De Franse fabrikant mag mede verantwoordelijk worden gehouden voor het uitgroeien van Opel tot een speler van mondiaal niveau.
De overname van Opel door PSA is groot nieuws, maar wist je dat er al een veel vroegere connectie is tussen Opel en PSA, Citroën om precies te zijn? Hoewel Opel al sinds 1899 auto’s bouwt, wist het merk nooit gigantische volumes weg te zetten. Dat veranderde in 1924 met de 4 PS, de eerste Duitse auto gebouwd volgens het lopende band-principe van Henry Ford.
De naam van de auto duidt op de fiscale paardekrachten, al is de auto vooral bekend onder de naam Laubfrosch, ofwel boomkikker. Dat had te maken met de kleur waarin de auto aanvankelijk standaard werd geleverd: groen. Het was ook een belangrijk onderscheid met de Citroën 5CV, die door zijn standaard gele kleur liefkozend petit citron werd genoemd.
Die onderscheidende kleuren waren nodig ook, want verder leken de Citroën en de twee jaar jongere Opel sprekend op elkaar. De geschiedenis van de 4 PS is een beetje schimmig, maar ga er maar vanuit dat er geen geld is betaald voor het ontwerp en Opel de 5CV van Citroën schaamteloos kopieerde. Citroën spande zelfs nog een zaak aan tegen Opel, maar de Duitse rechter bepaalde dat de auto’s wel degelijk verschilden. Zo was de grille anders, evenals de kleur.
De gelijkenissen waren echter veel groter. Niet alleen lijkt de body vrijwel precies hetzelfde, ook komt de wielbasis aanvankelijk exact overeen en vertoont de auto ook technisch meer overeenkomsten dan verschillen. Beide auto’s beschikken over een kleine watergekoelde zijklepper met vier cilinders. Daar waar de Citroën het moet doen met 856cc, krijgt de Opel een slagvolume van liefst 951cc.
Omdat de overeenkomsten toch wel erg groot zijn, besluit Opel al snel de 4 PS iets aan te passen. Zo krijgt de auto een langere wielbasis (2,5 meter) en wordt het slagvolume van de vierpitter vergroot naar 1018cc. Terwijl Citroën al in 1926 de productielijn van de 5CV stilzet, blijft Opel de Laubfrosch tot 1931 bouwen. Het is een groot succes voor Opel, in totaal worden er 119.484 van gebouwd, terwijl Citroën rond de 80.000 5CV’s bouwde. Daarnaast is het dit succes dat General Motors er toe brengt om in 1929 een aandeel van 80 procent te nemen in de Duitse fabrikant, niet wetende dat bijna 90 jaar later het moederbedrijf van Citroën de nieuwe eigenaar van Opel zal worden. En zo is de cirkel weer rond…
fiestacruizer zegt
Eigenlijk was het toen ook al als nu.. er komt geen enkele innovatie uit Russelsheim.
danone zegt
@fiestacruizer: dat zei ene Martinus ook altijd…
schreute01 zegt
@danone: alias The Leaper? De man die niemand meer serieus nam?
henkhupelschoten zegt
@danone: is ie weg?
406_v6 zegt
@henkhupelschoten: Hey Henk, heb jou ook een tijd gemist!
rufctr01 zegt
Mooi verhaal weer!
frisian zegt
Zet vervolgens de Peugeot 172 of 190 s er naast en je ziet nog meer gelijkenissen.
Met name de grill / radiateur
Zo’n 4ps staat nog op mijn wishlist.
desjonnies zegt
Och, weer jaren later jatte Renault met de JuvaQuatre de zelfdragende carrosserie constructie die Opel voor de 1935 Olympia gepatenteerd had.
Renault betaalde geen cent aan copy rights, dit omdat Renault meester was in het omzeilen en anders omschrijven van technische zaken.
Zo beweren boze tongen dat de constructie van de vijfde deur van Renault’s R16 in 1965 ordinair was gestolen van Citroën. Die Renault 16 werd een wereldhit qua volume model, is de huidige dwars geplaatste motor met de ernaast geplaatste versnellingsbak een Autobianchi FIAT uitvinding, hoe vaak zal dat concept niet gestolen zijn?
Dizono zegt
@desjonnies: ik zat al te twijfelen of ik de Kadett/Olympia en Juvaquattre moest noemen, want dat is inderdaad ook gewoon een schaamteloze kopie. Het overnemen van elkaars techniek is wel weer iets anders natuurlijk. Net als dat Dixi-BMW wel de rechten kocht om de Austin 7 in licentie te bouwen, maar niet voor de motor. De oplossing: exact dezelfde motor bouwen, maar dan in spiegelbeeld…
desjonnies zegt
@dizono:
Eerlijk gezegd leuk dat je deze hebt gekozen, want deze kende ik namelijk niet .
LaLancia zegt
@desjonnies: wat kon Opel patenteren aan de zelfdragende carrosserie dan? Lancia had dit in 1922 al (Lambda).
rulefollower zegt
lemon of citroen.
What is in the name…
solksagen zegt
@rulefollower: Best wel veel in dit geval. De bijnaam van de auto was niet ‘lemon’ maar ‘petit citron’, anglicismen waren tot niet zo lang geleden not done in Frankrijk. Citroën-oprichter André Citroen (zonder trema) was de zoon van een naar Frankrijk geëmigreerde Nederlandse diamanthandelaar, hence the name.
Dizono zegt
@solksagen: pardon my French! Je hebt gelijk, heb het even aangepast =)
desjonnies zegt
@solksagen:
En hun Nederlandse naam was eigenlijk Limoenman, die hebben ze in Parijs veranderd in Citroen, maar omdat de Fransen moeite hebben met het uitspreken van het ‘oen’ gedeelte van die naam, is er een trema op de e gekomen, zodat de Fransman het kon uitspreken.
solksagen zegt
@desjonnies: Mooie naam, Limoenman. André’s betovergrootvader Jacob, die limoenen uit Suriname importeerde, koos de naam bij de invoering van de Burgerlijke Stand in 1811. André’s grootvader, goudsmid Barend, wijzigde de naam in 1831 in Citroen om met Netje Roosenboom, dochter van een handelaar in gouden horloges, te mogen trouwen. Papa Roosenboom vond de naam Limoenman beneden zijn stand.
Barend boert zo goed in zilver en goud en later ook diamanten dat hij gaat dromen van een wereldwijd imperium, waarvoor hij een aantal van zijn zoons de wereld instuurt naar steden als Brussel, Berlijn, Warschau, Londen en Parijs, waar zijn kleinzoon André wordt geboren. Als André naar de technische hogeschool gaat, verandert de administratie van die l’Ecole Polytechnique de naam eigenhandig in Citroën.
Bron: Denise Citroen http://docplayer.nl/502400-Denise-citroen-limoenman-citroen-citroen-cidor-limoenen-juwelen-auto-s-en-kunst-in-de-familie.html
baasbas zegt
It’s a German…
*proest*
Robert zegt
Die Chinezen hebben het kopieergedrag van de Europeanen gekopieerd. Denk ik.
mrrallycross zegt
Haha mooi dit. Zal nu wel weer gaanngebeuren
henrie zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
LaLancia zegt
Met kopiëren is de Duitse auto-industrie groot geworden, dus dit verhaal verbaast me niet zo. Wel interessant, want ik kende ‘m nog niet.
cossiekiller zegt
Beter goed gepikt dan slecht bedacht.
Ondertussen zijn de meeste modellen wel de moeite. En zoals de Insignia al 2 keer een volledig ander model geworden is sinds de Vectra. Ze maken er zich tenminste niet zo makkelijk vanaf door alle modellen op elkaar te laten lijken!
marinepower zegt
Vroeger was made in germany ook niet iets om trots op te zijn. Dat hadden de Engelsen min of meer verplicht gesteld, aangezien de Duitsers halverwege de 19-de eeuw ook maar wat aanrommelden met hun staal en gietwerk.