De goedlachse Ozzie heeft de beelden van de eerste race van het seizoen nog eens aandachtig bekeken. En wat bleek?
Het ontbreekt de RB13 aan downforce op de achteras. Ricciardo komt tot deze conclusie na het bestuderen van de onboard beelden van de Ferrari’s en de Mercedessen. Daaruit bleek dat de auto’s van deze twee teams met name aan de achterzijde meer downforce op weten te wekken en dat scheelt een hoop tijd.
Met meer downforce op de achterbanden heb je immers meer tractie bij het uitaccelereren. Bovendien is balans het sleutelwoord bij het afstellen van de auto’s. Zodra de voortrein verhoudingsgewijs harder op de weg wordt gedrukt dan de achterzijde krijg je onbalans in de vorm van overstuur (of onderstuur als de voorzijde minder downforce heeft) en da’s precies wat je niet wilt.
Toch ziet Ricciardo de toekomst met vertrouwen tegemoet. Hij vermoedt dat er niet per se iets mis is met het ontwerp van de auto, maar dat het team er nog niet in is geslaagd om de juiste afstelling te vinden die het maximale uit het chassis haalt. (via: autosport.com)
kilum zegt
Tot nu toe heeft het mij wel een beetje teleur gesteld bij Red Bull. Normaal zijn zij heer en meester op dit gebied.
Misschien is Adrian Newey iets te veel bezig geweest met de AM-RB001 en te weinig met de RB13
bmw507coupe zegt
@kilum: Ik kan die naam niet meer lezen… Hij is tot God verheven…..
goodolddays zegt
@kilum: Adrian Newey heeft zeker mooie ontwerpen gemaakt maar heeft ook wel missers gemaakt. Is ook maar een mens… en de andere teams hebben mensen als Allison en Paddy Lowe etc. Newey is niet de enige die een auto kan ontwerpen…
bassx zegt
@kilum: Zoals Brawn zegt is de uitdaging met het ontwerpen van een F1 auto om de meest “complete car” te maken, niet de snelste. Alle aspecten van de auto moeten perfect zijn binnen het reglement en omstandigheden. Daarom is de meest perfecte auto de meest complete auto en uiteindelijk een auto die races kan winnen. Aerodynamica is verantwoordelijk voor een een heel groot gedeelte maar er komt meer bij kijken. Als Red Bull zich daar alleen op focust rijden ze achteraan en Newey weet dat. Het zijn compromissen tussen veel factoren en een kleine wijziging kan tot veel verandering zorgen. Kijk naar mercedes met het split turbo design in 2014, een kleine aanpassing aan de turbo zorgde voor betere intercoolers, beter hybride systeem, betere aerodynamica, minder turbo lag, betere gewichtsverdeling, betere koeling en uiteindelijk meer vermogen. Één kleine aanpassen en dank aan token systeem domineerde Mercedes 3 jaar lang omdat teams niet voldoende tokens hadden om hetzelfde te doen (of tokens wilden sparen). Daarom alleen al kan het niet altijd goud zijn wat er uit de handen komt van Newey.
rufctr01 zegt
Als dat het euvel is…..
Ze meten de downforce toch in een windtunnel? Dan was dit toch al eerder aan het licht gekomen?
str8six zegt
BREEK! Teamgenoot van de kleinzoon van Opa Verstappen heeft het lek boven bij Red Bull en gaat ze wereldkampioen maken!
lekkaah zegt
“Hij vermoedt dat er niet per se iets mis is met het ontwerp van de auto, maar dat het team er nog niet in is geslaagd om de juiste afstelling te vinden die het maximale uit het chassis haalt.”
.. Hier kan Rutte nog een puntje aan zuigen
pinut187 zegt
En dat moet Ricciardo zelf ontdekken. Zou denken dat ze het aerodynamica team zulke filmpjes laten bestuderen..?
gregorius zegt
Heeft Ricciardo dat gezien?
Of was het het team van 20 slimme data-analysten die een greep van de data zo aan Ricciardo hebben gepresenteerd zodat Ricciardo deze conclusie kan trekken en dit alles prima in het marketing plan van RB past?
mashell zegt
@gregorius: in welk marketingplan staat dat het een goed idee is om aan de pers te gaan vertellen waarom je er niks van bakt?
gregorius zegt
@mashell: Iedereen hoopte dat RB als 2e team misschien aansluiting bij het eerste team: MB kon gaan vinden. In plaats daarvan zijn ze op dit moment duidelijk het 3e team.
Doen ze niks, heeft iedereen het over teleurstelling, hopen op geluk, verloren seizoen na race 1. Zoals bijvoorbeeld die opmerking dat ze na race x mee zouden kunnen doen om het kampioenschap. Dat is slechte voor het beeld.
Nu nemen ze het weer in eigen handen. Wat is er dan beter dan te zeggen: we hebben het probleem gevonden: we weten wat te doen, het zal niet makkelijk zijn, maar we werken eraan. Hoppa: alles weer positief. Team, vooruitgang, samenwerking. Als het goed uitpakt: dan kunnen ze zeggen: told ya so. Gaat het nog niet goed, dan is het nog steeds in ontwikkeling.
schuifmuis zegt
Wel als dat het probleem is dan is de oplossing ook heeft dichtbij te zoeken.
Gewoon Jos op de achtervleugel zetten, echt wel dat die genoeg “down” force kan genereren.
gwnbmw zegt
toch maar een oerlelijke t-wing erop dan?
Dutchdriftking zegt
We zullen zien zondag!
Orichy zegt
Newey is teruggegaan naar een basisontwerp en vandaar uit wordt nu gewerkt via afstelling en afstemming, op rijder en circuit.
De overige teams zijn verder gaan borduren op het bestaande concept en het concept van anderen. Daarbij hebben zij de nieuwe regels geïmplementeerd, daardoor ontstaat ook een nieuwe auto. Dat samen met gegevens van voorgaande jaren, over de circuits en rijders en je kunt een som maken en de uitkomst berekenen.
Maar alle circuits en rijders zijn weer een beetje veranderd, dat is elk seizoen zo, door gerelateerde regelgeving en de aanpassing daaraan. Maar elk jaar heb je ook nog een natuurlijke factor, de weers- en wind omstandigheden, dan wordt het fijntunen en de balans zien te vinden en, of te behouden.
Red Bull heeft met nummer 13 een extra risico genomen en dat vraagt meer tijd, dan dat de simulatieresultaten aangaven. Jammer, maar ook niet heel erg, het is allemaal extra ervaring die de jonge Max straks alleen maar sterker maken. Dit is eigenlijk het beste wat Max kan overkomen, voor Ricciardo misschien vervelend, omdat zijn weinige kansen op een wereldtitel nu wel eens in rook opgaan. Dit was voor hem het jaar, gezien vanuit de simulatiegegevens, maar in het echt is er een natuurlijkheidsfactor, die je gunstig, of ongunstig gezind is.
Jammer voor Red Bull nu, maar ook zij leren hiervan en dat neem je mee naar volgende seizoenen, waar die kennis alleen maar meer van pas komt.
Edge zegt
Downforce tekort op de achteras? Dan vermoed ik dat men toch flinke hinder ondervindt van de beslissing van de FIA die hun innovatieve ophanging illegaal verklaarde. Met die ophanging had je namelijk meer rake (en dus meer downforce) op de momenten dat je die downforce nodig hebt, en heb je juist minder rake op de momenten dat je topsnelheid belangrijk is. Nu is men waarschijnlijk terug moeten gaan naar een basisontwerp.
mrrallycross zegt
En wat gaat hij er aan doen?