
Apple probeert Project Titan in meer nevelen te hullen dan de Golden Gate Bridge op een druilerige herfstdag, maar toch kon het niet voorkomen dat er nieuwe informatie uitlekte over zijn top secret autoproject.
Over een Apple-auto wordt al sinds jaar en dag gespeculeerd, maar pas relatief kortgeleden nam het tech-concern een uitstap naar de autowereld ook echt serieus. Het lijkt een enorm project te hebben ontwikkeld waarin zijn haast oneindige cashreserves nuttig kunnen worden gemaakt. Hierbij ligt een elektrische auto voor de hand.
Het concern houdt over het project logischerwijs zijn kaken stijver op elkaar dan Johnny Tightlips, officieel heeft het zich nog nooit uitgelaten over een autoproject. Dit heeft als gevolg dat er veel gespeculeerd wordt. Het enige dat we enigszins zeker weten is dat er een team van minimaal enkele honderden mensen aan Titan werkt, en bij diverse tech- en autofabrikanten wordt voor grof geld toppersoneel weggekocht. Zo schijnt batterijenmaker A123 in 1 klap vleugellam te zijn gemaakt.
Alle ogen zijn op Apple gericht, maar het bedrijf weet tot nu toe zijn activiteiten uitstekend af te schermen. The Guardian meldt – op basis van documenten tussen Apple en lokale autoriteiten, dat het niet vrijgeeft – dat Apple druk aan het scouten is voor testlocaties, em onder anderen zijn autonome auto wil gaan testen op een oude Amerikaanse marinebasis in Californië. Hier werken meer autofabrikanten aan soortgeljke technologieën, en dus moeten er tijdstippen worden onderhandeld waarop geen pottenkijkers aanwezig zijn.
Minivan of i3?
De eerste geruchten gingen over een minivan-achtige, maar het zou goed kunnen dat dit slechts een mulevorm is. Apple schijnt in ieder geval interesse te hebben in BMW’s i3, en in het algemeen in BMW’s duurzame en lichtgewicht-bouwmethodes. Het koolstofvezel-chassis van de i3 wordt door een Amerikaanse dochteronderneming van BMW gemaakt.
Uiteraard worden ook andere mogelijkheden verkend, zoals het onder licentie bouwen bij Magna Steyr in Oostenrijk. En misschien kan Nedcar Apple ook wel warm maken voor een productierun?
2020?
Grosso modo wordt 2020 aangehouden als streefdatum, wat zou betekenen dat Apple nog 5 jaar heeft om zijn eigen nieuwe design fijn te slijpen. Want dat er ‘iets’ komt van de gigant uit Cupertino, dat is wel duidelijk. Echter, ook die andere reus – Google – zit niet stil.
Foto: het inmiddels 5 jaar oude iMove Concept.
Hopelijk rijdt m’n nieuwe Apple car niet op “t-mobile”. Was behoorlijke file geworden gisteren…
Bij een apple-car moet je eerst je pincodes afgeven, de geboortedata van je familie en alle emailadressen en een contract ondertekenen dat je van alles afstand doet en Apple nooit zal aanklagen als er iets mis gaat.
@Soulmaster: en na drie jaar krijg je een nieuw laadstekker, die niet meer past op de oude, waardoor je feitelijk gedwongen wordt de iCar 2.0 aan te schaffen. Pas na veel protesten krijg je alsnog de mogelijkheid om een adapter-stekker toe te passen, maar omdat dit ding te kunnen gebruiken, moet je wél eerst een software-upgrade doen. De stekker werkt daarna wel, maar je iCar 1.1 zal niet harder meer willen rijden dan 70 km/u, waar voorheen 120 km/u werd gehaald.
@RRRobert:
Geen idee waarom je zo loopt te zeuren, je kan hem toch niet betalen!
@rhellema: Jij wel?
@RRRobert: En na elke update word die langzamer, en na 4 jaar geen navigatie ondersteuning meer ;)
@RRRobert: helaas heb je nog gelijk ook….
@Soulmaster: nee je bent in de war met de Google car, waarbij je eerst moeten klikken voor het gratis verkopen van je ziel aan de advertentie verkopende miljardenindustrie… Maar he, het is wel gratis!
@aj26sc: haha, en dan kan Amazon zien waar jij met je auto heen rijd, en geeft dan weer passende reclame weer via je dashboard.
Als ze BMW maar niet kopen.
Maar verder zeer interessante ontwikkelingen, hoewel ik het toch een beetje ‘eng’ vind als Apple zich ook met de automotive gaat bemoeien. Met zo’n enorme financiële slagkracht kunnen ze veel aanrichten. Maar ze zullen natuurlijk niet al hun geld erop inzetten.
Ik ben benieuwd iig.
Overigens, die geheimzinnigheid rondom die testlocatie, dat is altijd bij dergelijke plekken. En ze zijn altijd zeer goed afgeschermd van de buitenwereld.
Denk dat de auto met 200 km range €99.999 gaat kosten, die met 300 km range €109.999 en die met 400 km range €119.999.
En een jaar later kan die naar de sloop want dan komt iMove 1s uit. Die lichter is en waar je nog scherper door de voorruit kan kijken.
O mijn God…..zie nu net ook een horror scenario voor mij…..de dag dat Google met z’n auto uitkomt….de verschrikkelijke schreeuwpartijen die we dan krijgen tussen Android fanboys en Apple fanboys….Laten we er in godsnaam voor hoeden dat Samsung zich in de strijd gaat mengen…
@Rick-dos: En als ie te heet wordt zet hij zichzelf uit, ik zie het helemaal zitten!..
@Rick-dos: Samsung maakt al lang auto’s. Renault Koleos is niet veel meer dan een gerebadgede Samsung Galaxy S3 mini.
@stamp: Samung Motors is niet van Samsung maar van Renault-Nissan. What’s in a name?
@utregcity: Foxconn is niet Apple maar maakt wel de iPhones,….
@utregcity:
Samsung heeft nog immer een minderheidsbelang in Samsung Motors.
Qua design zal het bij apple wel goed zitten. Maar apple doe alsjeblieft rustig aan met jullie plannen. Laat ons nog even genieten van echte auto’s!
Nog vóór de geplande release in 2020 zullen in 2019 reeds de eerste klonen op de Chinese weg verschijnen. Deze kosten minder dan de helft van het origineel, hebben een dubbele actieradius en zijn standaard geroot, zodat topsnelheden van boven de 180 km/u mogelijk zijn, enkel door één omzetting in het instellingenmenu. Via Aliexpres zijn bovendien high-capacity accupacks te krijgen die de actieradius met een factor twee doen toenemen.
@RRRobert: Tegen die tijd worden ze geleverd door drone’s. Hoe geweldig is dat.
Ben heel benieuwd waar ze mee komen. Gaat men voor een conventioneel dashboard zoals Tesla of klik je straks iPad op de stuurkolom en heb je alles bij de hand. Wat wel handig is dat mocht je auto gestolen worden je deze in iCloud kunt vergrendelen/blokkeren. Hoop verder dat we de wagen gewoon met de lightning stekker kunnen opladen anders zitten we weer met nieuwe stekkers…
@potjak: voor een auto is een 6 punts oplader genoeg hoop jij? uhh?
@gwnbmw: serieus? ?.
@potjak: een Tesla heeft een conventioneel dashboard???
Say wut?
@fijnkonijn: ja Tesla heeft een conventioneel dash. Enige wat men gedaan heeft is de hele knoppen winkel en instrumentarium vervangen door touchscreens, super mooi en vooruitstrevend in vergelijk met wat we gewend zijn. Maar ik verwacht van Apple iets waarbij je iPhone of iPad je bedieningspaneel is en in niets lijkt op wat de Tesla is. Out of the box en een nieuwe stap in gebruiksvriendelijkheid.
@potjak:
Touchscreens mooi of niet is ms een kwestie van smaak (vind ze zelf lelijk en nogal onrustig, vooral die lage resolutie dingen met ouderwetse guis) maar ergonomisch is het al helemaal niet, op de tast kun je niks vinden, je voelt niet of je nou wel of niets iets ingedrukt hebt, en met felle zon zie je je knopjes niet meer…
@super: ja dat is wel heel erg denken in het nu (heden). Touchscreens hoeven niet te spiegelen (men kan ook matte schermen gebruiken). Gevoel van aanraking (knoppen) ook dat kan opgelost worden door schermen die zich kunnen aanpassen in vorm (bio-nanotechnologie). VW wil in de toekomst complete auto’s hiermee produceren, deze auto’s kunnen hun eigen schade/deuken herstellen (deeltjes hebben een hersteld vermogen, geheugen). Apple kennende zal men met iets komen wat wij nog niet eerder hebben gezien.
Als je het relateert aan Tesla, ja dan ben ik het met je eens wat betreft de schermen versus fysieke knoppen.
@potjak: “Enige wat men gedaan heeft is de hele knoppen winkel en instrumentarium vervangen door touchscreen”
En dat noem jij conventioneel ?!?!?!
Laat maar. We gaan er niet uitkomen geloof ik…
@fijnkonijn: ja dat noem ik conventioneel. Het is te vergelijken met de digitale dashboards/meters in de jaren 80, geïnspireerd op de toen immens populaire casio horloges. Bij Tesla niet anders en heel hedendaags geïnspireerd op de tablet. Maar goed we denken er beide anders over en dat is niet erg :)
Precies. Gewoon ouderwets grote knoppen. Draaien drukken en schuiven.
Iedereen denkt dat apple een gewone personen auto wil maken. En dat zal ook wel de eerste versie zijn.
Maar wat is de voor apple optimale grootte van een auto?
Van welke omvang van een autonoom voertuig kunnen ze de meeste verkopen?
Dat is niet de gewone 4 persoons sedan. Ook al zal dat waarschijnlijk wel het eerste type zijn.
Ik denk dat ze streven naar 3 types.
De 1 persoons bijna automatisch rijdende auto, die je natuurlijk ook zelf kan besturen.
De 0 persoons drone, die pakketjes rond brengt, en boodschappen voor je doet.
Deze laatste is zo laag, dat hij onder auto’s in de file kan doorrijden.
Het dilemma bij dit type is hoe voorkom je dat iemand hem optilt die niet de eigenaar is?
Het derde type zal een 2 zitter zijn die smaller is dan een gewone auto en waar de passagier voor de bestuurder zit.
@henkdaalder: een messerschmidt