Porsche is hard bezig aan het onwikkelen van meer modellen. Zo komt er ook een kleinere vierdeurs ‘onder’ de Panamera: de Pajun. Een meer ‘volkse’ auto dus, maar toch helemaal door Porsche ontwikkeld?
Bijna iedere sportwagenfabrikant is tegenwoordig sterk aan een of ander volumemerk verbonden. Hoewel Porsche altijd al nauwe banden had met VW zijn ook zij onlangs opgeslokt in het VAG-imperium. Dat betekent vooral dat de merken nog meer gaan delen. Platformen, motoren en ontwikkelingen doen zij samen met in ieder geval Volkswagen en Audi. Zoals dat bij de Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg en later de Audi Q7 al redelijk het geval was.
Toch lijkt er voor de toekomstige Pajun een degelijke Porsche-basis te liggen. Zij mogen ontwikkelen en zij kiezen voor achterwielaandrijving. De Pajun wordt dus geen opgesmurfte Passat of Audi A6.
De Porsche “Panamera Junior” Pajun is nog lang niet af. Pas ergens in 2016 wordt de auto geïntroduceerd. Eerst werkt Porsche het platform uit. Het “MSB” platform, bij Porsche in ontwikkeling maar later mogelijk ook beschikbaar voor Bentley en Lamborghini. Dit platform geeft ruimte voor flinke V6 en V8’en, achter- of vierwielaandrijving en veel verschillende carrosserieën.
Mogelijk komt Porsche zelfs met een cabrio, coupé en station variant. Uiteindelijk willen ze namelijk 200.000 Pajun’s produceren per jaar.
Het is wel te hopen dat de benzine tegen die tijd nog te betalen is want als motoren worden vooral 3.0 en 3.6 V6’en en 4.0 V8‘en genoemd. Ietsje meer premium dan een gewone E-klasse, A6 of 5 Serie dus. Vooralsnog geen hybride-praat. Qua design moeten we een “scherp gelijnd model met duidelijke sedan-lijnen” verwachten. Heel anders dan de panamera en met een echte platte achterklep dus. (bron: carmagazine.co.uk)
911GT2 zegt
Jammer de panamera is juist zo mooi met zijn coupé lijn. Jaja ik weet het iedereen zal wel over me vallen maar IK vind de Panamera prachtig!
krari zegt
@911GT2:
ik vind hem ook wel leuk, de panamera, alleen de achterkant vind ik niet echt zo moi…;)
Kvgorp zegt
@911GT2: Panamera een coupé lijn!? Sorry maar dat vind ik dus juist niet. De achterkant lijkt echt nergens op en het profiel van de zijkant vind ik veel te lang gerekt.
agera zegt
@911GT2: Gelukkig dat er meer mensen zijn die de Panamera waarderen. Ik vind de Panamera ook een heel mooi wagen, hij onderscheidt zich van zijn concurrenten.
Vreddy_B zegt
@agera:
Porsche onderscheid zich altijd al van hun concurrenten door middel van de vorm.. Panamera valt voor mij in het zelfde straatje als de x6. Hate it or love it. Ik hoor bij de eerste groep. ;-)
agera zegt
@Vreddy_B: Ik vind hem fantastisch mooi en helemaal in het wit dan is de Panamera dan is ie prachtig. Met de X6 heb ik niet zoveel.
paulusrx7 zegt
ja nog een lelijke porsche daar zitten we op te wachten….
schoenmaker blijf bij je leest, hou het lekker bij de 911, cayman en de boxter.
kaasboerin zegt
@paulusrx7: Schoenmaker blijf bij je leest…? Dan zouden ze nu alleen maar 911’s moeten maken. Maar goed, god-zij-dank gaan ze hun eigen basis ontwikkelen. Heb je tenminste nog het gevoel dat je in een Porsche rijd, waar je ook daadwerkelijk voor betaald hebt.
torana zegt
@kaasboerin: “Schoenmakertje Porsche blijf bij je leest”…hmm, kleine sportwagentjes, kleine terreinwaggeltjes en tractors… ik vind het bedenkelijk hoor, ik denk dat er velen zijn dat ze wat stappen opzij hebben gedaan in het verleden
torana zegt
@torana: -edit- ” ik denk dat er velen zijn *die blij zijn* dat ze wat stappen opzij hebben gedaan in het verleden
911GT2 zegt
@paulusrx7: Lekker makkelijk, en BWM mag van jou ook zeker alleen 3,5 en 7 series maken, mercedes alleen taxi’s, mini alleen mini’s… komop hey ik vind je reactie nogal kort door de bocht. De carrara GT en de 918 waren ook nooit gekomen als Porsche alleen maar 911-jes, boxsters en caymans zou maken.
fant zegt
@911GT2: de 3,5 serie is altijd mijn favoriet geweest! :o
drivingpleasure zegt
@fant: +1
paulusrx7 zegt
@911GT2:
ja ik vind idd dat porsche het lekker bij sportauto’s moet houden, net als dat ferrari lekkere supercars moet maken en landrover 4×4’s.
en wat heeft innoveren te maken met rebadgen van volkswagens?
911GT2 zegt
@paulusrx7: Noem eens 1 gerebadge VW dan die als Porsche door het leven gaat? De cayenne is nog steeds een eigen ontwikkeling. Ik denk niet dat Porsche weg komt met een rebadge zoals zoveel andere merken dat wel doen. Dat was bij de 914 en 924 namelijk ook niet het geval. Maar goed jij mag dat vinden, ik vind dat het niets af doet aan het merk als ze maar de bekende kwalitiet van Porsche blijven leveren.
eselkaa zegt
@paulusrx7: inderdaad: dat VIND JIJ…..
paulusrx7 zegt
@eselkaa:
ja en daar is toch een blog voor? om je eigen mening ergens over tegeven?
KUYL zegt
@paulusrx7: Simpele reactie. Dus automerken mogen niet innoveren of verder kijken dan dat wat ze maken. Gelukkig luisterd porsche niet naar dat soort uitspraken want anders was de 911 er al nooit geweest. Die vond men bij de introductie namelijk maar groot lomp en zwaar. Dan reden we nu allemaal nog in 356jes want we mogen nu eenmaal niet veranderen.
Persoonlijk ben ik ook conservatief wat betreft auto`s, maar meer in de trend van dat een sport auto benzine hoort te verbruiken en een handbak heeft.
mashell zegt
@paulusrx7: als Porsche zich bij zijn leest zou houden zouden ze een licht sportieve variant van de Volkswagen Beetle maken. Dat was de 356 immers ook, en die hebben ze nog steeds niet overtroffen.
Stender zegt
Dat betekenT, niet betekend.
En verder vind ik toch jammer dat Porsche zijn heil gaat zoeken in dergelijke modellen. Logisch, maar niet mijn voorkeur.
verstelbarevoorwielen zegt
En dan is het wachten op een Pajun avant, ook leverbaar met trekhaak. Verdorie, dat is toch helemaal niet leuk?
fep739 zegt
commercieel : logisch
emotioneel : bull shit
wie zit er nu te wachten op een betaalbaardere Porsche ? Juist, al wie eigenlijk geen echte kan betalen.
alcantara zegt
@fep739: al wie geen ‘echte’ kan betalen, en dat is dus een hele grote doelgroep. En mensen die een 911 Turbo kopen doen dat ook eigenlijk alleen maar omdat ze geen GT2 RS kunnen betalen. En GT2 RS rijders hadden ook liever een Koenigsegg als geld geen rol speelde.
fep739 zegt
@alcantara: ’t probleem zit anders. Jaguar heeft zich destijds ook zo laten vangen. Bij de introductie van X-type , hebben veel klanten afgehaakt die normaal een XJ of XK zouden kopen. Waarom ? Omdat hun Jaguar niet zo premium meer is. Hier zal net hetzelfde gebeuren.
alcantara zegt
@fep739: Dan ben je wel onwijze zeiksnob als je om die reden een merk laat vallen. Zulke verwaande kopers zit Porsche ook vast niet op te wachten dus alleen maar goed als dit ze afschrikt.
fep739 zegt
@alcantara: ga eens op zaterdag naar de showroom van een Porsche of Jaguar dealer. Let maar eens op hoeveel ‘zeiksnobs’ er niet zullen binnenstappen. En wees gerust , DAT zijn de meeste kopers ;-)
bassen zegt
@alcantara: Wat een onzin weer, dat is het zelfde als Porsche is voor mensen die geen Ferrari kunnen betalen en Ferrari voor de mensen die geen Lamborghini kunnen betalen en deze groep kan de Pagani weer niet betalen.
Nu heb ik zelf een porsche en nee ik zou geen ferrari lamborghini of pagani willen (en nee het geld heb ik er ook niet voor) maar al had ik het wel, zou ik bij porsche blijven en een Carrera GT of 918 aanschaffen.
mashell zegt
@alcantara: “En mensen die een 911 Turbo kopen doen dat ook eigenlijk alleen maar omdat ze geen GT2 RS kunnen betalen”
Jaja. De GT2 RS is voor rondjes op het circuit, de Turbo voor rondjes door Europa. De GT2 voor de track day, de Turbo voor every day. De doelgroepen zijn volkomen verschillend. Een Turbo kan ik mee leven, een GT2 zou ik direct verkopen.
KoFFiE zegt
“Hoe Volkswagen wordt de kleine Porsche Pajun sedan?”
Vrij makkelijk voorspelbaar: als een verneukt 911 design…
Benjamin1 zegt
Makkelijk dit hoor, ‘ontwikkeld’ door Porsche. Even het naambordje op de ontwikkeldivisie van VAG veranderen zeker. Als ze al een geschikt platform hebben is het veel en veel te kostbaar om een hele nieuwe te maken puur voor Porsche. En als Porsche er daadwerkelijk 1 ontwikkelt moet die ook te gebruiken zijn in de superb, octavo’s etc en zal hij dus heel goedkoop moeten worden en niet naar de Porsche standaard…
911GT2 zegt
@Benjamin1: En dat is slecht dat je Superb/ passat straks op een Porsche onderstel staat? Ik zie het probleem niet?
Benjamin1 zegt
@911GT2: een onderstel dat sportief omgaat met 300/500pk is net ff wat duurder dan een skoda onderstel wat max 200 pk te verwerken krijgt. Daarnaast gaat de teller tikken. Zijn skoda rijders vast niet blij mee. Ja de nieuwe superb is 3000 euro duurder geworden, naar hij heeft nu wel een Porsche onderstel wat makkelijk de g krachten aankan van een kleine 500 PK…
911GT2 zegt
@Benjamin1: Skoda hoeft de ontwikkeling van een dergelijk platform niet te bekostigen, wat denk je dat dat scheelt? Als iets 500 PK kan handelen kan het ook 200 PK handelen. Ik denk niet dat dat binnen VAG voor de hoofdprijs doorbereknt wordt, zou een beetje dom zijn namelijk! Maar ik zie het zowiezo niet geburen…
agera zegt
Zou het jammer vinden als de coupe lijn eruit gaat bij de Pajun, maar laat hem komen om de strijd aan te gaan met een 5-serie, E-Klasse of de A6.
gedwongenleaser zegt
PAG heeft tijden geleden al het ‘sportwagen’ imago besmeurd met de Cayenne en Panamera mammoettankers en het heeft ze geen windeieren gelegd. Porsche begint jammer genoeg een beetje te gewoon te worden. Met hun auto’s is niets mis maar gevoelsmatig doen ze me niets meer i.t.t. een Ferrari of Lamborghini die ik nog wel even nakijk als die mij voorbij komt zetten.
Dus… Nu het Porsche imago toch niet meer is wat het ooit was kan deze Payenne er ook nog wel bij, zal vast wel weer genoeg geld in het laatje brengen. Goede zet van PAG.
gedwongenleaser zegt
@gedwongenleaser: “Payenne” moet natuurlijk zijn “Pajun”.
torana zegt
@gedwongenleaser: Payenne klink wel schattig, zou zomaar de Porsche-uitvoering van de VW UP! kunnen worden :lol:
gedwongenleaser zegt
@torana: ik dacht bij “Payenne” meer aan de kleine variant van de Cayenne alleen wordt het dan weer lastig met de Panamera want dan zou er een grotere variant moeten komen die “Canamera” heet :)… En velen maar denken dat marketing oh zo makkelijk is ;)!
torana zegt
@gedwongenleaser: zoiets bedoel je:lol:: > > > http://www.avolarlimo.com/porschecayennelimo.html
toets trouwens op google even Porsche Canamera in en laat je verrassen ;)
fluvioglacialeafzetting zegt
Hoop dat die er WEL goed uit komt te zien en dat t niet zo’n gedrocht wordt als de panamera…
eselkaa zegt
Nu on topic. Geweldig dat automerken opzoek gaan naar verbreding, innovaties e.d. Wellicht niet elk model spreekt aan en wordt een succes maar er is steeds meer persoonlijke keuze. Om eerlijk te zijn vind ik het super dat Porsche deze markt aanboort.
dennisr zegt
kan er nog weinig van zeggen, misschien word het wel een prachtig wagentje.. de Panamera is ook mooi! :)
KaCh1ng zegt
is porsche meer premium dan bmw/merc/audi? ik snap het niet , domme concurrentie van ze tegen de A6/A7
mashell zegt
@KaCh1ng: Ja. Porsche is meer premium. Porsche zit qua premium tussen Audi en Bentley in en dan dichter bij Bentley dan bij Audi.
pomfriet zegt
porsche is stom.
norge zegt
Deze Porsche komt later natuurlijk ook als Seat,Skoda, Audi,VW, op de markt als VAG daar brood in ziet.
amateur zegt
@norge: Porsche is nog niet van VW, zie onderstaande tekst:
De geplande fusie tussen Volkswagen en Porsche is van de baan. Lopende juridische onderzoeken maken het onmogelijk om de waarde van Porsche vast te stellen.
Dat heeft Volkswagen donderdagavond laat bekendgemaakt.In 2009 kondigden de Duitse autobedrijven aan te gaan fuseren. De afspraak was om de fusie aan het einde van 2011 af te ronden. Door die deal wordt nu een streep gehaald. Lopende juridische zaken maken het onmogelijk om de waarde van Porsche vast te stellen. Daarmee is het onzeker of de fusie ooit zal plaatshebben.
norge zegt
@amateur: Maar VAG is toch eigenaar ? blijf ik bij mijn stelling.
kaasboerin zegt
@norge: Neehee, Porsche is niet van VAG.. De situatie is vergelijkbaar als die tussen de huidige situatie tussen VAG en Suzuki..
rechercheur zegt
@norge:
Iets met een klok en een klepel …. !?
Je slaat de plank dus wederom behoorlijk mis. ;-)
norge zegt
@rechercheur: Hoe je ook wend og keerd , het is VAG die de touwtjes in handen heeft bij Porsche. Dus de plank misslaan doe je weer zelf. :D
rechercheur zegt
@norge:
Nope, hier lul je jezelf dus niet meer uit … #FAIL
ps. taaltip van de week (3), het is “hoe je het ook wendt of keert”. :-)
adyton zegt
Het is altijd leuk om nieuwe wagens te zien, maar dat elk merk tegenwoordig alle segmenten wil innemen of dan nog eens hopeloos nieuwe segmenten creëert (nu niet onmiddellijk hier van toepassing), begint me zo wel een beetje te irriteren.
agera zegt
@adyton: Voor zover ik weet zal de Pajun moeten concurren met de BMW 5-serie en de Mercedes E-klasse. Als de rijkwaliteiten net zo goed worden als die van de Panamera dan zal de pajun samen met de 5-serie gaan domineren in zijn klasse.
adyton zegt
@agera: Dat hij goed zou gaan rijden verbaasd me niet. Maar ik verafschuw het idee dat hij er effectief moet komen. Een Porsche badge op een gewone sedan. Ik snap de beginselen van de ecomonie en bedrijfskunde, dus begrijp wel waarom ze dit doen, maar dat past gewoon niet. Ik zie ze echt wel nog met een break uitkomen in de toekomst. Zover zouden ze echt wel nog durven gaan…
agera zegt
@adyton: Dan neem ik aan dat jij in eerste instantie ook tegen de Panamera en de Cayenne was?
adyton zegt
@agera: Eigenlijk wel. Alhoewel ik de laatste Cayenne lang niet lelijk vind!
Ik vind gewoon dat het begrip ‘exclusiviteit van een merk’ nog weinig zegt voor die bedrijven. Dat is gewoon aan het vervagen.
Behalve een goede rijkwaliteit houdt Porsche nog weinig in.
agera zegt
@adyton: Weetje wat het is ene kant geef ik je gelijk aan de andere kant weer niet. Doordat ik de Panamera mooi vind ben ik blij dat hij er is. Aan de andere kant vind ik het jammer als ik dagelijks zo vaak Porsches zie en de exlusiviteit van het merk bijna weg is. Dat zal met het introduceren van de Pajun alleen maar minder worden.
adyton zegt
@agera: Dat begrijp ik. Dat gevoel heb ik ook met andere merken. Zoals Lamborghini. De Estoque is gewoon prachtig. En ik ben blij dat ze die eens gemaakt hebben. Maar ook blij dat het bij een concept gebleven is.
Ik begin te begrijpen waarom tegenwoordig Hamann en Mansory en al die andere tuningbedrijven zoveel werk hebben. Die garanderen dan toch nog exclusiviteit. Alhoewel dat nu ook niet echt positief is :)
agera zegt
@adyton: Daarom ben ik blij als bijvoorbeeld de prijs van de Pagani Huayra zeer duur is, zo blijft hij exclusief en is hij niet niet echt haalbaar voor de meeste mensen en ik hoop ook dat de Pagani zeer exclusief blijft.
adyton zegt
@agera: En hetzelfde geldt voor Koenigsegg, mijn absolute favoriet. Maar ach dat is een andere klasse. Vroeger moest je niet zo veel betalen voor exclusiviteit. Nu wel. Onder de 400k euro’s is exclusiviteit verdwenen. Buiten enkele kleine, relatief onbekende autobouwertjes.
lincoln zegt
@adyton:
vroeger ??
vroeger waren exclusieve auto een stuk duurder dan nu ..
adyton zegt
De magie van Porsche is toch wel helemaal verdwenen nu voor mij. Ik heb de nieuwe 991 gezien in Italië en het deed me echt niets. Tzal er niet op verbeteren als ze dit ook nog eens zullen uitbrengen.
norge zegt
@adyton: Een 993 is voor mij nog steeds magie hoor.
adyton zegt
@norge: Ja de oude modellen wel idd. Vanaf de 996 is dat veranderd.
p993 zegt
De Porsche Ajuin…lamenielache
Na 1998 is het niks meer geworden. Leve de luchthuilers. Ik ga de 993 morgen nog es buitenpakken; if i can dream op de speakers en knallen uit beide pijpen.