeuw. Door het aangepaste profiel en rubbersamenstelling hebben winterbanden meer grip bij lage temperaturen en neerslag.
Zachter rubber
Bij lagere temperaturen wordt het rubber van een autoband hard. Voor zomerbanden treedt dit op vanaf 7 graden. Daardoor plakt de band als het ware minder aan het wegdek en kan de band ook minder goed de oneffenheden op de weg volgen. Het gevolg: minder grip in bochten en een langere remweg.
Lamellen
Het profiel van winterbanden is voorzien van lamellen die vervormen als de band rolt. De lamellen happen zich daarmee vast in de sneeuw. Doordat het profiel ook opener is, voeren winterbanden veel beter regen, sneeuw en vuil af te dan zomerbanden.
Winterbanden verplicht?
De laatste tijd is er veel onduidelijkheid over winterbanden in het buitenland. In Duitsland is dat als volgt verwoord: als je onder winterse omstandigheden de weg op gaat moet de auto over een winteruitrusting beschikken. Er moet genoeg ruitenwisservloeistof aan boord zijn en inderdaad winterbanden horen ook onder de auto. De boete van € 20,- is weliswaar niet erg hoog, maar toch zonde van het geld. Veroorzaak je hinder of gevaar dan verdubbelt de boete tot € 40,- en krijg je 1 strafpunt.
Van dit soort boetebedragen liggen niet veel mensen ‘s-nachts wakker, maar er is meer te vertellen. Raak je betrokken bij een ongeval terwijl je op zomerbanden rijdt, dan kan dat leiden tot medeaansprakelijkheid voor dat ongeval. Zeker als je op winterbanden een kans of zelfs hele kleine kans had gehad om het ongeval te voorkomen.
In de overige wintersportlanden zoals Frankrijk, Italie en Oostenrijk gelden vergelijkbare regelingen. In Zwitserland worden winterbanden alleen aanbevolen, maar je wordt wel sneller aansprakelijk gesteld. Dat is nog niet alles: in Zwitserland kun je ook nog eens strafrechtelijk vervolgd worden na een ongeluk in winterse omstandigheden op zomerbanden!
Goodyear
Maar welke winterbanden moet je nu hebben? Men besteedt er relatief weinig aandacht aan en dat is vreemd. De industrie, media en consument hebben vaak hun mond vol van allerlei veiligheidsaspecten. Maar juist in dit kader speelt de band, die immers het wegcontact verzorgt, een cruciale rol. Vooral in de winter! Hier kunnen winterbandentesten een uitkomst bieden, Goodyear heeft wat dat betreft een jarenlange “track record”. Bekijk bijvoorbeeld de testen van de Duitse Auto Motor und Sport of de Belgische Autogids (PDF alert).
[ In ruil voor wat extra rubber onder de bedrijfs-SLR is deze post mede mogelijk gemaakt door Goodyear. Meer weten? Zie www.goodyearwinteractie.nl.
prullebak zegt
Meer weten hoe het een beetje werkt??
http://www.dunlopwinteractie.nl/index.php?movie=1#4
prullebak zegt
nog een goede
http://www.dunlopwinteractie.nl/index.php?movie=2#5
JLJ zegt
Krijgen we nu elke 2 dagen een ‘editorial’ over Goodyear winterbanden?
autoblogger zegt
@JLJ: net zolang totdat je ze gaat kopen;)
JLJ zegt
Ik heb inderdaad nog winterbanden nodig, maar dit soort spam werkt een beetje averechts voor mij.
relax zegt
En dan het weerbericht: morgen wordt het 17 graden. Veel plezier met je winterbanden.
JLJ zegt
Ik woon niet in Nederland…
Dennis zegt
@JLJ: Misschien zou je je over het feit heen kunnen zetten dat wij ook reclame moeten maken om jouw favoriete autosite overeind te houden. Wij proberen hier toch net iets anders mee om te gaan en doen er in ieder geval niet geheimzinnig over. Dit bericht is naast een stukje reclame toch vooral ook informatief. Anders dan een saaie advertentie, toch? Reclame hoort er echt een beetje bij.
relax zegt
(@JLJ: mijn reactie was niet zozeer voor jou bedoeld als wel voor de schrijver van de reclame)
Hoeveel langer is je remweg overigens als je bij 17 graden op winterbanden een noodstop moet maken?
auto-maat zegt
wij rijden het hele jaar door op winterbanden in de auto van mijn vrouw, maar ik heb nog nooit ptoblemen gehad met een te lange remweg hoor.
het slijt misschien wat harder, maar 50 km op een set banden is toch prima, dat is voor die auto gelijk aan 4 jaar.
als het 17 graden is en droog, dan heb je toch wel grip.
Rick dos zegt
Tsja, die bedrijfs-SLR lust ook nog wel een borreltje toch?! :P ;)
Goodyear banden zijn de slechtste banden die ik ooit gehad heb! Na 2500km waren ze al versleten! (als je dit gelooft dan geloof je echt alles! :) ) Geef mij maar Michelin!
Zeau, de impact van deze Goodyear reclame is hierbij ook tot 0 gereduceerd! :P ;)
Ik blijf er bij, ik heb in al die jaren dat ik in de winter op zomerbanden reed nog nooit serieuze problemen gehad. Het is gewoon je rijstijl aanpassen aan de omstandigheden (en met behulp van ESP, DSC, VVD, PVDA, CDA. SP en al die andere electronische hulpmiddelen natuurrlijk!) Die 1 of 2 dagen dat er sneeuw ligt is voor mij ook nooit een probleem geweest. Ik kan begrijpen dat als je in een gebied woont waar veel sneeuw ligt dat je dan wel overstapt. Ik vind het alleen een beetje nutteloos om dit in Nederland te doen. Aangezien het al weer jaren geleden is dat we hier een strenge winter hebben gehad.
deef zegt
ik heb hiet nog 4 stuks winterbanden met velgen/doppen(bmw e46) liggen (alkmaar)
paar keer gebruikt heb nu een andere auto tja… kan je weer andere aanschaffen helaas
JLJ zegt
@Dennis
De vorm van deze reklame is ook niet waar ik op doel, ik ga zelfs met je akkoord dat dit eens iets anders is. Die van twee dagen geleden was nog in de vorm van een leuk stukje eigen ervaring met alleen op het einde een verwijzing naar Goodyear, dit stukje is toch al een stuk direkter en herkenbaarder als reclame. Alsof Goodyear geklaagd heeft, dat in de eerste post te weinig over hun ongetwijfeld uitstekende produkt wordt verteld. Dus: die eerste post = goede manier. Deze: lijkt teveel op reklame. Ontneem dan ook de mogelijkheid om te reageren.
pt0x zegt
Ik rijd in de zomer ook op winterbanden (auto zo gekocht)
heeft dit naast snellere slijtage ook nog nadelen ?
en nee het zijn geen goodyears :)
sacha zegt
@LJL: “Deze: lijkt teveel op reklame”
Newsflash: Het ìs reclame.
deef zegt
bieden maar op die winterbanden van mij
t zijn michelin’s
http://tinyurl.com/y4wtu8
JLJ zegt
@chasa
Precies, dus er ‘net iets anders mee omgaan’ zoals bij die eerste post is meteen weer overboord gegooid.
@pt0x
ze hebben onder zomerse omstandigheden minder grip, dus langere remweg, sneller glijden.
w0o0dy zegt
je moet denk ik zoals altijd niet teveel generaliseren. Er zit een groot verschil tussen gewone autobanden en topklasse autorubber. Hoe duurder (en sneller) de auto hoe beter de banden zijn (over het algemeen) en de beste zomerbanden hebben ook in de winter best veel grip.
Als je één van de ongelukkigen bent met brandstofbesparende banden onder je auto dan ligt het duidelijk anders…. Ik weet uit eigen ervaring dat de Michelin Energy banden keihard zijn en echt weinig grip hebben in de regen, zeker als je het gaat vergelijken met fatsoenlijke winterbanden. Als je zoals ik met een auto vaak door de regen en kou moet (en op tijd wil komen) en je wil niet verplicht worden ieder bochtje rustig aan te doen en als een slak de weg op te draaien bij kruispunten dan is een setje winterbanden een goede keuze.
En ja als je meer afkortingen op/aan je auto hebt zitten dan wielen dan kan de electronica veel voor je oplossen….. maar is de aanschaf van bandjes (a 800 euro verdeelt over 4 jaar) echt het risico van brokken waard? Die winterbanden daar heb je nooit last van (in de regen/kou/hefst/winter), maar je zomerbanden KUNNEN je wel af en toe een probleem opleveren…..
Ik wil het risico in ieder geval niet voor die paar centen….
Klassiekerrally zegt
Op de Duitse (winterbandengebruikers bij uitstek) TV gezien:
Een vergelijkende test tussen zomer- en winterbanden.
Bij 7°C presteren zomerbanden beter dan winterbanden. Kortere remweg op zowel droog als nat wegdek. Die 7°C regel kan dus direct de prullenbak in.
Bij lagere temperaturen en uiteraard sneeuw wint de winterband. Logisch.
Bestaan er ook winterbanden in 155/12/80?
Merc .Pordon zegt
Winterbanden zijn best handig, als je vanaf november tot maart op winterbanden rijd en de andere maanden op zomerbanden, is er niks aan de han het kan alleen maar gunstig zijn want het kost je toch geen geld want je kan weer langer met zomerbanden doen.
en als je eenmaals winterbanden hebt gehad en je in de sneeuw moet rijden wil je nooit meer anders in de winter
maartenunplugged zegt
Ik heb eigenlijk toevallig (niet door deze editorials, lees ze eigenlijk pas net) goodyear winterbanden besteld. Ben erg benieuwd zodra ze aangekomen zijn. Ik heb via onafhankelijk sites een afweging gemaakt van prijs en eigenschappen, en aangezien ik in de winter naar zweden vertrek zocht ik toch goeie banden voor in de sneeuw. We zullen het merken :P
dekster zegt
off the record: hoeveel betaald goodyear autoblog hiervoor?
Rick dos zegt
Lees net in autoweek een test over winterbanden. En wat blijkt in regenachtige en droge omstandigheden presteren zomerbanden veruit beter. Alleen onder sneeuw omstandigheden doen de winterbanden het beter. Mijn gevoel en geloof klopt dus in dezen.
Topless zegt
Hetgeen waar klassiekerrally op doelt, kun je hier nalezen.
http://www.stern.de/tv/sterntv/551042.html?q=winterreifen
Iemand van het Duitse verbond van verzekeraars legt ook uit, dat in de praktijk niemand aansprakelijk wordt gesteld voor schade omdat er zomerbanden onder zijn auto zaten.
Rob zegt
Woody geeft aan: “de beste zomerbanden hebben ook in de winter best veel grip”.
Ik heb Pirelli P Zero Rosso onder mijn 7 serie zitten, dat waren zeer prijzige banden. Zijn dat nou banden waarmee je gewoon kan doorrijden in de winter?
mashell zegt
Net als Rick Dos heb ik ook de schokkende test in de autoweek gelezen, als je niet op wintersport gaat moet je voor je veiligheid vooral niet op winterbanden gaan rijden! Winterbanden in Nederland zijn een veiligheidsrisico ,langere remweg en lagere bochtsnelheden dan zomerbanden bij droge en natte weg (dus 99% van de omstandigheden in een Nederlandse winter)!
Trevor zegt
Ach de bridgestone banden RE 050 die ik onder m’n auto heb zitten bevatten ook silica.. daardoor worden ze dus minder “vroeg” hard en zolang er geen sneeuw valt zijn ze tov een winterband de betere band. Overigens ga ik ook op wintersport en dan gooi ik er altijd winterbanden onder… Als je niet naar het buitenland(dus een wintersportland) gaat met je auto zou ik ze voor NL voor die 3 dagen sneeuw per jaar niet aanschaffen…dan maar 3 dagen per jaar iets rustiger aan….
dekster zegt
weet iemand soms een goed belgisch adres voor winterbanden(verhuur?)
ik zou ze alleen nodig hebben voor een weekje om met kerstmis thuis te geraken?
Bert zegt
Ik snap niet dat sommige mensen zonder ervaring met winterbanden toch een uitgesproken mening durven te geven. Ik kan begrijpen dat mensen mét deze ervaring er toch voor opteren ze niet aan te schaffen o.w.v. het plaatselijke weer, de prijs en het al dan niet gaan op wintersport. Maar iedereen die ze al eens heeft geprobeerd, zelfs de meest onbedachtzame chauffeur, merkt het verschil, niet alleen in de sneeuw, maar ook bij koud weer en in de regen. Ik ben vorig jaar met winterbanden op wintervakantie gegaan en heb zo’n 400 km door de sneeuw mogen ploeteren. Wel leuk als je mensen naast de snelweg kettingen ziet monteren omdat ze niet meer vooruit komen met hunne dikke bak en zomerbanden, terwijl je zelf rustig verder rijd en op die 400 km niet éénmaal slipt. Wie denkt dat zomerbanden en een hoop technische snufjes het ook voor mekaar krijgen, heeft het ernstig mis. Ik heb ze allemaal, maar het meest van al vertrouw ik op mijn winterbanden. Een kameraad van mij, zonder twijfel behorend tot de 1% beste chauffeurs, beschreef zijn ritje naar het skigebied met zijn jaguar en best goeie zomerbanden als onverantwoord, en die auto heeft ook alle snufjes.
Arie Horst zegt
Eind 2006 heeft Autoweek een test laten zien over winterbanden.
Wanneer er geen sneeuw of ijs ligt zijn zomerbanden altijd beter wat betreft remweg/uitbreken etc.
Hogere aansprakelijkheid bij gebruik van winterbanden zou daarom bij het rijden zonder dat er sneeuw/ijzel ligt zou moeten gelden voor winterbanden-gebruikers.
In deze omstandigheden is de wegligging met zomerbanden beter.
Voor de bandenhandel is een winterband natuurlijk geweldig.
sweeta-xt zegt
Sorry, but what is kimerikas?
Jane.