De piepjonge taxidienst Uber wordt geliefd en gehaat. Techsavy consumenten lopen er mee weg, terwijl de conservatieve taxiwereld telkens in woede ontsteekt als de dienst haar werkterrein vergroot. Maar wat is dat hele Uber nou eigenlijk?
Uber werd vijf jaar geleden door twee internetondernemers opgericht in San Francisco. Garrett M. Camp (35) en Travis Kalanick (37) hadden al een rits ondernemingen achter hun naam staan, en besloten in 2009 op de taximarkt te duiken met een simpel idee, dat toen nog UberCab heette. Het doel was om klanten via een app een alternatieve taxidienst aan te bieden. En, wel, dat is redelijk goed gelukt.
Toen de dienst officieel van start ging in juni 2010 kon je in San Francisco via de Android- of iOS-app – na het invullen van je creditcardgegevens – met een druk op de knop een taxi oproepen. Je ziet meteen hoe lang het duurt voordat de auto er is en het is mogelijk om een eindbestemming in te voeren, waardoor je een prijsindicatie voorgeschoteld krijgt. Uber deed vanaf het begin ook alleen zaken met chauffeurs in de meest luxe auto’s. 7-Series, S-Klassen, Town Cars, dat soort spul. Ondertussen is de dienst uitgerold over 100 steden in 42 landen
In het lanceringsjaar wisten ze de eerste investeerders aan zich te binden en eind 2011 had Uber al het immense bedrag van 49,5 miljoen dollar opgehaald, bij onder meer Goldman Sachs en Bezos Expeditions (het persoonlijke investeringsvehikel van Amazon-oprichter Jeff Bezos). Ook Google stopte er geld in.
17 miljard dollar
Waarom Uber opeens als de nieuwe lieveling van Silicon Valley werd gezien? Simpel, er werd in tegenstelling tot veel andere start-ups met een te hippe naam meteen serieus geld gemaakt. Van iedere ritprijs gaat namelijk 20 procent naar Uber, de rest is voor de chauffeur. (Er zit geen taxicentrale meer tussen, wat meteen het wrok van taxicentrales verklaart). Uber geeft zelf geen cijfers over de omzet of winst, maar onlangs lekte wel uit dat ze van medio oktober 2013 tot medio november 20 miljoen dollar omzet draaiden. Gigantisch veel voor een maandje. Het verklaart meteen waarom Uber recentelijk nog 1,2 miljard aan investeringsdollars ophaalde, waardoor de totale waardering van het bedrijfje nu op 17 miljard dollar ligt. Met Uber wordt keihard verdient.
Terug naar Nederland. In Amsterdam en Rotterdam rijden nu al honderden Uber-chauffeurs en dat aantal groeit gestaag. De ervaring van veel gebruikers is prettig. Het is vaak goedkoper dan een reguliere taxi, de bestuurders zijn aardig – je kunt ze immers beoordelen na afloop – en de auto’s zijn zonder uitzondering van puike kwaliteit. Na het starttarief van €3 betaal je €1,90 per kilometer. Als we dat vergelijken met de tarieven van Taxi Centrale Amsterdam (TCA), dan is de instapprijs daar iets hoger, maar ligt de kilometerprijs weer lager. Een rit van 5 kilometer kost bij TCA €13,49 euro, met een Ubertaxi wordt het €12,50.
In sommige landen werd naderhand de dienst UberX gelanceerd. Nog steeds met chauffeurs die over een licentie beschikken, maar rijden in een goedkopere auto. Later volgde UberXL, voor auto’s met minimaal zes plekken, en Uber Family waarmee er gegarandeerd een auto met kinderzitje komt voorrijden.
De controversiële variant: UberPop
De instapversie van Uber heet UberPop. Na een controversiële lancering in Brussel – waar het in april tot grote woede van Neelie Kroes werd verboden – en een permaban in Berlijn, was het gisteren tijd om de snordersdienst in Amsterdam te lanceren. Want dat is wat het is: een veredelde carpooldienst voor snorders. Voorwaarden voor UberPop-chauffeurs is dat ze minimaal 21 jaar oud zijn en een 4-deurs auto uit 2005 of later rijden. Een taxidiploma is niet vereist. De tarieven liggen flink onder die van traditionele taxicentrales, maar ook onder die van de andere Uber-initiatieven als BLACK en LUX.
Een rit van 5 kilometer in 10 minuten kost met UberPop ongeveer €8,50. Met een gewone taxi is dat €17. Een ritje van Amsterdam Centrum naar Schiphol gaat zo’n €21 kosten, met een taxi is dat rond de €41. UberPOP heeft een starttarief van €1 en 20 cent per minuut + €1,10 per kilometer. Een reguliere taxi heeft een starttarief van €2,89 + 35 cent per minuut + 2,12 euro per kilometer.
Het onvermijdelijke verbod
Niet lang na alle stampei in de media liet de Inspectie Leefomgeving en Transport, onderdeel van het ministerie voor Infrastructuur, weten dat UberPop illegaal is. Daarnaast geven vesrschillende verzekeraars aan dat chauffeurs en inzittenden niet verzekerd zijn, omdat de auto voor commerciele doeleinden wordt ingezet. De inspectie zegt streng te zullen optreden tegen particulieren die meedoen. Of ze ook snordersboetes gaan uitdelen (4.200 euro, bij herhaling 10.000 euro) is niet bekend.
Uber Nederland zegt het niet eens te zijn met dit oordeel van de inspectie en gaat doodleuk door met de dienst. Uber claimt met UberPop namelijk geen taxivervoer te faciliteren, maar een meerijdienst, waarbij particuliere autobezitters andere particulieren met zich laten meerijden. Tomato tomato.
Dat het binnen 24 uur al verboden is, en de Taxi Boksvereniging Centrale Amsterdam meteen met een rechtszaak dreigt, is allemaal koren op de molen van Uber. Die weten namelijk dondersgoed of UberPop wel of niet binnen de Nederlandse wet valt. Maar door het gewoon te lanceren, kunnen ze onder de aandacht van alle media een proefproces aanspannen en/of een wetswijziging forceren. Noem ons achterdochtig, maar dit hoort allemaal bij het spelletje om de herziening van de Taxiwet dit najaar in het voordeel van Uber te laten vallen.
Of UberPop hier ooit van de grond komt of niet; Uber kunnen we nu al een succesvolle disruptor van een traditionele en conservatieve markt noemen. Wat Amazon voor homeshopping deed, en hoe streaming diensten als Netflix ouderwetse tv-zenders aan het omleggen zijn, zo zal Uber – of een ander techbedrijf – uiteindelijk de taxiwereld veroveren en opnieuw vorm geven. Want wie niet innoveert, laat ruimte liggen voor een startupje als Uber. En Uber weet daar wel raad mee.
willemseles zegt
Hier in Almere-stad zie ik telkens een slagschip van een creme-witte Bentley met blauw kenteken rondrijden, een recent model.
thomcarspotter zegt
@willemseles: Foto maken en uploaden dan maar zou ik zeggen ;) http://www.autojunk.nl/upload-foto
jrk68 zegt
@willemseles: Leuk, wat wil je daarmee zeggen?
Ook een limoverhuurder rijdt met taxiplaten, dus wie zegt dat die Phaeton XXL van Uber is?
Poll zegt
@jrk68: ja, die opgerekte kever.
ziko zegt
@jrk68: Uber heeft geen auto’s, laat dat even duidelijk zijn.
sulobb zegt
Dit is dik illegaal je betaald geen belasting, etc.
İn andere landen is dit eerder ook opgedoken, maar de overheid zal dit op den duur zeker tegen gaan, of alleszins proberen…
jrk68 zegt
@sulobb:
Waarom zou een overheid dat moeten doen, Als ik mijn collega meeneem naar het werk en we spreken af dat hij een deel van zijn kilometervergoeding aan mij geeft, ben ik echt niet strafbaar.
Zo zou je deze dienst ook kunnen zien.
Dat het gajes van TCA er niet vrolijk van wordt kan mij niet echt boeien, dat zal ze leren om eens met nette klantvriendelijke chauffeurs te gaan rijden.
sulobb zegt
@jrk68: Dat is carpoolen, dit niet altijd.
jrk68 zegt
@sulobb:
Ik kan hetzelfde doen met iemand die toevallig in de buurt van mijn werk wil shoppen.
Wat ik er mee wil aangeven is dat het verdomde moeilijk te bewijzen is.
kaeser zegt
@jrk68: omdat je ook niet commercieel bezig bent. Het grote verschil met Uberpop. Persoonlijk stap ik ook liever in een taxi die aan alle kanten verzekerd is.
escort77 zegt
@sulobb: je KUNT de inkomsten die je via uber verdient natuurlijk opgeven bij je inkomstenbelasting. Dan doe je fiscaal niets fout.
sulobb zegt
Straks gaat iedereen illegaal taxi spelen.
Zoveel geld per km/min. wil ik ook wel.
1 euro per km/min is ook genoeg.
60km=€60, ik verbruik dan €15 veronderstel ik, dus…(60-15=) €45 winst.
€45 per uur man!
moveyourmind zegt
@sulobb: Combineer je taxiwerkzaamheden met een clandestiene rijschool en een vaag koeriersbedrijfje en je loopt vet binnen!
w0o0dy zegt
@moveyourmind: combineer je taxi ritjes naar feestjes e.d met wat andere niet helemaal legale producten en je hebt gelijk een perfecte dekmantel voor je dopehandel… Niet dat ik iemand op ideeën wil brengen natuurlijk!
amg65 zegt
@w0o0dy: Kan je vertellen dat jij niet de eerste bent haha. ‘Echte’ taxichauffeurs wel te verstaan.
moveyourmind zegt
@w0o0dy: Zoiets bedoel ik ongeveer precies. Een naam voor die dienst heb ik al: Moveyourmind. Dat dekt de lading wel zo’n beetje.
xenonlampje zegt
@w0o0dy: Neem een combi en pleur er nog een houten kist in achter. die 35 euro per rit is ook mooi mee genomen.
awesome zegt
@sulobb: echt he… Dan moet je wel het hele uur ‘klanten’ hebben. Daarnaast heb je op een auto uit 2005 of hoger nog wel wat afschrijving en onderhoud….
Je mag blij zijn als je per saldo een tientje per uur over houd, want 20% is nog eens voor Uber.
reistje zegt
@awesome: Dat is ook wel een van de problemen met taxi’s
Als je vanaf de klant rekent kost het enorm veel voor wat je krijgt.
Maar als je vanuit het taxibedrijf rekent houden hun er ook geen vetpot aan over.
camber24 zegt
Maak er regelmatig gebruik van; top gewoon. Geen contant geld, nette chauffeurs, en je kan per app volgen waar je chauffeur is voordat ie je komt ophalen.
kaeser zegt
@camber24: kan via TaxiID ook en pinnen is bij veel chauffeurs ook al mogelijk. Geloof me, zo vernieuwend is Uber echt niet…
PeugeotGTI zegt
Als je gaat liften en je betaalt mee voor de benzine doe je precies hetzelfde. Niets nieuws onder de zon dus. Het is tegenwoordig gewoon veel makkelijker te organiseren. Ik denk dat de constatering in het topic juist is en dat de opzet van sommige diensten zoals taxi’s achterhaald is. Free Record Shop is failliet gegaan omdat cd’s kopen niet meer van deze tijd is bijvoorbeeld. De overheid moet niet proberen om vooruitgang tegen te houden door het te verbieden maar juist omstandigheden creëren die initiatieven mogelijk maken. Da’s pas liberaal!
enrique zegt
Schitterend vind ik het wat Uber doet. Hoog tijd voor vernieuwing in de vervoerssector. Een tijdje geleden zeiden ze ook al dat ze met auto’s de concurrentie met het OV wilden aangaan.
Het is absoluut logisch dat de taximarkt zich hier tegen verzet maar misschien moeten ze zelf eens aan vernieuwing gaan doen in plaats van dit tegen te werken.
Zoals PeugeotGTI ook al zegt, dergelijke dingen zie je in andere markten ook al tijden gebeuren, de klassieke leveranciers van producten of diensten verzetten zich hier ernstig tegen maar het gebeurt nu eenmaal. Vasthouden aan het bekende, weigeren te innoveren en de kop in het zand steken is veelal desastreus, vraag dat maar eens aan bijvoorbeeld Kodak.
enrique zegt
@enrique: Oh en als “Amsterdammer” vind ik de service die je bij Uber krijgt ook significant beter dan die bij TCA. Watertje aan boord, geen idiote routes terug, noem maar op.
reistje zegt
Wat voor mensen gebruiken eigenlijk vooral taxi’s? Ik kan alleen vakantiegangers en mensen die uitgaan bedenken.
Aan de ene kant snap ik hun zicht op oneerlijke concurrentie, omdat ze eigenlijk tussen de taxi regels door glippen. Aan de andere kant als je legaal tussen de regels kan doorglippen doe je niks illegaals.
enrique zegt
@reistje: Voor “de zaak” gebruikte ik ook geregeld de taxi. Op sommige plekken kun je nou eenmaal niet fatsoenlijk met de trein komen en het was bij ons normaal dat men na een treinrit de taxi pakte. Uber zat niet bij de services die we mochten gebruiken maar de afspraken die onze taxi-leverancier met centrales maakte waren wel weer prima.
laurent zegt
@reistje: Wel, als taxi chauffeur in Antwerpen, waar ik ook een heleboel Nederlandse klanten hebben; zijn er veel meer mensen die een taxi gebruiken dan je denkt. Een taxi is 24/24 en 365/365 beschikbaar en een deftig serieus taxibedrijf is veel meer dan alleen maar mensen vervoeren. Allez hier is dat toch zo.
Toeristen, zakenmensen, uitgaan, mensen die op vakantie vertrekken of terug thuis komen, lokale inwoners zonder auto, of die zich onveilig op de weg voelen, of te oud zijn, of die een helpende hand nodig hebben, maar ook veel bedrijven zoals ziekenhuizen, verzekeringsmaatschappijen, de spoorwegen, hotels, … en zoveel meer
Een goed voorbeeld hiervan is de taxi standplaats van het Universitair Ziekenhuis van Antwerpen die meestal vol staat met auto’s met blauwe Nederlandse nummerplaten.
chills zegt
De diverse Taxi centrales / bedrijven in Nederland zouden er slim aan doen om zelf een nog betere App / Service aan te bieden voor hun klanten dan dat Uber nu tracht aan te bieden.
2cool4school zegt
Het betekent gewoon dat die andere taxi bedrijven achter liggen.. Niet zeiken, maar heel snel aanpassen/vernieuwen..
faalhaas zegt
Ik wacht nog steeds op de ‘aziatische’ angkots, gaan overal naartoe, en t kost geen drol.
Carreza zegt
Een bedrijf als Uber zou je moeten feliciteren met hun innoverend project, en niet verbieden om toch maar krampachtig vast te houden aan het verleden.
Op mijn werk lopen ook zo’n mensen rond die 30 jaar lang dag in dag uit op dezelfde manier hebben gewerkt en steen en been klagen als je hen vraagt om iets vanaf nu op een efficiëntere manier te doen. Ergerlijk, zulke types…
truckertje zegt
Even kort door de bocht…. Ik als “working class hero”; HET KOST BANEN DUS HET IS FOUT!! Denk eens na stel achterlijke kuddedieren!!.
Zo dat is er uit maar ik vind inderdaad wel dat er iets moet gebeuren aan de veeeeeel te dure, asociale(“zo genaamd”Nederlandse taxi chauffeurs)
roppp zegt
De reguliere taxibedrijven hebben het voor zichzelf verknalt. Het zijn oplichters met een taxipas en VOG. Ik heb natuurlijk geen idee wat de controlemogelijkheden van deze nieuwe club zijn, maar iets nieuws is meer dan welkom!!!
truckertje zegt
Slap AB..
steelboy zegt
Uber speelt slim in op het gat wat zich bevindt tussen reguliere taxi-dienst en meerijden/carpoolen. Wat nog slimmer is, is dat zij een dienst / app ontwikkelen en een ander laten werken. Dat is op deze schaal inderdaad makkelijk rijk worden.
Waar het misgaat is dat onze overheid en Europa eisen stelt aan professionele vervoerders (licentie, rittenregistratie, verzekering en weet ik wat allemaal). Dit zijn kosten voor de traditionele taxicentrales die natuurlijk doorberekend moeten worden, de schoorsteen moet daar immers ook roken. Zolang dat soort eisen niet ook aan diensten als Uber gesteld worden, is het oneerlijke concurrentie en dat mag volgens Europa simpelweg niet.
Om te zeggen ‘deze dienst is als carpoolen’ gaat me wat kort door de bocht: dan rijdt er iemand mee op de route die JIJ rijdt. Bij Uber rij je de route/bestemming die de ANDER wil. Zoals iemand al opmerkte: taxi’s gebruiken wij doorgaans alleen in bijzondere omstandigheden (’s nachts naar het vliegveld, zakenreis, slecht ter been en ziekenhuis bezoek), ik ben benieuwd hoeveel ‘snorders’ ’s nachts uit hun bed komen om mij voor een paar euro naar Schiphol te rijden…
En als alternatief voor carpoolen: voor meer dan 1 euro per kilometer rij ik liever in een eigen auto…
fatih93 zegt
uber klanten zijn erg gierig!!!
ritje van 20 euro rijden wat voor de chauffeur over blijft is 12 -13 euro en je moet in de auto water snoep hebben!! ik vind het alleen maar gelul!!!
en chauffeurs die voor uber rijden verpesten het hele markt!