
Want de early adopters worden op de proef gesteld.
Zelden werd de introductie van een auto zo onder de loep gelegd als bij de Tesla Model 3. Het is De Verlosser, maar dan met een accupakket. De Model 3 is niet alleen interessant voor de Tesla-volgelingen, maar ook voor Jan Modaal. Nu is modaal een rekbaar begrip. Maar we kunnen er niet omheen: de Model 3 houdt de gemoederen bezig.
Het Amerikaanse Automotive Fleet weet te melden dat de productie nog niet op gang is. Sterker nog, het is eigenlijk best bedroevend. Tot op heden wordt slechts 20% van de beoogde Model 3 gebouwd. Dat was in het derde kwartaal van 2017. In dat kwartaal was het de bedoeling om er 1.600 te bouwen, maar dankzij problemen met de productie werden dat er 260 stuks, waarvan er 220 zijn afgeleverd aan klanten. Voor de context: er zijn dus meer Spykers gebouwd dan Tesla’s Model 3…
De productievertraging is opgelopen in zowel de assemblage-locatie in California alsmede de Gigafactory in Nevada. Het aantal geproduceerde auto’s nog eens extra laag als je bedenkt dat er meer dan een half miljoen klanten een aanbetaling hebben gedaan van 1.000 dollar. En dan komt nu het pijnlijke gedeelte. Want die lange wachttijden kunnen ervoor zorgen dat deze klanten hun interesse zullen verliezen in de Model 3.
Het Amerikaanse KBB heeft onderzoek gedaan. Van de mensen die geïnteresseerd zijn in een Model 3, blijkt tijd een bepalende factor te zijn. 35% vind de Model 3 de moeite waard als deze in een maand geleverd wordt. 8% vind drie maanden acceptabel. Nog eens 8% wil best 6 maanden wachten en 7% is bereid om een jaar te wachten op Tesla’s (potentiële) succesnummer. Opmerkelijk: 4% vindt een levertijd van 2 jaar geen probleem. Maar de trend is duidelijk te zien: hoe langer de klant moet wachten, hoe minder interesse er is. Benieuwd wat de moeder van Elon Musk daar van vindt. Nu moeten we wel een kanttekening plaatsen. In Nederland zijn wij gewend om op onze auto te wachten bij aanschaf. In Amerika rijd je vaak dezelfde dag nog weg in je nieuwe auto.
Met dank aan Andrea voor de tip!
Ik zit er überhaupt niet op te wachten
@str8six: Ik ook niet. Zowel het exterieur als interieur is naar mijn mening echt afschuwelijk, daarnaast ben ik absoluut geen early adopter en blijf ik nog lekker even doorrijden op benzine.
@racerx: stel je toch niet zo aan. Afschuwelijk is de benaming voor een koreaans gedrocht van de jaren 90. Dit is gewoon een prima gelijnde auto met last van beeldschone concurrentie. En dat de binnenkant wat anders is dan we gewend zijn maakt het ook niet meteen afschuwelijk maar “niet fraai” ofzo.
@lippie: Nee, het is elektrisch dit is Autoblog… Leuk artikel voor Apparata
@lippie: het is zijn mening, jij bent de enige die zich ‘aanstelt’ door zo te reageren
@lippie: ik vind ‘m afschuwelijk, het lijkt wel een eierdop. Deal with it.
Ik, maar wat gaan ze dan doen? Nemen ze die 1000 dollar mee en gaan ze ergens anders shoppen? Als al die mensen al 30.000 hadden aanbetaald, ja, dan zou ik wel begrijpen dat ze hun business elsewhere nemen, maar nu?
@pomoek: met ik bedoelde ik : ok
@pomoek: die 1000 dollar is volledig refundable.
@flutterby: precies. Maar daar koop je geen nieuwe auto voor. En die 1000 pop kunnen ze voorlopig ook wel missen.
Zo lang mogelijk. Wat n vreselijke frikandel. Betalen voor n speciaal, maar n josbrinkie krijgen. Bleh.
Gewoon even helemaal niet.
Helmaal niet, bij de mediamarkt hebben ze goedkopere ipad-laders op voorraad
@willeme: alle reden om gewoon op je model 3 te blijven wachten: ze worden voor een groot deel met de hand gemaakt! https://jalopnik.com/tesla-model-3-production-is-jammed-up-because-parts-are-1819197180
Dat is dus ook meteen de reden van de vertraging. Tesla Morgan 3 dus.
@pomoek: Huh? Tesla is toch de toekomst? En dan de productiemethode uit het stenentijdperk toepassen. Wat hypocriet.
@thomasbol: Hier, deze is jaren geleden aangekondigd maar ook nog nooit geleverd: https://www.morgan-motor.co.uk/ev3/ Die kunnen het in ieder geval niet gooien op handmatige productie problemen.
@thomasbol: ze maken de auto’s in beperkte oplages met de hand om zo eventuele kinderziektes in de productie te minimaliseren. Als alles eruut is word de productie opgeschroefd. Is toch fijn als jij die kerel bent die een jaar moet wachten…. dan heb je een prima wagen
Alleen mensen die een kopen kunnen wachten. Iedereen die een auto least (dat zijn er nogal wat in deze prijsklasse) zullen een ander model MOETEN kiezen. Kan je niet op het zogenaamde wonderkind zitten gaan wachten.
@jorden: meestal zit er wel rek in een leasecontract hoor. Mijn collega rijdt door tot ver boven de 200k in afwachting van de Model 3.
@flutterby: ’tot ver boven..’ naar 220k moet wel te rekken zijn, nog verder wordt spannend.
@flutterby: Hier zijn dat twee leasecontracten… De meeste auto’s met een dergelijke kilometerstand kan je tegen dagwaarde bijtellen.
@jorden: athlon heeft er 1000 gereserveerd. Dat zijn 1 van de 1e die hem krijgen
@shalomleon: ik meen gelezen te hebben dat er maximaal 1 per klant gereserveerd mocht worden, hoe heeft Athlon dat dan gedaan?
@shalomleon: mochten ze willen. Eerst directe klanten en daarna pas leasemaatschappijen.
Hadden we niet verwacht hoor, dat ze productie moeilijker zou zijn dan Elon deed voorkomen…
Maar goed als je perse elektrisch wilt rijden zijn er op die moment zat alternatieven. De nieuwe Nissan Leaf lijkt me een heel geschikte wagen, koop die lekker en ruil hem in als je model 3 er is. Maar misschien is de Leaf zelfs wel beter dan de 3…
@trustmeiamanengineer: de Leaf is toch wel een heel ander segment als de Model 3, al is dat na de Model S wel het beste alternatief.
@flutterby: Nou, de model 3 zou de eerste “betaalbare” elektrische auto met voldoende range worden. Maar Nissan maakt dat eigenlijk al lang waar met de Leaf. Misschien is de Nissan iets kleiner, maar ook iets goedkoper. En het belangrijkste, gewoon verkrijgbaar.
@trustmeiamanengineer: de Leaf heeft anders nog een serieus beperkt bereik. De Model 3 komt een stuk verder en heeft het supercharger netwerk ter beschikking.
@flutterby: De Leaf doet 378 km, de tesla maar 354 km. En reken er maar op dat het niet lang meer duurt tot dat ook de andere elektrische rijders toegang hebben tot een groot snel-laad netwerk.
@robert110: de Leaf doet 150 Miles EPA en de Model 3 (base) 220 Miles.
NEDC cijfers van de Model 3 zijn nog niet bekend, dus kan je niet vergelijken.
@trustmeiamanengineer: bleh, de Leaf! Hier, deze wil ik hebben! https://www.morgan-motor.co.uk/ev3/
Is al jaren geleden aangekondigd maar volgens mij nog steeds niet in productie. Zal wel omdat ze handgemaakt worden.
Tesla zou niet het eerste merk zijn dat zich in de opbouw van een deugdelijke productielijn verslikt. En dan zijn daar ook nog meerdere leveranciers bij betrokken. Onder andere onze trots VDL dat machines aan Tesla levert. Een gigantische megaklus. Zie dat maar eens logistiek te coördineren. Ergens zit een flinke kink in de kabel, dat is nu wel duidelijk.
Hoe lang ik zou willen wachten? In ieder geval totdat er rook uit de schoorsteen komt.
@goed_koopman: dat aspect wordt vind ik te gemakkelijk genegeerd. Alle andere merken hebben productielijnen die al decennia draaien, Tesla moet dat in één keer opbouwen.
@galverink: Heel simpel, ze moeten geen dingen beloven die ze niet kunnen waar maken
Tesla heeft zich een beetje verslikt in wat er voor nodig is productie te draaien. De ‘voorspring’ die ze hadden op elektra gebied verdwijnt als sneeuw voor de zon nu ‘reguliere’ bouwers ook elektra doen.Maar die wete wat wat er voor nodig is een volledige productielijn op te zetten. Dat maakt de boel alleen maar interessanter. Want hoe sneller al het DD verkeer elektrisch rijdt hoe beter. Dan kunnen we in het weekend lekker benzine blijven verstoken in one hobby auto’s.
De tesla bel gaat een keer knappen.
@audirijder: zeker weten, ze zijn de eerste met full EV maar de Duitsers en Japanners zullen ze straks toch inhalen. Ze hebben jarenlange ervaring met auto’s , design, crashtests, dealer netwerk etc. En een EV is toch een stuk makkelijker te engineeren, je hebt gewoon als basis een goede elektrische aandrijflijn nodig en accupakket , how hard can it be…..dag Tesla, dag Hype
@slickrick: de BMS van Tesla is uniek in productie auto’s. Leuk al die EV’s van de grote merken, maar binnen 5 jaar blijft er niks over van je accu. Zoek maar is naar battery degration van een Leaf en Tesla.
Zo zo. Dus je had een onderzoek nodig om te weten dat “hoe langer het duurt hoe minder klanten erop zitten te wachten”. Daar had ik geen onderzoek voor nodig want dat is bijna een natuurwet te noemen. Zeker in het consumptietijdperk waarin we nu leven.
De Model 3 die het eerst leverbaar is, is ook nog eens erg duur vanwege Dual drive (4×4) en grote accu. Eigenlijk meer een kleine model S.
@defl8: dual motor wordt pas in 2018 Q2 verwacht. Huidige Model 3 is rwd.
Niet, tegen de tijd dat de model 3 er eindelijk voor iedereen is zonder belachelijke wachttijden na bestelling zijn de andere merken er ook al met wss betere en goedkopere alternatieven…bvb de hyundai Ionic electric die met een 40kwh/200miles komt in 2018…bijna net hetzelfde als de goedkoopste tesla model 3 tegen wss de helft vd prijs met dezelfde opties…en beter in elkaar gestoken…
Nog een jaar of 5, dan hebben de early adopters de kop er af gereden en wordt het voor de particulier interessant.
Als ze de productie niet heel snel op orde krijgen, kan dat nog weleens dramatische gevolgen hebben. En wat te bedenken als die halfmiljoen aanbetalers hun geld terug willen? Of een terugroep actie?
Ik ben benieuwd of Tesla over 5 jaar nog bestaat.
Auto rijden op een oversized battery pack is een heilloze weg…