Porsche en Lada hebben weinig met elkaar te maken, en dat is maar goed ook. De één maakt toffe sportauto’s, de ander produceert koekblikken. Om die reden hebben de Duitsers geprobeerd om de Russen een handje te helpen met een fris, nieuw design: de VAZ-Porsche 2103.
In 1975 sloten Ernst Fuhrmann, directielid van Porsche, en de Russische minister Viktor Polyakov een overeenkomst. Porsche zou drie jaar lang helpen bij het designen van Lada’s. Dit had een succes kunnen worden, ware het niet dat de Russen te trots waren.
De VAZ-Porsche 2103 moest een gefacelifte Lada 2103 worden, maar Porsche kon het niet laten om zowat alles aan de auto te veranderen. Het interieur en de buitenkant kregen een flinke update, de ophanging werd verbeterd en alle metalen versiersels werden vervangen met plastic.
Lada vond het werk van de Duitsers maar niets en koos voor hun eigen design, wat in 1975 de 2106 werd. Toch is er in die drie jaar een vriendschap ontstaan. In 1980 mocht Porsche terugkomen om te helpen met de Lada Niva. De motoren werden aangepast om benzine van slechtere kwaliteit te slikken en er werd wat met aluminium gespeeld.
Ook in 2007 mocht Porsche aanrukken voor wat schetsen. Dit werd de 2116 “Silhouette” die in 2010 in productie had moeten gaan, maar wat eigenlijk nooit meer iets is geworden.
Door al deze tegenvallers voor Porsche lijkt een verdere samenwerking onwaarschijnlijk, maar wie weet worden de Russen op een dag wakker en bedenken ze dat er een wereld vol technologie aan hun voeten ligt, klaar om in de Lada’s toegepast te worden. Een Russische Cayenne of Macan voor een schappelijk prijsje? Waarom ook niet.
gearhead zegt
In die tijd een zeer progressieve actie van porsche. En dat is hedentendage nog steeds zo. En daarom loopt die toko als goud.
rob68 zegt
La Porsche,
patab zegt
@rob68: ik dacht eerder aan Lasche
BmwMPower zegt
Wat een rete gaaf front heeft die auto!
potver7 zegt
@BmwMPower: Wat me vooral opvalt is dat er geen naden zitten tussen de voorschermen en de grille. Zou dat gewoon één stuk plastic zijn? Gezien de toleranties bij de Lada-productie lijkt me dat vrij ambitieus: zelfs voor de promotiefoto konden ze geen exemplaar vinden met rechte naden tussen de portierpanelen…
Rick-dos zegt
Nounou, om Porsches nou koekblikken te noemen vind ik Porsche wel heel erg te kort doen.
MAB zegt
@Rick-dos: goed lezen.
Rob zegt
@MAB:
Lada bouwt toch gewoon toffe sportwagens?
http://www.autoblog.nl/archive/2008/12/12/lada-gaat-revolution-3-concept-testen-op-de-ring
En Porsche bouwt toch gewoon koeblikken?
http://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-macan-turbo-duikt-op-in-detroit-64349
SimonMc zegt
@MAB: Zucht…
gerjan zegt
ik weet niet waarom maar die oude vierkante lada’s hebben wel wat. ook de niva is eigelijk geen slechte auto. ding doet het altijd.
Design_Driven zegt
Inmiddels bezit Renault een deel van auto vaz en vw porsche dus een samenwerking lijkt me eerder om die rede onwaarschijnlijk.
Bartol zegt
De VAZ 2108/2109 – later bekend als de Samara – had toch Porsche-genen aan boord? Ik meen mij te herinneren dat de duitsers meehielpen aan de ontwikkeling van de motor…
JanC zegt
@Bartol: Je hebt gelijk!
In de jaren ’90 heeft Porsche nog een prototype gemaakt voor een compleet nieuw ontwerp Lada. En ik meen dat er Lada’s in de Dakar-rally reden met Porsche-motoren?
Hupke zegt
Lotus heeft ook eens m’n z’n poten aan een lada gezeten. In de tijd dat top-gear nog het kijken waard was.
LaLancia zegt
Er gaat niets boven het origineel: de Fiat 124!
hdla zegt
Geef mij maar het origineel. Prachtig ontwerp. Het in basis FIAT ontwerp was prima geschikt voor de Russische markt. Het was voor de ruigere omstandigheden speciaal door de Italianen aangepast. Dus koekblik valt wel mee, het was voor 1966 een prima auto zeker met die fantastische lampredi dubbelnokker. Porsche was toen maar net af van die low tec. 356. Er zijn er niet voor niets bijna 20 miljoen van gemaakt.
joejojo2012 zegt
@hdla: Ja, kan ik ook, 20 miljoen er van produceren en verkopen voor hoge prijzen als er nauwelijks een alternatief op de Sovjet markt was voor decennia lang…
Daarnaast mocht je bv in Roemenistan 10 jaar lang wachten op de door jouw bestelde Dacia. Waarvoor je, omgerekend naar D-marken, een mooie Golf/Kadett kon kopen. Die bobo’s van schurkenbewinden wisten hun onderdanen wel uit te melken….
fortuna zegt
Als je pikt van andere sites, vermeld dan op zijn minst de bron.
sir_smokalot zegt
Beter nog, er staat zelfs een doorkliklink naar de site.
hammerman zegt
Zoiets heeft Porsche ook bij Seat gedaan met de Ibiza. Hadden ze heel groot ‘ system PORSCHE’ aan de onderkant van de deur geplakt. Maar dat was vóórdat VAG Seat overnam.
Ik zag de oude Ferdinand Porsche laatst nog voorbijkomen op Discovery. Deed hij tanks ontwerpen voor zijn vriend Adolf H. Tanks om mee te schieten natuurlijk, niet die tanks om brandstof in te doen! ;-) Ze hadden geen van alle succes overigens.
Jurriuit zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mgmgb zegt
Had voor half jaren ’70 voor een budgetprijs nog best een verkooptoppertje kunnen zijn. Rare jongens die Russen, zo’n geslaagde facelift afslaan.