Als in april 2017 de boeken over dit fiscale jaar gesloten worden, dan kan de champagne open. Lotus stevent namelijk af op haar eerste winst in 20 jaar!
Naar goed Brits gebruik heeft Lotus vaker aan de rand van de afgrond gestaan dan Peter-Jan Rens en dientengevolge worden dan ook al twee decennia louter rode cijfers geschreven. Ze kunnen echter op zoek naar een zwarte pen, want ze zijn goed op weg een kleine winst te mogen noteren.
Je zou het de verdienste van Lotus’ nieuwe CEO Jean-Marc Gales kunnen noemen. Hij nam het stokje over van interim-CEO Aslam Farikullah, die op zijn beurt weer de excentrieke Dany Bahar moest opvolgen. Bahar had grootste plannen met Lotus en toonde in 2010 in Parijs een ongekende stortvloed aan conceptcars.
Geen van die concepts ging in productie en Bahar moest het veld ruimen wegens wanbeleid. Met een solide driejarenplan en wat opgefriste oude modellen kun je echter ook winst maken, zo bewijst Gales nu. Het positieve resultaat is overigens nog niet officieel, want het financiële jaar is pas in april 2017 afgelopen. Toch hebben de Britten al zo veel vertrouwen, dat ze tegenover ANE alvast het goede nieuws willen aankondigen.
Er is aan alle kanten bespaard op kosten, maar minstens net zo belangrijk is dat Lotus met de Evora weer terug is op de Amerikaanse markt. Lotus verkoopt haar topmodel sinds mei in de VS en hoopte er dit jaar 400 te kunnen verkopen. Momenteel staat de teller al op 250 exemplaren, dus dat alvast lekker.
Natuurlijk moet er ook naar de toekomst worden gekeken, maar volgens Gales is de rek er bij de Elise/Exige en de Evora nog niet uit. De basis van de Elise moet nog zeker vier jaar mee, terwijl de Evora nog wat langer in de showroom zal blijven staan. Tegen die tijd is de basis van de Elise écht stokoud, maar dat is volgens Gales geen probleem.
The basic architecture is 20 years old, yes, but the Porsche 911 architecture is 50 years old and that’s still going strong. We’ve continuously updated it. Look at all the competitors who try to copy our cars. Either they get too heavy or too slow or both.
Overigens zullen zowel de Evora als de Elise voor die tijd nog een update krijgen, zoals we dat bij de Elise ook al enkele keren eerder zagen. Hun vervangers zullen waarschijnlijk weer gebruik gaan maken van een verlijmd aluminium chassis, zoals beide auto’s dit nu ook hebben. Lotus beheerst die kunst als geen ander en daarnaast biedt het meer mogelijkheden dan een carbon chassis, aldus Gales, daarmee doelend op het eenvoudig bouwen van open en gesloten versies op hetzelfde chassis.
Goed nieuws dus, we zijn de laatste jaren immers al genoeg sympathieke autofabrikanten verloren. Laten we hopen dat Lotus onder Gales weer volledig tot bloei komt en blijft doen wat ze het beste kunnen: vederlichte en compromisloze sportwagentjes bouwen.
UPDATE: En jawel, het is ze gelukt! Lotus beëindigde het fiscale jaar 2016-2017 met een EBITDA van 2 miljoen Pond. Ter vergelijking: het vorige jaar boekten ze nog een EBITDA van -16,3 miljoen Pond. De winst is mede te danken aan diverse specials editions, waardoor de verkoop bleef doorgaan.
martinus zegt
Prachtig Tijdsloos Brits design zorgt er voor dat een goede auto gewoon 20 jaar meegaat.
Britse auto’s in zijn algemeenheid esthetisch goed bestendigd tegen de tand des tijds, maar dat Lotus 20 jaar meegaat zegt veel.
Ook fijn dat het bedrijfje weer winst gaat maken, en een nieuwe productiefaciliteit in gebruik heeft genomen. Dat was wel een beetje nodig om het bedrijf ook duurzaam levensvatbaar te houden.
Ozan zegt
@martinus: geen dikgedrukte woorden dit keer?
stfu zegt
Rare vergelijking met de Porsche. Onderhuids is die auto totaal anders dan jaren geleden. De Elise is best leuk om te rijden maar niet meer indrukwekkend genoeg. Plus de koets wordt er ook maar niet mooier op. Evora is wel okay, maar voor dat geld koop ik toch liever een Porsche. Vroeger altijd een zwak gehad voor Lotus en de laatste Exige S was lots of fun maar de rek is er voor mij wel uit. Die 2010 concept cars waren stuk voor stuk schitterend, jammer dat we die nooit zijn gaan zien.
mcshine zegt
@stfu: Elise niet indrukwekkend genoeg? Ik denk dat je eens een rondje mee moet rijden op de ring. Er zijn maar weinig auto’s met zo weinig vermogen die sneller zijn. Die basis is nog zo bij de tijd dat zelfs het meest innovatieve merk ter wereld ervoor koos om haar eerste model erop te baseren.
gwnbmw zegt
@mcshine: meest innovatieve merk ter wereld… ferrari? ford?
Ozan zegt
@gwnbmw: Tesla Roadster gok ik.
SimonMc zegt
@gwnbmw: Probeer Tesla
gwnbmw zegt
@SimonMc: als tesla innovatief genoemd wordt… waar gaat t heen met de wereld?
lemster zegt
@gwnbmw: Benieuwd welk merk jij dan heel innovatief vindt. Dat je geen fan bent van Tesla kan ik me voorstellen. Het is ook niet mijn merk, maar het is niet te ontkennen dat ze enorm veel vernieuwende dingen doen.
gwnbmw zegt
@lemster: noem mij is iets vernieuweds aan tesla, behalve die elektrische meuk, die je niet op een mercedes s klasse kan vinden?
autoporn zegt
@gwnbmw: tesla
michaelcorleone zegt
@gwnbmw: Honda, Toyota en Mercedes.
lemster zegt
@mcshine: Ze kozen voor de Lotus omdat het een sportieve, lichtgewicht en achterwiel aangedreven auto was van een fabrikant die bereid was met ze samen te werken. Ze kozen niet voor Lotus omdat ze een innovatief merk waren.
Uiteindelijk hebben ze het chassis compleet verbouwd. Minder dan 7% van de onderdelen is uitwisselbaar. Volgens Tesla is in het geval van Lamborghini wel meer dan 10% van de onderdelen uitwisselbaar met Audi.
https://www.tesla.com/blog/mythbusters-part-2-tesla-roadster-not-converted-lotus-elise
Foramen zegt
@stfu: Lotus is dan ook begonnen met een goed platform in tegenstelling tot Porsche die dit inderdaad onderhuids heeft moeten evalueren.
Toch zie ik Lotus altijd meer als leuk speelgoed dan als een serieuze sportwagen.
erwh zegt
@stfu: @stfu: waarom is dat een rare vergelijking? Tot en met de 964 en in iets mindere mate de 993 was de basis architectuur van de 911 dusdanig gelijk dat een groot deel van de onderdelen tussen 1970 en 1995 gewoon uitwisselbaar zijn. Waarom denk je dat Singer de 964 gebruikt als basis voor z’n moderne klassiekers? Met de 996 heeft de 911 natuurlijk een grote modernisering ondergaan, maar het concept is weinig verandert.
desjonnies zegt
Eigenlijk is een Lotus altijd modern.
Dit omdat het DNA van Lotus gestoeld is op vooruitgang en Lotus nooit heeft geschroomd om de meest moderne technieken te ontwikkelen en toe te passen.
De rest volgt waar Lotus al is!
Knap eigenlijk dat de geest van Colin Chapman daar nog steeds rondwaart!
87sandyd zegt
Elon Musk is jaloers op Lotus. 20 jaar geen winst, dat wilt hij ook wel. Nou, hij is al aardig op dreef
martinus zegt
@87sandyd: Ik ben bang dat Musk Opel(17jr) en Lotus(20jr) niet voorbij zal streven.
misterdrogba zegt
Een van de weinige merken die mij weinig tot niets zeggen, maar toch hoop ik voor ze dat ze gezond winst draaien natuurlijk, eigenwijze fabrikanten heb je nooit genoeg.
pinut187 zegt
Gelukkig maar, hoop dat Lotus nog land zal voortbestaan.
pinut187 zegt
@pinut187: *lang
w0o0dy zegt
Profit is an opinion.
Maar leuk dat het goed/beter gaat met Lotus. Altijd een zwak voor gehad en dat zal niet snel over gaan. Wel jammer dat ze geen model hebben die meer lol biedt dan een MX-5 bij lage(re) snelheden. Het tempo waarop een Elise uitdagend wordt ligt al zo hoog dat het op de openbare weg eigenlijk onverantwoord is. En dat is wat ik zoek.
Hupke zegt
@w0o0dy:
Tja niet overal onverantwoord, maar ik heb je punt.
MX5 is gewoon te goed, is simpel plaatstaal aaneengezet met een robot, qua prijs kan je tegen het chassis al niet op. En qua motor moet mazda ook maar iets uit de rekken nemen.
Kan je als een lotus niet tegenop. (zeker niet als er toen ook een mr2 bestond wat een plaatstaal equivalent voor de elise was)
Ik zie niet hoe lotus iets goedkoop kan maken dat tegen de mx5 opkan.
Tenzij door iets dat al op de markt is op te leuken (Lotus carlton bvb…) maar hoeveel goedkope achterwiel aandrijvers heb je op de markt?
w0o0dy zegt
@Hupke: ben sinds de video van Matt Farrah op YouTube (de one take serie) behoorlijk onder de indruk van de Exocet kit met de mx5 als basis… Veel lichter maar voor de rest echt mx5 eigenschappen in een soort atom.
Hupke zegt
@w0o0dy:
Ik snap waarom maar zo’n ding heeft geen side impact protectie etc.
Je geeft eigenlijk veel op tov een mx5.
Voor iets waarmee ik onozel ga doen mag het een beetje veilig zijn.
E34M5Touring zegt
De dealer waar we de AM vandaan hebben deed ook een Lotus dealerschap. Hij gaf aan dat er meer en meer interesse was vanuit de US. Trackday’s worden daar ook steeds populairder en dat zien ze terug in de sales volgens hem. Blijft nog steeds een niche product maar het schijnt wel op te pakken. De Evora en de Exige deden het goed zei hij, had er ook wat lopen voor onderhoud toen ik er was.
Stiekem hoop ik nog op een Esprit, die mis ik nu wel in de range. Zo’n Icoon moet eigenlijk wel weer in de line up. Gewoon weer met een 4pitter (met of zonder turbo). Historisch verantwoord en tegenwoordig weer relevant ivm milieu eisen. En er is genoeg aanbod van andere partijen om niet zelf zoiets te moeten ontwikkelen.
eklasse zegt
@E34M5Touring: zodra ze een Esprit gaan ontwikkelen gaan ze failliet. Woodys wens lijkt mij logischer, realistischer en ook leuker.
Rob zegt
@eklasse:
Bij zo’n type auto gaat de prijs een doorslaggevende factor worden. Maak “em te duur en niemand koopt er eentje. Ik vraag me af of Lotus bij machte is om een echte budget sportwagen als de MX-5 (die wordt soms al duur genoemd!) te maken. Technisch vast en zeker, maar tegen de juiste prijs, oei…. (tevens bestaat Catherham ook nog!) Onderschat niet hoe ontzettend moeilijk het is om een goedkope auto te bouwen.
Daarom vind ik een duurder niche product niet eens zo gek gedacht. Gaat de verkoopprijs een minder belangrijke rol spelen, dus kun je meer geld vragen en dat betekent hogere winstmarges.
eklasse zegt
@Rob: de naam Lotus is in de loop der jaren geen synoniem gebleven voor een exotische sportwagen waarbij prijs niet heel belangrijk meer is.
Esprit concurrenten evenaren of verbeteren lijkt mij technisch ook onhaalbaar met beperkt budget. Dan krijg je alsnog te duur betaalde rommel. En zelfs als geld geen rol speelt bij de koper wilt hij wel iets goed lijkt me (geen Mondeo knopjes etc). Als je ziet hoeveel energie het Jaguar heeft gekost met de F-type. Dat gaat Lotus gewoon weg niet fiksen.
Een Elise in verkleinde vorm lijkt mij realistischer. Kwestie van afschaven waar nodig. Ander koetsje boetseren en klaar. Maandag kan ie klaar zijn ;)
Rob zegt
@eklasse: Zoals jij het stelt zie ik eigenlijk alleen maar een duurdere auto ontstaan. Want ze moeten een nieuwe koets ontwerpen en ontwikkelen. Ze moeten een oud bestaand chassis (de ontwikkelingskosten zullen daar langzamerhand wel een keer terugverdiend zijn…) aanpassen. En ze moeten een nieuwe motor ergens vandaan plukken. Ik zie niet zo gauw hoe dat gaat lijden tot een goedkopere sportwagen…. Ik bedoel, op welke punten gaat de kostprijs voor Lotus omlaag ten opzichte van de Elise?
Het is gewoon heel moeilijk opboksen tegen massaproducent Mazda en de 50 jaar oude Catherham. Tel daarbij op de vele snelle hatchbackjes die te koop zijn tegenwoordig, die niet voor niks ooit het roadster segment om zeep hebben geholpen….
E34M5Touring zegt
@eklasse: De markt voor kleine roadsters is ook niet bepaald booming op het moment. Zeg ook niet dat ie er volgende week moet staan. Maar als er straks wat meer vet op de botten zit zou het wel een mooie toevoeging zijn. Toch een iconic Lotus model.
galgootje zegt
@E34M5Touring: de AM? Wat bedoel je daarmee?
OT: fijn dat Lotus weer potjes breekt bij het cliënteel. Altijd indrukwekkende auto’s gevonden, nooit een aangedurfd eerlijk gezegd, volg nu een rebuild op YouTube van een Evora en dat is me toch een prachtig stukje techniek hoor. Succes Lotus!
E34M5Touring zegt
@galgootje: We hebben onlangs een AM DB7 cabrio gekocht. Bij een kerel die oa een Lotus dealerschap heeft.
galgootje zegt
@E34M5Touring: Ah, een Aston DB7! Ik snap ‘m nu.
Fijne bak trouwens, erg “on-Lotus” wel maar das niet persé een slecht ding.
Vanochtend na 3 maanden werk aan m’n E39 M5 het beest afgehaald bij de garagist die ‘m vertroeteld heeft.
Nu luxeprobleem: kiezen of het ritje vandaag open gaat zijn in de S2000 of dicht in de M5.
#happydays!
Hupke zegt
Dat gelijmde alu chassis is leuk, maar is het niet eens tijd dat ze richting composiet gaan kijken voor hun volgend chassis, kunnen ze het ook een beetje veilig maken.
ralfast zegt
Waar gaat het heen met Lotus, ik maak me zorgen. Met de jaren worden de modellen zwaarder en zwaarder, en nu gaan ze ook nog winst maken!