
De wondere wereld der 3D-printers staat niet stil. Het begon met miniatuurtjes, al dan niet op nano-schaal, maar inmiddels kan je zelfs al klassieke Aston Martins uit de printer toveren. Moet de auto-industrie zich zorgen gaan maken?
Dat laatste lijkt ons nog niet direct aan de orde, maar 3D-printers geven designers en ingenieurs wel een krachtig extra instrument in handen. Een van hen, Jim Kor, jaste zijn zelf ontworpen driewieler door de printer, het resultaat hiervan, de ‘Urbee 2’ zie je hierboven. Duurt lang, maar dan heb je ook wat.
In het productieproces wordt gebruik gemaakt van een plasticsoort die een carrosserie vervaardigt die naar eigen zeggen zo sterk als staal is. Wellicht, maar staal versplintert net bij een aanrijding. Aan de andere kant, koolstofvezel doet dat ook, en met name BMW verwacht in de toekomst veel van dit materiaal.
Met een Cw-waarde van 0,15 is de Urbee een staaltje aerodynamische engineering waar je ‘u’ tegen zegt. Ter vergelijking: Mercedes-Benz zit met een Cw-waarde van (minimaal) 0,22 voor zijn CLA al erg laag.
Het 3D-printen vergt momenteel nog erg veel tijd, en is (mede) daarom kostbaar, maar elke nieuwe techniek zakt na verloop van tijd in prijs. Lees meer omtrent de Urbee 2, en de ins en outs van de technologie en gebruikte materialen in dit artikel.
Met dank aan Simpson voor de tip!
Foto credit: Sara Payne, Wired
You wouldn’t download a car…
Is daar serieus behoefte aan?
@sebasjuhh:
Mij lijkt het wel een leuk idee om bevoorbeeld een one off body voor m’n eigen auto te laten maken. Rij je iets unieks voor niet al te veel.
@jrk68:
bijvoorbeeld…. ei….
@jrk68: Haha dat is wel interessant inderdaad, vrees echter dat je d’r nog ff op zal moeten wachten chef! Is wel belachelijk duur daarom, en niet iedereen zal z’n kunstwerk bij een ander willen laten doen..
@jrk68: mooie toekomst, alleen rijden veel mensen liever in iets bekends en bescheiden. Want het moet ook weer verkocht worden enzo. Er zijn veel kuddedieren, en die willen allemaal hetzelfde (iPad, Uggs, Blackberry, Audi, Facebook-aandacht)
The whole car – which is about 10 feet long – takes about 2,500 hours.
Dat is dus 104 dagen non-stop printen…
@towi1989: altijd nog sneller dan een Ferrari geleverd krijgen.
Zoiets hebben ze toch al lang op de ontwerpafdelingen van de autofabrikanten. Daar kleien ze allang niet meer!
CNC machines bestaan al 10-tallen jaren ..
@lincoln: Leuk als je een sigaar als auto wil…
@norge: hoezo sigaar? met een freesmachine kan je meer dan alleen ronde vormen maken i.t.t. de draaibank.
Goede ontwikkeling, in de toekomst is een eigen design het priemium ?
@norge: dat is nu al zo, maar dat weten veel kit-kar-bouwers, Pontiac Fiero veredelaars, Burton-pruttelaars en Lamborghini-nabouwers niet.
Nog even en je gaat alleen voor een leeg ‘skateboard’ naar je dealer.
97%: ERROR! Printer has stopped working… Trolololoo
@Carreza: PC LOAD LETTER
De langverwachte terugkeer van de CoachBuilders?
http://www.autoblog.nl/archive/2007/02/02/special-coachbuilding-toen-en-nu
Leuk karretje trouwens. Zouden ze beter echt in productie nemen. Conventionele productie…