De vernieuwde Mercedes-AMG GT 4-Door is verbeterd, maar dat heeft een prijs. En daarmee bedoelen we niet alleen een geldbedrag.
Het gamma van Mercedes rondom de E-Klasse wordt er maar niet overzichtelijker op. Naast de E-Klasse die je als sedan, stationwagon, cabrio en coupé kunt krijgen, heb je de CLS. Dit is ook een coupé, maar dan een vierdeurs coupé. Het is dus een vierdeurs versie van een coupéversie van een vierdeurs auto.
AMG GT 4-Door
Nou is de CLS een vaste toevoeging aan het gamma sinds pak ‘m beet 2004, dus dat is helemaal niet raar. Wat wel ietwat vreemd is: de toevoeging van de AMG GT 4-Door Coupé. Dit is een ‘zelfstandig’ model van Mercedes-AMG, ook al deelt hij een hoop componenten met de CLS en E-Klasse. De GT63 en GT63 S zijn regelrechte opvolgers voor de CLS 63 AMG, maar de AMG GT 4-Door Coupé komt ook nog in twee goedkopere versies. De AMG GT53 en AMG GT43 hebben allebei een zes-in-lijn en respectievelijk 435 en 367 pk. Waarom dit losgekoppeld moest worden van de CLS is onduidelijk, maar goed.
Prijzen 4-Door
De prijzen van vóór de update van de Mercedes-AMG GT 4-Door waren als volgt:
- AMG GT43: 125.258 euro
- AMG GT43 4MATIC+: 132.322 euro
- AMG GT53 4MATIC+: 152.892 euro
- AMG GT63 4MATIC+: 212.533 euro
- AMG GT63 S 4MATIC+: 226.301 euro
Let wel: de twee versies met V8 zijn even op vakantie gestuurd. De huidige topmotorisering is nu de AMG GT53. Met een AMG GT73e onderweg gaat dat niet lang duren, maar die laat nog even op zich wachten.
De nieuwe prijzen beginnen vanaf 129.212 euro. Dan heb je dus een kale Mercedes-AMG GT43 zonder 4MATIC+ vierwielaandrijving. Wil je dat erbij, dan gaat je Mercedes-AMG GT 4-Door 133.015 euro kosten. De AMG GT53 4MATIC+ met 435 pk (en 22 pk EQ-Boost) moet 154.069 euro kosten. Elke versie moet daarmee een prijsstijging incasseren, maar op de 4MATIC-versies is die nihil. De upgrade naar een basis-GT43 met vierwielaandrijving is daarmee makkelijk gemaakt.
Leuke optie verwijderd
Je krijgt wel meer opties dan voorheen. Ten eerste krijg je nieuwe kleuren. Nou ja, één nieuwe kleur genaamd Spectraalblauw die je in metallic of mat (Magno) kunt krijgen. Dat kost 1.198 euro voor de metallic of 3.388 euro voor de Magno. Je kunt het AMG Nachtpakket (zwarte sierdelen) nu combineren met het AMG Carbonpakket, waarmee je een combinatie krijgt van zwarte en koolstofvezel onderdelen.
Bij de velgen gebeurt er iets wat wij erg jammer vinden. Mercedes adverteert namelijk twee nieuwe sets AMG-velgen: een set 20 inch lichtmetaal en een set 21 inch gesmeed. Die nieuwe opties gaan ten koste van iets wat de Mercedes-AMG GT 4-Door echt leuk en uniek maakte: de AMG Monoblock velgen! Die kun je niet meer kiezen. Oké, ze zijn wellicht niet de mooiste optie en ook nogal jaren ’80 voor het übermoderne GT-design, maar dat is toch een kleine domper.
Duurder, ontzien van zijn topmodel en de leukste velgen zijn weg. Het klinkt alsof de update van de Mercedes-AMG GT 4-Door op een paar fronten toch teleurstelt. Je kunt de geüpdatete AMG GT 4-Door vanaf nu bestellen en configureren.
lekkerlinksrijden zegt
Ik moest de tekst over de modellen 2 maal lezen. Mijn conclusie is dat er gewoon te veel overlappende modellen zijn
Glasvezel zegt
Kunnen jullie een artikel maken over de nissan skyline r32 die staat te koop splinternieuwe
avocado zegt
@glasvezel: dat is wel wat interessanter dan het complete Mercedes en nu dus ook AMG aanbod te ontcijferen
michelschouten zegt
@glasvezel: je link gaat over een R34 en die is al behandeld van de week
kniesoor zegt
Op 6 juli om 13:03 uur om precies te zijn.
Glasvezel zegt
@amghans: ooo had het niet gezien heb het gelezen haha excuses….
Loek zegt
@glasvezel: daar kunnen we vorige week wel even iets over schrijven ;)
https://www.autoblog.nl/nieuws/skyline-gt-r-r34-is-officieel-krankzinnig-duur-907223
Glasvezel zegt
https://www.google.com.tr/amp/s/www.carscoops.com/2021/07/you-can-now-buy-this-never-registered-6-mile-2002-nissan-skyline-r34-gt-r-spec-ii-v-nur/amp/
Bernadette zegt
Ik kan maar niet wennen aan al die nichemodellen. Als mij met de bril en de modellen van 20 jaar geleden was gevraagd: “Vind je modellen als deze Merc of Porsche Taycan Cross Turismo of BMW 6 GT mooi??”, dan had ik wss smakelijk gelachen. Men probeert werkelijk elk mogelijke nichemarkt te vullen met elk mogelijk design. Ik word er niet blij van. Auto’s en hun designs zijn in dat opzicht niet meer speciaal en ik vind dat persoonlijk jammer en hun designs vaak lachwekkend en/of onpraktisch.
kevertje zegt
100% gelijk. Wat voor een lelijk ding is dit met kitch-ornamenten die ronduit aan de jaren ’50 doen denken en wat voor een exorbitante prijs voor iets dat, als je hem ziet staan, niet eens zo’n grote auto is. Waar je met vieren al bijna een rugprobleem riskeert om erin te kruipen. Laat ons vooral niet zwijgen over de gruwel-EV’s van Mercedes, het lijken wel onvoltooide prototypes, bedoeld om elke eventuele ambitieuze eco-koper af te schrikken. Er is al wel langer iets vreemd aan de hand, in de designafdeling van dit merk. Ik heb occasioneel voor m’n werk wel eens een paar dagen met Mercedessen gereden en op een gegeven moment dacht ik echt ‘dit is het merk van de ster niet meer’, ze hebben nu iemand van Hyundai of Kia aangenomen voor de ontwikkeling van nieuwe modellen…
karhengst zegt
Dank voor het gebruiken van afbeeldingen zonder de in de regel blind aangevinkte sport / dark / black / carbon paketten. Zeker de headerfoto is bijzonder fraai samengesteld qua exterieur tenminste.
Het blijft voor mij echter een nogal overbodig model naast de CLS en het zetpil silhouet heeft niks te maken met de AMG GT waarmee dit model zich wil associëren.