In de categorie “oh ja, die is hier ook nog verkocht”: een rasechte Fisker Karma occasion, de goedkoopste op Marktplaats!
Aan het einde van de jaren ’00 begon elektrische aandrijving in de auto steeds meer op gang te komen. Full Hybrids (HEV) zoals de Prius hadden al een goede indruk achter gelaten en vanaf auto’s als de eerste Tesla Roadster werd duidelijk dat de auto opladen middels een stekker wel eens de toekomst kon worden. De eerste stap was de plug-in hybride: wel stekkeren, maar ook een benzinemotor voor als de toen nog vrij beperkte accu het niet lang genoeg volhoudt.
Fisker
Het biedt ook de mogelijkheid voor nieuwe merken om de impact te maken die ze nodig hebben. Wederom, kijk maar naar Tesla. Een merk dat de PHEV-combinatie al snel doorhad was Fisker. Niet geheel toevallig van dezelfde Henrik Fisker die als designer zijn stempel al had gezet op de autowereld. Ook de Fisker Karma, het eerste wapenfeit van Fisker, was een aardig knappe auto. Zo’n design was bijna 15 jaar na dato lekker opdroogt, want ja: zo oud is dit ontwerp.
Dat moet ook wel, want hoe Fisker nu in elkaar steekt is een lekkere rotzooi. Fisker stopte met de Karma en richt zich nu op compleet nieuwe EV’s, terwijl het model Karma overging in het merk Karma en nog steeds op basis van de stokoude Fisker auto’s probeert te verkopen. Dat terwijl het prille begin niet beter kon voor Fisker. De Karma werd goed ontvangen, had design en een futuristische insteek aan zijn kant en was dé luxeauto voor rijkelui. Totdat volledige EV’s dat overnamen. Maar Fisker heeft zelfs in Nederland een officiële dealer gehad en dus kon je ze gewoon nieuw kopen.
Fisker Karma occasion
Uiteindelijk flopte de Fisker Karma volledig. Er zijn in Nederland bijvoorbeeld minder dan 200 exemplaren verkocht en de huidige RDW-database kent nog maar 78 exemplaren. Eén van de hoofdredenen is de prijs: nieuw kostte het ding zo’n 100.000 euro voor de basisversie. Gelukkig is daar nog afschrijving en voor een hoop minder geld kun je zo’n Fisker Karma als occasion nog bemachtigen. Wij vinden er eentje op Marktplaats en – als je een export-exemplaar niet meerekent – het is de allergoedkoopste!
Specs
Je krijgt dus een plug-in hybride: de Fisker Karma heeft een 22 kWh grote batterij gekoppeld aan een 2.0 liter viercilinder motor. Over specs wordt altijd heerlijk vaag gedaan, maar de meeste bronnen spreken over een systeemvermogen van zo’n 400 pk. Zoals gezegd is de auto hoofdzakelijk elektrisch en kwam hij zo’n 53 km ver, wat op zich niet verkeerd is. Dat was echter gemeten volgens hele oude maatstaven en in de praktijk reed je (te) vaak op de benzinemotor. Tel daar bij op dat deze Fisker Karma occasion uit 2012 ook wat minder piekprestaties heeft en een koning in zuinigheid zal het niet zijn.
Kopen
Maar goed, dan heb je wel een bijzondere en eigenlijk gewoon nog hele mooie auto. Deze Fisker Karma occasion is wel lekker ervaren: 201.084 km staat er op de klok. Wel is er recent 4.000 euro verspijkerd aan de auto en zijn oude batterijcellen vervangen. Een prima onderhouden auto dus voor het minste geld wat je kwijt bent voor een Karma. Dat is namelijk 35.950 euro. Goedkoop is het niet, maar dat betekent wel meer dan 60 procent afschrijving in tien jaar tijd. En het ziet er veel flitsender uit dan de prijs doet vermoeden. Kopen kan natuurlijk op de advertentie van de Fisker Karma occasion op Marktplaats.
lekkerlinksrijden zegt
Lekker bakkie, 6 in lijn erin voor de zondag. Sorry, V8
kennone zegt
Gewoon voor de Fisker Latigo gaan. Die heeft een V10
moveyourmind zegt
Wat was en is dit een enorm fraai ontwerp. In het echt nog veel indrukwekkender dan op de foto’s.
Maar wat een geld, denk dat je als je deze koopt per jaar zelfs nog meer afschrijft dan de eerste eigenaar de eerste jaren gedaan heeft.
Otua zegt
Zoals een groot man ooit zei:
“Ain’t nobody sicker in my Fisker, “vroom-vroom,” ho
Ain’t nobody—
(Fiskers don’t make noise when they start up, just so you know)”
Wat is het zonde dat het is stukgelopen. Zei waren een van de nieuwe elektrische auto fabrikanten die daadwerkelijk leverde (voor het cool was)
flyerbunch zegt
Is mooi gerijpt zoal een oude wijn, tijdloos design als je hem zo ziet. Ok uiteraard kun je aan de verlichting wel raden dat het geen nieuwe auto is, maar toch. Zo zullen niet auto-kenners denken dat je in een hele dure auto rondrijdt idd. Jammer dat het voor Hendrik niet heeft gebracht wat het moest zijn. Hij zal wel hebben gedacht: Karma is a bitch! Lol.
dondeboer zegt
In het echt een hele fraaie auto. Laag en wulps. Jammer dat het merk zo’n klap heeft gehad met de overstroming destijds, want ze verkochten best oke.
Jagris zegt
Ik kost veel te veel. Want ik zou er graag 1 willen hebben.
Jagris zegt
Ik heb er jaren geleden 1 zien rijden op een mooie zondagmiddag en wist niet wat ik zag. Ik kende de Fisker Karma toen nog niet namelijk. Een enorm mooie en exotische wagen om te zien.
mc96 zegt
Nog steeds een extreem maar fraai ontwerp. Het ontwerp is mooi oud geworden. Maar voor 35k zou ik toch voor een andere auto kiezen.
Allison Burgers zegt
Ik heb dit altijd een vette kar gevonden. Heel soms zie je er nog eentje. Nog steeds een nekkendraaier.
frederik zegt
Geweldig ontwerp, ik zie er bijna dagelijks een staan in Amsterdam Zuid. En vraag me altijd af wie er zo gek is een te hebben, want het lijkt me een draak van een aandrijflijn. Zonde van het mooie uiterlijk!
tenaci zegt
Mooi ding, maar ik vind het nog een klap geld. Als er iets is kun je nergens mee naartoe en na een video van Doug Demuro gezien te hebben begrijp ik dat het behoorlijk groot is naar dat de binnenruimte rete krap is.
bietje zegt
Iemand in mijn omgeving had er eentje die regelmatig bij mij in de straat stond. Het is een prachtige auto om te zien, lang, laag… echt heel mooi.