Het EV subsidiepotje is nog niet leeg. Dus sla je slag met een dikke (maar niet te dikke EV).
We kennen ‘m allemaal we: Aan het einde van mijn loon houd ik nog een stuk maand over. Voor de overheid geldt ‘ie ook. Aan het einde van de subsidie is er nog een stuk jaar over. Dt is er nu aan de hand met de subsidiepot voor de EV.
Om even je geheugen op te frissen. De overheid heeft diverse methodes om ons in de elektrische auto te krijgen. Die maatregelen zijn er om de CO2-uitstoot te drukken en onze luchtkwaliteit die we inademen te verbeteren. Dit moet dan leiden tot gezondere mensen. Het moet niet gekker worden!
EV subsidiepotje
Enerzijds worden diesels en benzineauto’s enorm duur gemaakt. Daar betaal je nu extra veel belasting over, zowel qua accijns, motorrijtuigenbelasting als BPM. Anderzijds zijn er gunstige voorwaarden om over op een EV te stappen. In veel gevallen profiteren zakelijke rijders daarvan (die kunnen een nieuwe auto betalen). Voor de particulieren is er de SEPP (Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren). Dat is een potje waarvan nu al een derde op is, terwijl het jaar pas op een kwart zit.
Van de 32,4 miljoen die in de pot is gedaan, zit er nu nog 23,7 miljoen in. Als de pot leeg is, wordt deze pas vanaf 1 januari 2024 weer aangevuld. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
Vereisten
Er zijn twee soorten subsidie: op nieuwe elektrische auto’s en gebruikte elektrische auto’s. Als de catalogusprijs van een elektrische auto LAGER dan 45.000 euro is toen ‘ie nieuw was, kun je 2.000 euro van de subsidie terug krijgen. Gaat het om een nieuwe auto, dan kun je zelfs 2.950 euro aan subsidie krijgen van Vadertje Staat. Uiteraard geldt ook hier dat de limiet 45 mille is. Wil je een Lucid Air kopen van twee ton, moet je het gehele bedrag zelf ophoesten.
Ondanks dat we heel erg dramatisch doen over het feit dat de pot sneller leeg gaat dan de tijd verstrijkt, valt het eigenlijk best mee. Vorig jaar ging de pot veel sneller leeg. Dat kwam mede doordat het subsidiebedrag hoger was.
Update: Jasper Verweij heeft even een mooi overzicht laten zien hoe impopulair de SEPP op dit moment eigenlijk is. De status van de aanvragen staat nu ongeveer gelijk als je kijkt naar nieuwe en gebruikte auto’s.
Meer lezen? Dit was de autoverkoop van maart 2023!
Fotocredits: een groene Honda e door @soab68 via Autoblog Spots.
banderas zegt
Denk niet dat het per se komt omdat het geld iets minder is, maar ook deels met levertijden, hoge energieprijzen en waarschijnlijk veel mensen vorig jaar al zijn overgestapt.
kerre zegt
Misschien hebben veel mensen het geld niet meer over voor een dure EV. Ja, een EV boven de 20K is gewoon veel geld voor de meeste mensen. Iets met hogere maandlasten, inflatie, etc.
Richmond zegt
Maar wel voor een duurdere benzine of diesel?
1000bochten zegt
Kan ook komen doordat sommige merken zelf flinke kortingen geven op EV’s met een prijs boven de 45k. Daardoor worden er ook veel Tesla Model Y en Model 3 aan particulieren verkocht met nieuwprijzen boven de subsidiegrens.
MarcoM zegt
Ik krijg de indruk dat men is “uit ge eeeveet”. Wat denk je als in 2025 de wegenbelasting gaat beginnen, dat kan een duur grapje worden met het huidige stelsel, een beetje EV weegt al gauw 1700 kilootjes.
maotje zegt
Maar het huidige stelsel gaat op de kop.