De 911 en zescilinder boxermotoren zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Voorlopig. Toch was er een moment dat een aantal Porsche-ingenieurs besloten de motorruimte van een 911 te vullen met twee extra cilinders.
Van die 911 – intern aangeduid als 965 – heeft Porsche er nog altijd één in de opslag staan. In een video vertelt Porsche-archivist Dieter Landenberger meer over deze testmule. Het idee was om de 959 een waardige opvolger te geven, en daarvoor wendde ze zich naar Audi, waar de watergekoelde achtcilinder uit de Audi V8 werd losgepeuterd.
Hoewel er diverse werkende exemplaren werden gebouwd, heeft de V8-powered 965 het productiestadium nooit gehaald. Sommigen zeggen vanwege een managementwissel, anderen houden het op een te hoog kostenplaatje. Feit is wel dat Landenberger er in de video niet al te rouwig om is dat ‘ie er nooit is gekomen en Porsche vasthield aan de flat sixes. Bekijk ‘m HIER.
Jaren later is er nog wel een vruchtbare samenwerking gekomen tussen Audi en Porsche. Audi stuurde een aantal Audi 80 Avants zonder bumpers richting Zuffenhausen, en de magiërs bij Porsche maakten daar de 316 pk sterke, turbogeblazen Audi RS2 van. En mocht je toch per se een V8 in een 911-koets willen stampen, dan volstaat een telefoontje naar tuner RUF (foto).
batman zegt
En ja hoor, alweer word er gewoon schaamteloos een video op autojunk geplaatst, lekker hoor zo geld binnen halen! On topic; leuke wagen, grappige achterlichten
roberto zegt
@batman: Al wil je elke dag nog Autoblog bezoeken moeten zo iets wel doen.. ik stoor me er niet aan eerlijk gezegd. Al vind ik de reclame voor dat ik een afbeelding kan bekijken wel irritant maar goed.
m550d zegt
@batman: kwestie van slim ondernemen. Het enige wat jij hoeft te doen is twee keer extra met je muis klikken. Wat een moeite!
Klaag je ook zo tegen je baas als je extra muisklikjes moet maken?
audifreak zegt
Zo, deze Porsche had ik wel willen hebben!
jaapiyo zegt
Nog later is de samenwerking nog vruchtbaarder geworden, getuige de Porsche
Q5Macan…numpty zegt
@jaapiyo: En wat dacht je van de hele RS serie van Audi dan ? De eerste (RS2) werd immers ook bij Porsche gebouwd. Ook dat heeft men geen windeieren gelegd.
jaapiyo zegt
@numpty: Joah maar dat staat al in het artikel he…
Vincegail zegt
Doe dan maar liever een 911 met 1.5 V6 TAG Formule 1 motor :D
http://www.drivecult.com/features/a-visit-to-the-mclaren-technology-centre
tupperware zegt
@Vincegail:
Juist, al is het maar omdat er in een Porsche een Porsche motor hoort, ook lijkt mij zo’n zware V8 achter de achteras geen zegen voor de “driveability”..
lithiumion zegt
@Vincegail: Kijk! een authentieke Porsche 911, qua model dan! Nog herkenbaar zelfs! Zeker van voor 1980? Alles er na lijkt allemaal op een Cayman, Boxster of een 911
Vincegail zegt
@lithiumion: Porsche 911 Turbo aka Porsche 930, in produktie van 1975 t/m 1989, dus van voor 1980 inderdaad.
Hupke zegt
Ik heb me hier op AB eens door iemand laten vertellen dat het in de VS redelijk acceptabel is om een crate-V8 in een 911 te lepelen, kwestie van goedkoper wat meer betrouwbare pk’s tot je beschikking te hebben. Ansich niets bijzonders dus een V8 in een 911.
gregorius zegt
@Hupke: op zich best leuk!: een 911 met een mooi geluid!
En in Amerika heb je toch geen bochten, dus is het ook geen probeel om 100 – 200kg extra op de achteras te hangen.
(als ik nu niet iemand voor zn hoofd heb gestoot….. :) )
Hupke zegt
@gregorius:
Het is niet dat een porsche boxer zo slecht klinkt…
Verder vergeet die 100 a 200 kg. Zal wel een stuk minder zijn.
henrie zegt
@gregorius: “in Amerika heb je toch geen bochten”… Nee… Behalve dan in de bergen van Colorado, California, Utah, New Mexico, Idaho, Montana, Washington, Oregon, Wyoming, South Dakota, North Carolina, Virginia, West Virginia, Pennsylvania, Maryland, New York, Vermont, Massachusetts, New Hampshire en Maine. Maar behalve daar, heb je inderdaad nergens bochten…
baasbas zegt
@gregorius: http://www.renegadehybrids.com/911/LS-1.html
Ze beweren hier minder gewicht. Klinkt plausibel als je er over na gaat denken. Gietijzeren boxer blok… Lichtmetalen V8… En die V8 heeft ook nog hele kleine cilinderkoppen..
Supreem zegt
@Hupke:
‘Acceptabel’ betekent iets anders dan ‘courant’.
Vincegail zegt
@Supreem: Thank God for that!
johnson zegt
Tzze engine ..
spylegion zegt
Tuner RUF?
En BRABUS is Beun de Haas.
RUF is Fabrikant, erg slordig dit..
baasbas zegt
@spylegion: Tsja, paarden hebben op papier wellicht benen. Maar in de praktijk hebben ze gewoon poten, net als andere dieren. Op papier is Ruf wellicht een fabrikant. Maar in de praktijk is het gewoon een tuner. En iedereen die anders beweert is net als een meisje van 12
mipmip zegt
Mooi model toch die 959 koets… zou deze audi-porsche ook 4wd krijgen???
sydney zegt
Nee,Nee,Nee,Nee. Laat een 959 gewoon een 959 zijn.
En Oh ja. Mat(wrap of niet) is heel erg ‘ hallo je spreekt met 2008, ik wil me trend terug’