Voorlopig komt er nog geen R8 V12 TDI maar naar aller waarschijnlijkheid komt hij wel in de tweede helft van 2009 op de markt. De problemen met de koeling zouden namelijk opgelost zijn en Audi is er klaar voor. Als hij dan toch op de markt komt, is het handig om te weten hoe zo’n sportwagen met een diesel V12, 500 pk en 1000 Nm koppel rijdt.
Gavin Conway van de Sunday Times had de eer om de conceptcar te testen. Helaas mocht hij van Audi niet boven de 80 km/u rijden maar hij kan toch een eerste indruk geven. Hij is bijvoorbeeld verbaasd over de verfijning van het grote blok.
I was amazed at how refined this engine is, and how responsive it is to the throttle. It didn’t feel in the least like a diesel, and the sound inside the cabin was more a turbine-like hum than the roughness I’d expected.
Wel is Gavin teleurgesteld in het geluid van de R8. Een diesel klinkt toch niet zo mooi als een hoogtoerige benzinemotor.
Rev a Ferrari F430 beyond 7000rpm for the first time, and I swear that sound will remain with you for ever. By comparison, the TDI’s visceral impact is not nearly so memorable, although Audi says it is working on improving the engine’s aural qualities.
Het lijkt er dus op dat het een lekkere auto wordt als hij inderdaad op de markt komt. 1000 Nm koppel geeft je in ieder geval een lekker duwtje in de rug als je het gas intrapt. De volledige review is te lezen bij de Sunday Times.
yannick zegt
niet over de 80 ?
wat is dat dan voor een review… vanaf 80 heb je’r pas wat aan :p
LilJeezy zegt
hoezo mag je niet hader dan 80 km/h rijden? is audi bang dat hij ontploft ofzo?
bozewolf zegt
Ik vraag me af hoe de respons is van die motor. Dat lijkt me toch het kritieke punt van een “sportdiesel” om t maar zo te zeggen.
SimonMc zegt
-Edit: Thanks, gefixt-
Rick dos zegt
En hoe klinkt die V12 dan?
Nou, zo….
http://www.spiegel.de/auto/aktuell/0,1518,544840,00.html
Het klinkt misschien anders dan een vrachtwagen maar het is toch duidelijk een diesel.
No thanks!
BTW we hadden hier toch laatst een topic dat de V12 NIET zou komen?
Mardec zegt
“and the sound inside the cabin was more a turbine-like hum than the roughness I’d expected.”
Hum?! HUM?! no roughness? :'( But I like roughness xD AUDI GODMILJAARDE XD STOP MET DIE SISSY DINGENS XD
4.2 TDI XD MINDER PK XD hum rather than roughness XD
I want raw and uncut roughness with a sound that people within a mile think the world is comming to an end, not a stupid HUM XD
80 km/u XD
IK word gek als een van mijn favorite merken zo begint god dammit.
Als je een 6.0 V12 diesel koop verwacht je een bruut geluid, niet eens of ander humming geluid godverdomme.
lincoln zegt
leuk stukje prestige + marketing met Le Mans voor de deur ..
productie/verkoop is nu effe van ondergeschikt belang ..
ZwerverRoodbaard zegt
Hij was niet de enigste bij autoweek hebben ze er ook in gereden ;)
Auke zegt
hmm,
ik vind de V12 niet geweldig klinken ofso,
maar t blijft een gave wagen !
Melvivio zegt
maar, de v12 word naar alle waarschijnlijk heid wel stukje sneller dan de V8 benzine met maar een belachelijke weinige 420 PK en 430 Nm koppel. Pho ! dan mag er ook wel v10 benzine komen :P
bozewolf zegt
Blijf ’t wel een beetje raar vinden, toch. Diesel in een sportwagen. Le Mans, alla, da’s één ding. Maar als je dan toch een sportwagen koopt wil je toch lawaai en scherpte uit je motor. Geen geraffineerde A8-achtige onzichtbare hand vermogensontwikkeling. ‘k Wil lawaai en edginess.
C30CDIAMG zegt
Ik kan me juist alleen maar voorstellen dat het onweis gaaf klinkt! En hoe kan je nou concluderen over het geluid als deze auto aan allerlei beperkingen is verbonden…???
Bovendien doet een uitlaat veel met het geluid… Het geluid van een ferrari komt echt niet uit een motor… Dat kan ik je wel vertellen…
Persoonlijk vind ik een V12TDI gruwelijker in een Q7 dan in een R8… Het gaat om de kracht van een motor, die het meest tot z’n recht komt in een 4×4 (En dan natuurlijk niet met 25″ velgen en slicks eronder!). Kortom, waarblijft die Q7!
BTW, waarom doet Spyker niet alsnog een D12??? En dan staat de D nu voor die TDI V12 van Audi…!!?? Monsterlijk!
Donstil zegt
Gaat hij er dan ook zo Gepimpd / Gabber uitzien ?
want dat vind ik persoonlijk 10x niets
P@ zegt
@ mardec
doe ff normaal met je gescheld aub
ontopic:
dat geluid is zeker niet slecht te noemen!
Stefan Huisman zegt
Geluid niet slecht? Dat geluid zuigt! Neem of iets met een turboblok zoals dit;
http://www.youtube.com/watch?v=sbSRmVuezZg&feature=related
OF een hoog-toerige V8/V10/V12 zoals dit;
http://www.youtube.com/watch?v=ZeBd_F2Bz5Y#
http://www.youtube.com/watch?v=DDVB27h0wLE
Mardec zegt
@ P@
Begrijp me niet verkeerd, ik ben een grote audi fan, altijd geweest en zal nooit veranderen.
Maar de laatste tijd zijn de manne van audi ferm op men zenuwen aan het spelen.
TimC zegt
laatst werd toch nog gemeld dat deze motor er neit in zou komen????
Pieter-Jan zegt
Op youtube vind je fimpjes van “straight pipes” TDIs (zonder de dempers, katalysator). Een Diesel kan best goed klinken als je hem de mond niet snoert.
80km/h vind ik logisch als je de sleutels van een uniek prototype van een paar miljoen euros geeft aan mensen met een diploma in journalistiek.
Mardec zegt
@ Pieter-Jan
Ooit van het merk Bugatti gehoord?
Die laten je 400 km/u plus doen met hun auto’s :p
looneytune zegt
Autoweek ”test” V12 Tdi -> http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=840&cache=no
Wij hebben zelf een golf5 R32 en 2 keer een leenauto mee gehad…eerst een polo 1.4 80PK en daarna een golf plus 2.0Tdi 140PK
de Tdi was uiteraard sneller maar dat geluid van die polo klonk nog 100 keer sportiever met dat benzine motortje dat je in de toeren blies !
nee voor mij geen sportieve auto met een diesel , net als ik nooit een cabrio met diesel zou kopen dan maar iets meer kwijt aan benzine kosten en een lekkere ( minimaal ) 6 cil
dekster zegt
Diesel hoort niet in een sportwagen zeker een rammelende TDI niet.
Misschien was 2-takt diesel beter?
http://www.youtube.com/watch?v=51u4JtPCg70
dekster zegt
beter geluid http://www.youtube.com/watch?v=pgVupkhE2Eo
Laurens zegt
De hele review is te lezen op http://www.timesonline.co.uk, en hij is er zeker niet teleurgesteld over.
Maar hij zegt ook al in tegenstelling tot de heerlijke 7000 rpm van de Ferrari dat de Audi moet schakelen bij 5000 rpm, en dat neemt meteen een stuk sportiviteit weg.. De auto niet kennende, kan ik daar zeker inkomen en ik de de rest van AB ook wel.
De R8 TDI zal zeker hard gaan, maar zal toch een beetje net-niet sportauto zijn.. denk ik.
Stefan zegt
@ Mardec:
Pieter-Jan maakt een terechte opmerking, namelijk:
“een uniek prototype van een paar miljoen euros”
Van deze R8 is er maar één exemplaar wereldwijd. Bovendien zijn er problemen met de koeling bekend, dus willen ze voorzichtig met dit prototype om gaan.
Jouw reactie over Bugatti raakt kant noch wal mijns inziens.
Pieter-Jan zegt
@mardec
…”uniek prototype”…
autoblogger zegt
@Laurens: nee… de gehele review is hier te lezen:
http://driving.timesonline.co.uk/tol/life_and_style/driving/new_car_reviews/article3681828.ece
Heb je de link in het artikel wel gezien?!?
JesperF zegt
Autoweek had ‘m ook gereden, staat ook een filmpje van op de site. Wordt denk ik wel een dikke bak, denk echter niet dat het geluid zo mooi wordt als dat van een dikke benzineslurper.
Mardec zegt
@ iedereen
Een bugatti is geen uniek prototype meer, maar nog altijd een auto die €5000000 aan productie kost.
Maar oke, het was een onterechte opmerking, maar toch. Op deze manier maak je volgens mij geen goede reclame met een topsnelheid van 80 km/u.. Het is een supercar, geen bestelwagen.
@ Stefan
Lees het artikel misschien eens
“De problemen met de koeling zouden namelijk opgelost zijn en Audi is er klaar voor.”
In ieder geval, ik had een beetje gehoop op een bruut geluid gelijk een 63 amg blok. Dat geluid vergeet ik nooit van mijn leven meer.
bp zegt
nederlandse wegtest van deze auto http://www.autoweek.nl/videodisp.php?id=840
Birger zegt
Hij klinkt toch vrij veel zoals de tractor van mijn nonkel.. Een diesel hoort niet in een sportwagen.
Nick zegt
@Rick Dos: Dat “anfahren” geluidje doet me toch wel HEEL erg denken aan de V12 motor van Lamborghini…
Jammer dat je wel de dieselroffel terug hoort bij de koude start, waarschijnlijk vanwege de aanzuiging.
Maar met een airbox kan men tegenwoordig de 5 liter diesel uit de Touareg als een Lamborghini Gallardo laten klinken terwijl de luchtstroom tevens verbeterd word dus vrees niet!
Ash zegt
Nahh..een diesel zal nooit zo heftig en lekker klinken als een hoogtoerige benzinemotor.. en dit geluid.. vind ik nou echt NIET mooi.. en het is al helemaal lomp dat hij niet harder dan 80 mocht.. dus ik hoop dat ze wel met wat beters komen waarvan ik echt op het puntje van me stoel zal zitten..
C30CDIAMG zegt
Alle AMG motoren roggelen ook als een dolle en janken niet zoals iedereen van jullie hier beweert. Een diesel kan je ook heel goed laten roggelen. Dus…
XytraS zegt
Of je nu voor of tegen een diesel sportwagen bent, zaagt of niet zaagt over het geluid dat hij voortbrengt, ik ben er vrij zeker van dat hij een serieuze indruk zal nalaten op iedereen die er mee rijdt…
kolonel zegt
ik vind het een zeer strakke en aparte geluid hebben hij maakt daar nog geeneens 2000 toeren als ik me niet vergis.
kor zegt
dit is toch ook een diesel?
http://www.youtube.com/watch?v=LNFi7yGMLt4&feature=related
wie zegt dat een diesel niet vet klinkt…
j zegt
niet harder dan 80 km/h het blijft toch een diesel
majinstar zegt
Het blijft een diesel hoe goed je hem ook maakt.
hans zegt
boeiend dat het een diesel is.
een raceauto/snelle wagen moet vooral SNEL gaan en maakt nix uit waarop ze rijden..
iedereen die zit te z**ken zit in zijn astra 1.6 hopende om ooit een V8 oid te kopen.
Als ik het geld had en ik zou voor dit model gaan ging ik zeker een proefrit maken, wss maakt die 1000Nm dat ding een stuk sneller van zijn plaats komt dan de benzineversie.
Windhoos zegt
Een mooi geluid is mooi, maar dat enorme koppel maakt een hoop goed. Met 1000nm moet je gewoon het gevoel hebben dat al je ingewanden uit je lijf worden gerukt! :-D