• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Hoe maak je een Lotus Elise nog lichter?

Auteur: ricardo, gepost 9 december 2009 om 22:04 – 43 Reacties

Lotus 2-Eleven


Gewoon. De helft van de auto weglaten.

Niet echt een auto waaraan je snel denkt als je het over gewichtsbesparing hebt. Toch vond de eigenaar van deze 2-ElevenElise het nodig om ‘m flink lichter te maken. Ooit woog deze Lotus een slordige 850 kilogram. Blijkbaar nog steeds te veel, daarom gaat deze trackcar nu door het leven als een 680 kilo wegende feloranje badkuip!

Maar met 305 pk aan boord is dit een zeer aangename racer met erg veel potentieel. En met alle aanpassingen sprint dit monstertje nu sneller dan de standaard 3,9 seconden naar de 100. Heb je ‘m liever iets zwaarder? Dan heb je meer aan een 2-Eleven GT4 Supersport.

Meer foto’s van dit power-to-ratio-monster hieronder. (via Jonsibal)

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor
  • Lotus Final Edition
    Briljante Lotussen vieren het einde der tijden
  • Lotus E-9R
    Lotus E9-R is nog níet de nieuwe Elise

Nieuwste artikelen

  • Video: Zijn Golf-rijders over de hele wereld hetzelfde?
  • Dit zijn alle nieuwe auto’s die in 2026 uitkomen
  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
FacebookTweetPinLinkedIn

elise, Lichtgewicht, Lotus, oranje

Vorig bericht: « Zeldzame Cizeta V16 in beslag genomen door de Feds
Volgend bericht: Time Lapse Video: een Hyundai Genesis in onderdelen »

Lees Interacties

Reacties

  1. fuzzer zegt

    9 december 2009 om 22:05

    Meer moet ie niet zijn.

    Login om te reageren
  2. sven2 zegt

    9 december 2009 om 22:06

    dat is bruut! ik denk niet dat veel mensen hier nog in zouden durven rijden, niet?

    Login om te reageren
  3. w0o0dy zegt

    9 december 2009 om 22:06

    Gadver wat een lelijk klussen met kijkers-ding is het nu…
    De extra downforce ok, minder gewicht… ehm tja maak de body van echt carbon of crp of zo

    Login om te reageren
  4. 911GT2 zegt

    9 december 2009 om 22:07

    Dit is gewoon triest… jammer van die auto.

    Login om te reageren
  5. sjaak1234 zegt

    9 december 2009 om 22:07

    Vraag me af of het nou wel zo slim is om het hele motorcompartiment zo te strippen. Dit is volgens mij nou niet bepaald de meest aerodynamische oplossing. Volgens mij kan je dat gedeelte nou beter wel laten zoals het is.

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      9 december 2009 om 23:58

      @sjaak1234:

      Is het ook zeker niet :S

      Login om te reageren
  6. RenesisHP zegt

    9 december 2009 om 22:07

    De kentekenplaat spreekt boekdelen. :D

    Login om te reageren
  7. Donstil zegt

    9 december 2009 om 22:09

    Wat betekent de kilometerprijs voor u? Check http://www.kilometerprijs.nl!

    BLA BLA BLA

    Login om te reageren
  8. Sjoeerd de Vries zegt

    9 december 2009 om 22:12

    Is dat een Yamaha teken achter op die Lotus?

    Login om te reageren
  9. MrSkyline zegt

    9 december 2009 om 22:13

    ziet er helemaal niet uit als een 2-eleven, meer als een aan gort gesneden exige, de 2 eleven heeft helemaal geen zijhappers voor zijn achterwielen, en loopt de neus veel ronder.
    maar ondanks dat ziet hij er nogsteeds gruwelijk uit.

    Login om te reageren
  10. Jesper zegt

    9 december 2009 om 22:18

    Als je het hebt over een compromisloze auto, plaats ik hem nu eindelijk in het rijtje van de X-bow, en de Atom. Alleen jammer dat er niet gewoon 2 gelijke stoelen in zitten.

    Maarre, hoeveel weegt ie nu dan? Dat vind ik nergens…

    Login om te reageren
  11. renaat zegt

    9 december 2009 om 22:18

    ziet er wel bruut en snel uit
    maar waarom van die yamaha stickers op de zijkant?

    Login om te reageren
  12. Mutina zegt

    9 december 2009 om 22:19

    :p experimental

    Login om te reageren
  13. enzofxx zegt

    9 december 2009 om 22:36

    ik vind het wel een grap en ik denk dat de eigenaar dit ding gewoon voor de grap rijd en normaal in zijn ferarritje stapt

    Login om te reageren
  14. Laue zegt

    9 december 2009 om 22:48

    gewichtsbesparing to the max! leuk als trackcar maar doe mij maar gewoon 1500kg comfort.

    Login om te reageren
  15. Lan_Evo zegt

    9 december 2009 om 22:58

    Vind het een supervet ding zo, alleen vraag ik me af of die open achterkant niet heel slecht is voor de airflow over de auto, aan de andere kant wel top koeling natuurlijk. ;)

    Login om te reageren
    • Kevski-Style zegt

      10 december 2009 om 00:01

      @Lan_Evo:

      Ja dat is het dus wel. Luchtweerstand waar je eng van wordt. Overigens is dat ook zo met het zitgedeelte zonder voorruit of deflector….

      Login om te reageren
  16. Trage Belg zegt

    9 december 2009 om 23:04

    Power-to-ratio?

    Login om te reageren
  17. porscheaddict zegt

    9 december 2009 om 23:08

    Het is GEEN 2-11 maar een omgebouwde Exige als ik mij niet vergis. Op Lotustalk is de eigenaar van de bolide actief. Staan ook foto’s van de bouw.

    Login om te reageren
  18. Klassiekerrally zegt

    9 december 2009 om 23:11

    Lijkt mij ook een gescalpeerde Exige… Wordt er niet mooier op :( (tegen mezelf: sufferd! daar gaat het ook helemaal niet om! ;) )

    Login om te reageren
  19. Mister-E zegt

    9 december 2009 om 23:11

    @ renaat,

    Blijkbaar is het Toyota blok in samenwerking met Yamaha ontwikkeld.

    (http://www.sandsmuseum.com/cars/elise/thecar/engine/toyota.html)

    The 2ZZ-GE in the Elise

    Elise is coming to America with Toyota’s Yamaha-designed 2ZZ-GE in 2004. This is the most recent in a series of Toyota performance engines created by Yamaha. As with the earlier Yamaha-designed Toyota 4A-GE which is the basis of Formula Atlantic racing engines, the ‘G’ designation of the 2ZZ-GE indicates a 50 degree included valve angle, which is a geometry selected for better breathing and higher performance than the flatter combustion chamber designs which prom
    ote lower emissions at the expense of power.

    Login om te reageren
  20. Lotus_elise zegt

    9 december 2009 om 23:12

    Het is het 2e type elise met Toyota motor. Daarom ook het Yamaha logo, die Toyota motor is mede ontworpen door Yamaha, zoals bij wel meer toyo motoren.

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      10 december 2009 om 14:06

      @Lotus_elise: check, heb het aangepast. Thanks!

      Login om te reageren
  21. SimonMc zegt

    9 december 2009 om 23:28

    Zo’n projecten zie ik graag!

    “To add speed, add lightness”.

    Login om te reageren
  22. T-Spark zegt

    9 december 2009 om 23:31

    Haal dan ook meteen de passagiers stoel eruit als je toch bezig bent

    Login om te reageren
    • Maarten zegt

      10 december 2009 om 12:34

      @T-Spark: Waar moet je snelheids verslaafde vriendin dan zitten ;)
      Vette bak met coole plaat (EXPERIMENTAL) :D

      Login om te reageren
  23. Citrofiel zegt

    9 december 2009 om 23:51

    Nergens voor nodig, die deuren. En die dichte roostertjes zijn nergens goed voor. Eigenlijk kan je de hele carrosserie wel weglaten. Buizenframe met een motor en stoel erin, dan heb je toch genoeg? :roll:

    Login om te reageren
  24. Martijn zegt

    10 december 2009 om 00:39

    @Lan_evo
    De topsnelheid zal inderdaad wel lager zijn…

    Login om te reageren
  25. Bart_V zegt

    10 december 2009 om 08:52

    tag Limousine ? weinig luxe aan lijkt mij zo of het zit ergens onder verborgen

    OT: dit is gewichtsbesparing tot de max

    Login om te reageren
  26. Vidal zegt

    10 december 2009 om 09:31

    haha, geweldig, heeft waarschijnlijk zelfs zo’n racestuur want op de foto’s staat er geen stuur op.

    Login om te reageren
  27. Jantje_555 zegt

    10 december 2009 om 09:41

    idd experimental autootje

    Login om te reageren
  28. Doewap zegt

    10 december 2009 om 09:51

    Heerlijk. Die man begrijpt het. Elise is al niet misselijk. Dit kost niks extra, levert meer winst op dan dure onderdelen ERBIJ, die hun eigen gewicht vaak nauwelijks goed maken, en het ziet er wat mij betreft geweldig uit.

    Trouwens ook milieu vriendelijk al had het nog beter geweest als hij gewoon minderwerk bij de fabriek had gespecificeerd.

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      10 december 2009 om 12:51

      @Doewap: ja zo uit de fabriek laten rollen ,zonder moterkap,… en je laat hem eventjes alleen achter en je halve motorblok gepikt, voor de rest goed plan :roll:

      Login om te reageren
  29. Mr. Marteen zegt

    10 december 2009 om 10:29

    maar de vraag blijft, hoeveel weegt de auto nu ?

    Login om te reageren
    • autoblogger zegt

      10 december 2009 om 14:52

      @Mr. Marteen: 1500lbs

      Via http://www.flickr.com/photos/kertong/3456916096/

      Login om te reageren
  30. mhijnen zegt

    10 december 2009 om 11:39

    Nergens voor nodig en als ie er nou ook echt mooier van werd, maar nee. Gewoon voorjekijkenendoorlopen.

    Login om te reageren
  31. bpc zegt

    10 december 2009 om 12:49

    de spoiler had hij en beter op laten steken word ie nog geen kilo lichter van maar de wegligging gaad er wel op achteruit

    Login om te reageren
  32. alltimer zegt

    10 december 2009 om 13:22

    @bpc: ja gewoon de motorkap eraf laten, is makkelijker voor mohammed en zijn vrienden!
    we moeten het die jongens ook niet te moeilijk maken.
    hun hebben ook crisis…

    Login om te reageren
    • bpc zegt

      10 december 2009 om 15:13

      @alltimer: uiteraard je moet iedereen een kans geven in de maatschappij het zou wel erg discriminerend en racistisch zijn moest je dat niet doen

      Login om te reageren
  33. NLBUURMAN zegt

    10 december 2009 om 14:46

    weegt een Elise zooooo weinig? 670 kg rijklaar? waarom geloof ik dat niet, ik weet wel dat ze niet zwaar zijn, maar ik dacht meer aan 870 dan aan 670kg.
    –edit: dank u, is inmiddels aangepast–

    Login om te reageren
  34. CSL zegt

    10 december 2009 om 16:23

    Zonder die motorkap gaat de aerodynamica zwaar naar de klote

    Login om te reageren
  35. fresh zegt

    10 december 2009 om 16:32

    als het dan regent en je moter is warm, komt er telkens witte damp van af, zoals bij mn scoot als ik door een plas rij :P

    Login om te reageren
  36. jay zegt

    10 december 2009 om 18:08

    mooie skelter

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North